Toon posts:

Vibratie door verkeerd om aangesloten radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-12-2022
1 van de radiatorkranen in ons huis zorgt soms voor enorme vibratie die het hele huis doorgaat. Na enig speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit waarschijnlijk komt doordat de radiator verkeerd om is aangesloten: aan- en afvoer zijn omgedraaid.

De thermostaatknop op de radiator lukt het dan blijkbaar niet om een keuze te maken en op het temperatuur omslagpunt klappert hij heen en weer. Sinds deze enorm koude periode doet hij dit ook als we de kraan helemaal dichtdraaien (dit was in het verleden niet zo).

Uiteraard is de structurele oplossing om aan- en afvoer om te draaien, maar dat zie ik voorlopig nog even niet gebeuren.

Als ik de knop er nu afhaal (zoals op de foto's) lijkt de radiator helemaal open te staan. Dan hebben we geen last van vibratie, maar we verspillen nodeloos energie omdat die ruimte alleen maar vorstvrij gehouden hoeft te worden.

Nu hebben we in die ruimte helemaal geen thermostaatknop nodig. Is het mogelijk om de thermostaatknop te vervangen door een gewone draaiknop, bij voorkeur zonder het CV systeem leeg te laten lopen? En zou dit helpen om de vibratie te voorkomen?

Alle reacties

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:35
Eigenlijk moet je correct aansluiten.
Maar eventueel als je dat te veel werk is binnenwerk kopen voor omgekeerde stromingsrichting.

Het is standaard danfoss RA, danfoss maakt er vast een voor omgekeerde stroming.

En ja er zal vast danfoss ra-handknop (Artikel nr: 013G5002) bestaan.

[Voor 14% gewijzigd door leonbong op 12-02-2021 15:36]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:58
Ik zou 'm vervangen door een normale radiatorkraan. Vermoedelijk komt het geluid doordat deze kraan nogal geavanceerd is met geintegreerde debietregelaar. Alle kans dat een normale kraan niet vibreert.

In theorie is het rendement van deze radiator lager omdat het warme water van de verkeerde kant de radiator binnekomt (je krijgt geen tegenstroom), maar als het toch alleen als vorstbeveiliging is dan maakt dat niet zoveel uit.

• leonbong
@PhilipsFan
Onzin.
Dit is geen dynamische kraan. Als dat wel zo zou zijn dan had de kraan een groene kraag.

Dit is een danfoss RA-N DN15 kraan.

[Voor 14% gewijzigd door leonbong op 12-02-2021 15:50]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:58
Ik zie toch duidelijk een schroef met aanduiding. Normaal gesproken kun je die gebruiken om het debiet in te stellen. Het komt ook overeen met wat de TS schrijft, een normale kraan zal niet gaan vibreren als het water de verkeerde kant op stroomt.

• leonbong
Dat is geen debietregelaar, maar een ouderwetse voorinstelling dat is niet hetzelfde.

Debietregelaar = Kraan ongeacht persdruk constante flow.
Voorinsteling = Kraan met variabele doorlaat flow afhankelijk van persdruk.

[Voor 44% gewijzigd door leonbong op 12-02-2021 15:49]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26

YellowCube

Wait...what?

Ik had dit ook en heb uiteindelijk, omdat ik de leiding niet om kon leggen, een andere voet gekocht (met in- en uitgang omgewisseld).
Probleem is alleen wel dat in de winter aan je cv installatie sleutelen totaal waardeloos is.

Kun je niet tijdelijk, als je echt geen normale knop kunt vinden, de kraan zelf op een kwart stand open zetten (met een lijmklem de pin een beetje indrukken oid).
Vervang je het geheel in zomer voor iets anders

[Voor 32% gewijzigd door YellowCube op 12-02-2021 15:55]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• leonbong
De normale knop heb ik boven al het nummer van geplaatst en kost een euro of 6 - 17€ afhankelijk van waar je hem koopt.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 09:01
@-Pieter-471 al geprobeerd om het voetventiel verder open te draaien?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-12-2022
@casemodder ik zal het voetventiel opendraaien, misschien helpt dat vannacht. Het rare is dat het niet iedere verwarmingssessie misgaat, dus even afwachten.

@leonbong Ondertussen heb ik de handknop besteld, voor 6 euro wil ik wel proberen of dat een oplossing is.

Bedankt voor de tips!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Handknop zal je ws. niet helpen. Ook met de Danfoss knop van de foto geldt gewoon: dicht = dicht. Mogelijk kan je het voetventiel anders dichtzetten?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• leonbong
@-Pieter-471
Ik zou de voorinstelling van de kraan naar stand N (maximum) draaien dan is kans op rammelen ook minder.
Verpest wel de inregeling, dus wel even de stand onthouden/opschrijven.

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 13-02-2021 11:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee