Toon posts:

[TP-Link Deco S4/M4] Parental Control, MAC filtering?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Goedemiddag,

Een vraag over parental control en MAC filtering.

M'n ISP is Ziggo. Van m'n ISP heb ik een Connectbox. Deze heb ik in bridge mode laten zetten, omdat ik gebruik wilde maken van Parental control op de TP-Link Deco S4 (mesh setje). Hiervoor moet naar mijn weten de Deco in router mode en de Connectbox in bridge mode.

Met de eerste testen heb ik nu echter het idee dat Parental control helemaal niet zo geweldig werkt. Je maakt een profiel aan, je richt het profiel in en je kent het toe aan apparaten in je netwerk. Dit gebeurt aan de hand van het MAC adres.

Stanaard configuratie, bij de WiFi instellingen van de tablets en smartphones in huis, is echter "willekeurig MAC adres". Dat schiet niet echt op dan. Nu kan ik zo'n verbinding wel instellen op "Eigen MAC van apparaat", maar dit kan zonder enige moeite weer gewijzigd worden in "willekeurig MAC adres". Deze parental control zou dan alleen werken op basis van de technische onwetendheid van de kinderen.... voor zolang dat duurt.

Ik wilde daarom aan iets van MAC filtering of whitelisting doen. De Deco biedt echter alleen blacklist aan. Het zou geweldig zijn als je in je netwerk kon aangeven welke MAC adressen wél gebruik mogen maken van het netwerk; bekende apparaten.

Is hier een eenvoudige oplossing voor? Zie ik iets over het hoofd?

De Connectbox biedt meen ik wel MAC filtering aan, maar als ik het goed begrijp zou ik de Connectbox dan weer naar router mode moeten laten zetten toch? Maar dan schijnt parental control op de Deco niet meer te werken en dan kan ik volgens mij net zo goed die Deco S4 naar AP mode zetten...

Help? :+

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Deze parental control zou dan alleen werken op basis van de technische onwetendheid van de kinderen.... voor zolang dat duurt.
Klopt, maar dat is sowieso het geval.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Klopt, maar dat is sowieso het geval.
Klopt, maar het zou wel mooi zijn als er dan tenminste ingesteld kon worden dat alleen bekende MAC adressen worden toegelaten. Een willekeurig MAC adres zou dan hoogstwaarschijnlijk een onbekend adres zijn en dan zou het daar stoppen.

Het komt bijvoorbeeld echt weleens voor dat een WiFi netwerk vergeten is en dat je opnieuw verbinding moet maken en je wachtwoord moet opgeven. Als de telefoon dan "willekeurige MAC" als standaard instelling hanteert, dan heb je de boel al omzeilt zonder hier bewust mee bezig te zijn :?

Maar is m'n conclusie juist als ik zeg dat ik dan net zo goed de Deco's in AP mode kan zetten, MAC filtering aan op de Connectbox en voor verdere parental control zaken m'n heil elders moet zoeken? Bijvoorbeeld een apparaatje ertussen? Een RPi of zo met iets van parental control met een web interface?

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-03 22:05
Wat nou als een specifieke SSID maakt voor je kinderen en daar alleen parent control opzet ? En een eigen SSID waar jij en andere volwassen opzit zonder parent control? Misschien hoort dit tot de mogelijkheden?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:08
Ai lastig probleem
die privacy random mac filter zorgt er inderdaad voor dat je het apparaat niet meer kunt herkennen en werkt parental controls dus niet meer.

Met deze deco set is er geen oplossing:
- Je connectbox ziet alleen het mac van de deco router, je kunt dus niet leunen op de mac filter van de connectbox
- De deco kent geen mac whitelisting
- Je kunt niet parental controls aanzetten op een compleet SSID bij de deco

Dus je moet of een betere wifi/parental controls oplossing aanschaffen of je moet de devices gaan dichtzetten.
Als ze MDM joined zijn (intune bv) dan zou je deze policy uit kunnen zetten maar met Apple Configurator zou dat ook al moeten lukken als je apple devices hebt.

Mrja beetje knaken oplossing tbh :+

[Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2021 17:15]

CISSP! Drop your encryption keys!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee