• Bellick
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-02-2021
Goedeavond,

Graag zou ik wat advies krijgen van werknemers die vaker te maken hebben gehad met promoties en daarbijbehorende onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. 1,5 jaar geleden ben ik begonnen in een hbo startersfunctie. Nu heeft het bedrijf mij recent een promotie aangeboden, waarop ik heb gezegd deze nieuwe functie te willen bekleden. Daarbij heb ik wel aangegeven de daarbijhorende onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden eerst moeten plaatsvinden.

Ze hebben mij gevraagd of ik een proefperiode wilde hebben voor als het mij niet beviel, maar ik heb toen afgesproken meteen overgezet te willen met functietitel en al.

Toen het eerste gesprek plaatsvond boden ze mij een proefperiode aan van 6 maanden waarin ik mijn oude functietitel en salaris zou behouden. Daarbij heb ik aangegeven dat dit niet overeenkomt met de mondelinge afspraak die ik heb gemaakt. Hier wilden ze op terugkomen.

In het 2e gesprek gaven ze aan dat ze mij een nieuwe functietitel niet kunnen aanbieden en dat dat wel komt in de toekomst. Ze kunnen niet aangeven wanneer ze mij deze kunnen bieden. Elke keer als ik over arbeidsvoorwaarden of een contractswijziging begon, gaven ze aan dat ik blij moest zijn met een promotie en dat salaris en contract later wel komt. En dan heb ik het alleen over de titel, salaris durf ik niet eens meer naar te vragen. Ze vroegen waarom ik persee een contractswijziging wil, en vonden dat ik wantrouwig was. Dit schoot mij in het verkeerde keelgat omdat ik nu de boeman was. Ik wil alleen arbeidsvoorwaarden bespreken en een officieel document tekenen waarin staat wat mijn nieuwe functie is. Maar hier raken ze elke keer geirriteerd van.
Ik moet maar beginnen en de rest komt later.

Het zou fijn als jullie adviezen/ervaringen hebben over wat ik hiermee moet doen. De functie wil ik heel graag maar raak hier wel gefrustreerd door.

Groeten B.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:03

PcDealer

HP ftw \o/

Gek dat ze geen proeftijd opleggen en het bij jou neerleggen. Een werknemer moet zich bewijzen in de nieuwe rol. Tenzij ze daar dus het volste vertrouwen in hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat wanneer het niet bevalt je dan geen plek meer hebt binnen het bedrijf.

Helemaal raar dat ze je wel een promotie willen geven, maar dat niet in een contract willen vastleggen. Het lijkt mij dat je te maken hebt met een nieuw/amateuristisch bedrijf, getuige ook het terugkomen op kennelijk reeds gemaakte afspraken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 19:46
Gaat het echt om een heel nieuwe functie of alleen een schaal omhoog binnen dezelfde functie (bijvoorbeeld van Engineer D naar Engineer C)?

• RagingPenguin
  • Niet online
Tekenen voor een nieuwe functie of salarisverhoging heb ik nog nooit gedaan, dat lijkt mij ook niet echt nodig. Het is natuurlijk wel handig om iets op papier te hebben, maar dat kan ook op een mail.

Echter, een salarisverhoging bij een functiepromotie is wel heel normaal. Krijg je wel jaarlijkse verhogingen? Want dat valt nu waarschijnlijk wel praktisch samen.

• Bellick
Het betreft een geheel nieuwe functie

• Blauwschaap
Bellick schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:52:
Het betreft een geheel nieuwe functie
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om een geheel nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen bij een promotie of nieuwe functie. Ik heb bijna 10 jaar bij mijn vorige werkgever gewerkt, meerdere promoties meegemaakt en ik heb nooit een nieuw contract hoeven ondertekenen.

Als het een beetje een normaal bedrijf is moeten ze je wel netjes een brief sturen waarin de nieuwe functie wordt bevestigd, inclusief nieuw salaris. Bij een normaal bedrijf is er ook een functiehuis beschikbaar waarin je precies zou moeten kunnen opzoeken wat de nieuwe functie precies is en welke salarisschalen daarbij horen.

Val je trouwens onder een CAO?

[Voor 3% gewijzigd door Blauwschaap op 12-02-2021 19:57]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik vraag me sowieso af wat voor andere arbeidsvoorwaarden je dan voor je ziet bij een andere functie? Bij ons heeft iedereen dezelfde arbeidsvoorwaarden alleen de beloning veranderd bij een andere functie. Andere salarisschaal en bijbehorende lease vergoeding bijvoorbeeld veranderd.
Alle andere arbeidsvoorwaarden zijn in principe voor iedereen gelijk.

Onderhandelen zou ik dus vooral over het salaris doen.

Wat voor contractwijziging of andere arbeidsvoorwaarden zie je zelf voor je waar je een nieuwe overeenkomst voor zou moeten tekenen?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-03 16:25
Ik mis een hele hoop context om echt een goede posting te plaatsen.
Maar ik zal toch een poging wagen.

Wat ik vreemd vind is een proefperiode na een promotie. Blijkbaar ben je goed genoeg anders zouden ze je die promotie niet geven. Mijns inziens hoef je dit niet te accepteren en zou ik aansturen op een vaste aanstelling, wat in de regel ook zeer gebruikelijk is.

Bij promotie denk ik altijd aan zaken als meer verantwoordelijkheid, complexere taken, meer impact op de omzet. Ik ga er derhalve vanuit dat dit het geval is voor jou. Je staat volledig in je recht om meer salaris te vragen, dit is immers passend bij een zwaardere functie. Als het bedrijf het proces insteekt dat je blij moet zijn met deze kans, gokken ze er volgens mij op dat ze een tijdje een goedkope medewerker hebben. Het neigt een beetje naar uitbuiting....

Volgens mij moet je jezelf goed afvragen of je vertrouwen hebt in een goede afloop van dit "proces". Als ik je goed begrijp zijn er al mondelige afspraken niet nagekomen. Heb je er vertrouwen in dat dit in de toekomst wél goed komt?

Als ik zo behandeld zou worden zou ik verder kijken, maar wellicht is dit jouw droombedrijf? Dat zou de zaak kunnen veranderen... Hou in je achterhoofd dat als je goed genoeg bent voor een promotie bij dit bedrijf, andere bedrijven hoogstwaarschijnlijk ook wel een plekje voor jou hebben in een vergelijkbare functie;)

Succes met de keuze(s)

• Bellick
Ik val onder een cao.

Wat voor contractwijziging of andere arbeidsvoorwaarden zie je zelf voor je waar je een nieuwe overeenkomst voor zou moeten tekenen?

Ik wil het liefst dat mijn nieuwe functie ook op papier staat. Ook wanneer een salarisverhoging niet mogelijk is, wil ik vragen om een cursus te volgen waar ik al een tijdje om vraag.

Verder merk ik dat het dus niet gebruikelijk is om een promotie te laten vastleggen. Dit is voor mij ook onbekend terrein, waardoor ik me wel besef dat ik me daarin stug heb opgesteld. Bedankt voor de reacties dit helpt me erg goed!

• Blauwschaap
Bellick schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:27:
Ik val onder een cao.
Dan zou er zeker iets te vinden moeten zijn qua functiehuis, salarisschalen etc. Vaak zitten dat soort zaken ook als bijlage bij de CAO dus je zou de CAO even erbij moeten pakken.
Verder merk ik dat het dus niet gebruikelijk is om een promotie te laten vastleggen. Dit is voor mij ook onbekend terrein, waardoor ik me wel besef dat ik me daarin stug heb opgesteld. Bedankt voor de reacties dit helpt me erg goed!
Volgens mij heeft niemand dat gezegd ;) Er moet zeker wel iets worden vastgelegd bij een promotie. Dat kan een brief zijn of een e-mail. En het zou moeten worden aangepast in het HR systeem en dat zou ook inzichtelijk moeten zijn voor jou.

Het enige wat niet echt gebruikelijk of noodzakelijk is, is dat er een geheel nieuwe arbeidsovereenkomst komt bij een promotie. Die eis zou ik dus zeker laten vallen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Heb je al gezocht naar een functiematrix of functieomschrijvingen? Die staan in je cao, of worden als bijlage meegeleverd. Daarin staat beschreven hoe specifieke functies gewaardeerd worden.
Het wordt alleen lastig als je nieuwe functie niet goed past in de functieomschrijvingen. Dan is het lastig je te beroepen op de waardering die bij je nieuwe functie hoort.
Ik wil het liefst dat mijn nieuwe functie ook op papier staat. Ook wanneer een salarisverhoging niet mogelijk is, wil ik vragen om een cursus te volgen waar ik al een tijdje om vraag.
Dat moet je inderdaad allemaal op papier (of email) laten zetten.
Het is zeker wel gebruikelijk om dit soort zaken vast te leggen. Doe dat dan ook.

Maar reken je niet meteen rijk.
Met een hogere functie / meer verantwoordelijkheden heb je niet meteen recht op een hoger salaris.
Dat is helemaal afhankelijk van je huidige loonschaal van je huidige en nieuwe functie en van je Cao.

edit:ik ben niet bekend met alle cao's. Maar de cao's waar mijn voorgaande en huidige banen onder vallen staat netjes beschreven wat de salarisrange is. Een overstap naar een hogere functie leidde daar wel tot de overstap naar een hogere salarisschaal, maar niet meteen tot meer loon. Wel werd mijn loon ieder jaar verhoogd met een normbedrag tot aan het einde van de schaal. Promotie naar een hogere schaal betekende dat ik weer een extra aantal jaar kon doorgroeien. Of dat ook op gaat voor jouw werkgever staat beschreven in de cao.

[Voor 23% gewijzigd door job op 12-02-2021 20:48]

• Bellick
Ik heb zelf het functieomschrijving met bijbehorende schalen en verantwoordelijkheden voor de gesprekken doorgenomen. De hoogste schaal in mijn oude functie is de laagste schaal in de nieuwe functie. Als je kijkt naar taken en verantwoordelijkheden die ze van me verwachten in mijn nieuwe functie zou ik in een andere schaal worden ingedeeld. Voor mij is op dit moment ervaring opdoen belangrijker als het salaris wat ze geven dus daar doe ik het niet voor.

Wat ik dus wel moet doen is op papier laten vastleggen wat mijn nieuwe functie is. Bedankt voor alle adviezen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik krijg gewoon na het overeenkomen gewoon een brief met:

Per x/x/2021 wordt u Sr Bladiebla met salaris x conform schaal xyz.
Veel succes in uw nieuw functie.

Zo iets, niet meer en niet minder.

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Daarnaast is een functietitel binnen bedrijf ook alleen maar een titel. Het gaat om de verantwoordelijkheden die je krijgt en hoe je die invult. Salaris of i.i.g. mogelijkheden naar een hoger plafond zijn onderdelen waar je het met ze over kan hebben.

Eventueel afspreken om over x maanden opnieuw te praten over huidige salaris inschaling na getoonde inzet.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barrycade schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:48:
Ik krijg gewoon na het overeenkomen gewoon een brief met:

Per x/x/2021 wordt u Sr Bladiebla met salaris x conform schaal xyz.
Veel succes in uw nieuw functie.
Dan is dat een aanvulling/correctie op het bestaande contract. Kennelijk een voor onbepaalde tijd.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:35

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

PcDealer schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:39:
Gek dat ze geen proeftijd opleggen en het bij jou neerleggen. Een werknemer moet zich bewijzen in de nieuwe rol. Tenzij ze daar dus het volste vertrouwen in hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat wanneer het niet bevalt je dan geen plek meer hebt binnen het bedrijf.
Op wat voor manier bedoel je hier 'proeftijd'? TS is al anderhalf jaar in dienst bij deze partij in een andere functie, dan mag je helemaal geen proeftijd meer afspreken, waarbij proeftijd dus een periode is waarin beide partijen volledig afscheid van elkaar kunnen nemen. Ook als jij weg gaat bij een bedrijf en enkele jaren later weer terugkomt, mag ook geen proeftijd worden gehanteerd (mits soortgelijke functie). Het bedrijf heeft al ervaring met je.

Ik ga dan dus wel uit van een contract op onbepaalde tijd, bij aflopen van bepaalde tijd en dan een nieuwe functie aanvangen mag het wel. Dat is de enige uitzondering.

[Voor 16% gewijzigd door Prx op 12-02-2021 22:16]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Prx
Art. 7:652 lid 6 sub b bw:
een opvolgende arbeidsovereenkomst betreft tussen een werknemer en dezelfde werkgever, tenzij die overeenkomst duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden van de werknemer eist dan de vorige arbeidsovereenkomst;
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling5_Artikel652
Wat ik schreef klopt wel degelijk. @Bellick heeft niets vermeld over de duur van het huidige contract en heeft hier ook niets mee te maken want nieuwe verantwoodelijkheden.

[Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 12-02-2021 22:36]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bellick schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:02:
Ik heb zelf het functieomschrijving met bijbehorende schalen en verantwoordelijkheden voor de gesprekken doorgenomen. De hoogste schaal in mijn oude functie is de laagste schaal in de nieuwe functie. Als je kijkt naar taken en verantwoordelijkheden die ze van me verwachten in mijn nieuwe functie zou ik in een andere schaal worden ingedeeld. Voor mij is op dit moment ervaring opdoen belangrijker als het salaris wat ze geven dus daar doe ik het niet voor.

Wat ik dus wel moet doen is op papier laten vastleggen wat mijn nieuwe functie is. Bedankt voor alle adviezen.
Waarom wil je dit zo graag op papier vastleggen? Als bewijs voor een volgende werkgever? Ik heb diverse promoties gehad afgelopen jaren en het is altijd formeel vastgelegd, maar ik heb nooit de brief nodig gehad bij een sollicitatie.

Het klinkt niet als een fijne werkgever. Ik zou een paar jaar ervaring op doen en dan dezelfde functie elders solliciteren.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 20:17
Proeftijd is niet gek, en zelfs handig. Bevalt of lukt de nieuwe functie niet, kun je terug ipv in een situatie te komen waar een exit de enige oplossing is.

Zelf binnen een bedrijf 4x promotie gemaakt. Dit werd dan bevestigd met een korte email van max 5 regels. Zeker geen nieuwe contracten oid. Evt salarisverhoging is ook meestal brief van 3 regels. Soms bij aanvang nieuwe functie, soms na proeftijd.

Dus vraag me af of je je er niet wat te druk maakt hierover.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-03 12:48
Ik zou even met ze in gesprek gaan en uitleggen dat het voor jou ook de eerste keer is.

Hierbij aangeven dat graag even op papier of mail een bevestiging wilt dat je een nieuwe functie gaat betreden en wat hiervan verwacht wordt.

Daarnaast kun je zeggen dat je hun kant begrijpt, maar dat met een zwaardere functie normaal een hogere vergoeding tegenover staat. Je kan daarmee accepteren dat je in vaste aanstelling deze functie gaat uitvoeren en over half jaar op nieuw in gesprek gaat over de concrete arbeidsvoorwaarden.

Daarna is het aan jou de keuze wil je bij dit bedrijf blijven of begin je elders. Je hebt dan in ieder geval bewijs van je promotie
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee