Accu is inderdaad niet orgineel en verwacht ik ook geen wonderen van. Ik zal de kalibratie even uitvoeren en laten weten wat er is gebeurd.
Het langzaam laden kan kloppen, mijn vrouw doet vaak werk of spelletjes als hij aan de voeding hangt.
Ook het bijna opstijgen gebeurd regelmatig onder load. Het was een van de eerste semi ultrabooks en de ventilatie is om te huilen.
Specs, Acer Aspire M3-581TG
Edit: nu begint het bijzonder te worden. Net vanaf 100% de kalibratie gestart met een cpu loadtest aan. Na 1:35 uur automatisch sluimerstand gestart bij 21% accu. Nu enkele uren sluimeren en morgen even verder kijken.
Zou de accu werkelijk van 55% naar 21% zijn gegaan in 15 minuten? Lijkt mij een forse belasting. Zal morgen de temperaturen eens monitoren tijdens het spel.
Edit2: tijdens idle is de gpu niet actief volgens OpenHardwareMonitor. Tijdens spel schiet deze naar maximaal en is de cpu load ongeveer 60%. Gpu load is 100%. Gpu temperatuur is 88°C, cpu 86°C. Voor het mooie mag die wat lager zijn(~70) maar verwacht ook daar geen wonderen. Het thermisch ontwerp van de laptop waarbij de inlet aan de onderzijde zit is gewoon slecht. Stof is enkele maanden geleden nog verwijderd.
Speedfan laat overigens geen fan zien in de configuratie. Zal zo eens in de bios kijken of daar een profiel is te vinden.
Edit3: fan is niet in te stellen in bios, ook niet na update van versie 1.08 naar 1.13. Fan blijft nu wel uit zonder belasting wat een verbetering is. Onder load blijft de temperatuur max 89°C. Geeft nu wel netjes de melding op tijd. Kalibreren heeft dan ook geholpen.
[Voor 65% gewijzigd door Nilvo op 13-02-2021 13:25]