Toon posts:

Laptop battery drain

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 18:01
Mijn vrouw zat een spelletje te spelen op haar laptop, toen ze ineens zei dat de laptop alweer uitviel ondanks dat ze net had gekeken of er voldoende voeding in de accu zat. Even een Battery report gedraaid en daaruit blijkt dat de laptop 27 Wh kwijt is geraakt in enkele minuten. Nu lijkt een spel mij daar niet toe in staat, maar wat kan dat wel zijn? Voor als het relevant is, ze speelde Crusader Kings III.
Accu is in april 2020 vervangen.

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je ook hardware specs?
En de vervangende accu, is dat een originele of een alternatief merk?
Heeft de laptop de mogelijkheid om een accu calibratie te doen? Heb je dat al gedaan?
En zo niet, hoe lang heb je die nieuwe accu? Is die al vaker opgeladen/ontladen? Sommige laptops calibreren automatisch en dan kost het enkele cyclussen voordat de percentages kloppen.

Ik zie in de report een drop van 50% in 10 a 15 minuten. Dat is inderdaad wel ietwat veel te noemen.
Aan de andere kant zie ik ook dat er maar 10% bij komt in een uurtje.
Kan calibratie zijn, kan een beroerde accu zijn, kan een gaar opladercircuit in de laptop zijn.

Edit: oh 20 april 2020, over het hoofd gezien. Dus hij zit er al langer in.
Word de laptop veel gebruikt aan de netvoeding? c.q. lang en vaak op 100% gehouden? Dat vinden Li-Ion accu's niet heel tof.

[Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 12-02-2021 18:19]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
26 Wh verschil in 7,5 minuut betekent dat de accu zou ontladen met 208 Wh.

Dan zou de laptop knetter heet zijn en moeten opstijgen omdat de ventilatoren vol draaien.

Dikke kans dus dat de calibratie niet juist is.

Over de 10% tijdens een uur opladen valt minder te zeggen omdat het zou kunnen dat de laptop heel zwaar gebruikt wordt en daardoor maar weinig bij laadt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kalibreren is de key @Nilvoniet-originele laptopaccu's zijn ook niet allemaal van goede kwaliteit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 18:01
Accu is inderdaad niet orgineel en verwacht ik ook geen wonderen van. Ik zal de kalibratie even uitvoeren en laten weten wat er is gebeurd.

Het langzaam laden kan kloppen, mijn vrouw doet vaak werk of spelletjes als hij aan de voeding hangt.

Ook het bijna opstijgen gebeurd regelmatig onder load. Het was een van de eerste semi ultrabooks en de ventilatie is om te huilen.

Specs, Acer Aspire M3-581TG

Edit: nu begint het bijzonder te worden. Net vanaf 100% de kalibratie gestart met een cpu loadtest aan. Na 1:35 uur automatisch sluimerstand gestart bij 21% accu. Nu enkele uren sluimeren en morgen even verder kijken.
Zou de accu werkelijk van 55% naar 21% zijn gegaan in 15 minuten? Lijkt mij een forse belasting. Zal morgen de temperaturen eens monitoren tijdens het spel.

Edit2: tijdens idle is de gpu niet actief volgens OpenHardwareMonitor. Tijdens spel schiet deze naar maximaal en is de cpu load ongeveer 60%. Gpu load is 100%. Gpu temperatuur is 88°C, cpu 86°C. Voor het mooie mag die wat lager zijn(~70) maar verwacht ook daar geen wonderen. Het thermisch ontwerp van de laptop waarbij de inlet aan de onderzijde zit is gewoon slecht. Stof is enkele maanden geleden nog verwijderd.
Speedfan laat overigens geen fan zien in de configuratie. Zal zo eens in de bios kijken of daar een profiel is te vinden.

Edit3: fan is niet in te stellen in bios, ook niet na update van versie 1.08 naar 1.13. Fan blijft nu wel uit zonder belasting wat een verbetering is. Onder load blijft de temperatuur max 89°C. Geeft nu wel netjes de melding op tijd. Kalibreren heeft dan ook geholpen.

[Voor 65% gewijzigd door Nilvo op 13-02-2021 13:25]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee