Hoi Tweakers,
Ik heb vanmiddag het onderstaande systeem in elkaar gezet alleen helaas lijkt het er op dat het moederbord dood is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om er achter te komen of dit echt het geval is.
Ik heb dit systeem gebouwd voor een vriendin dus ik kan er momenteel niet fysiek bij. Dubbel pech dus, zeker voor haar.
Na het systeem in elkaar te hebben gezet constateerde ik het volgende:
- Het systeem ging aan (alle fans: cpu, gpu en case fans gingen draaien)
- De VGA en BOOT Q-LEDs gaan branden. Na enige tijd gaan deze weer uit (de pc blijft aan).
- Er wordt geen enkel signaal getoond op de monitor (zowel HDMI en DisplayPort geprobeerd)
- De RGB verlichting van het moederbord ging branden.
De heb ik geprobeerd.
- M.2 opnieuw installeren
- GPU opnieuw installeren
- GPU in andere PCI-E slot
- RAM reseated
- CMOS gecleared
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de cpu opnieuw te installeren. Dit heb ik niet gedaan omdat er ook een CPU Q-Led op het moederbord zit, welke niet brand.
Nog een mogelijk interresant detail: De doos waarin het moederbord geleverd werd was niet gesealed! Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. (Besteld bij Micro-Mail Zeewolde BV, zelf weinig ervaring mee, maar prima reviews verder)
Kan ik op basis van deze gegevens concluderen dat het moederbord defect is of kan het ook aan de CPU of iets anders liggen?
Ik heb vanmiddag het onderstaande systeem in elkaar gezet alleen helaas lijkt het er op dat het moederbord dood is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om er achter te komen of dit echt het geval is.
Ik heb dit systeem gebouwd voor een vriendin dus ik kan er momenteel niet fysiek bij. Dubbel pech dus, zeker voor haar.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 135,78 | € 135,78 |
1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 86,- | € 86,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus Radeon RX 580 XTR 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 38,70 | € 38,70 |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 40,66 | € 81,32 |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 101,67 | € 101,67 |
Totaal | € 587,27 |
Na het systeem in elkaar te hebben gezet constateerde ik het volgende:
- Het systeem ging aan (alle fans: cpu, gpu en case fans gingen draaien)
- De VGA en BOOT Q-LEDs gaan branden. Na enige tijd gaan deze weer uit (de pc blijft aan).
- Er wordt geen enkel signaal getoond op de monitor (zowel HDMI en DisplayPort geprobeerd)
- De RGB verlichting van het moederbord ging branden.
De heb ik geprobeerd.
- M.2 opnieuw installeren
- GPU opnieuw installeren
- GPU in andere PCI-E slot
- RAM reseated
- CMOS gecleared
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de cpu opnieuw te installeren. Dit heb ik niet gedaan omdat er ook een CPU Q-Led op het moederbord zit, welke niet brand.
Nog een mogelijk interresant detail: De doos waarin het moederbord geleverd werd was niet gesealed! Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. (Besteld bij Micro-Mail Zeewolde BV, zelf weinig ervaring mee, maar prima reviews verder)
Kan ik op basis van deze gegevens concluderen dat het moederbord defect is of kan het ook aan de CPU of iets anders liggen?