Toon posts:

Hoe aarde WCD correct aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-03 14:21
Probleem
Eind januari heb ik mijn eerste huis gekocht, bouwjaar is 1980. Niet elke WCD is voorzien van een aarde, alleen in de badkamer en keuken is een aarde aanwezig.

De wasdroger staat op de gang en is aangesloten via een draad uit de kamer er naast. Een vorige eigenaar heeft een gaatje in de muur geboord en de blauwe en bruine draden doorgetrokken naar een opbouw WCD. De aarde van deze WCD is aangesloten op een leiding van de CV.

Het probleem is duidelijk, de aarde is niet correct aangesloten. (Daar kwam ik pas na wat speurwerk achter.)

Vragen
  • Mag ik de WCD direct op het aardblok in de meterkast aansluiten?
  • Hoe dik moet de draad zijn?
Alle tips om de WCD op een veilige en correcte manier aan te sluiten zijn welkom. Als dit geen klus voor een beginner is hoor ik het ook graag. Naast lampen ophangen heb ik namelijk geen ervaring met elektra.

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

1) ja, liefst wel
2) 2.5 mm2

een interessantere vraag is of het je lukt om die kabel van daar naar de meterkast te krijgen. Is dat 2 meter recht naar beneden, of zitten daar 5 bochten over 10 meter in? Dan kan dat wel eens lastiger worden....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:07
tegenvraag de aarde moet toch altijd via de centraaldoos lopen ? of zijn er geen regels voor omdat de aarde ongevaarlijk is ? mag je hem dus echt via een aparte weg aanleggen ?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CyberFly schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:37:
Probleem
Eind januari heb ik mijn eerste huis gekocht, bouwjaar is 1980. Niet elke WCD is voorzien van een aarde, alleen in de badkamer en keuken is een aarde aanwezig.
Nou, dagje werk en je hebt overal stopcontacten met functionerende aarde.
De wasdroger staat op de gang en is aangesloten via een draad uit de kamer er naast. Een vorige eigenaar heeft een gaatje in de muur geboord en de blauwe en bruine draden doorgetrokken naar een opbouw WCD. De aarde van deze WCD is aangesloten op een leiding van de CV.
:')
Het probleem is duidelijk, de aarde is niet correct aangesloten. (Daar kwam ik pas na wat speurwerk achter.)

Vragen
  • Mag ik de WCD direct op het aardblok in de meterkast aansluiten?
  • Hoe dik moet de draad zijn?
1) Nee, tracé van de rest van de draden volgen
2) Gewoon 16A groep? Gewoon 2,5mm^2. Stopcontact van de muur, lamp van het plafond, aardedraad trekken tussen centraaldoos en groepenkast en tussen wcd en centraaldoos. Soms al aanwezig tot in de centraaldoos.

Als dit zo zit, zal de montageplaat en de buis in de doorgeprikte muur ook wel ontbreken...?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
De kans is sowieso groot dat de dichtstbijzijnde centraaldoos wel aarde heeft.

Dus, eerst uitzoeken waar de centraaldoos is behorend bij de WCD waarvan is afgeleid. Als die aarde heeft, valt het mee. Allereerst spanning er af. Met een van de bestaande draden een trekveer door de buis meetrekken (de rest van de draden trek je er vooraf uit). Je moet alle draden dus vervangen en dan in de drie kleuren met de trekveer terug erdoor trekken (blauw, bruin, groen/geel). VD-draad bevestigen aan de veer is ook nog wel een trucje, behoorlijk eind strippen, en zo vlechten dat het niet blijft steken in de buis. Zijn vast youtube-filmpjes over te vinden die dat tonen.

Kan het ook zonder de trekveer? Als het meezit wel, maar met zo'n ding is de kans dat het lukt echt groter.

De originele draden terugplaatsen, hoe verleidelijk ook, niet doen. Die hebben 40 jaar in een vaste positie gelegen, zijn vast wat verdroogd en bros, kans dat je met ergens blootliggend koper eindigt is groot, of, erger nog, met bijna-breuken in het koper doordat het allerlei kanten op gebogen is geweest, op die plekken kan hitte ontstaan. Verder, een draad bijtrekken als er al draden zitten, lukt niet (klemt).

Als dit intimiderend klinkt, bel een electricien, die staat in 30 min. weer buiten + wat materiaal en voorrijkosten. Dus dat zal vast €100-150 kosten? Maar ja, als je in drie kleuren 100 meter VD moet kopen dat je verder nooit gebruikt ben je dat ook kwijt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je in een reeds afgewerkt huis werkt... pak een Nylon trekveer.

• CyberFly
Bedankt iedereen, omdat er nog andere problemen zijn met de elektra heb ik een monteur gebeld om er naar te kijken. Douchen was een schokkende ervaring, dat moet door een professional opgelost worden.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08
CyberFly schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:15:
Bedankt iedereen, omdat er nog andere problemen zijn met de elektra heb ik een monteur gebeld om er naar te kijken. Douchen was een schokkende ervaring, dat moet door een professional opgelost worden.
Als je dat huis eind januari hebt gekocht: wat heeft de vorige bewoner over zijn douche ervaringen verteld?
Dit neigt naar verborgen gebreken en levensgevaarlijke situaties.

Ow en laat de expert dan ook eens de rest van de installatie bekijken?

• CyberFly
significant schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Als je dat huis eind januari hebt gekocht: wat heeft de vorige bewoner over zijn douche ervaringen verteld?
Dit neigt naar verborgen gebreken en levensgevaarlijke situaties.

Ow en laat de expert dan ook eens de rest van de installatie bekijken?
De vorige bewoner weet van niets, even mee gebeld.

Het lijkt mij wel een goed idee om de boel na te laten kijken. Naast de "aarde" van de wasdroger zag ik ook nog een WCD bungelen in de ketelkast, ding is van de muur gekomen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee