Vraag

• Sigurdar
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04-2021
Hoi,

Ik maak al langere tijd graag landschapsfoto's met mijn telefoon, maar ik wil mij graag gaan begeven in de wondere wereld van de fotografie en dan met name vogelfotografie. Ik ben daarom op zoek naar een camera met lens (of meerdere?). Ik ben een enorme beginner en hoewel ik de principes enigszins begrijp zie ik door de bomen het bos niet als ik naar camera's en lenzen zoek. Ik hoop daarom dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen.

Wat ik graag zou willen:
- vogels fotograferen
- landschapsfoto's
- eventueel familiekiekjes

Mijn budget... Tsja, liefst niet te hoog, ca. €500? Maar ik begreep al wel dat je dan niet erg ver komt qua lenzen, zoom en belichting. Dus op zich wel rekbaar tot €1000 als dat echt veel gebruiksgemak of hogere kwaliteit oplevert.

Heeft iemand goede tips? :)

Beste antwoord (via Sigurdar op 14-02-2021 18:44)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

@Sigurdar Hoe groter de sensor, hoe meer detail je erop kwijt kunt. Dat is leuk voor landschappen, want dan krijgt ieder struikje genoeg blaadjes. Maar als je alle details van een vogeltje op 15 meter afstand op diezelfde sensor wilt hebben, dan heb je een flinke lens nodig: voor een full frame camera al gauw zo'n 400-600mm, voor een aps-c camera 250-350mm, en voor een MFT 200-300mm.
1 inch: nog minder mm nodig om vogeltjes vol op de sensor te krijgen, nog minder plek voor details van landschapjes.

Grotere sensor betekent niet alleen grotere en duurdere camera, maar ook zwaardere en duurdere lenzen. Waar je de streep trekt, bepaal je zelf. Als je je budget leidend maakt kun je daarvoor 3 kanten op:
  • hele goeie bridgecamera met de kleinste (1 inch) sensor Sony Rx10iii, 600mm ff equivalent)
  • (gebruikte) mid-range mft camera met grotere sensor en midrange zoom met fors bereik (Olympus of Panasonic met lens tot 300mm , 600 mm ff equivalent)
  • gebruikte aps-c (grotere, zwaardere) spiegelreflex met nog wat grotere sensor en dito lens (tele tot 300mm, 400mm (600mm ff equivalent) red je waarschijnlijk net niet.
Spiegelloze aps-c's zijn wat lastiger, vanwege hogere instapkosten en gering aanbod van betaalbare lange lenzen. En hoe langer je doorspaart, hoe beter spul je je kunt veroorloven, maar hoe later je kunt beginnen met fotograferen.

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 13-02-2021 22:05]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het probleem met vogels is dat je echt wel een flink bereik nodig hebt. Ik zat aan een Sony RX10 II te denken voor je, maar 200mm op het tele-eind is echt te weinig voor vogels. En deze camera biedt geen mogelijkheden om uit te breiden in de toekomst.

Anders is de Fujifilm X-T200 met 15-45mm en 50-230mm misschien een optie voor je. De kits moet je even goed bekijken, maar ik zie dat de X-T200 met 15-45mm voor 700 te krijgen is, en die 50-230mm vind je tweedehands voor 250-300. Die kun je eventueel ook later bijkopen natuurlijk.

(technisch verhaaltje samengevat: als je de 200mm wilt vergelijken met de 230mm van de Fuji, moet je 230mm x 1,5 doen = 345mm. Dus de lens van de Fuji zoomt bijna 2x zo ver als de Sony)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met een dergelijk budget heb je denk ik 2 opties:
• Een 'bridge' camera. Oftewel een camera met vaste lens met een fors zoombereik. Kies er dan bij voorkeur een met een 1"sensor. Onder andere Panasonic en Sony hebben daar aanbod in.
• Tweedehands dslr / mirrorless apparatuur.

In hoeverre is tweedehands een optie voor je? En in hoeverre ben je bereid met een aantal kilo aan spullen te gaan sjouwen (want daar komt het bij een dslr/mirrorless uitrusting al snel op neer)?

Heb je vrienden / familieleden waar je wel eens samen mee fotografeert die een bepaald camera systeem gebruiken? Kan handig zijn om daar bij aan te sluiten zodat je eens een lens kan uitwisselen en makkelijker tips uit kan wisselen en zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sigurdar
Dank voor de tips! Om je vragen te beantwoorden:

- Sjouwen is geen probleem :-) Ik ben fit en zal vooral fotograferen in de buurt van mijn huis, genoeg vogels hier in de omgeving te vinden.
- Ik heb geen familie of vrienden die fotograferen bij wie ik aan kan sluiten.

Ik zal de Fuji X-T200 eens gaan bekijken. Tweedehands is voor mij ook wel een optie, maar het probleem is dus dat ik er eigenlijk geen verstand van heb en dat ik dus niet echt weet wat ik koop. :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou je dan adviseren om een tweedehands systeemcamera te kopen en eerst eens te fotograferen (landschap dan, geen vogels) met de bijgevoegde lens, wellicht de kitlens. Zo kan je zien of het iets voor je is zonder dat je gelijk véél geld gaat uitgeven aan een systeem.

Zo ben ik langzaam begonnen met het micro four thirds systeem. Eerst een goedkopere body met kitlens en daarna uitgebreid.

[Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 12-02-2021 16:11]

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Een Sony RX10 iii kun je tweedehands onder de 1000 euro vinden.
Die heeft wel een geschikte lens met 600mm f4.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

l_c_v schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:11:
Een Sony RX10 iii kun je tweedehands onder de 1000 euro vinden.
Die heeft wel een geschikte lens met 600mm f4.
Onder de €1000 kan TS ook op zoek gaan naar een leuk MFT setje van Olympus of Panasonic. Dan blijft de weg open naar lichtsterkere lenzen (familie, thuissituaties), meer groothoek (landschap) en meer tele (vogels). Plus dat hij de start dan ook voor <€500 kan maken (een omd em10ii met lens is daar echt vast wel voor te vinden, en met een beetje geluk zit daar ook nog de 40-150 simpeltele bij).

Instapkosten en groeikosten voor Fuji zijn hoger, maar de keus en (financiele) wendbaarheid met MFT zijn groter.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Sigurdar
Ik blijf het moeilijk vinden. Ik zal de aangeraden modellen eens bekijken! Ik zag ook een aantal camera's met optische zoom, weten jullie in hoeverre dit geschikt is voor vogel/natuurfotografie?

• l_c_v
Het hangt er maar net vanaf wat je eisen zijn wat betreft beeldkwaliteit.
Wil je weinig ruis en goede details dan is de Sony RX10 III het minste wat je nodig hebt (nieuw 1200 euro maar tweedehands onder de 1000 euro).
Andere camera's met een vaste lens hebben een kleine sensor. Bijvoorbeeld een Nikon p1000 heeft een gigantisch zoombereik maar je hebt wel veel licht nodig.

Andere opties:
Panasonic GX80 (nieuw met de 12-32mm lens ongeveer 450 euro) met een Panasonic 100-300mm f4-5.6 (nieuwe ongeveer 550 euro).
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart

Olympus e-m10 iii )nieuw ongeveer 550 euro met een 14-42mm lens) met een m.Zuiko 75-300mm f4.8‐6.7 (nieuw ongeveer 450 euro).
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart

Maar eigenlijk is een camera met een betere grip dan de GX80 of de E-M10 beter geschikt om met de grotere lenzen te werken. Je komt dan bijvoorbeeld bij de Panasonic G80 uit:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart

Dus als je nieuw iets wilt kopen is 1000 euro eigenlijk wel het minimum.

Wil je betere lenzen dan kom je bijvoorbeeld hierbij uit:
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 Asph. Power OIS
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18

DirtyBird

Praktiserend denker

Landschap en vogels gaan niet lekker samen. Voordeel van mft is dat je voor relatief weinig geld veel vergroting hebt, maar goede landschapslenzen zijn dan weer duur. Tenzij je handmatige lenzen van bijv. Samyang of Meike oke vindt (voor landschappen doorgaans prima).

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
Als je voor weinig geld wel veel wil kom je al snel uit bij iets als pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 II Zwart

Omgerekend 400m lens wat vergelijkbaar is met een 200mm op een MFT camera. Zit dus tussen de 45-150 en 70-300 van de olympus in.

1" sensor waardoor je wel wat meer licht nodig hebt dan een systeem of dslr camera maar nog steeds acceptabel en stukken beter dan de meeste superzoom cameras.

Je hebt verder geen uitbreidingsmogelijkheden en op bediening en functies lever je wel iets in maar misschien voor jou een acceptabel compromis.

Als je echt meer wil zal je vooral moeten kijken bij welk systeem je relatief goedkoop (tweedehands) een goede telelens kan vinden. Denk aan een 70-300mm of een 100-400mm.

• Jackie Moon
  • Laatst online: 13-07-2022
Je kiest gelijk de "duurste" variant in fotografie, namelijk wildlife. 🙂

Mijn tip: denk vanuit de lens. Neem een goede (tweedehands) scherpe lens. Kijk op google welke geschikt zijn, minimaal 600mm (equivalent).

Bv tweedehands verkrijgbaar
Nikon 200-500 (750mm)
Sigma 150-600 (900mm)
Panasonic Leica 100-400mm (800mm)
Canon ef
Sony 75-350mm (? 525mm)

Met de scherpe lens maak je iig goede foto's, ook al koop je een verouderde camerabody erbij.

[Voor 4% gewijzigd door Jackie Moon op 13-02-2021 13:43]

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-03 10:30
Jackie Moon schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:35:
Je kiest gelijk de "duurste" variant in fotografie, namelijk wildlife. 🙂

Mijn tip: denk vanuit de lens. Neem een goede (tweedehands) scherpe lens. Kijk op google welke geschikt zijn, minimaal 600mm (equivalent).

Met de scherpe lens maak je iig goede foto's, ook al koop je een verouderde camerabody erbij.
Hoe weet ik hoe scherp een lens is en hoe scherp moet deze dan zijn ?
Geeft de fabrikant een maat voor de scherpte bij de koop of moet ik dat ergens op het www zoeken ?

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 15:42
Vogels is meteen de hogere divisie van fotografie.

Je kunt een camera kopen met een vaste lens, die flink kan zoomen. Die heeft een kleinere sensor en daarom is zo'n lens ook mogelijk. Bijvoorbeeld 60x zoom is helemaal geen uitzondering.

Bij een grotere sensor wordt het snel moelijker om een lens een heel groot zoombereik te geven: 8 of 10x is dan al veel.

Bij de grotere sensor zie je dus ook verwisselbare lenzen, die je bij de kleinere sensor niet nodig hebt.
Die kleine kun je ook meteen nooit meer uitbreiden.

Je budget (1K) is toereikend voor zo'n camera met vaste lens, en die geeft prachtige resultaten. Je zit wel vast.
Binnen je budget wordt het moeilijk iets te vinden met een verwisselbare lens. Er is een optie: De Olympus 75-300mm zoomlens staat best goed aangeschreven. Vind daar een camera bij en ga ervoor.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget zou ik zeker tweede hands met een DSLR en een aps-c sensor starten. Waarom de camera's zijn 2e hands goedkoop en er is een goed aanbod aan goede lenzen voor een redelijke prijs.
Maar vergeet niet dat je wel meteen de meest veeleisende soort fotografie wil doen. Klein beweegt snel. Voordeel is ook dat je voor canon en nikon ook lenzen kan huren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jackie Moon
  • Laatst online: 13-07-2022
JoStad schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Hoe weet ik hoe scherp een lens is en hoe scherp moet deze dan zijn ?
Geeft de fabrikant een maat voor de scherpte bij de koop of moet ik dat ergens op het www zoeken ?
Ga in de fora zitten van dpreview, en lees reviews van lenzen. Youtube. Ik gebruik deze site, als er lab tested bij staat kun je de scherpte vergelijken, op verschillende focal length en diafragma (er is meer in een lens dan scherpte, daarom lees altijd reviews):

https://www.imaging-resource.com/lenses/reviews/

Bv olympus 75-300mm op 300mm

Tov panasonic 100-400mm op 400mm (2 is ong ok scherpte)

Of abbonneer je op flickr op de bewuste lens of camera of bridgecamera groep, en kijk of er mooie foto's uitkomen en vergelijk:

Lees je in. Doe het rustig aan met kopen. Kies een systeem waarmee je kunt groeien. En wees bereid iets meer uit te geven dan de 1000 (1200). Dan moet je ver kunnen komen, met scherpe fotos. Ik ben ook begonnen met een goedkope niet scherpe lens. Achteraf, is het duurkoop. Imho koop direct de lens/ systeem die je wilt. Heb je het geld niet, wacht dan!

Wacht. Hou marktplaats in de gaten op de lens op waar je aast. Neem de tijd. Of hou deze site in de gaten, occassions, door camera bedrijven, meestal iets duurder dan op marktplaats, maar wel getest:

https://www.foto-occasions.nl/

Of koop het systeem dat je wilt voor landschap en portretten, waarbij je weet dat er een goede wildlife lens in het systeem zit, en spaar ervoor, voor later.

Nog 1 laatste tip: pas op voor salespitchers op youtube, zoals bv Tony Northrup. Ze zeggen dat ze wildlife fotografen zijn, maar dat zijn ze niet, ze zijn gear junkies. Dit is een wildlife fotograaf:

YouTube: Photographing Kingfishers the easy way

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Sigurdar Hoe groter de sensor, hoe meer detail je erop kwijt kunt. Dat is leuk voor landschappen, want dan krijgt ieder struikje genoeg blaadjes. Maar als je alle details van een vogeltje op 15 meter afstand op diezelfde sensor wilt hebben, dan heb je een flinke lens nodig: voor een full frame camera al gauw zo'n 400-600mm, voor een aps-c camera 250-350mm, en voor een MFT 200-300mm.
1 inch: nog minder mm nodig om vogeltjes vol op de sensor te krijgen, nog minder plek voor details van landschapjes.

Grotere sensor betekent niet alleen grotere en duurdere camera, maar ook zwaardere en duurdere lenzen. Waar je de streep trekt, bepaal je zelf. Als je je budget leidend maakt kun je daarvoor 3 kanten op:
  • hele goeie bridgecamera met de kleinste (1 inch) sensor Sony Rx10iii, 600mm ff equivalent)
  • (gebruikte) mid-range mft camera met grotere sensor en midrange zoom met fors bereik (Olympus of Panasonic met lens tot 300mm , 600 mm ff equivalent)
  • gebruikte aps-c (grotere, zwaardere) spiegelreflex met nog wat grotere sensor en dito lens (tele tot 300mm, 400mm (600mm ff equivalent) red je waarschijnlijk net niet.
Spiegelloze aps-c's zijn wat lastiger, vanwege hogere instapkosten en gering aanbod van betaalbare lange lenzen. En hoe langer je doorspaart, hoe beter spul je je kunt veroorloven, maar hoe later je kunt beginnen met fotograferen.

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 13-02-2021 22:05]

• Sigurdar
Dank allen! Ik heb eens rondgekeken en ik heb een Sony rx-III op marktplaats gevonden, ik denk dat dit een mooi startpunt voor mij is. :)

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Sigurdar schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:45:
Dank allen! Ik heb eens rondgekeken en ik heb een Sony rx-III op marktplaats gevonden, ik denk dat dit een mooi startpunt voor mij is. :)
Ik denk het ook. Als je merkt dat je daaraan te kort komt dan moet je er rekening mee houden dat je voor beter een veelvoud moet uitgeven. Maar het is gewoon een dijk van een camera dus ik denk dat je er veel plezier van gaat hebben! :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Sigurdar
Ik denk dat ik als beginner voorlopig niks te kort kom, mocht ik echt de smaak te pakken krijgen en het wordt een heel uitgebreide hobby dan is het niet erg om er tzt meer aan uit te geven :)

• l_c_v
Hier zie je een paar wildlife foto's geschoten met de Sony RX10 III
https://www.digifotopro.n...gde-diersoorten-in-europa

https://community.sony.nl...n-woooooooow/td-p/2181689

Ik denk dat je heel blij mag zijn met zulke foto's!
En als je de smaak te pakken hebt kun je na een jaar of drie altijd nog anders.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ja, via Flickr zijn er ook volop voorbeelden te vinden van vogelfoto's gemaakt met de RX10 m3: https://www.flickr.com/search/?text=sony%20rx10%20mk3%20bird
En daar zit genoeg indrukwekkend spul tussen :9~

[Voor 14% gewijzigd door SnoeiKoei op 15-02-2021 16:30]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee