• Needmoremineral
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-11-2022
Dag beste tweakers. Alvast bedankt om dit te bekijken en alle hulp is welkom. Ikzelf heb een minimum aan kennis van PC's en ben al laaaange tijd aan het zoeken en samenstellen van een nieuw systeem.
Hoe langer ik wacht hoe duurder het blijkt te worden en nieuwere "betere" stukken uit te komen.
Bij deze, hier is wat ik er van heb kunnen maken en hopelijk is het goed. Laat me a.u.b. weten als er iets is dat absoluut niet kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hopelijk nog meer gamen. De nieuwe cyberpunk zag er goed uit met al die hype maar ben blij dat ik nog niet het systeem had om die te spelen. Wat meer recentere zoals doom eternal , tomb raider enz en wat oudere zoals bioshock infinite. Misschien terug wat overwatch.Hopelijk ook nieuwere voor een geruime tijd.
Alsook door corona en een tijdje werkloos te zijn heb ik blender leren gebruiken en wat aan het oefenen.
Spijtig kan ik enkel de low poly tutorials doen want de rest maakt het traag en soms bij een render crashed het al bij iets simpel. Alsook altijd eens een character willen maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wel zo te zien is het prijzig wat ik samenstel maar zoals ik het wat volg op het net is het vrij erg in de electronica industrie op de moment. Het ziet er naar uit dat ik toch rond de 4K moet gaan spenderen en laat ik het begrenzen op 5K moest het zijn dat er toch iets beter en duurder bijkomt plus alle rondslomp.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een recent nieuw scherm aangeschaft die ik wil gebruiken hierbij. De LG 27GL850-B
De oude PC blijft ineen voor de meer andere dagelijkse zaken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Buiten deze lijst hopelijk niets meer. Althans zou ik wel jullie mening willen weten over de hoeveelheid storage. Als gamer met steam en andere game launchers worden veel games geupdate als er iets nieuw uitkomt of events, patches , etc. Nu heb ik in het verleden 1 Hdd 1 TB extra aangeschaft om het wat te splitsen en ze zitten toch ook al redelijk vol en heb al wat niet veel gespeelde games verwijderd. Nu spreek ik dan wel over hmm een jaar of 6 à 7 jaar dus over een lange tijd. Toch lijkt het dat er veel nodig is ook al proberen ze de data kleiner te maken. Is het aan te raden om toch te bekijken voor grotere opslag ??

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen idee welke goed is en welke niet of beter. Als het werkt en doet wat het moet doen dan is het voor mij in orde. Kan me niet echt herinneren dat ik bepaalde onderdelen had waarvan ik zou zeggen dat ze slecht zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet per se, zolang het redelijk blijft qua geluid en warmte denk ik niet dat ik iets specifiek zou wensen.
Ik zou als het later kan ,VR willen gebruiken/testen. Het ziet er ongelofelijk leuk uit. Moet wel nog zien welke het beste zou zijn etc. De Steam valve index lijkt me wel iets.

Ga je overklokken?
Liefst niet, het ziet er makkelijk uit als ik de filmpjes bekijk maar hoe minder ik pruts aan instellingen hoe beter.

Wat verwacht je van ons?[i]
Alle hulp dat kan helpen om de fouten er uit te halen. Ik heb vroeger gewoon pc's gekocht op aanraden van en die waren degelijk. Na ettelijke jaren wil ik wel eens een steviger systeem. Nu dat ik zelf de onderdelen samenstel en laat ineenzetten is er toch een hoop informatie nodig en kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie of gemist heb. Ik ben geen upgrader of toch zeer minimaal. Zelfs men scherm dat nog goed werkt heb ik al jaren met een gva-HDMI converter. Toch blij dat ik een nieuwere heb aangeschaft.

Extra vraagjes:

Ik heb gelezen dat bij het moederbord de ram slots redelijk dicht bij de cpu slot zit. Zou dit problemen kunnen geven bij de cooler?? Alsook de NVMe koper blok die blijkbaar ook toasty kan worden en de gpu er redelijk dicht bijzit. Is het beter voor iets anders of kan dit opgelost worden andere dingen aan te passen??

Blijkbaar is het aan te raden om de gpu te voorzien van 2 aparte voedingskabels ipv een standaard split kabel. Zit dat al in de Power supply of moet er een extra kabel voor aangeschaft worden??

Is de case wel goed?? Met alle data dat ik vond lijkt het er op dat het zou passen. Moet er misschien nog extra fans bij/aan ergens ??
Hoe kan ik zien of de case compatibel is met het moederbord?? Op de case zelf zitten wat usb's etc en zo te zien zijn die niet altijd correct te verbinden. Iets met usb 2.0-3.0 of zoiets.

Is het nodig om een cd lezer te voorzien?? Alles word bijna toch via het net geïnstalleerd tegenwoordig.
Het is al zeeeer lang geleden dat ik nog een game heb gekocht met een cd erin om te gebruiken.

Al ben ik geen upgrader en denk ik dat het te moeilijk ga zijn noch interessant, het is maar een gedacht. Moest het zijn tegen de tijd ik beslis om deze onderdelen te bestellen dat de 3080TI er is, zou ik die beter nemen?? Al denk ik dat het gewoon zo al moeilijk is om dit te bestellen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 699,-€ 699,-
1MoederbordenGigabyte X570 GAMING X€ 155,05€ 155,05
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 1.349,95€ 1.349,95
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (64MB cache), 2TB€ 87,89€ 87,89
1BehuizingenCooler Master MasterBox 5t€ 86,94€ 86,94
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,65€ 98,65
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 420€ 107,95€ 107,95
1Geheugen internHyperX Predator RGB HX436C17PB3AK4/64€ 384,76€ 384,76
1VoedingenGigabyte GP-P850GM€ 97,97€ 97,97
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 184,95€ 184,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 215,-€ 215,-
Totaal€ 3.468,11

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:04
Ik zou een b550 bord pakken, die kosten evenveel en leveren meer kwaliteit.

Die HDD wil je niet
1)veel te duur
2)herriemaker
3)kleine cache
Waarvoor wilde je de HDD gebruiken? Opslag foto's en video's die klaar zijn met bewerking is het prima voor, maar pak 5400rpm

Deze case heeft last van stof. Wat vond je zo mooi aan deze case, misschien kunnen we iets vergelijkbaars vinden. Meshify c is beter en goedkoper.

Waarom wil je een aio?

Pak een MSI voeding , beter en even duur (750w nodig)

Deze SSD is heel duur zonder dat je het daadwerkelijk gaat merken. Een gewone 970 EVO is snel genoeg.

pricewatch: Samsung 870 QVO 1TB als je iets goedkoper alternatief wilt voor de 860 EVO.
Mogelijk zou je deze 3x kunnen pakken IPV de EVO en de HDD. (Scheelt veel snelheid)

[Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 13-02-2021 10:12]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-03 22:27

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Bij de fabrikant van de voeding wordt meestal bij de specs wel aangegeven wat je kan verwachten qua aansluitingen en (modulair) kabels. Bij genoemde Gigabyte leveren ze volgens spec bijvoorbeeld 4x een 6+2 PCI-e kabel mee. Voor het hogere segment wordt inderdaad wel aanbevolen om twee losse kabels te gebruiken ipv een split.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 07:01
Vanwaar de keuze voor deze cpu? Wellicht wat overkill, voor games sowieso en voor renderen enzo zijn veel cores idd wel prettig. Je zou even de benchmarks kunnen vergelijken met bv de i9. Scheelt het dubbele voor maar paar procent winst in de praktijk denk ik.
Verder zou ik nu nooit een videokaart kopen voor deze idiote bedragen, maar als je echt haast hebt idd...

Verder weet ik niet (maar wellicht wel met jouw toepassing) of 64gb ram meerwaarde heeft. Voor games is 16 genoeg en 32 lekker ruim voor de toekomst.

Windows: je kunt voor 15 euro Keys vinden, die prima werken.

Al met al denk ik dat je met veel minder geld iets kan bouwen dat in de praktijk even snel aanvoelt.

[Voor 30% gewijzigd door Boefmans op 13-02-2021 11:48]

mixing a drink and music

• Needmoremineral
99ruud99 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:08:
Ik zou een b550 bord pakken, die kosten evenveel en leveren meer kwaliteit.

Die HDD wil je niet
1)veel te duur
2)herriemaker
3)kleine cache
Waarvoor wilde je de HDD gebruiken? Opslag foto's en video's die klaar zijn met bewerking is het prima voor, maar pak 5400rpm

Deze case heeft last van stof. Wat vond je zo mooi aan deze case, misschien kunnen we iets vergelijkbaars vinden. Meshify c is beter en goedkoper.

Waarom wil je een aio?

Pak een MSI voeding , beter en even duur (750w nodig)

Deze SSD is heel duur zonder dat je het daadwerkelijk gaat merken. Een gewone 970 EVO is snel genoeg.

pricewatch: Samsung 870 QVO 1TB als je iets goedkoper alternatief wilt voor de 860 EVO.
Mogelijk zou je deze 3x kunnen pakken IPV de EVO en de HDD. (Scheelt veel snelheid)
Dank voor de reactie,

Ben het vergeten waarom de 570 een keuze was maar waren deze niet gericht op de pci 4.0 of zoiets?? Ik dacht dat de nieuwe grafishe kaarten wel werkte op de 3.0 van nu maar niet alles konden gebruiken of zo. Kan me vergissen met al dat opzoekwerk raken de details zoek soms.

Al zou ik dus normaal deze gebruiken om op te gamen, als ik zou werken met blender ,af en toe zal het nodig zijn om wat texture materiaal to downloaden, referentie materiaal, etc om ergens te plaatsen. Volgens wat ik vond op een site om blender te gebruiken was het aan te raden om ook een HDD te hebben om renders enzo daar te zetten. Eventueel ook kleine animaties als het er ooit van komt. De optie om een externe te gebruiken zou ook gaan denk ik maar dan gaat het wat te traag gaan denk ivp interne bekabeling.

De case is meer at random gepakt omdat ik geen idee heb waar ik echt naar moet kijken buiten wat dimensies om de onderdelen in te zetten. Daarmee dat ik na een tijd zag dat de case en MB problemen kon hebben met de aansluitingen.

De AIO denk ik door veel filmpjes te zien en ze er zo goed als allemaal één hadden. Ik dacht ook dat deze ietsie pietsie beter waren dan de grote alla noctua blokken waren. Plus dan is er iets meer om op te letten voor de case dat deze wel de ruimte ervoor heeft. AIO's lijkt iets makkelijker daarvoor te zijn. Als het beter is om de andere te nemen dan is het zo, voor mij moet het gewoon degelijk werken.

Wederom geen kennis van merken en hun kwaliteit, heb nu een 700w be quite en werkt heel goed.

Is goed, ik denk dat inderdaad de snelheden echt minimaal te merken zijn.

• Needmoremineral
Wolvganger schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:33:
Bij de fabrikant van de voeding wordt meestal bij de specs wel aangegeven wat je kan verwachten qua aansluitingen en (modulair) kabels. Bij genoemde Gigabyte leveren ze volgens spec bijvoorbeeld 4x een 6+2 PCI-e kabel mee. Voor het hogere segment wordt inderdaad wel aanbevolen om twee losse kabels te gebruiken ipv een split.
Dank voor de reactie,

Zal er op letten bij enige aanpassing.

• 99ruud99
b550 heeft maar 1 videokaart op pcie 4.0, maar ik neem aan dat je er toch maar 1 pakt :)

HDD is geschikt voor opslag. Niet voor filmpjes die je nog gaat bewerken / aan het bewerken bent. Als dit voor jou geldt: pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB

AIO is puur voor sier, en maximale overklokbaarheid, maar dat haal je toch niet met een r5 .

• Needmoremineral
Boefmans schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:45:
Vanwaar de keuze voor deze cpu? Wellicht wat overkill, voor games sowieso en voor renderen enzo zijn veel cores idd wel prettig. Je zou even de benchmarks kunnen vergelijken met bv de i9. Scheelt het dubbele voor maar paar procent winst in de praktijk denk ik.
Verder zou ik nu nooit een videokaart kopen voor deze idiote bedragen, maar als je echt haast hebt idd...

Verder weet ik niet (maar wellicht wel met jouw toepassing) of 64gb ram meerwaarde heeft. Voor games is 16 genoeg en 32 lekker ruim voor de toekomst.

Windows: je kunt voor 15 euro Keys vinden, die prima werken.

Al met al denk ik dat je met veel minder geld iets kan bouwen dat in de praktijk even snel aanvoelt.
dank voor de reactie,

Hmm, ik geloof dat het was na wat veel filmpjes te bekijken de AMD Ryzen 9 5900X er het beste uitkwam voor games. Ondertussen zijn ze al blijkbaar over zen 4 en i11 bezig, ik kan er echt niet meer aan volgen. Het was ook een degelijke voor 3D rendering en zo buiten dan de threadrippers maar dat is meer voor de pro's waar ik het handig zou vinden om er hobbymatig mee bezig te zijn en niet een halve dag zou moeten wachten om maar iets te kunnen zien zonder te crachen.

Ja inderdaad zeg ,wat een gedoe allemaal. Pff ben hier al eventjes mee bezig dus echt dringend is het niet en kan nog wel wachten als het eeecht moet. Ondertussen zo te zien zijn ze oude kaarten terug aan het uitbrengen en staan er al nieuwere in de startblokken ,maar ze kunnen dit al niet eens deftig voorzien.

Het is inderdaad erover voor games maar dan weer nodig en handig voor 3D bewerking.

Lijkt me handig en goedkoper maar als de build ineen word gezet door de winkel zelf dan denk ik niet dat ze me een key gaan laten aanschaffen en liever de volledige OS er op zetten. Zou zelfs niet weten hoe ik dat er op zou krijgen. Mits wat hulp zal het wel lukken denk ik zo.

Ik zal het bekijken, het is goed om betere prijzen te hebben natuurlijk maar voor kwaliteit moet je er soms toch wat voor over hebben.

• Needmoremineral
99ruud99 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:12:
b550 heeft maar 1 videokaart op pcie 4.0, maar ik neem aan dat je er toch maar 1 pakt :)

HDD is geschikt voor opslag. Niet voor filmpjes die je nog gaat bewerken / aan het bewerken bent. Als dit voor jou geldt: pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB

AIO is puur voor sier, en maximale overklokbaarheid, maar dat haal je toch niet met een r5 .
Inderdaad, 1'tje is beste (is al duur genoeg). Ik vind het interessant om te zien hoe andere 2 of meer kunnen in steken en ze te gebruiken maar dat is niet voor mij besteed.
Ik dacht dat het ook iets had te maken met bios updates maar dat was al een tijdje geleden en zal denk ik al wel opgelost zijn of beter ondersteund dan in het begin.
Net eventjes nog een filmpje aan het bekijken geweest wat het verschil was en zo. Het zou inderdaad niet slecht zijn en werkt even goed, maar een 570 zou beter zijn qua toekomst gericht. Plus ik dacht dat er al spraken was van een nog nieuwer type. Het gaat zo snel tegenwoordig.
Het is wel een optie want ik upgrade zo goed als niet dus het zal weer pas voor een paar jaar zijn eer dat ik er weer een volledige ineen laat zetten of gewoon koop.

Klopt, ik moet het nog een grondig bekijken hoe het zat waar alles moest staan van files hiervoor. Het zal wel niet een nieuwe pixar film worden. Ik zal het bekijken maar lijkt me al goed.

Ik weet niet echt wat de thermische specs zijn van een R9 of de 5900x maar inderdaad ik ga liefst niet prutsen aan instelling en overklokken. Dus een thermische blok is dan beter aan te raden dan??

• 99ruud99
Zowel de x570 als de B550 gaan niet de nieuwe ryzen 6xxx ondersteunen.

ah sorry, r9, als je een top-luchtkoeler neemt is dat prima (bijvoorbeeld BQ dark rock pro 4) .
AIO's (zeker de duurdere, 150+) kunnen wel nog sterkere koeling geven.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 07:01
We kunnen je prima op afstand helpen de pc in elkaar te knutselen, is niet zo moeilijk als het lijkt hoor.

mixing a drink and music

• Needmoremineral
Boefmans schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:05:
We kunnen je prima op afstand helpen de pc in elkaar te knutselen, is niet zo moeilijk als het lijkt hoor.
Het lijkt inderdaad wel te doen als ik al die filmpjes zo bekijk. Als Henry Cavill het kan zal het me ook wel lukken denk ik zo.

• Needmoremineral
Oke, na weer een tijdje bezig te zijn met het opzoeken en nakijken heb ik de volgende componenten aangepast op jullie feedback ( nogmaals dank )

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 PRO V2€ 159,95€ 159,95
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 84,29€ 84,29
1BehuizingenAntec DF600 Flux€ 76,80€ 76,80
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 2TB€ 218,15€ 218,15
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 688,19

De rest blijft hetzelfde.

Voor de cooler: Ja de andere "blokken" lijken even goed te werken en zijn minder prijzig maar de montage en ruimte beperking/groote is vervelend voor de andere componenten precies. Een AIO geeft toch meer adem ruimte zo te zien al ken ik niets van airflow en al die zaken.

De voeding: De Msi is niet slecht maar zie ook niets slecht over de Gigabyte. Is zelfs goedkoper voor meer watts. Als ik het zo zie is 750 meer dan genoeg ,met de pc partpicker zou dit systeem niet meer mogen vragen dan 600W. Deze waren op een LTT (Linus tech tips ) lijst alle 2 op een degelijke plaats.

Hier en daar de opslag aangepast want had indd wel wat dure stukken genomen waar andere even goed of beter werkte voor minder.

Case veranderd want de Gpu was precies maar nipt, deze lijkt me ruim(er) De Meshify hadden precies niet al te goede revieuws. Deze zijn altijd met een groot stuk zout op te nemen want we veranderen niet elke case 10 keer ofzo.

Andere punten:

Als ik het begrepen heb moeten B550 Mb's een soort bios update krijgen. Deze kon ik volgens mij dus updaten met een usb stick en had ik niet een oude AMD cpu voor nodig.

Nu ik heb al wel eens gehoord van keys enzo voor de software van pc's en is handiger ( en goedkoper ). Gaat zo een key wel voor een nieuwe pc?? Was dit niet meer voor bestaande die een upgrade nodig hebben. Als dit lukt.. hoe ??

Zijn 4x16 ram sticks beter dan 2x32 ram sticks?? Als simpele ziel lijkt me een spreiding beter dan het te laten werken op mindere onderdelen maar ik kan fout zijn. Heb al gezien dat ze in de 2-de en 4-de slot moeten maar waarvoor zijn 1 en 3 dan nodig ??

Bij het bekijken van de moederborden merkte ik op dat de eerste M.2 slot pci 4.0 is, de NVMe dat ik nam is zo te zien 3.0. Nu normaal past een lage versie op een hogere dus deze zou moeten werken of heb ik het mis en moet deze in de 2de M.2 slot ??

Het is me ook voorgesteld om gewoon een systeem gewoon te kopen en bij het opzoeken zijn er ook filmpjes opgedoken waar andere het ook beste aanraden. Deze tijden zijn echt slecht voor de liefhebbers en bouwers van systemen zo te zien met al die tekorten. Moest het zijn en het me echt niet lukt. Zijn er voorstellen die passen aan wat ik zoek dat jullie weten?? Heb hier ook al eens gezien naar wat er op de markt en waar het toch nog redelijk is van prijs.

• 99ruud99
Je kan een Windows key online kopen voor 2 tientjes. Of het legitiem is hangt beetje in het midden . Ze werken bijna altijd wel gewoon perfect.
2x32 is beter dan 4x16. Dan kan je altijd nog uitbreiden. Bovendien zijn er dan hogere kloksnelheden mogelijk.
Nee, die m.2 kan gewoon in 1e slot.

De reden dat kant en klare systemen een goed idee zijn is omdat de GPU's overal uitverkocht zijn.

Zie het als een auto. Als er nergens wielen te koop zijn, maar je kan wel een hele nieuwe auto kopen, dan koop je gewoon een hele nieuwe auto.

• Needmoremineral
Ander vraagje.

Nu ik heb de AMD gekozen wegens goede en enorm lovende recensies voor zowel games als de rest. Nu is het zeer hard om aan onderdelen te komen op de moment en kom ik toch wel wat tegen dat het slecht gaat met AMD. Nieuwe gemaakte chips die al dood of stuk zijn en recent en artikel dat er problemen zijn met usb aansluitingen die niet goed meer werken.

Is het aan te raden om te wachten totdat deze zijn opgelost of kan ik dan beter als ik echt wil want ben al geruime tijd aan het zoeken, een intel equivalent nemen??

• 99ruud99
De USB problemen wel opgelost worden, ook als je nu al koopt.
Aan de andere kant is op dit moment intel wat minder duur dan AMD.

• Needmoremineral
Wel ze kunnen maar beter , anders gaat het toch wel de slechtere kant uit voor hun denk ik zo. Vroeger al blijkbaar onstabiel en nu echt goede cpu's maar problemen stapelen zich op.

Welke zou dan er dicht bij komen want er zijn blijkbaar veel I9 ,de 10900K-X-KF-F

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18
Needmoremineral schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:04:
De voeding: De Msi is niet slecht maar zie ook niets slecht over de Gigabyte. Is zelfs goedkoper voor meer watts. Als ik het zo zie is 750 meer dan genoeg ,met de pc partpicker zou dit systeem niet meer mogen vragen dan 600W. Deze waren op een LTT (Linus tech tips ) lijst alle 2 op een degelijke plaats.
goedkoper voor meer Watts? Je bedoelt te duur voor meer Watts en gebrekkige kwaliteit. Mooi dat je de LTT PSU Tier lijst gevonden hebt. Dat is in de grove lijnen een prima lijst. PSU's worden gerangschikt op basis van platforms en reviews. Een reviewer die behoorlijke vinger in de pap heeft is Aris die oa voor Techpowerup& Kitguru schrijft.
Dit is wat ie te zeggen heeft over dit type Gigabyte voedingen: Techpowerup: Gigabyte GP-P750GM 750 W Review - With an Explosive Attitude

Je ziet vooral in die review dat de transient response op de +12V rail erg matig is. Iets wat heel belangrijk is voor een kaart als een RTX 3080 OC die extreme spanningswisselingen vraagt. Dit is meteen de reden dat de Gigabyte onder Tier B is gezet voor midrange systems net als de Pure Power 11 reeks etc. Dit moet je niet nemen voor jouw beoogde setup. De 5900x / RTX 3080 combi is duidelijk high-end en hiervoor pak je een Tier A voeding.

Die pricewatch: MSI MPG A750GF gebruikt hetzelfde multi-rail platform als de pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt, maar dan iets beter afgesteld (OCP lager) en langere garantie. Volgens de LTT lijst behoort de Enermax tot de beste van Tier A...

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik heb onlangs ongeveer dit besteld, enkele verschillen:
- 3070 ipv 3080
- 32GB ram ipv 64GB ram

Ik wacht momenteel enkel en alleen nog op het moederbord, rest al binnen.
Qua behuizing (heb oude pc hierin overgebouwd zodat mijn schoonbroer mijn oude R4 kan gebruiken :D) vind ik heel ideaal.
Je kunt ermee richting AIO, luchtkoeler past ook makkelijker, veel ruimte qua GPU, veel demonteerbaar voor makkelijk te bereiken.
Natuurlijk ook closed en in zwart verkrijgbaar zoals je misschien zou willen.

Net zoals jou lees ik hier tweakers, kijk ik LTT maar ook JayTwoCents etc en ben ondanks temperaturen toch meer geneigd om naar luchtkoeler te gaan ipv waterkoeler.
Als de pomp faalt heb je geen koeling, terwijl je bij luchtkoeler toch nog iets geniet hebt van je airflow in je kast.
Nu zou ik waterkoeler zelf wel aandurven maar vanwege meerdere gebruikers van mijn systeem wil ik dat risico niet nemen :P

AMD vs Intel, ikzelf heb voorkeur naar Intel gewoon vanwege 'bouwervaring'.
Ze doen beide hun ding.

Qua voeding, ik heb dan de 3070 met in de toekomst 2x een 1080p scherm dus ik verwacht weinig problemen met deze 850W single rail (mijn vorige was ook single rail en al 7 jaar oud minstens.
Hij moest gewoon wit zijn vanwege de build :P

Qua opslag, de 970 als OS drive, de XPG/ADATA als games/programma drive (nog een 3e M2 slot over).
Nog de mogelijkheid om 2x 2,5" drives verticaal aan cablemanagement zijde te monteren.
De 2 HDD drives komen bij mij thv de PSU maar dan meer naar voren.

Weliswaar lijkt me de Intel variant goedkoper, maar zou denk ik wel zijn ding doen hoor.

1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenGigabyte Z490 Vision D€ 329,73€ 329,73
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G€ 1200,-€ 1200,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 125,98€ 125,98
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 151,25€ 151,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-64GTZR€ 339,-€ 339,-
1Optische drivesASUS SDRW-08D2S-U Wit€ 30,-€ 30,-
1VoedingenCooler Master V850 Gold -V2 White Edition€ 139,90€ 139,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 213,87€ 213,87
Totaal€ 3.104,63
Needmoremineral schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:32:
Extra vraagjes:

Ik heb gelezen dat bij het moederbord de ram slots redelijk dicht bij de cpu slot zit. Zou dit problemen kunnen geven bij de cooler?? Alsook de NVMe koper blok die blijkbaar ook toasty kan worden en de gpu er redelijk dicht bijzit. Is het beter voor iets anders of kan dit opgelost worden andere dingen aan te passen??

Blijkbaar is het aan te raden om de gpu te voorzien van 2 aparte voedingskabels ipv een standaard split kabel. Zit dat al in de Power supply of moet er een extra kabel voor aangeschaft worden??

Is de case wel goed?? Met alle data dat ik vond lijkt het er op dat het zou passen. Moet er misschien nog extra fans bij/aan ergens ??
Hoe kan ik zien of de case compatibel is met het moederbord?? Op de case zelf zitten wat usb's etc en zo te zien zijn die niet altijd correct te verbinden. Iets met usb 2.0-3.0 of zoiets.

Is het nodig om een cd lezer te voorzien?? Alles word bijna toch via het net geïnstalleerd tegenwoordig.
Het is al zeeeer lang geleden dat ik nog een game heb gekocht met een cd erin om te gebruiken.

Al ben ik geen upgrader en denk ik dat het te moeilijk ga zijn noch interessant, het is maar een gedacht. Moest het zijn tegen de tijd ik beslis om deze onderdelen te bestellen dat de 3080TI er is, zou ik die beter nemen?? Al denk ik dat het gewoon zo al moeilijk is om dit te bestellen.
Met een AIO heb je vaak die problemen niet betreft RAM slots vrij houden, vaak wel met een grote luchtkoeler.
In de DDR3 tijd had je hier low profile RAM stripjes voor, in de tegenwoordige tijd met DDR4 weet ik niet welke dit zijn (momenteel heb ik nog een DDR3 systeem met deze low profile stripjes :X).

Qua voedingskabels die zijn vaak gewoon meegeleverd, even bekijken bij meegeleverde accessoires.
Heeft te maken met vermogen van mobo en per kabel, anders zou je volgens systeem restarts krijgen door power tekort.

Qua case ben ik zelf zeer gecharmeerd van FD Define series, oude pc (R4) en mijn aankomende pc komt in de 7, witte uitvoering. Genoeg plaats, isolatie en filters, fancontroller/splitter en genoeg plaats voor cable management en plaats voor schijven en natuurlijk de GPU.

CD lezer heb ik er voor mijn komende build uit gelaten, wel een externe via USB gekocht, ook maar 30 EUR.

Misschien gelijk voor 3090 gaan?

• Needmoremineral
Bedankt voor de vorige reacties, heb nog niet veel tijd gehad om deze na te lezen en te bekijken of de voorgestelde opties na te kijken.

In ieder geval de cpu is dus HARD te vinden en blijkbaar ook te verkrijgen dus was de vraag , zou het interessant zijn om voorlopig een (als die te minsten nog the halen zijn ) andere AMD cpu aan te schaffen totdat ik wel een R9 kan kopen?? Zoja welke ?? De R7 5800x lijkt vrij warm te worden na een snelle rondzoek.

Er werd me voorgesteld om intel te gebruiken maar dan moet er weer wat aangepast worden en het lijkt me handiger om gewoon later de cpu te veranderen dan een nieuw mb etc.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:32
Veel mensen die op dit moment een vergelijkbare build willen bouwen kopen nu een Ryzen 5 3600 om er tijdelijk in te zetten tot de 5900 weer leverbaar wordt. Die 3600 kun je daarna verkopen of als basis voor een tweede systeem of thuisserver inzetten.

Computers zijn ideaal om problemen op te lossen die je zonder computer helemaal niet hebt...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben heel benieuwd waar je die GPU vandaan denkt te gaan halen tussen nu en 6 maanden. Of überhaupt een fatsoenlijke GPU? De 3070/3080's zijn mogelijk nog slechter verkrijgbaar dan de 5900X (voor een prijs die niet het drievoudige van de adviesprijs is).

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:32
Oja, dat is inderdaad ook wel een dingetje nu... :X
Je zou bijna deze build op de lange termijn schuiven totdat de hardware weer leverbaar is.

Wel balen als het huidige systeem niet meer voldoet. :(

Computers zijn ideaal om problemen op te lossen die je zonder computer helemaal niet hebt...

• Needmoremineral
Tja ik en men twijfelen en wachten he. Had beter in december de koop gedaan want dan was het nog degelijk van prijs en vrij vindbaar of toch iets meer dan nu.

Wie zoekt die vind..... maar in dit geval is het geluk hebben als er een winkel is die ze heeft inderdaad.

Ik zouuuuuuuwwww die van alternate kunnen aanschaffen van 4800€ met R9 5950x en een RTX 3090, ma das een beetje er over.

Ach ja,ben niet gehaast, kan nog wat meer opzoeken, vergelijken etc. Tegen de tijd dat ik het heb zijn er nog meer games en andere die al wat goedkoper zijn met hopelijk wat patches. Misschien zelfs betere componenten dat men die allemaal gaat aanschaffen en de rest een beetje terug op adem komt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee