Ik wil graag de bass die achter mijn luidsprekers uit komen naar de muur toe een beetje verminderen. Want hoewel het geluid zacht uitkomt, komt er juist veel geluid naar de kamer achter de muur. Nu had ik op internet gelezen over spikes onder luidsprekers. Heb nu dit gekocht, maar heb ik er genoeg aan of is dit enkel de voet van het geheel van die spikes? Ik zie namelijk een soort kegel die hier op komt op foto's maar weet niet of dat verplicht is.
Anoniem: 310408
Dit zijn alleen de voetjes waar de spikes in gaan. Overigens zal het effect zeer beperkt zijn.
Hoe er rekening mee dat je zeer ZEER nauwkeurig moet stellen, de druk op alle hoeken moet gelijk zijn.
Hoe er rekening mee dat je zeer ZEER nauwkeurig moet stellen, de druk op alle hoeken moet gelijk zijn.
[Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 12-02-2021 14:50]
Als de bas te hevig is, dan helpt het verder van de muur af plaatsen van je speakers volgens mij veel meer dan spikes.
Spikes gaan niet helpen; die zorgen voor minder trillingen de vloer in.
Veel mensen hebben hun zuilspeakers te dicht op de muur staan. Als je ze naar voren haalt zul je merken dat er minder geluid weerkaatst via de muren.
Veel mensen hebben hun zuilspeakers te dicht op de muur staan. Als je ze naar voren haalt zul je merken dat er minder geluid weerkaatst via de muren.
Kan je niet gewoon in je versterker de bas iets lager zetten?
[Voor 3% gewijzigd door Le Mol op 12-02-2021 22:24]
Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere
Het lijkt erop dat achterop je luidsprekers een baspoort zit. Als de bassen te overheersend zijn, kan je de baspoorten ook dichtstoppen met een doek of zo.
Of anders, zoals eerder gemeld, de boxen verder van de muur zetten.
Of anders, zoals eerder gemeld, de boxen verder van de muur zetten.
[Voor 18% gewijzigd door Vulcan750 op 12-02-2021 15:57]
AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"
Ik ben heel lang actief geweest in de luidsprekerbouw van een nu failliet merk, spikes waren nooit de oplossing om het laag probleem op te lossen. Sterker, door de spikes kan een luidspreker zijn energie niet kwijt en komt de kast in trilling en dus ook de baffle waar de laag unit in gemonteerd zit. Wat werkt is eerst je akoestiek op orde brengen, huidige huizen hebben vaak gibo wanden in huis die als klankkast fungeren voor het laag, een laminaat vloer is akoestisch ook niet erg verantwoord tegen hoogpolig tapijt. Heb je dat enigszins op orde dan kun je overwegen rubberen terrastegeldragers aan te schaffen https://www.rubbermagazij...gels/rubber-tegeldragers/. Deze terrastegeldragers dempen en absorberen enorm goed, omtkoppelen doet het ook erg mooi en je speakers staan gelijk erg stabiel.
Luidsprekers verder van de muur zetten en eventueel de reflex poort afsluiten doen meer dan dit.
Ik heb toevallig spikes besteld en woensdag weer op de post gedaan retour naar de winkel. Inderdaad het bedoelde effect dat de bas strakker wordt en minder doorgeven aan de muur is niet waar (getest met de buren).
Wat wel hielp is een sok in de baspoort drukken. Maar daar veranderd het geluid wel heel erg door dus dat was ook weer geen oplossing.
Dus nu maar gewoon de bas naar beneden draaien na half 10
Wat wel hielp is een sok in de baspoort drukken. Maar daar veranderd het geluid wel heel erg door dus dat was ook weer geen oplossing.
[Voor 31% gewijzigd door j4y op 12-02-2021 18:48]
MiniDSP en de pieken aanpakken danj4y schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:47:
Ik heb toevallig spikes besteld en woensdag weer op de post gedaan retour naar de winkel. Inderdaad het bedoelde effect dat de bas strakker wordt en minder doorgeven aan de muur is niet waar (getest met de buren).

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-02-2021 20:23]
Ja dit vereist nauwkeurige EQ, de pieken die door de ruimte ontstaan, ook die bij de buren, zijn in de regel smal en hoog. Met nauwkeurig ingestelde parametrische EQ filters gaat het niet alleen 10x beter klinken, het vermindert ook overlast. Al het laag wegdraaien of sok in de bass reflex poort is schieten met een kanon op een mug.j4y schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:47:
Wat ook nog kan bijdragen is positie van speakers of luisterpositie aanpassen. Als je de resulterende response op de luisterpositie geen dalen bevat en zelfs de nodige pieken, heb je relatief veel overdracht en hoeft het laag overall minder hard te staan.
@Anoniem: 159816Jag schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:36:
[...]
Ja dit vereist nauwkeurige EQ, de pieken die door de ruimte ontstaan, ook die bij de buren, zijn in de regel smal en hoog. Met nauwkeurig ingestelde parametrische EQ filters gaat het niet alleen 10x beter klinken, het vermindert ook overlast. Al het laag wegdraaien of sok in de bass reflex poort is schieten met een kanon op een mug.
Wat ook nog kan bijdragen is positie van speakers of luisterpositie aanpassen. Als je de resulterende response op de luisterpositie geen dalen bevat en zelfs de nodige pieken, heb je relatief veel overdracht en hoeft het laag overall minder hard te staan.
Ik ben de TS dan wel niet maar thx voor de tips. Zal eens dieper in de Denon manual duiken

Daar ga je dat niet in vinden. De EQ van receivers is niet zo heel goed.j4y schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:54:
[...]
@Anoniem: 159816
Ik ben de TS dan wel niet maar thx voor de tips. Zal eens dieper in de Denon manual duiken
Pagina: 1