Toon posts:

Bestandsoverdracht efficiënter dan via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchdj
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-03 15:32
Ik zoek een?
oplossing voor de snelste bestandsoverdracht tussen 2 pc's in 1 case

Wat is je budget?
€5-€100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]geen voorkeur/i]

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
zoals gezegd, 2 pc's in 1 case. de ene is fileserver, de andere is game/edit machine

Ik ben regelmatig bezig met het bewerken van bestanden. deze kopieer ik vanaf mijn fileserver naar mijn editmachine, bewerk deze en zet ze weer terug naar mijn fileserver. Beide machines zijn voorzien van een sata SSD, dus de theoretisch maximale snelheden van schrijven zitten rond de 500MB/s.
Netwerkpoorten in de beide pc's zijn 1 Gbps, en er zijn in beide pc's USB poorten beschikbaar van maximaal USB 3.2 Gen1, 5Gb/s.

dit laatste zette me dus aan het denken en na wat zoeken kwam ik USB data transfer kabels tegen..
Nu is de vraag dus..
-werkt dit beter dan de netwerkverbinding?
-is een USB data transfer kabel echt een "ding" , of is een usb-usb kabel gewoon hetzelfde?
-Heeft iemand een ander idee?

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-03 07:24
Ik heb geen idee of het beter werkt, maar heb je gekeken wat op dit moment je bottleneck is? En wat is nu je doorvoersnelheid?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je zou de 2 PC's allebei van een tweedehands 10 Gbps netwerkkaart kunnen voorzien.
Dan kunnen ze in elk geval met je volle SSD snelheid bestanden kopieren naar elkaar.

Verder is voorkomen natuurlijk altijd beter dan genezen: ga bijvoorbeeld remote editen, of data rsyncen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Volgens dit staatje haalt USB 3.2 Gen 1 effectief 3.2Gb/s, dat is meer dan je over je 1 Gb/s netwerk trekt. Voor zover ik weet is er een verschil tussen USB oplaad kabels en data kabels, zie hier

Verder eens met @aawe mwan - wellicht kan je workflow efficienter?

• dutchdj
@arvidbeheerder ik zit nu op ~110Mb/s dus neem ik aan dat dat de bottleneck/ max is van de ethernet.
@aawe mwan PCIe oplossing is niet voorhanden. Geen slot vrij.
Verder is het remote editten niet echt praktisch ivm bestandsgrootte en gebruikte software
@martyw met usb data kabel bedoel ik dit : https://www.onlinekabelsh...tpGZYSuE1nNhoCbcEQAvD_BwE

Er zit een blokje tussen die 'iets' doet?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
dutchdj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:57:
@arvidbeheerder ik zit nu op ~110Mb/s dus neem ik aan dat dat de bottleneck/ max is van de ethernet.
@aawe mwan PCIe oplossing is niet voorhanden. Geen slot vrij.
Verder is het remote editten niet echt praktisch ivm bestandsgrootte en gebruikte software
@martyw met usb data kabel bedoel ik dit : https://www.onlinekabelsh...tpGZYSuE1nNhoCbcEQAvD_BwE

Er zit een blokje tussen die 'iets' doet?
In de specificatie van deze USB 2.0 kabel staat
datasnelheid: tot 480 Mbit/s
Je wilt een USB 3.2 Gen 1 kabel, bv. zoiets: https://www.centralpoint....bucm3-am05b-num-11506073/

[Voor 56% gewijzigd door martyw op 12-02-2021 19:07]

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:20
Er zijn USB 3.2 naar UTP die 2,5 Gbit doen.
Dan met een nette UTP kabel haal je toch 2,5Gbit en dat over USB.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• dutchdj
@martyw misschien een niet heel slim voorbeeld inderdaad, maar wat doet dat blokje ertussen? Een gewone usb a-usb a zou praktisch hetzelfde moeten kunnen toch??

• dutchdj
@Jan Smit ik snap de logica niet helemaal van de verlopen.. usb - cat - cat - usb.. of ik moet usb - cat - switch - cat - usb doen.. maar dat wordt een duur grapje. Ivm met de 2.5Gbps.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
martyw schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:06:
[...]

In de specificatie van deze USB 2.0 kabel staat

[...]

Je wilt een USB 3.2 Gen 1 kabel, bv. zoiets: https://www.centralpoint....bucm3-am05b-num-11506073/
Tenzij dat met USB3.x veranderd is heb je dan alsnog wat meer dan alleen een kabeltje nodig, vandaar ook het blokje in de USB 2.0 kabel waar de chip in zit... Wat je met deze 3.2 Gen 1 kabel zou doen is hooguit de ene computer de VUSB van de andere laten voeden :+

Een andere optie is 2x een USB 3 netwerkadapter met een UTP kabeltje er tussen, hangt er een beetje vanaf welke je haalt, sommige zijn wat onstabiel, verder een euro of 40 per stuk dus met kabeltje erbij zo'n 85 euro totaal...

Zou er gewoon van eBay of hier op V&A twee 10GbE kaartjes in gooien en een DAC of UTP kabeltje er tussen, heb je 10Gb/s, moet je overigens wel een beetje tweaken om SMB direct in te stellen voor snelheid.
Of goedkoper: tweedehands Infiniband adapters, nog iets meer tweaken maar zo 40Gb/s >:)

Fixing things to the breaking point...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Goedkoopste lijkt mij zoiets : https://www.onlinekabelsh...t-20-gbps-zwart-1-5-meter

Volgens specs : ondersteunt Thunderbolt networking tot 10 Gbps (Peer-To-Peer)

Ik heb alleen geen idee wat Thunderbolt Networking inhoud ;)

• RGAT
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:29:
Goedkoopste lijkt mij zoiets : https://www.onlinekabelsh...t-20-gbps-zwart-1-5-meter

Volgens specs : ondersteunt Thunderbolt networking tot 10 Gbps (Peer-To-Peer)

Ik heb alleen geen idee wat Thunderbolt Networking inhoud ;)
Iets wat alleen maar werkt als TS toevallig 2 computers heeft met elk een Thunderbolt connector.
Die lijken veradelijk veel op USB-C want het is dezelfde connector maar niet hetzelfde protocol, werkt dus niet tenzij TS prijzige Thunderbolt poorten heeft ;)

• dutchdj
@RGAT nee niet aanwezig 😁

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:46
Is een externe SSD gebruiken om de data te verplaatsen een optie?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TB3 controllers zijn te koop:

https://tweakers.net/cont...BdFlijpJVtJKloZGFUmxtbS0A

Ik weet alleen niet of je daar dan TCP/IP overheen kan gaan draaien.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• dutchdj
DVX73 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:42:
Is een externe SSD gebruiken om de data te verplaatsen een optie?
Nee niet echt

• dutchdj
webfreakz.nl schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:42:
TB3 controllers zijn te koop:

https://tweakers.net/cont...BdFlijpJVtJKloZGFUmxtbS0A

Ik weet alleen niet of je daar dan TCP/IP overheen kan gaan draaien.
Geen optie helaas ivm niet beschikbare PCIe poorten

• RGAT
  • Niet online
dutchdj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Geen optie helaas ivm niet beschikbare PCIe poorten
Dan zit je eigenlijk direct vast aan USB opties zoals een link-kabel of twee netwerkadapters.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:46
Je zou op je edit machine een local cache kunnen aanmaken om de performance te verbeteren.

• dutchdj
Hier is een juiste link..

https://www.amazon.nl/dp/...0P50?_encoding=UTF8&psc=1

Zou technisch gezien 2 keer zo snel moeten zijn een cat oplossing

• dutchdj
DVX73 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:56:
Je zou op je edit machine een local cache kunnen aanmaken om de performance te verbeteren.
Ik kopieer lokaal naar lokaal. Als de cat kabel de bottleneck is, wat heeft de local cache voor toegevoegde waarde?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dutchdj Voor mijn beeldvorming 2 Pc's dus ook 2x een besturingssysteem toch?

Hoe groot zijn de bestanden en hoe "snel" heb je ze weer nodig op de andere Pc?

Waarom niet gewoon een Cloud Sync? Sharepoint of anders Dropbox, OneDrive etc.

https://www.microsoft.com...harepoint-plans?market=nl

[Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 12-02-2021 20:13]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• dutchdj
@Greatsword bestanden 1-5 Gb. Ik heb de bestanden altijd 'nu' nodig. Terugschrijven naar de fileserver kan wel met de 100Mb.
Ivm met het 'nu' verhaal is cloud eigenlijk geen optie, ook ivm de traagheid van mijn internetverbinding.

• dutchdj
@Greatsword bestanden 1-5 Gb. Ik heb de bestanden altijd 'nu' nodig. Terugschrijven naar de fileserver kan wel met de 100Mb.
Ivm met het 'nu' verhaal is cloud eigenlijk geen optie, ook ivm de traagheid van mijn internetverbinding.

Inderdaad 2 besturingssystemen, beide win10

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dutchdj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:25:
Geen antwoord op je vraag, maar waarom hou je die bestanden niet gewoon op je edit pc?
Is er een reden dat je ze op de server wilt hebben staan?
Als je klaar bent met werken kan je de bestanden toch alsnog naar de server weg laten schrijven?

[Voor 9% gewijzigd door fm77 op 12-02-2021 20:30]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Croga

The Unreasonable Man

dutchdj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:03:
Ik kopieer lokaal naar lokaal. Als de cat kabel de bottleneck is, wat heeft de local cache voor toegevoegde waarde?
Als je een replicatie systeem tussen de server en de PC op zet dan maakt de snelheid een stuk minder uit omdat de lokale bestanden op de PC altijd up-to-date zijn. Zodra jij aanpassingen doet zorgt de replicatie er voor dat ze op de server, op den duur, ook weer up-to-date zijn. Vandaar local cache....

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
@dutchdj Ik zou gaan voor de USB > RJ45 adapters. Het is een hoop geld voor eigenlijk een sneller kabeltje, maar het geeft je wat je wilt, het is eenvoudig en blijft voorlopig nog bruikbaar. Eventueel voor andere machines.
Daarnaast hoef je niks nieuws in je workflow te doen.
Alternatief is gewoon een flinke SSD erbij en alles continue syncen met de server. Maar dat zal al snel duurder zijn dan andere oplossingen (los van de systemen vervangen).

Addicted to silent computing

• Crahsystor
Croga schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:32:
[...]

Als je een replicatie systeem tussen de server en de PC op zet dan maakt de snelheid een stuk minder uit omdat de lokale bestanden op de PC altijd up-to-date zijn. Zodra jij aanpassingen doet zorgt de replicatie er voor dat ze op de server, op den duur, ook weer up-to-date zijn. Vandaar local cache....
Maar hiermee kan hij niet sneller bestanden ophalen. De PC blijft dan verbonden met 1Gbps, wat nu vol zit bij een transfer. Hij wil bestanden ophalen en meteen bewerken. Of ze nu van een NVMe cache komen of de andere kant van de wereld, de PC kan het met 1Gbps gewoon niet allemaal aan. Of de cache moet een mirror zijn van de fileserver én in de PC zitten.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
@dutchdj je hebt een aantal keer gevraagd wat die zwarte blokjes doen tussen de usb kabels, maar volgens mij is daar geen antwoord opgekomen. Het blokjes is eigenlijk een controller die de 2 pc's laat weten dat ze van elkaar client zijn vermits een pc poort altijd HOST is. Daarmee dat er ook staat dat de software snel geïnstalleerd is maar dat er ook problemen mee kunnen zijn zoals een transfer die ineens ophoud.

De USB naar UTP kun je volgens mij niet via een switch laten lopen omdat ze anders werken dan een officieel IP protocol en ze komen altijd per 2, zelfde verhaal als de vast usb kabels er zit een controller tussen :) Zie post van @Crahsystor

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dutchdj
Die mirror zie ik niet zitten ivm capaciteit.

Ik ga even duiken in die usb-rj45 oplossing.

• Crahsystor
Damic schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:51:
[...]

De USB naar UTP kun je volgens mij niet via een switch laten lopen omdat ze anders werken dan een officieel IP protocol en ze komen altijd per 2, zelfde verhaal als de vast usb kabels er zit een controller tussen :)
Ze werken juist wél met de normale, officiële, protocollen. Je hebt aan één zo'n ding genoeg als je andere netwerkapparatuur ook die gewone protocollen ondersteund. In dit verhaal dus die voor een 2,5Gbps Ethernet verbinding.
TS zal dus een kabel moeten leggen tussen server en PC, maar alleen omdat de andere apparatuur nog maar tot 1Gbps gaat. (Onderlinge afstand is even niet interessant)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dutchdj
Yes.. @Jan Smit had 'm al gepost

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47

_Apache_

For life.

Het lijkt er op dat dit misschien iets is. Het lijkt een controller waarbij je steeds 1 device kan laten verbinden met een usb controller. Zet daar achter een vlotte SSD, en dat lijkt je al een heel eind te zijn.

Kopieer het van machine 1 naar de disk, als je hem op machine 2 nodig hebt klik je de controller om. Dan word de verbinding verbroken van machine 1 naar machine 2. Et voila, data 'over'.

https://superuser.com/que...-to-2-computers-at-a-time

• dutchdj
fm77 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar waarom hou je die bestanden niet gewoon op je edit pc?
Is er een reden dat je ze op de server wilt hebben staan?
Als je klaar bent met werken kan je de bestanden toch alsnog naar de server weg laten schrijven?
Omdat het regelmatig oude bestanden zijn. fileserver is ~9TB HDD's
Edit machine werkt met SSD om openen en wegschrijven efficiënter te kunnen doen.
HDD zitten in fileserver vanwege stroomverbruik

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 13:41
2 X hot swap HDD caddy's 1 voor ieder systeem... ff hdd overpluggen en je hebt alles gelijk ter beschikking. en totale kostten 40 a 50 eurie
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee