Toon posts:

Iets heeft submappen in mijn Downloads permanent verwijderd!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 10:16
Mijn vraag:
Hoe kan het dat ineens bijna alle mappen uit een submap van mijn Downloads map zijn verwijderd?

Ik maak me nu echt super vet zorgen, want ik heb nu een computer die zelf zijn bestanden wist.

Ik heb een submap Downloads\Windows waar ik al mijn software voor Windows in stop.
Ik zat bestanden en mappen vanuit Downloads naar Downloads\Windows te knippen en plakken.

Ik navigeerde op een gegeven moment van Downloads\Windows naar Downloads (up) en toen weer terug naar Downloads\Windows (down) en toen was er ineens nog maar één submap in Downloads\Windows over ;(

Prullenbak is leeg.

Ik weet zeker dat ik het spul niet per ongeluk zelf verwijderd heb.

Wat heb ik net veranderd?
Wat ik net heb gedaan is de weergave aanpassen door te klikken op Beeld > Groeperen op > Geen.

Wat heb ik korte tijd geleden veranderd?
Wat ik daarnaast afgelopen week voor het eerst heb gedaan is mijn schijf opruimen via Instellingen > Systeem > Opslag. Maar dat was handmatig en vlak daarna had ik al mijn meuk in Downloads nog.

Mijn systeem:
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit
Processor
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz 30 °C
Ivy Bridge 22nm Technologie
RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 672MHz (9-9-9-24)
Moederbord
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z68X-UD4-B3 (Intel Core i7-3770 CPU @ 3.40GHz) 30 °C
Grafisch
SyncMaster (1280x1024@75Hz)
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc) 34 °C
2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc) 32 °C
SLI ingeschakeld
Opslag
238GB PLEXTOR PX-256M2S (SATA (SSD))
238GB PLEXTOR PX-256M2S (SATA (SSD))
14GB SanDisk Ultra USB Device (USB )
Optische schijven
Geen optische schijven gedetecteerd
Geluid
NVIDIA High Definition Audio

Ik heb dit systeem nu 6 jaar.

Windows 10 is de laatste build (20H2) en ik heb als anti-malware Avira Pro een tijd terug geïnstalleerd.
Avira Pro staat er op omdat Verkenner zich een paar maanden geleden ineens verdacht begon te gedragen.
Het verdachte gedrag was dat als ik het zoekvenster rechtsboven klikte daar geen cursor verscheen, zodat ik er niets in kon typen.

Tot Avira er op kwam had ik keurig de up-to-date Microsoft Defender als bescherming.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
Nog even helemaal niets.

Ik heb op dit moment alleen vermoedens:
1. Malware waar Defender en Avira volkomen blind voor zijn.
2. Corrupte index op mijn tweede SSD waar al mijn data op staat (bij mij staan OS+apps en user data op twee verschillende SSD's).
Mogelijke oorzaken van 2 die ik zo kan verzinnen: a) malware of b) hardware falen van de SSD.
3. Bug in Windows 10 20H2 cq Windows Verkenner. Lijkt me sterk omdat het internet dan vol zou moeten staan met forumposts over deze klacht. Aan de andere kant: met eerdere Windows 10 builds zoals 2004 had ik dit probleem nog niet.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en heeft kunnen achterhalen wat de oorzaak was?

[Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-02-2021 02:53]

Alle reacties

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Schijfopruiming heeft een vinkje om de Downloads map leeg te maken, maar je geeft aan dat de inhoud er vlak na opschoning nog wel stond. Open Schijfopruiming opnieuw en kijk even of dat vinkje bij Downloads aanstaat (default aan als ik het mij goed herinner).

Wellicht snel even kijken met Recuva of er nog iets te herstellen is, maar weg is vaak echt weg.

Chkdsk al eens uitgevoerd (Schijfcontrole)? Wellicht een index die ergens een foutje bevat?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:44

sh4d0wman

Long live the King!

Heb je nu ook meer vrije schijfruimte?
If so: waarschijnlijk per ongeluk verwijderd. Scan de disk met een datarecovery tool.

If not: zoek eens op beide schijven naar een bekend bestand. Wellicht heb je het mapje per ongeluk versleept en staat het nu in een andere directory.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• Uruk-Hai
Bedankt voor de suggesties tot nu toe.

Chkdsk
chkdsk d: /f Leverde niets op:
Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required.

250056703 KB total disk space.
191383476 KB in 76469 files.
35988 KB in 4407 indexes.
0 KB in bad sectors.
203951 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
58433288 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
62514175 total allocation units on disk.
14608322 allocation units available on disk.
Total duration: 3.39 seconds (3396 ms).
Schijfopruiming
Ik heb Schijfopruiming gestart, C: gekozen (dat moet, anders kom je niet verder), op OK geklikt, vinkje voor 'Gedownloade programmabestanden' verwijderd, op OK geklikt... Daarna Schijfopruiming gesloten en weer opnieuw geopend. Toen stond dat vinkje er ineens weer.

Recuva
Gedownload en gestart. Vond inderdaad een hoop van mijn verloren bestanden terug. Recoveren met Recuva leverde alleen niet het gewenste resultaat op, want Recuva gooit alle gerecoverde bestanden in 1 map. D.w.z. dat de setup.exe uit verschillende originele mappen hernoemd moeten worden en dan moet ik vervolgens uit zien te zoen welke setup.exe bij welk programma hoort... Om van het ontwarren alle andere bestanden nog maar te zwijgen.

Recuva heeft nu dus 21,1GB gerecoverd, maar omdat ze allemaal door elkaar in 1 map staan en ik ook nog en backup heb, ga ik er niet aan beginnen om ze te hergroeperen.

TeraCopy
Ik vertrouw Windows Verkenner niet meer voor kopiëren/knippen/plakken en dat ga ik dus niet meer gebruiken voor die handelingen. In plaats daarvan ga ik voortaan TeraCopy gebruiken.

Ik heb een nieuwe map aangemaakt: D:\Setup\ en daar heb ik alle bestanden uit D:\Downloads\ die ik nog had naar toe gekopieerd.

Daarna heb ik de hele map D:\Downloads leeg gegooid.

Avira Pro
Daarna heb ik C: en D: gescand met Avira Pro.

FreeFileSync
Daarna heb ik FreeFileSync gestart en een nieuwe regel aangemaakt voor het terugplaatsen van backups vanuit mijn externe backupschijf.

Daarna backup ik al mijn andere data via FreeFileSync naar de cloud.

En daarna ga ik het nog een tijdje aanzien met Windows 10.

Q-Dir
Voortaan gebruik ik Q-Dir voor het verplaatsen en hergroeperen van de mappen met mijn kostbare data.

Linux
Mocht ik dit soort gezeur toch nog opnieuw krijgen dan is het wat mij betreft vaarwel Windows 10 en installeer ik Linux.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:45

Tens

fits the description

Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 02:03:

Avira Pro staat er op omdat Verkenner zich een paar maanden geleden ineens verdacht begon te gedragen.
Het verdachte gedrag was dat als ik het zoekvenster rechtsboven klikte daar geen cursor verscheen, zodat ik er niets in kon typen.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en heeft kunnen achterhalen wat de oorzaak was?
heb je het niet sinds februari 2020, en nu pas een keertje de zoekfunctie gebruikt?

nieuws: Zoekfunctie van Windows 10 werkt wereldwijd niet

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Uruk-Hai
Bedankt :)
Die headline heb ik gemist, terwijl ik bijna elke dag op tweakers.net kom en het tech nieuws lees.
Nou, dan houd ik het daar maar op. Dit is wel een geruststelling hoor! Dus nogmaals bedankt.

Niettemin lijkt het mij altijd wel handig om voorzorgsmaatregelen te nemen en niet blind te vertrouwen op standaard software.

[Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-02-2021 09:42]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Staat Storage Sense aan voor Downloads?
https://techcommunity.mic...storage-sense/ba-p/428270

• Uruk-Hai
Had ik al naar gekeken, maar bedankt.
'Slim opslaan' zoals Storage Sense in het Nederlands heet staat bij mij uitgeschakeld in Instellingen.

Dat heeft dus niet het probleem veroorzaakt.

Maar goed, ik ga nu gewoon voor de zekerheid nooit meer iets permanent in de Downloads map bewaren.

Mijn probleem is echter nog steeds niet écht opgelost want:
Instellingen 'zegt': "er is niets aan de hand!"
chkdsk d: /f 'zegt': "er is niets aan de hand!"
Avira Pro zegt: "er is niets aan de hand!"

Ik zeg: "er is verdorie wel iets aan de hand! Ik kan niet zomaar meer dan 20GB aan data (14 mappen met files + 4 losse files) kwijt raken. Dat heeft een oorzaak!"

Wat te doen als de oorzaak van mijn data verlies onbekend is en blijft?
1. Onsite backups maakte ik al, naar een uitschakelbare harde schijf die onder mijn computer hangt.
2. Offsite backups maakte ik ook al, naar een TransIP stack van 250GB.
Maar die twee backups hebben als nadeel dat ze op een beschrijfbaar medium staan.
Als ik daar schrijfacties op uit kan voeren, dan kan malware dat ook.

Ik denk dat ik nu toch maar eens een bluray brander en 50GB schijfjes aan ga schaffen. Die had ik al in mijn tweakers.net wensenlijstje staan, maar het leek me tot vannacht niet heel erg urgent om er ook daadwerkelijk geld aan uit te gaan geven.

Update 15:58 uur:
Net maakte ik weer een maffe bestandsbeheerfout mee:
  1. Ik had een .exe gedownload.
  2. D:\Downloads in Windows Verkenner geopend.
  3. Vervolgens met TeraCopy verplaatst naar mijn nieuwe map D:\Setup\Windows\Gratis[/li]
  4. Weg bestandje! :?
Tweede poging gedaan, maar dan anders:
  1. Nog een keer diezelfde .exe gedownload.
  2. D:\Downloads in Q-Dir geopend.
  3. Vervolgens met TeraCopy verplaatst naar mijn nieuwe map D:\Setup\Windows\Gratis[/li]
  4. Dat ging wel goed.
Het gaat dus fout zodra Windows Verkenner er op één of andere wijze bij betrokken is.

[Voor 117% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-02-2021 16:03]

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-03 21:23
Ook geen gevalletje van folder redirection? Dat die verwijst naar de C in plaats van de D schijf?

• Uruk-Hai
Nee.

Ik heb Windows 10 (build 20H2) toch maar helemaal opnieuw geïnstalleerd, vlak voor herinstallatie alle oude partities weggegooid en nu doet het probleem met Windows Verkenner zich niet meer voor.

Voor de zekerheid heb ik wel weer een aparte filemanager geïnstalleerd (Double Commander i.p.v. Q-Dir omdat die laatste niet crossplatform is en omdat ik aan dual-pane genoeg heb) en TeraCopy voor het kopieer, knip -en plakwerk.

Ik weet nog steeds de oorzaak niet, maar hopelijk is het hiermee opgelost.

[Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-02-2021 22:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee