Toon posts:

Semi premium 14 inch laptop, maximaal 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59
M'n Asus Zenbook begint het te begeven na een jaar of zes en is aan vervanging toe. We hadden een 13 inch, maar de oogjes kunnen 14 inch gebruiken. Er zat 12GB aan RAM in, maar ik geloof dat we wel met 8GB af moeten kunnen.

Wat ga je met je laptop doen?
Standaard zaken zoals browsen (wel veel tabs open) en Office. Sporadisch een foto bewerken, maar geen gekke dingen.

Wat is je budget?
800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Mijn vrouw zal hem mee naar school nemen. Echter zegt ze zonder lader de huidige laptop mee te kunnen nemen (terwijl voor mijn gevoel hij nog geen 3-4 uur meer meegaat op een acculading).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De laptop moet compact zijn (14 inch) en van metaal (premium). Plastic fantastic is een no-go. Ik heb een aversie tegen Acer en (de goedkopere) Lenovo's. HP heb ik ook m'n bedenkingen bij. Dell en Asus staan bij mij bovenaan. AMD of Intel maakt me weinig uit.
Dell heeft natuurlijk de XPS lijn, maar die valt ruim buiten budget. Huawei heeft een leuke D14, maar die camera van onderaf is een absolute no-go. Asus heeft de Zenbooks en Vivobooks. Grootste deel van de Zenbooks vallen buiten budget.

Na uitgebreid zoeken kom ik op https://beste-laptop.com/...vobook-s14-s433fa-eb450t/ of https://estore.asus.com/n...460-zenbook-14-um425.html. Die laatste heeft dan mijn voorkeur en daarom is het budget ook wat opgerekt.
Mijn vraag is of ik nog merken/laptops over het hoofd zie die binnen het budget en de wensen zouden passen?

Beste antwoord (via barrymossel op 12-02-2021 19:38)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:55
kijk niet verder... :-)

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM0094MH)

Dit is de full metal 14 inch versie van de zeer goed gereviewde ideapad 5.

Zeer compleet met een Ryzen 7 4700U

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49

• barrymossel
Tsja, Acer. Ik kan er niks aan doen, maar dan heb ik het budget-laptop van de Dixons gevoel. Daarnaast is het wel wat goedkoper, maar ziet het er ook alweer meteen een stuk cheaper uit.

• barrymossel
Zover ik zie is deze dus qua specs vergelijkbaar met die Zenbook, alleen dan goedkoper? Wel zwaarder en een minder mooi design. Of zie ik nog iets over het hoofd?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Zover ik zie is deze dus qua specs vergelijkbaar met die Zenbook, alleen dan goedkoper? Wel zwaarder en een minder mooi design. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Nee, ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. Maar dit is een Thinkpad, heeft een geweldig fijn toetsenbord, is degelijk gebouwd en over het algemeen goed te repareren.

Ieder zijn voorkeur, ik ben fan van Thinkpad's dus daarom even onder jouw aandacht gebracht.

Invoegen doe je zo!

• barrymossel
Diederik schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Nee, ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. Maar dit is een Thinkpad, heeft een geweldig fijn toetsenbord, is degelijk gebouwd en over het algemeen goed te repareren.

Ieder zijn voorkeur, ik ben fan van Thinkpad's dus daarom even onder jouw aandacht gebracht.
Ik dacht eerlijk gezegd ook dat de Thinkpad's buiten m'n pricerange vielen. Ik ga even wat reviews lezen, maar het oog wil ook wat. En dat zijn in huize Mossel meer dan twee ogen ;)

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Ik dacht eerlijk gezegd ook dat de Thinkpad's buiten m'n pricerange vielen. Ik ga even wat reviews lezen, maar het oog wil ook wat. En dat zijn in huize Mossel meer dan twee ogen ;)
Ik snap het helemaal, succes met kiezen!

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Cinemaskoop

• barrymossel
Cinemaskoop schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:51:

Poeh, dat is ook een net beestje. Niet zo mooi als de Zenbook of Vivobook, maar qua specs grotendeels weer een bak beter.
Blijft wel een Lenovo. ;) Ff YouTube aanslingeren!

• Cinemaskoop
barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:03:
[...]

Poeh, dat is ook een net beestje. Niet zo mooi als de Zenbook of Vivobook, maar qua specs grotendeels weer een bak beter.
Blijft wel een Lenovo. ;) Ff YouTube aanslingeren!
Bekijk anders even de review van de 15” hier op Tweakers.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:

Wat ga je met je laptop doen?
Standaard zaken zoals browsen (wel veel tabs open) en Office. Sporadisch een foto bewerken, maar geen gekke dingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
[i]De laptop moet compact zijn (14 inch) en van metaal (premium). Plastic fantastic is een no-go.

Mijn vraag is of ik nog merken/laptops over het hoofd zie die binnen het budget en de wensen zouden passen?
Wat dacht je van een MacBook Air? Premium kwaliteit, hele goede accu duur en als de M1 je net iets te duur is kijk dan ook naar V&A er staan echt super veel Macbooks te koop.

[Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 12-02-2021 18:16]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Cinemaskoop
WAt ook handig is bij lenovo is dat je voor vrij weinig geld je garantie kan upgraden naar onsite. Mocht je voro deze gaan

• barrymossel
Greatsword schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Wat dacht je van een MacBook Air? Premium kwaliteit, hele goede accu duur en als de M1 je net iets te duur is kijk dan ook naar V&A er staan echt super veel Macbooks te koop.
Voor mijn vrouw zou dat zeker een optie zijn, maar ik ga - en wil - niet wennen aan Apple. iOS vind ik sowieso al verschrikkelijk. Ik word er gewoonweg claustrofobisch van... ;) Zal zo nog wel even kijken... ;)
Cinemaskoop schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:15:
WAt ook handig is bij lenovo is dat je voor vrij weinig geld je garantie kan upgraden naar onsite. Mocht je voro deze gaan
Ik ben hem zeker aan het overwegen. Maar de meningen schijnen nogal te verschillen:

YouTube: Disappointing. - Lenovo IdeaPad 5 (14", R7 4700U, 14ARE05)
en
YouTube: KING of Budget Laptops - IdeaPad 5 14 (Ryzen 4700U) Review!!

Scherm schijnt wel een dingetje te zijn...

• Cinemaskoop
er zijn verschillende schermen.. maar als je maar 800 euro uit wil geven ga je sowieso geen 100% sRGB scherm vinden.. en dat is voor normaal gebruik ook niet nodig.. het is een helder scherm iig en de kwaliteit is beter dan menig scherm. Ook hier op tweakers zie je dat het contrast van de 15inch erg goed is.

Als je een beter scherm wil en nog betere build quality zul je je budget moeten verhogen en bijvoorbeeld voor de best buy guide van feb moeten gaan. De Yoga Slim 7.

• barrymossel
Heb jij ervaring met deze serie van Lenovo? Bij de 2 jaar oude Lenovo laptop van mijn schoonouders moet je voor de F knoppen de Fn knop indrukken. Dus Alt+F4 wordt dan Alt+F4+Fn. Dat is zover ik zie niet (snel) aan te passen bij hun (ik heb er natuurlijk niet echt tijd in gestoken om dat uit te zoeken).

• Cinemaskoop
barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:49:
[...]

Heb jij ervaring met deze serie van Lenovo? Bij de 2 jaar oude Lenovo laptop van mijn schoonouders moet je voor de F knoppen de Fn knop indrukken. Dus Alt+F4 wordt dan Alt+F4+Fn. Dat is zover ik zie niet (snel) aan te passen bij hun (ik heb er natuurlijk niet echt tijd in gestoken om dat uit te zoeken).
Dat is bij alle laptops zo sinds Windows 7 ofzo.

Bij Lenovo kan je dat in de bios of in Lenovo vantage aanpassen.

Bij een gaming laptop is t net andersom. Daar zijn de f toetsen standaard en de speciale toetsen met Fn

• barrymossel
Cinemaskoop schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Dat is bij alle laptops zo sinds Windows 7 ofzo.

Bij Lenovo kan je dat in de bios of in Lenovo vantage aanpassen.

Bij een gaming laptop is t net andersom. Daar zijn de f toetsen standaard en de speciale toetsen met Fn
Ik heb 4 jaar geleden (ik dacht 6, wat staat in de OP) mijn huidige Zenbook gekocht. Een week geleden helemaal schoongemaakt en opnieuw geïnstalleerd en ik kan gewoon Alt+F4 doen. In combinatie met Ctrl+F4 gebruik ik dat vaker dan toetsenbord brightness omhoog en omlaag ;)

Maar mooi dat dat dus aan te passen is bij Lenovo (zal ik dan ook bij mijn schoonouders doen binnenkort). Zeker omdat dit nu eindelijk een topic is geworden dat de TS niet eigenwijs zich bij dezelfde keuze houdt (wat ik bijna wel deed).

Heb zojuist de graphite variant besteld voor €719,90 (studentenkorting, aangezien mijn vrouw weer een studie doet en een studie-mailadres heeft).

Thanks. Erg goed alternatief op de Zenbook (die er nog steeds net wat geiler uitziet, maar dat weegt niet op tegen die extra specs).

• barrymossel
Cinemaskoop schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:24:
er zijn verschillende schermen.. maar als je maar 800 euro uit wil geven ga je sowieso geen 100% sRGB scherm vinden.. en dat is voor normaal gebruik ook niet nodig.. het is een helder scherm iig en de kwaliteit is beter dan menig scherm. Ook hier op tweakers zie je dat het contrast van de 15inch erg goed is.

Als je een beter scherm wil en nog betere build quality zul je je budget moeten verhogen en bijvoorbeeld voor de best buy guide van feb moeten gaan. De Yoga Slim 7.
Zojuist de Ideapad 5 vanwege het scherm weer retour gemeld vanwege het scherm. Sorry - en misschien ligt het aan mijn model - maar wat een drama. Zeer gelig. Naast een oudere Zenbook en een standaard Dell (Inspiron denk ik) niet om aan te zien. En nee, night mode stond uit... ;) Kleuren van mijn domotica interface waren echt totaal anders dan de andere twee laptops (en los scherm) en mijn telefoon. Daar kan ik dus echt niet aan wennen. Geprobeerd enigszins te kalibreren via Windows en/of de Radeon software, maar het was niet mooi te krijgen. Ofwel pech gehad, ofwel geen scherm voor mij.

Ik ga dus verder kijken. Contenders zijn de Yoga Slim 7 inderdaad en nog steeds de Zenbook 14.

• barrymossel
Het is de pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH) geworden. Wel met 4500U processor, i.p.v. de 4800U, aangezien die laatste alleen bij Lenovo zelf te krijgen is, alleen dan met een glossy glazen scherm. De 4500U lijkt binnen een week geleverd te worden via Otto. Al heb ik daar een hard hoofd in ;)

• barrymossel
Dat was inderdaad de laptop die ik als eerste in gedachten had, maar ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van die 8GB. Vandaar dat het dus de Yoga Slim 7 is geworden.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 12:18
barrymossel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:49:
[...]

Bij thinkpads kan dat snel met Fn + ESC, andere lenovo laptops is met de optie "hotkey mode" ergens in de bios.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
@barrymossel Wellicht al te laat omdat je er al een besteld hebt.Maar via de studentenwinkel van lenovo is de T14 (AMD) binnen bereik namelijk € 769. Denk dat je daarmee een kwalitatief goede lenovo te pakken hebt voor een goede prijs.
Zit wel 8 GB geheugen in maar je kan als dat ooit te weinig is er nog 16 GB bijprikken.

• barrymossel
BB-One schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:40:
@barrymossel Wellicht al te laat omdat je er al een besteld hebt.Maar via de studentenwinkel van lenovo is de T14 (AMD) binnen bereik namelijk € 769. Denk dat je daarmee een kwalitatief goede lenovo te pakken hebt voor een goede prijs.
Zit wel 8 GB geheugen in maar je kan als dat ooit te weinig is er nog 16 GB bijprikken.
Heb inderdaad al een nieuwe laptop in huis. Maar toch bedankt!
emphy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 04:03:
[...]

Bij thinkpads kan dat snel met Fn + ESC, andere lenovo laptops is met de optie "hotkey mode" ergens in de bios.
En via de Vantage software kan het ook! Daarnaast heb je ook nog een Fn lock. Dus schijnbaar genoeg mogelijkheden om het te regelen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee