Toon posts:

Ommezwaai van Windows- naar Linuxbeheer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:52
Goedendag medetweakers! :D

Ik werk al een tijdje bij de rijksoverheid (3 jaar extern en 1 jaar als intern) en mag vanaf 1 maart doorgroeien naar een andere afdeling. Het gaat om een omgeving waar men voornamelijk Linuxsystemen hebben draaien. Het gaat om een aantal Red Hat 6 servers die binnenkort geupgrade worden naar Red Hat 7. Op deze servers draait een groot applicatie en ze zoeken dus een nieuwe Tab'er die zowel de applicatie beheert als de systemen daaronder.

Anyway wij hebben een gesprek gehad en ondanks dat ik met mijn werkervaring vooral uit de Windowshoek kom was het gesprek erg positief en willen zij mij graag de kans geven om Linuxervaring op te doen. Ik begin daar wel als junior (ga wel een schaal omhoog :P ). Ik besef ook dat het beheren van Linux een andere aanpak vereist dan met Windows (b.v. geen GUI maar terminal en VI).

Zijn er meer mensen die vanuit de Windowshoek overgegaan zijn naar Linuxbeheer? Hoe was jullie ervaring met dat? Hoe lang hebben jullie daarover gedaan om aan Linux te wennen? Welke opleidingen/cursussen hebben jullie gevolgd wat helpt om kennis op te doen?

Ben erg benieuwd. :)

Alle reacties

• PetertjeDMN
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-12-2022
Door mijn overstap van Windows naar Unix beheer, ben ik erachter gekomen hoe weinig ik eigenlijk wist van Windows.

Unix en Linux zijn echt compleet anders dan Windows. Eigenlijk moet je in een beginnerscursus gewoon instappen alsof je helemaal niks van computers weet. Eigenlijk is het belangrijkste dat je de basisdingen begrijpt. Filesystemen, filepermissies, usermanagement, networks, firewall, dat soort dingen. Je wilt niet weten hoeveel admins hier nog steeds moeite mee hebben. Als je dat weet, is de rest vrij simpel.

Zelf heb ik wat AIX cursussen gedaan, maar die bestaan niet meer. Ook heb ik RHCSA en RHCE gedaan. Die van redhat 6. Wat ik begrijp is dat die redhat trainingen nu wat lagere kwaliteit zijn, dus wellicht dat je naar de vergelijkbare trainingen van Linux Foundation zou kunnen kijken.
Maar om eerlijk te zijn, zou ik gewoon vragen bij je nieuwe afdeling wat zij als goede training ervaren. Uiteindelijk moet je indruk maken op hen. :-)

Veel succes op je nieuwe afdeling in ieder geval!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-03 18:19

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Als je echt Linux wilt leren moet je m.i. thuis ook afscheid nemen van Windows, en op je eigen computer Linux installeren, gewoon voortaan alles met Linux doen, daar leer je het beste van. Die stap heb ik in 2002 gezet, was echt even wennen, maar geen moment spijt van gehad, en ik ga ook nooit meer terug naar Windows. VI is overigens niet nodig, nano is wat simpeler om mee te werken. Op internet zijn genoeg tutorials te vinden. En kies bij de installatie niet voor nederlands, maar engels, is niet alleen makkelijker met googlen op (fout)meldingen, maar die vernederlandse termen zijn (voor mij althans) niet altijd even duidelijk.

I love the smell of a soldeerbout in the morning

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:37

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het ligt er ook aan wat je gaat doen; ik beheer ook een paar linux-servers en een applicatie, maar onze centrale dienst ICT gaat over netwerkbeheer, dus weten hoe ping en ssh werken is voor mij genoeg. Dan is een cursus die daar diep op ingaat natuurlijk wel interessant, maar niet wat je gaat gebruiken. Dan heb je misschien meer iets aan een cursus die dieper op de applicatie en het beheer daarvan (backups, crashes, locks, updates, performance issues, ik noem maar wat) ingaat.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:11:
Zijn er meer mensen die vanuit de Windowshoek overgegaan zijn naar Linuxbeheer? Hoe was jullie ervaring met dat? Hoe lang hebben jullie daarover gedaan om aan Linux te wennen? Welke opleidingen/cursussen hebben jullie gevolgd wat helpt om kennis op te doen?
Ik ben overgestapt door op Windows gebruik te gaan maken van applicaties die ook voor linux beschikbaar waren. Daarna een tijd dual-boot gedraaid. En vervolgens Windows helemaal verlaten. Je loopt dan tegen allerlei dingen aan waardoor je vanzelf ook leert omgaan met de terminal. GIYF.

Da's leuk voor thuis, maar jij zal het in hoger tempo moeten doen.. dus zou met je nieuwe collega's afstemmen welke Red Hat of generieke linux training verstandig is.
Op deze servers draait een groot applicatie
Ik zou ook bij de leverancier/fabrikant van die applicatie informeren..

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Ik was altijd al een beetje van het scripten/programmeren: C64 Assembly, Amiga 68000 Assembly en AmigaDOS, Windows/MS-DOS en toen ik dus in 2002 overging van naar Linux/Bash was het een hele verademing, het zit veel logischer in elkaar, lijkt meer op AmigaDOS dan MS-DOS en daardoor ook redelijk makkelijk te leren. Geen opleiding of cursus gehad, volledig autodidact, wel veel erover gelezen. Maar vooral door het leuk vinden en het te doen leer je het vanzelf.

• HSG
Ik wil jullie alvast bedanken en complimenteren voor de reacties. :) Wat mij opvalt is dat de meeste het hebben over het afstemmen van de juiste opleiding(en). Nu heb ik daar al met de betreffende leidinggevende al over gehad en hij vindt het belangrijk dat ik de RHCE-certifiaat haal.

De vraag is even of dat niet een beetje overkill is en wie van de collega's deze certificaat ook hebben. Ik vind het belangrijk om bij te benen en te ontwikkelen maar het moet toch ook niet zijn dat ze van mij verwachten alles bij te houden en de andere collega's rustig "daar begin ik niet meer aan" kunnen zeggen.

Maar het gaat vooral over hoe jullie ervaring is met de switch. :)

• HSG
MartinMeijerink schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:09:
Als je echt Linux wilt leren moet je m.i. thuis ook afscheid nemen van Windows, en op je eigen computer Linux installeren, gewoon voortaan alles met Linux doen, daar leer je het beste van. Die stap heb ik in 2002 gezet, was echt even wennen, maar geen moment spijt van gehad, en ik ga ook nooit meer terug naar Windows. VI is overigens niet nodig, nano is wat simpeler om mee te werken. Op internet zijn genoeg tutorials te vinden. En kies bij de installatie niet voor nederlands, maar engels, is niet alleen makkelijker met googlen op (fout)meldingen, maar die vernederlandse termen zijn (voor mij althans) niet altijd even duidelijk.
Ik heb een VM aangemaakt met Oracle Linux omdat deze OS het dichtst bij wat op kantoor gebruikt wordt.

Welke voordelen en nadelen zie jij met Linux tegenover Windows? Naast het feit dat het stabieler draait, lichter en gratis is.

Anoniem: 674295

Als leek (ik doe niks in de IT) heb ik het snelste kennisgemaakt door thuis te rommelen met linux door het draaien van projectjes als homeassistant, pihole, libreelec e.d (en dan niet met het draaien van simpele bash scriptjes, maar gewoon stap voor zelf configueren/compilen). Met beetje hulp van ome Google.

Natuurlijk totaal niet te vergelijken met als professional bezig zijn met dit soort systemen.

Maar dan leer je wel de basics; files en access, systemd en andere basis systeem services. bash, ssh en nano enz.

Dat is nu wel tot een punt gekomen dat ik een paar maanden geleden voor de scouting een nextcloud omgeving heb ingericht, met automatische backups naar meerdere locaties met versioning. Erg leuke dingen om te doen.

Voordeel van *unix achtige systemen vind ik juist de openheid en modulariteit, wat juist zorgt dat op termijn de overeenkomsten tussen de vele verschillende distro's gaat zien en waarop deze zijn gebaseerd.

Een tip die ik je kan geven: installeer eens ArchLinux. Dan moet je, tenminste dat was zo een tijd geleden, helemaal met de hand installeren en configureren. Dus geen cd'tje erin en wizarden maar. Erg leerzaam als je snel wilt weten hoe een linux-distro eigenlijk in elkaar steekt.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 14-02-2021 00:00]

• PetertjeDMN
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-12-2022
HSG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:25:
De vraag is even of dat niet een beetje overkill is en wie van de collega's deze certificaat ook hebben.
Ik heb m. RHCE is het tweede papiertje in de reeks. Je zult eerst even RHCSA moeten doen.
Het zijn leuke examens. Het is praktijk in plaats van multiple gok, dus je kunt gewoon de man pages als spiekbriefjes gebruiken.

Als je idd voor die red hat papiertjes gaat, kijk dan even naar de exam objectives: https://www.redhat.com/en...a-exam?section=Objectives
Dit is in principe alles wat je hoeft te weten voor RHCSA. Als je een cursus gaat doen, probeer dan eerst zelf even wat van de exam objectives op te zoeken op google, zodat je wat voor ligt tijdens de cursus. Als je helemaal zonder voorwerk een cursus in gaat, kan het tempo wat snel zijn.

Bedenk wel, de Linux wereld is een wereld waarin vrijwel iedereen autistische trekjes heeft en enorm eigenwijs is. Veel mensen hebben de instelling: mijn manier is de enige, en al het andere is fout.

Bijvoorbeeld, als ik nu zeg: als je toch from scratch begint, leer dan meteen vi. Al het andere is beperkter, en/of staat niet op alle machines. Als je een keertje een heel oud Unix machientje tegenkomt, die niemand durft aan te raken want hij draait al decennia, dan is er 1 zekerheid: er staat vi op.
Dit statement is voeldoende om een flamewar te beginnen... :-D

Overigens, ik zelf gebruik gewoon Windows op mn laptop en desktop. Zelf vind ik het makkelijker om linux virtueel of op raspberry pi's te draaien. Ik heb nooit kunnen wennen aan de GUI's van Linux. Maar daar is ook niks mis mee. Bedrijfslaptops draaien meestal toch ook gewoon op Windows.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45

BazzH

Kei-goed...

Ik heb ooit SuSE training gedaan, om wat meer thuis te raken in Linux. Maar zoals met veel dingen, ga je het pas echt leren als je het toepast. Zeker als je al een beetje gewend bent aan de terminal, zal vooral de instapcursus niet heel erg spannend zijn. Als je net voor het eerst een Linux zonder GUI hebt geïnstalleerd op een VM, dan is het wel nuttig waarschijnlijk.

Ik ga me vaak eerst zelf wat verdiepen in een onderwerp, voor ik een cursus boek. Vooral bij instapcursusjes heb ik de indruk dat ze voor absolute no-no's zijn.

Maar je hebt het over een gemeente en een grote applicatie. Dan ga je dus waarschijnlijk ook een basisje Oracle moeten doen om de DBA een beetje te kunnen begrijpen. Dat is waarschijnlijk wel interessant als je nu alleen nog maar te maken hebt gehad met MS SQL. :)

[Voor 19% gewijzigd door BazzH op 14-02-2021 08:43]

Think smart........ Act stupid........

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47

Yucon

*broem*

. Op deze servers draait een groot applicatie en ze zoeken dus een nieuwe Tab'er die zowel de applicatie beheert als de systemen daaronder.
Ik mis de 'dus' een beetje. Waren dit eerst twee functies? Functioneel en technisch applicatiebeheer samenpakken is vaak al lastig zat. Maar functioneel applicatiebeheer combineren met systeembeheer is nogal een aparte keuze. Is er aan dit aspect voldoende aandacht besteed?

• HSG
Yucon schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Ik mis de 'dus' een beetje. Waren dit eerst twee functies? Functioneel en technisch applicatiebeheer samenpakken is vaak al lastig zat. Maar functioneel applicatiebeheer combineren met systeembeheer is nogal een aparte keuze. Is er aan dit aspect voldoende aandacht besteed?
Het gaat meer om de technische werking van de applicatie. Voor functioneel beheer hebben ze weer een ander team voor. :)

• HSG
BazzH schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:34:

Maar je hebt het over een gemeente en een grote applicatie. Dan ga je dus waarschijnlijk ook een basisje Oracle moeten doen om de DBA een beetje te kunnen begrijpen. Dat is waarschijnlijk wel interessant als je nu alleen nog maar te maken hebt gehad met MS SQL. :)
Ik weet niet of ik met de DB te maken ga krijgen gezien dat niet op de vacature stond. :/ Ook hadden zij mij de vraag niet gesteld wat ik allemaal van Oracle weet.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cursussen doen is goed. Belangrijk bij het kiezen van welke je gaat volgen is weten wat er van je wordt verwacht aan kennis bij die cursus en wat je eigen niveau is. Ik heb Windows beheerders met praktisch geen Linux kennis en ervaring bij een RHCSA cursus zien zitten en alleen maar vraagtekens in de ogen. Die snapte er helemaal niets van en het ging in die 4 dagen veel te snel voor 'm. Dag 5 was het examen en het was vanzelfsprekend dat 'ie er niet was.

Ik weet ook niet wat de verwachtingen zijn van je werkgever, maar de Red Hat certificeringen gaan tegenwoordig over versie 8. Jullie gaan van 6 naar 7. Dat was een enorm verschil, omdat o.a. systemd in het beeld kwam. Met Red Hat 8 en de bijbehorende cursussen en examens wordt er ook meer in gegaan op automatiseren via Ansible. Kijk hier dus ook heel goed naar. Als je RHCSA voor RH8 haalt, en je draait nog RH7, is de kans aanwezig dat je dingen wilt doen die nog niet aanwezig zijn. RH8 gebruikt bijvoorbeeld een ander commando (dnf) om software te installeren dan de versies daarvoor (yum).

De tip om Linux thuis als daily driver te gaan gebruiken, is een goede. Wat doe je precies met je computer? Als het niet gamen is, dan kan je in principe redelijk makkelijk over gaan naar een Linux distro. Anders maak je een dual boot en doe je je dagelijkse dingen in Linux en herstart je naar Windows als je wilt gamen.
Heb je een laptop, dan is het ook leuk om daar Linux op te zetten. Dan heb je namelijk met wat meer zaken te maken dan een standaard desktop systeem. En hoe meer je met mogelijke issues te maken krijgt, hoe meer je uiteindelijk van het OS te weten komt en hoe je problemen op kan lossen. Want het meeste van het werk is het leren lezen (en vinden) van logs, interpreteren wat de foutmeldingen betekenen en hoe je hierop acteert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

HSG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:29:
[...]
Ik heb een VM aangemaakt met Oracle Linux omdat deze OS het dichtst bij wat op kantoor gebruikt wordt.
VM zou ik niet doen, omdat je dan eigenlijk nog steeds snel ff terug kan naar Windows. Die verleiding moet er niet zijn. Althans, dat is mijn mening :)
Welke voordelen en nadelen zie jij met Linux tegenover Windows? Naast het feit dat het stabieler draait, lichter en gratis is.
De overall-performance. Maar dat komt ook omdat ik de Amiga gewend was, die was zijn tijd echt ver vooruit. Daarna Windows (95/98), maar ik heb me in Windows nooit echt thuisgevoeld. Het serieuze werk deed ik toch liever op de Amiga, maar ook die heeft uiteindelijk zijn beperkingen. In 2002 begon ik met SuSE 7.2 te klooien en te experimenteren, en een paar weken later met SuSE 8.0 de eerste officiële installatie gedaan die nu nog steeds draait! Destijds had ik nog netjes een partitie gereserveerd voor Windows XP, maar die is er nooit opgekomen, Linux beviel me nl. zo goed dat ik al snel besloot er niet ook nog eens Windows bij te willen hebben. Na het een hele tijd als werkstation én server in mijn woonkamer te hebben gehad, is het inmiddels een dedicated web- en mailserver geworden, ook de hardware is vervangen, en hij is naar de meterkast verhuisd. In 2014 voor het laatst gereboot, dus inmiddels een uptime van bijna 7 jaar :) Op mijn huidige workstation draai ik momenteel van Debian Stretch. Alles wat ik met mijn computer wil doen werkt op Linux net zo goed of zelfs beter dan op Windows. Eén nadeel heeft Linux wel, en dat is Remote Desktop, dit werkt op Windows gewoon veel beter dan op Linux. In Linux is het een beetje behelpen, xrdp komt wel aardig in de buurt, maar werkt niet optimaal. Misschien is dit tegenwoordig al beter, maar aangezien ik toch het meeste in de terminal doe, voldoet ssh prima.
Als desktop environment heb ik in 2002 KDE en Gnome geprobeerd, maar sinds 2003 gebruik ik alleen nog maar Window Maker, voor mij echt ideaal, lekker simpel, minimalistisch, supersnel maar ziet er grafisch toch netjes uit, en is heel flexibel. Spelletjes vond ik toch al nooit interessant, dus Windows is gewoon nergens voor nodig.

Anoniem: 567735

Ik heb RHCSA (in 2020 gehaald) en hoop in maart RHCE nu ook te halen. Ik kon nog kiezen tussen 7 en 8, en ben voor 8 gegaan want nieuwer = beter :)

In 1995 heb ik voor het eerst met Linux kennisgemaakt, vanaf RH 5.2 (classic, niet RHEL) heb ik altijd wel ergens een linuxmachine gehad, vanaf 2000 werk ik voltijds met Linux, ook op de Desktop (en zit meer in de hoek van consultancy/project management - uitdrukkelijk niet in de ICT). Vaak wel met een Mac er naast, maar da's eigenlijk ook maar Unix onder de kap. Oh en ik heb er nu ook een Chromebook bij, maar daar zit ook weer een terminal in (eigenlijk zie ik niets wat me naar het zin is bij de ThinkPads).

Met al deze kennis was RHCSA voor mij in een 4-daagse Fast Track cursus goed te doen. Er kwamen een paar nieuwe concepten voorbij die ikzelf nooit gebruikt had maar dat ging prima (en ik gebruikte altijd JOE als editor in plaats van vi), sowieso zat ik wat meer in de Debian/Ubuntu hoek. De RHCE cursus ging helaas veel te snel (docent kon ook niet inspelen op mijn leerstijl) en ik ben nu bezig om het RHCE boek van Sander van Vugt door te werken.

Waarschijnlijk was RHCE 7 voor mij gemakkelijker geweest (Ansible kent ook veel concepten die op mij als programmeren over komen - ik ben opgeleid als econoom en heb me vooral internationaal ontwikkeld) maar ik bijt me er doorheen!

Lang verhaal: je moet je instellen op een andere mindset voor Linux in het algemeen, en ook RHCSA zal toch moeite vergen. In die zin zou je ook nog kunnen kijken naar LPIC-1. Dat is nog iets meer basic, en geeft je meer achtergrond in verschillende soorten Linux e.d. Ik heb ze als zelf-studie gedaan en heb er geen spijt van. Die examens kosten ook niet de wereld.

Als literatuur vind ik de boeken van Sander van Vugt zeer gedegen. Red Hat heeft ook mooi materiaal, maar volgens mij krijg je dat alleen als je een cursus bij een Red Hat partner of Red Hat zelf doet. De trainingen an sich vond ik ook prima, docent kun je geluk of pech mee hebben.

Het is natuurlijk wel een beetje apart dat nu nog gemigreerd moet worden van RHEL6 (was in november 2020 EOL volgens mij) en ik zou wel 3x nadenken voor ik nu nog met verse installaties van RHEL7 aan de slag zou moeten (ergens in 2024 EOL). Ik bedoel: voor mij is het min of meer hobby, maar als je er een hele carrière aan ophangen moet, zou ik misschien toch wat meer voorop willen lopen.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 19:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Ha, iets waar ik iets van af weet! :)

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje: ik ben jarenlang helpdesk/werkplekbeheerder geweest en heb een tijdje geleden intern de overstap gemaakt naar ons linux team. Wij gebruiken ook een mix van RHEL 6, 7 en een enkele 8.

Nu had ik al enige (basis)kennis van linux omdat ik een stel Raspberry Pi's heb draaien die allerlei dingen doen en ik heb altijd wel een machine waar linux/*BSD op draait, en op het MBO heb ik ook al een beetje les in linux gehad (overigens uit een boek van Sander van Vugt). Maar ik moet toch even wennen.. Op de Pi's kun je als je een fout maakt het SD-kaartje imagen en klaar is Eend. Dat is op het werk toch 'ietsje' lastiger want ik werk in een ziekenhuis, en de systemen waar 'mijn' team voor verantwoordelijk is zijn de spil in het medische gedeelte van onze IT omgeving. Dus een foutje levert een hoop boze artsen op, en boze artsen moet je zoveel mogelijk vermijden :P

De meeste moeite heb ik wel met tools als cut, awk, sed en de hele reut aan andere drielettertools. Als ik dan weer eens iets in PowerShell moet doen voelt dat altijd alsof ik een heel boekwerk moet intikken om hetzelfde gedaan te krijgen wat ik in 1 regel in linux kan doen. En een tool als vi of vim is bij mij ook gaan groeien. Ik installeerde altijd eerst nano of ee op een verse linux-installatie, maar ik merk dat ik nu eerder vim installeer dan die andere twee.

Zoals anderen ook al schreven: pak je eigen machine, hengst er linux-smaakje overheen en zoek het maar uit. Ik heb sinds dit weekend op mijn eigen (game) PC nu Fedora 33 draaien en het bevalt me tot nu toe prima. De games die ik tot nu toe heb geprobeerd draaien net zo goed of zelfs beter dan onder W10, al kan ik nu geen Forza Horizon 4 meer spelen..

Maar de GUI (Gnome 3) bevalt me niet heel erg, dus ik zit alweer te kijken naar iets anders, i3 WM of Awesome WM..

Qua trainingen heb ik even LPIC-1 gedaan, daarna een simpel cursusje op Reddit (https://www.reddit.com/r/linuxupskillchallenge/) en toen ben ik aan RHCSA 124 begonnen. Ik moet zeggen dat ik de LPIC-1 training niet zo geweldig vond, het was multiple-gok met wat "Vul het commando aan"-vragen, en dat is niet echt mijn ding. RHCSA is wat dat betreft een stuk leuker om te leren, voor je examen krijg je een paar uur de tijd, een stel VM's (met mogelijk wat problemen) en een stel opdrachten. En die problemen moet je dus zelf oplossen, en je moet ook nog de opdrachten goed uitvoeren. Da's dus best een pittig examen. Tijdens mijn training heb ik een voorproefje gehad van hoe zo'n examen gaat, en dat voelt (voor mij) echt een stuk beter dan zo'n multiple-gok examen, met als extra voordeel dat je gewoon alle manpages kunt lezen en documentatie van Red Hat online, dat kan, voorzover ik weet, niet bij LPIC, dus je zult ouderwetsch moeten stampen daarvoor.
Anoniem: 567735 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Het is natuurlijk wel een beetje apart dat nu nog gemigreerd moet worden van RHEL6 (was in november 2020 EOL volgens mij) en ik zou wel 3x nadenken voor ik nu nog met verse installaties van RHEL7 aan de slag zou moeten (ergens in 2024 EOL). Ik bedoel: voor mij is het min of meer hobby, maar als je er een hele carrière aan ophangen moet, zou ik misschien toch wat meer voorop willen lopen.
Wat betreft EOL's: je hebt daar niet altijd controle over, wij hebben een grote applicatie waarvan de leverancier nog niet zo heel lang geleden is begonnen met RHEL 7 te ondersteunen.. RHEL 8 duurt nog wel even. ;(

• HSG
_Eend_ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:23:
Ha, iets waar ik iets van af weet! :)

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje: ik ben jarenlang helpdesk/werkplekbeheerder geweest en heb een tijdje geleden intern de overstap gemaakt naar ons linux team. Wij gebruiken ook een mix van RHEL 6, 7 en een enkele 8.

Nu had ik al enige (basis)kennis van linux omdat ik een stel Raspberry Pi's heb draaien die allerlei dingen doen en ik heb altijd wel een machine waar linux/*BSD op draait, en op het MBO heb ik ook al een beetje les in linux gehad (overigens uit een boek van Sander van Vugt). Maar ik moet toch even wennen.. Op de Pi's kun je als je een fout maakt het SD-kaartje imagen en klaar is Eend. Dat is op het werk toch 'ietsje' lastiger want ik werk in een ziekenhuis, en de systemen waar 'mijn' team voor verantwoordelijk is zijn de spil in het medische gedeelte van onze IT omgeving. Dus een foutje levert een hoop boze artsen op, en boze artsen moet je zoveel mogelijk vermijden :P

De meeste moeite heb ik wel met tools als cut, awk, sed en de hele reut aan andere drielettertools. Als ik dan weer eens iets in PowerShell moet doen voelt dat altijd alsof ik een heel boekwerk moet intikken om hetzelfde gedaan te krijgen wat ik in 1 regel in linux kan doen. En een tool als vi of vim is bij mij ook gaan groeien. Ik installeerde altijd eerst nano of ee op een verse linux-installatie, maar ik merk dat ik nu eerder vim installeer dan die andere twee.

Zoals anderen ook al schreven: pak je eigen machine, hengst er linux-smaakje overheen en zoek het maar uit. Ik heb sinds dit weekend op mijn eigen (game) PC nu Fedora 33 draaien en het bevalt me tot nu toe prima. De games die ik tot nu toe heb geprobeerd draaien net zo goed of zelfs beter dan onder W10, al kan ik nu geen Forza Horizon 4 meer spelen..

Maar de GUI (Gnome 3) bevalt me niet heel erg, dus ik zit alweer te kijken naar iets anders, i3 WM of Awesome WM..

Qua trainingen heb ik even LPIC-1 gedaan, daarna een simpel cursusje op Reddit (https://www.reddit.com/r/linuxupskillchallenge/) en toen ben ik aan RHCSA 124 begonnen. Ik moet zeggen dat ik de LPIC-1 training niet zo geweldig vond, het was multiple-gok met wat "Vul het commando aan"-vragen, en dat is niet echt mijn ding. RHCSA is wat dat betreft een stuk leuker om te leren, voor je examen krijg je een paar uur de tijd, een stel VM's (met mogelijk wat problemen) en een stel opdrachten. En die problemen moet je dus zelf oplossen, en je moet ook nog de opdrachten goed uitvoeren. Da's dus best een pittig examen. Tijdens mijn training heb ik een voorproefje gehad van hoe zo'n examen gaat, en dat voelt (voor mij) echt een stuk beter dan zo'n multiple-gok examen, met als extra voordeel dat je gewoon alle manpages kunt lezen en documentatie van Red Hat online, dat kan, voorzover ik weet, niet bij LPIC, dus je zult ouderwetsch moeten stampen daarvoor.

[...]

Wat betreft EOL's: je hebt daar niet altijd controle over, wij hebben een grote applicatie waarvan de leverancier nog niet zo heel lang geleden is begonnen met RHEL 7 te ondersteunen.. RHEL 8 duurt nog wel even. ;(
Dank voor je antwoord. :D

Dat van het installeren snap ik want wat al eerder gezegd is...je moet je helemaal toewijden. Echter ik doe ook genoeg op een pc met Windows en speel ook games die niet op Linux draaien. ;)

Misschien zal ik een extra SSD inbouwen en daar Linux op draaien zodat deze niet mijn andere schijven beïnvloed.

Maar je mag bij een RHEL gewoon de documentaties blijven gebruiken? Begrijp ik dat goed?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
HSG schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:39:
[...]
Dat van het installeren snap ik want wat al eerder gezegd is...je moet je helemaal toewijden. Echter ik doe ook genoeg op een pc met Windows en speel ook games die niet op Linux draaien. ;)
Of het helemaal toewijden is weet ik niet, ik denk zelf meer dat Linux op je eigen systemen er voor zorgt dat je veer sneller leert (blijft beter hangen dan theorie uit een boekje) en je komt dingen tegen die niet in je boekje staan, kortom je leert van zelf gaan der weg te troubleshooten en de tools en informatie bronnen die daar voor nodig zijn. En dat leer je doorgaans moeilijker/trager als je de junior bent met een systeem van de baas waar een kritieke applicatie op draait.
Als het goed is gebeurd daar enerzijds doorgaans weinig mee, anderzijds als er eens wat gebeurd, dan is het wel handig als je wat achtergrond kennis hebt over de situatie en hoe je dingen moet inschatten.

Kortom thuis kun je lekker zelf prutsen en snel leren, zeker als het ook je daily driver is.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HSG schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:39:
Maar je mag bij een RHEL gewoon de documentaties blijven gebruiken? Begrijp ik dat goed?
Ja en nee. Je mag de documentatie die op het systeem aanwezig is gebruiken. Telefoon, internet, boek, allemaal niet toegestaan. Je moet dus eerst weten waar je moet zoeken, welk commando je nodig hebt. Niet dat je in hoofdstuk 8, sectie 4 paragraaf 2 het antwoord gaat vinden van wat je moet inkloppen.

En het eerste examen is 2-2,5 uur. Je moet best nog wel wat doen, dus je hebt nou ook niet echt uitgebreid de tijd om de manpages rustig te lezen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:02:
[...]

Ja en nee. Je mag de documentatie die op het systeem aanwezig is gebruiken. Telefoon, internet, boek, allemaal niet toegestaan. Je moet dus eerst weten waar je moet zoeken, welk commando je nodig hebt. Niet dat je in hoofdstuk 8, sectie 4 paragraaf 2 het antwoord gaat vinden van wat je moet inkloppen.

En het eerste examen is 2-2,5 uur. Je moet best nog wel wat doen, dus je hebt nou ook niet echt uitgebreid de tijd om de manpages rustig te lezen.
En die wil je doorlezen? ^_^

En heb je dan ook geen toegang tot bijv. de online "Common administrative commands
in Red Hat Enterprise Linux 5, 6, 7, and 8" (https://access.redhat.com/articles/1189123) of nog liever de PDF (https://access.redhat.com..._8_cheatsheet_a4_0519.pdf)?

[Voor 6% gewijzigd door TweakerNummer op 19-02-2021 08:57]

• HSG
gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:56:
[...]

Of het helemaal toewijden is weet ik niet, ik denk zelf meer dat Linux op je eigen systemen er voor zorgt dat je veer sneller leert (blijft beter hangen dan theorie uit een boekje) en je komt dingen tegen die niet in je boekje staan, kortom je leert van zelf gaan der weg te troubleshooten en de tools en informatie bronnen die daar voor nodig zijn. En dat leer je doorgaans moeilijker/trager als je de junior bent met een systeem van de baas waar een kritieke applicatie op draait.
Als het goed is gebeurd daar enerzijds doorgaans weinig mee, anderzijds als er eens wat gebeurd, dan is het wel handig als je wat achtergrond kennis hebt over de situatie en hoe je dingen moet inschatten.

Kortom thuis kun je lekker zelf prutsen en snel leren, zeker als het ook je daily driver is.
Ik heb een VM draaien met daarop Oracle Linux en ben begonnen met de basis. Later zal ik de diepte in gaan. :)

Maar je hebt ook mensen die b.v. Ubuntu als hun standaard OS gebruiken hoewel tegenwoordig het (bijna) net zo gebruiksvriendelijk is.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je voorbereiding niet bestaat, weet je niet waar je moet zijn in de manpage en moet je dus bijna dat hele ding gaan lezen om te weten wat je moet gebruiken. ;)
En heb je dan ook geen toegang tot bijv. de online "Common administrative commands
in Red Hat Enterprise Linux 5, 6, 7, and 8" (https://access.redhat.com/articles/1189123) of nog liever de PDF (https://access.redhat.com..._8_cheatsheet_a4_0519.pdf)?
Er is geen internet. Klaar. Wat je voor je neus hebt, is wat je hebt. Meer niet. Je krijgt hooguit een velletje papier en een pen om wat aantekeningen/berekeningen op te maken, maar dat is 't ook wel.

Het is niet zoals op school waar je open boek tentamens/examens hebt. Je moet dingen in de praktijk brengen, daar wordt je in de dagen daarvoor op voorbereid. Ga je het examen in met een yolo mentaliteit, dan ben je gegarandeerd gezakt.

Beide keren dat ik RHCSA heb gedaan, waren de mensen die voor mij het examen verlieten gezakt omdat ze het gewoon niet meer wisten. Ik heb verhalen gehoord van mensen die niet eens voorbij de eerste opdracht/vraag kwamen. Iets wat gewoon tijdens de cursus behandelt wordt.

• HSG
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Als je voorbereiding niet bestaat, weet je niet waar je moet zijn in de manpage en moet je dus bijna dat hele ding gaan lezen om te weten wat je moet gebruiken. ;)

[...]

Er is geen internet. Klaar. Wat je voor je neus hebt, is wat je hebt. Meer niet. Je krijgt hooguit een velletje papier en een pen om wat aantekeningen/berekeningen op te maken, maar dat is 't ook wel.

Het is niet zoals op school waar je open boek tentamens/examens hebt. Je moet dingen in de praktijk brengen, daar wordt je in de dagen daarvoor op voorbereid. Ga je het examen in met een yolo mentaliteit, dan ben je gegarandeerd gezakt.

Beide keren dat ik RHCSA heb gedaan, waren de mensen die voor mij het examen verlieten gezakt omdat ze het gewoon niet meer wisten. Ik heb verhalen gehoord van mensen die niet eens voorbij de eerste opdracht/vraag kwamen. Iets wat gewoon tijdens de cursus behandelt wordt.
Hoe verre raad jij een cursus aan? Gezien werkgevers tegenwoordig snel "koop maar een boek en studeer maar thuis" roepen.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:50

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

HSG schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Hoe verre raad jij een cursus aan? Gezien werkgevers tegenwoordig snel "koop maar een boek en studeer maar thuis" roepen.
Ik heb zelf ooit twee Unix basiscursussen gedaan bij AT Computing, dan heb ik het over bijna 20 jaar geleden maar ze zijn er nog steeds. Dat heeft mij toen goed geholpen om de basics van het filesystem te leren kennen, standaard tools om uit te vinden wat er op een systeem gebeurt en het werken met awk, sed en dergelijke in de pijplijn. Die basiskennis heeft me later goed geholpen om een paar AIX servers te beheren naast een Microsoft-omgeving, al was dat werken met ksh ipv. bash en veel AIX specifieke tools zoals smit. Ik ben zelf vrij analytisch en houd absoluut niet van dingen proberen zonder eerst te ontdekken wat er precies aan de hand is, weet zeker dat de gedegen basis me daar goed bij geholpen heeft en het makkelijker vond om mijn weg te vinden.

Naast de tips om voor je dagelijkse werk op Linux over te stappen zou ik willen aanraden om een concreet doel te vinden en dat uit te voeren. Ga bijvoorbeeld eens een phpBB forum installeren op Ubuntu. Gewoon om basiskennis op te doen en vertrouwd te raken met de shell, navigeren door je filesystem, netwerkconfiguratie, juiste rechten zetten nadat je met ftp files vervangen hebt, etc. Dat RHEL een ander systeem gebruikt om software te installeren maakt verder niet uit, met een gedegen basis kun je prima wisselen tussen distributies en ontdek je de verschillen snel genoeg.

Verder voor serverdoeleinden nooit een GIU installeren, daarmee dwing je jezelf om commandline te gebruiken waardoor je beter begrijpt wat je aan het doen bent.

Ten slotte zie ik de afgelopen 10 jaar dat het OS steeds minder relevant wordt. De meerderheid van de servers in Microsoft Azure draaien Linux, Microsoft is zo'n beetje de grootste bijdrager aan open source software, SQL draait op Windows en Linux, WSL draait op Windows en PowerShell op Windows, Mac en Linux. Op korte termijn heb je daar als technisch beheerder niet veel mee van doen en moet je goed uit de voeten kunnen met wat je hebt, maar op lange termijn ligt de nadruk veel meer op management, standaardisatie, automatiseren, security van applicaties in heterogene omgevingen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MartinMeijerink schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:09:
Als je echt Linux wilt leren moet je m.i. thuis ook afscheid nemen van Windows, en op je eigen computer Linux installeren, gewoon voortaan alles met Linux doen, daar leer je het beste van
Je leert er wel meer van, maar het is niet nodig.
VI is overigens niet nodig, nano is wat simpeler om mee te werken.
Het spijt mij, maar ik kan geen Linux beheerder serieus nemen die nano gebruikt boven vim (of emacs indien je op zaterdagavond geitjes offert in het bos). Je komt op een gegeven moment ook een keer een systeempje tegen wat geen nano draait en dan kun je gelukkig terugvallen op vi (wat vim- is).
HSG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:25:
Ik wil jullie alvast bedanken en complimenteren voor de reacties. :) Wat mij opvalt is dat de meeste het hebben over het afstemmen van de juiste opleiding(en). Nu heb ik daar al met de betreffende leidinggevende al over gehad en hij vindt het belangrijk dat ik de RHCE-certifiaat haal.

De vraag is even of dat niet een beetje overkill is en wie van de collega's deze certificaat ook hebben. Ik vind het belangrijk om bij te benen en te ontwikkelen maar het moet toch ook niet zijn dat ze van mij verwachten alles bij te houden en de andere collega's rustig "daar begin ik niet meer aan" kunnen zeggen.

Maar het gaat vooral over hoe jullie ervaring is met de switch. :)
Als je baas wilt dat je RHCE haalt zou ik adviseren zo snel mogelijk de training tot RHCSA te volgen. Dit is één of twee weken en je zult zeker met de twee weken als Linux noob erg, erg veel leren (er is een verkorte versie van één week voor Linux-ervaren engineers).
Dit nog compleet los van je eventuele RHCSA certificaat.

Anderen in dit topic geven ook aan dat de RH certs tegenwoordig wat minder 'waard' zijn. Ik zit hier dubbel in omdat ik RHCSA volgens RH7 gevolgd heb en RHCE volgens RH8 (beide overigens nog geen cert en ben bezig voor mijn RHCSA-cert). RHCSA is voor RH8 volgens mij weinig anders dan RH7. Let wel op, dit geldt voor eigenlijk alles wat je doet. RH6 is al out-dated en deprecated. Hoe systemen gebruikt worden bij jullie ongetwijfeld ook. Dus wat je met zo'n cursus leert zal misschien niet 100% overeenkomen met hoe het werkt bij jou c.q. de overheid.
HSG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Als er RH6 gebruikt wordt en men migreert (eindelijk ;)) naar RH7 kun je het beste een VM met CentOS7 pakken óf gewoon bij RH een developer account aanmaken (op je privémailadres!) https://developers.redhat.com/ en daar gewoon een RH licentie vandaan toveren (gratis!) voor je VM die verdomd veel lijkt op je werkomgeving ;).
BazzH schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:34:
PostgreSQL is ook wel een aanrader en wordt ook veel in de opensource wereld gebruikt, note ik weet niets af van het ambtenaren apparaat qua IT in NL.
Hero of Time schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:45:
Cursussen doen is goed. Belangrijk bij het kiezen van welke je gaat volgen is weten wat er van je wordt verwacht aan kennis bij die cursus en wat je eigen niveau is. Ik heb Windows beheerders met praktisch geen Linux kennis en ervaring bij een RHCSA cursus zien zitten en alleen maar vraagtekens in de ogen. Die snapte er helemaal niets van en het ging in die 4 dagen veel te snel voor 'm. Dag 5 was het examen en het was vanzelfsprekend dat 'ie er niet was.
Ook hierom, doe de cursus van twee weken, zeker voor noobs is dat het advies, ik vond persoonlijk met 1 jr professionele Linuxervaring de 1 week cursus te langzaam gaan ;)
De tip om Linux thuis als daily driver te gaan gebruiken, is een goede. Wat doe je precies met je computer? Als het niet gamen is, dan kan je in principe redelijk makkelijk over gaan naar een Linux distro. Anders maak je een dual boot en doe je je dagelijkse dingen in Linux en herstart je naar Windows als je wilt gamen.
Persoonlijk draai ik thuis gewoon Windows, veel gamen, veel gemak. Wel heb ik 2 servers (productie+test) en een behoorlijk aantal VMs voor van allerlei zaken. Een aanrader hierin vind ik wel om bash te leren dit gebruik ik op werk ook veel. Met WSL kun je zeer gemakkelijk bash integreren in je Windows systeem.
Anoniem: 567735 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:35:

Als literatuur vind ik de boeken van Sander van Vugt zeer gedegen. Red Hat heeft ook mooi materiaal, maar volgens mij krijg je dat alleen als je een cursus bij een Red Hat partner of Red Hat zelf doet. De trainingen an sich vond ik ook prima, docent kun je geluk of pech mee hebben.
Eens, de boeken van Sander van Vugt zijn heel handig voor het leren voor de certs (zie ook de leerdoelen daarvoor). Overigens biedt RH ook een complete leeromgeving met van alles en nog wat voor een vast bedrag per jaar en twee examenkansen (ik dacht iets van 4k€, één training is meestal al iets van 1,5-2k€). Als @HSG zijn werkgever de investering wilt doen, is dit ook een aanrader.
Voor de overheid vind ik dit niet zo heel vreemd ;)
Je wilt de man pages gewoon kunnen openen omdat je iets niet meer weet en direct kunnen zoeken naar net dat ene specifieke commando en er na 10 sec weer uit kunnen omdat je verder kan. Dat kun je natuurlijk alleen als je al weet welke man page je nodig hebt en hoe je überhaupt gemakkelijk in een man page zoekt ;)
[...]

Mijn mening is dat een cursus heel erg goed is als je geen of weinig ervaring hebt met Linux/RH en een RH cert wilt behalen. Maar in tegenstelling tot andere sectoren/sub-sectoren binnen IT. Is een RH training niet perse voldoende voor het behalen van je cert. Je zult er dagelijks (kantooruren ;)) mee bezig moeten zijn én ook echt nog een stuk zelfstudie moeten doen.

Zoals ook al door anderen genoemd de GUI, doe dat gewoon niet. Als Linux engineer kom ik zelden (lees nooit) een GUI tegen voor Linux machines. Los van cockpit-achtige GUIs die geen GUI zijn maar meer een dashboard.
Maar het niet hebben van een GUI betekent niet dat je je CLI niet zo kan inrichten als jij wilt. Je kunt je bashrc en vimrc (configs voor je shell en de nog door jouw te kiezen editor die vim moet worden(ja vim)) gebruiken en in een eigen (bedrijfsomgeving) heb je meestal ook zo jouw settings binnen je netwerk verspreidt.

Zelf heb ik tijdens mijn studie al parttime gewerkt als Windows beheerder, omdat ik in mijn studie eigenlijk hbo opgeleid werd tot Windows/Linux/Applicatie/Technisch beheerder/consultant/engineer kon ik alle kanten op. Door mijn parttime werk kwam ik er achter dat ik toch veel liever Linux deed en ben dan ook zoiets gaan doen. Uiteindelijk gestopt met mijn studie en van parttime full time gemaakt, in dat opzicht een slecht voorbeeld ;).

@HSG om hoeveel systemen gaat het en vraag eens aan je (toekomstige) collega's hoe veel tijd per week ze een Linux CLI voor hun neus hebben. Want in dat opzicht is mijn ervaring dat er Linux engineers en Linux engineers zijn. Sommige hebben de terminal er 36 v.d. 40 uur per week voor en anderen 'maar' 20 en zijn bezig met documentatie en communicatie en andere (belangrijke) randzaken.

Edit: wat @Hero of Time ook al kort belichtte is automation, wat voor tooling wordt nu gebruikt om te automatiseren en blijft dat in de toekomst ook zo, als je doorgaat voor RHCE (dat is 100% de RH8 variant gezien RH7 niet meer gedaan kan worden) is dit d.m.v. Ansible. Als er bij jou bijv. Puppet of Chef gebruikt wordt kan het ook helpen om parallel aan je op te doene Linux ervaring ook ervaring in die tool op te doen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Kijk het nieuws en zie wat er met alle leerlingen gebeurt nu. In welke situatie leer je meer: zelf een boek lezen en proberen te begrijpen of gezamenlijk in een groep de stof bespreken en inzichten en vragen van anderen behandelen?

Een cursus is een veel betere methode om zaken te leren dan domweg zelf te gaan studeren. Zelfstudie vereist veel energie, discipline en doorzettingsvermogen. Plus, je hebt niemand om vragen aan te stellen of mee te bespreken hoe een ander het zou doen of gebruikt.

De huidige situatie is niet echt geschikt voor 'klassikale' cursussen, maar zodra dat weer mogelijk is, zeker zoiets gaan volgen.

Ik heb al mijn kennis opgedaan door veel zelf te rommelen, vallen, opstaan en weer verder zoeken met Google. Maar, ik had er ook klas- en schoolgenoten bij om samen naar problemen te kijken. Mijn Linux ervaring begon namelijk op het HBO. Omdat het redelijk vroeg in m'n opleiding kwam, had ik de rest daarvan de tijd om meer bekend te raken met het systeem en kon ik na die 3 jaar mij zakelijk ook al redelijk goed redden. Pas later, toen ik ruim 5 jaar met Linux werkte en m'n systemen thuis ook allang had omgezet naar Linux (dat was tijdens m'n opleiding al gebeurt) heb ik m'n RHCSA gehaald voor RH7. Dat was toen met twee vingers in m'n neus te doen. Maar alleen doordat ik dus al zo lang met Linux bezig was.

• HSG
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:07:
[...]

Kijk het nieuws en zie wat er met alle leerlingen gebeurt nu. In welke situatie leer je meer: zelf een boek lezen en proberen te begrijpen of gezamenlijk in een groep de stof bespreken en inzichten en vragen van anderen behandelen?

Een cursus is een veel betere methode om zaken te leren dan domweg zelf te gaan studeren. Zelfstudie vereist veel energie, discipline en doorzettingsvermogen. Plus, je hebt niemand om vragen aan te stellen of mee te bespreken hoe een ander het zou doen of gebruikt.

De huidige situatie is niet echt geschikt voor 'klassikale' cursussen, maar zodra dat weer mogelijk is, zeker zoiets gaan volgen.

Ik heb al mijn kennis opgedaan door veel zelf te rommelen, vallen, opstaan en weer verder zoeken met Google. Maar, ik had er ook klas- en schoolgenoten bij om samen naar problemen te kijken. Mijn Linux ervaring begon namelijk op het HBO. Omdat het redelijk vroeg in m'n opleiding kwam, had ik de rest daarvan de tijd om meer bekend te raken met het systeem en kon ik na die 3 jaar mij zakelijk ook al redelijk goed redden. Pas later, toen ik ruim 5 jaar met Linux werkte en m'n systemen thuis ook allang had omgezet naar Linux (dat was tijdens m'n opleiding al gebeurt) heb ik m'n RHCSA gehaald voor RH7. Dat was toen met twee vingers in m'n neus te doen. Maar alleen doordat ik dus al zo lang met Linux bezig was.
Ik vind wel dat als men verwacht dat ik RHCE ga halen dan wil ik ook een klassikale studie ga volgen. Voor RHCSA heb ik als voordeel dat ik het on-the-job kan leren. De huidige bezetting qua collega's hebben ook al jarenlange ervaring met Linux.

Ik vraag mij alleen af hoe ver zij zijn met hun certificeringen. Je ziet op de werkvloer dat ze van jonge mensen verwachten het een en ander te halen terwijl de oudere garde daar niet aan begint.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HSG schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:16:
Ik vraag mij alleen af hoe ver zij zijn met hun certificeringen. Je ziet op de werkvloer dat ze van jonge mensen verwachten het een en ander te halen terwijl de oudere garde daar niet aan begint.
Grappig dat je dat zegt. Toen ik de eerste keer m'n RHCSA ging doen, was ik juist een van de jongste in de groep. De meeste waren 40+ of zelfs 50+. De reden dat ze er zaten, was omdat de werkgever graag wilde dat ze gecertificeerd waren. Een aantal was pas korte tijd (1-2 jaar) van functie verandert naar Linux beheerder. Ze kwamen aardig mee met de stof die behandelt werd. Sommige hadden al wel een cursus vooraf gedaan waar alleen stof werd behandeld en zaten er nu om alles even snel te herhalen voordat ze het examen gingen doen.

Houd er trouwens ook rekening mee dat bepaalde bedrijfscertificeringen eist dat medewerkers actuele certificaten hebben. Dus ook de oude rot die al 20 jaar zit vastgeroest zal er aan moeten geloven om bijvoorbeeld RHCSA te halen.

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

True schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:44:
Het spijt mij, maar ik kan geen Linux beheerder serieus nemen die nano gebruikt boven vim (of emacs indien je op zaterdagavond geitjes offert in het bos). Je komt op een gegeven moment ook een keer een systeempje tegen wat geen nano draait en dan kun je gelukkig terugvallen op vi (wat vim- is).
Dus omdat je weleens een systeem kan tegenkomen die geen nano heeft moet je het maar nooit gebruiken? Dan kun je toch gewoon alsnog vi gebruiken. vi is niet altijd alleen maar beter, de meeste dingen gaan met nano heel goed, ligt er maar net aan wat voor bestanden je wilt bewerken. Voor het zwaardere/complexere werk is soms mbedit weer beter (kloon van Intel's Aedit), ook deze heeft wel zijn beperkingen, maar kan dingen die alle andere editors niet kunnen :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je je omgeving helemaal kapot automatiseert, krijg je helemaal niet meer te maken met een editor in een ssh sessie. Je zit dan lekker in VSS of van mijn part notepad je automation te maken. Wat nou nano vs vi/vim geneuzel?

• HSG
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Toen ik de eerste keer m'n RHCSA ging doen, was ik juist een van de jongste in de groep. De meeste waren 40+ of zelfs 50+. De reden dat ze er zaten, was omdat de werkgever graag wilde dat ze gecertificeerd waren. Een aantal was pas korte tijd (1-2 jaar) van functie verandert naar Linux beheerder. Ze kwamen aardig mee met de stof die behandelt werd. Sommige hadden al wel een cursus vooraf gedaan waar alleen stof werd behandeld en zaten er nu om alles even snel te herhalen voordat ze het examen gingen doen.

Houd er trouwens ook rekening mee dat bepaalde bedrijfscertificeringen eist dat medewerkers actuele certificaten hebben. Dus ook de oude rot die al 20 jaar zit vastgeroest zal er aan moeten geloven om bijvoorbeeld RHCSA te halen.
Daar hou ik zeker rekening mee. Ik moet echter nog aanhoren wat zij van de medewerkers verwachten dus ik ben benieuwd hoe de anderen het hebben.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HSG schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Daar hou ik zeker rekening mee. Ik moet echter nog aanhoren wat zij van de medewerkers verwachten dus ik ben benieuwd hoe de anderen het hebben.
Het verplichten van certificering moet natuurlijk ook in redelijkheid passen. Om namelijk van iemand die nog nooit met Linux heeft gewerkt te verwachten dat die in 3-6 maanden z'n RHCSA haalt, of nog erger RHCE, is natuurlijk alles behalve redelijk.

Je moet je dus ook zeker niet gehaast voelen om maar zo snel mogelijk zo'n papiertje te krijgen. Gaat je werkgever wel zo'n eis stellen, dan is het IMO een slechte werkgever. Want de CEO kan ook niet in een korte tijd Koreaans leren als 'ie de taal nooit heeft gehoord. Om even een vergelijking te maken.

• HSG
Hero of Time schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Het verplichten van certificering moet natuurlijk ook in redelijkheid passen. Om namelijk van iemand die nog nooit met Linux heeft gewerkt te verwachten dat die in 3-6 maanden z'n RHCSA haalt, of nog erger RHCE, is natuurlijk alles behalve redelijk.

Je moet je dus ook zeker niet gehaast voelen om maar zo snel mogelijk zo'n papiertje te krijgen. Gaat je werkgever wel zo'n eis stellen, dan is het IMO een slechte werkgever. Want de CEO kan ook niet in een korte tijd Koreaans leren als 'ie de taal nooit heeft gehoord. Om even een vergelijking te maken.
Of nog leuker: verwachten dat ik in 3-6 maanden RHCE haal terwijl de overige collega's 5 - 10 jaar achterlopen en daar niet meer aan beginnen.

Dan lijkt het alsof het allemaal van mij af hangt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee