Verbetering van vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:43
Goedemorgen,

Wij wonen nu zo'n 3 jaar in een nieuwbouw woning met stadsverwarming. Vanuit de bouw is er een vloerverwarming beneden geleverd en boven Jaga radiatoren. Na wat aanpassingen is het boven goed in te regelen, maar elke winter blijft het beneden wat "fris". Pas als we alle roosters dichtdoen, dan redden we het pas om richting de 20,5 graden te gaan.

Nu heb ik in het verleden geprobeerd de verdeler beter in te regelen, maar ik kom er niet echt uit. Want voor mijn gevoel hebben de aanpassingen die ik heb gedaan, juist averechts effect gehad.

De verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HadoEmzR-a9s4YO8upCtdW8laOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u27KyIZ3BwxOkPcV5ca5AzVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrYfcyQc1MwBB1GAz5QKzbkM7T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iI9giLxf1iv4nH5WxqQokRv7.jpg?f=fotoalbum_large

Linker thermostaat is de aanvoer en heb ik van de week verhoogd naar 42 graden. De retour heb ik op 40 graden (heb hem nu weer teruggezet naar 30 graden) gezet. Immers hebben we stadsverwarming en wordt alleen de afgenomen warmte berekend.

Nu is de aanvoer (bij de rode buis) goed warm, maar als ik de verdeler zelf (en de verschillende leidingen) voel, dan zijn deze amper warm. Met de IR thermometer zijn ze iets van 26 graden. De vloer zelf wordt iets van 22-23graden.

Is er iemand die mij de goede richting in kan duwen qua inregeling hiervan? De vele topics (en via google) die ik kan vinden, gaan vooral over verdelers met enkelvoudige thermostaten...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aanvoer met 42 en retour op 40 gaat natuurlijk niet werken, dan zal er amper stroming zijn. Retour op 30 is al veel beter, maar je zou hem nog iets lager kunnen proberen.
Staan de groepen goed open? Zowel de witte kranen als de inregelinbus onder de metalen doppen?
Pomp 1 standje harder zetten.
Wat is de aanvoertemp vanuit de stadsverwarming?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 13-02-2021 09:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
Microkid schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:28:
Aanvoer met 42 en retour op 40 gaat natuurlijk niet werken, dan zal er amper stroming zijn.
Retour op 30 is al veel beter, maar je zou hem nog iets lager kunnen proberen.
Maar als je de retour op 30 zet, dan stopt juist toch de stroming als het retourwater hoger dan 30 graden is? Of zie ik dat verkeerd?
Staan de groepen goed open? Zowel de witte kranen als de inregelinbus onder de metalen doppen?
Ja, alles staat open.
Pomp 1 standje harder zetten.
Check!
Wat is de aanvoertemp vanuit de stadsverwarming?
Volgens de HVC is het ontwerp aanvoertemperatuur verwarmingsinstallatie: 70 graden

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:02
Probeer ook eens de binnen installatie te spoelen. Wie weet zitten de leidingen redelijk verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ankh schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:46:
[...]
Maar als je de retour op 30 zet, dan stopt juist toch de stroming als het retourwater hoger dan 30 graden is? Of zie ik dat verkeerd?
Eehm je hebt gelijk ja :) Ik sliep nog ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snkbJGh27zs1R2_xk5rVqqt_OSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R7ED3az4mCAzFvvyHrFrqOoS.png?f=fotoalbum_large

Dit is volgens mij m'n pomp, helaas heeft ie geen auto adapt functie. Maar blijkbaar staat ie bij mij op proportionele druk curve 1. Heb hem nu op 2 gezet.

Pagina: 1