• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-03 17:43
Hoi Tweakers,

Ik heb vanmiddag het onderstaande systeem in elkaar gezet alleen helaas lijkt het er op dat het moederbord dood is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om er achter te komen of dit echt het geval is.

Ik heb dit systeem gebouwd voor een vriendin dus ik kan er momenteel niet fysiek bij. Dubbel pech dus, zeker voor haar.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 135,78€ 135,78
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 86,-€ 86,-
1VideokaartenGigabyte Aorus Radeon RX 580 XTR 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 72,90€ 72,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 38,70€ 38,70
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 40,66€ 81,32
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 101,67€ 101,67
Totaal€ 587,27

Na het systeem in elkaar te hebben gezet constateerde ik het volgende:
- Het systeem ging aan (alle fans: cpu, gpu en case fans gingen draaien)
- De VGA en BOOT Q-LEDs gaan branden. Na enige tijd gaan deze weer uit (de pc blijft aan).
- Er wordt geen enkel signaal getoond op de monitor (zowel HDMI en DisplayPort geprobeerd)
- De RGB verlichting van het moederbord ging branden.

De heb ik geprobeerd.
- M.2 opnieuw installeren
- GPU opnieuw installeren
- GPU in andere PCI-E slot
- RAM reseated
- CMOS gecleared

Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de cpu opnieuw te installeren. Dit heb ik niet gedaan omdat er ook een CPU Q-Led op het moederbord zit, welke niet brand.

Nog een mogelijk interresant detail: De doos waarin het moederbord geleverd werd was niet gesealed! Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. (Besteld bij Micro-Mail Zeewolde BV, zelf weinig ervaring mee, maar prima reviews verder)

Kan ik op basis van deze gegevens concluderen dat het moederbord defect is of kan het ook aan de CPU of iets anders liggen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
De doos van een moederbord is naar mijn weten nooit gesealed. De zak waarin het moederbord zit, kan wel voorzien zijn van een plakbandje of sticker.

8pin cpu power kabel ook er in geprikt?
PC speaker piepjes?

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• oko2708
Ja CPU power en fan vanzelfsprekend connected. Geen pieper meegeleverd helaas, dus niets te horen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
oko2708 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:58:

- Er wordt geen enkel signaal getoond op de monitor (zowel HDMI en DisplayPort geprobeerd)
Aangesloten op het moederbord of de videokaart?

• oko2708
Goeie vraag. Videokaart in de eerste instantie, aangezien de CPU geen integrated graphics heeft, maar beide geprobeerd. Zelfde resultaat.

• oko2708
Inmiddels speaker erin gezet uit een ander systeem. Krijg 5 piepjes aka "process error" dus dan lijkt het toch met de cpu te maken te hebben.

Hoe kom ik er dan achter of het de CPU is of de socket zelf?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Even goed kijken naar kromme pinnen in de socket/lga.

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• oko2708
Net gechecked, maar ziet er allemaal prima uit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee