Toon posts:

Backup software voor powerusers

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 10:36
Ik ben niet tevreden over Acronis Drive Image, EaseUS Todo Backup en Macrium Reflect. Deze software maakt niet mogelijk wat ik wil, omdat ze bijhouden waar een backup staat en als ik die verplaats, de software niet meer werkt en een nieuwe full backup maakt in plaats van de gewenste incremental / differential, ook als ik ze naar de nieuwe locatie van de bestaande full backup verwijs.

Wat ik zoek is software waarmee ik vanuit Windows een backup kan maken van partities (niet zijnde de systeempartitie), waarbij ik per backup het programma kan aanwijzen waar de bestaande backup staat, waarna het programma daar een differential of incremental backup naast zet.

Ik weet dat dit kan met de bootable image van Acronis Drive Image. Maar ik wil meerdere TB's kunnen backupen vanuit Windows terwijl ik aan het werk ben.

Ik heb ook het open source Areca Backup geprobeerd. Zag er veelbelovend uit, maar is vrij traag.

Achtergrond: ik heb meerdere backup strategieën. De belangrijkste bestanden gaan automatisch dagelijks naar mijn NAS en vanaf mijn nas naar de cloud. Het bovenstaande staat daar geheel los van. Ik wil eens per maand handmatig al mijn partities naar een 6 TB usb-schijf backuppen. En ik gebruik daarvoor afwisselend twee verschillende usb-schijven. En ik wil gewoon backupbestanden kunnen kopiëren naar een andere locatie, zonder dat ze onbruikbaar worden om er verder mee te gaan (een nieuwe differential / incremental te maken).

[Voor 16% gewijzigd door pmeter op 12-02-2021 12:45]

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 10:09
Ik weet niet of het precies aansluit bij je wensen maar zelf gebruik ik al een paar jaar Cobian Backup. Erg veel mogelijkheden mbt tot incremental en differiential

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:28
Macrium kan wel verder gaan met je backups zoals je wilt alleen je moet de backup locatie aanpassen in je geplande XML iirc.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Syncback al eens een kans gegeven?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-05 21:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@pmeter

Er is een tool build-in die 100% doet wat jij wilt, naar mijn idee: Robocopy

Het is een mooie command-line tool die bovendien ook multi-threaded is dus heel snel kan zijn met grote volumes en ook grote aantallen files.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Q schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:57:
Er is een tool build-in die 100% doet wat jij wilt, naar mijn idee: Robocopy
Dan zou ik toch eerder naar rSync kijken (er is ook een gui voor windows genamad DeltaCopy), robocopy doet geen incremental van de files zelf (delta's).

[Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 14-02-2021 21:02]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-05 21:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

DukeBox schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Dan zou ik toch eerder naar rSync kijken (er is ook een gui voor windows genamad DeltaCopy), robocopy doet geen incremental van de files zelf (delta's).
Ik lees niet in de openingspost van de TS dat dit een essentiele requirement is en het hangt enorm veel af van de context of dit ook meerwaarde biedt. VMs syncen: zeker. Maar anders....

Verder niets mis met Rsync, gebruik het veel onder Linux, maar ik zou Robocopy niet zo snel afschrijven.

• DukeBox

DukeBox

Q schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:26:
.. ik zou Robocopy niet zo snel afschrijven.
True, het is zeker een handige tool maar erg afhankelijk van file timestamps.

Zoals TS aangeeft "powerusers" zie ik toch iets meer dan robocopy, "waarbij ik per backup het programma kan aanwijzen waar de bestaande backup staat", geen idee wat daar dan mee gebeurd is maar maar stel TS synced naar een NAS (gebaseerd op linux) dan heb je geen creation date en alleen modification date, juist ook daar laat rSync zijn sterke kant zien omdat die onafhankelijk is.

[Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 14-02-2021 21:58]

• pmeter
Dank voor alle reacties. Met differential en incremental backup bedoelde ik eigenlijk de mogelijkheid om terug te keren in de tijd. Dus bijv. de mogelijkheid om een backup te mounten met hoe een drive er een half jaar geleden uitzag, of bij het openen van een andere incremental 8 maanden geleden. Ik geloof dat veel genoemde opties dat niet mogelijk maken en eerder heel uitgebreide directory sync tools zijn.

Toch ben ik er denk ik al uit, dankzij jullie ideeën voor goede sync tools. Ik ga drie backup strategieën combineren:
  1. Documenten, foto's en andere bestanden waarvan de omvang te overzien is met Synology Backup for Business syncen met mijn NAS en vanaf mijn NAS versleuteld naar de cloud.
  2. Met Robocopy (dank voor de tip!) alle bestanden regelmatig syncen met een externe HD die ik alleen tijdens het syncen aansluit.
  3. Met de bootable tool (usb stick, linux gebaseerd) van Acronis True Image backups maken met differential en incremental images op een andere externe HD. Voordeel van offline (buiten Windows om) backuppen: de kans dat de hele backup door ransomware onbruikbaar wordt gemaakt is klein.

[Voor 3% gewijzigd door pmeter op 15-02-2021 23:47]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het lijkt me een stuk makkelijker om die USB-schijf gewoon steeds aan dezelfde schijfletter te hangen..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• pmeter
F_J_K schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:07:
Het lijkt me een stuk makkelijker om die USB-schijf gewoon steeds aan dezelfde schijfletter te hangen..
Klopt. De schijfletters zijn niet het probleem. Het is meer zo dat ik om de buurt op twee of meer afzonderlijke schijven dezelfde backups maak. En als een backup-programma 'om het voor de gebruiker makkelijk te maken' onthoudt welke backups er zijn gemaakt en bij aansluiten in de war raakt als ik een andere backup-schijf aansluit, dan loopt het mogelijk verkeerd. Dat wil ik niet riskeren.

[Voor 9% gewijzigd door pmeter op 16-02-2021 14:52]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De een koppelen aan X- en de ander aan Y-schijf? Dan valt er niets te vergissen: het doel bestaat niet als de verkeerde is aangesloten.

Anders is het makkelijkste misschien een commandline tool dat je juist laat draaien vanaf de backupschijf waar je dan ook de config hebt staan en laat backuppen naar .\

Ik meen dat Duplicati vanaf de commandline is te gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DukeBox

DukeBox

pmeter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:42:
Dank voor alle reacties. Met differential en incremental backup bedoelde ik eigenlijk de mogelijkheid om terug te keren in de tijd.
Multi version zit wel in rSync ingebakken en werkt erg robuust.

En in het geval want drive letters onder windows... dit zou ik nooit doen, wil je met externe devices werken, gebruik dan de identifier zoals je die onder mountvol ziet. In theorie is die ook uniek en kan je dus gebruiken als controle of het juiste device er aan hangt.

[Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2021 15:07]

• pmeter
DukeBox schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Multi version zit wel in rSync ingebakken en werkt erg robuust.

En in het geval want drive letters onder windows... dit zou ik nooit doen, wil je met externe devices werken, gebruik dan de identifier zoals je die onder mountvol ziet. In theorie is die ook uniek en kan je dus gebruiken als controle of het juiste device er aan hangt.
Klopt het dat je voor rSync een Linux subsysteem in Windows moet installeren, of is er ook een native versie voor Windows? En in het eerste geval: zijn de goede (robuust) ervaringen net zo goed onder het Linux subsysteem in Windows?

[Voor 8% gewijzigd door pmeter op 16-02-2021 16:20]

• DukeBox

DukeBox

pmeter schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:08:
Klopt het dat je voor rSync een Linux subsysteem in Windows moet installeren
Dat kan, zowel WSL als cygwin.
of is er ook een native versie voor Windows?
Jazeker, deze zit o.a. packaged bij DeltaCopy (http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp) al is die versie wel wat oud (en soms problemen met UTF-8) , je kan deze vervangen door een recente build hiervandaan: http://repo.msys2.org/msys/x86_64/ Het enige nadeel is dat DeltaCopy zover ik mij kan herinneren geen versioning ondersteund vanuit de GUI dus dat kan dan alleen met CLI of het handmatig aanpassen van de profiles.

Een andere optie is een betaald product zoals https://web.synametrics.com/Syncrify.htm
En in het eerste geval: zijn de goede (robuust) ervaringen net zo goed onder het Linux subsysteem in Windows?
Ik merk eigenlijk niet zoveel verschil al gebruik ik windows nooit als target, alleen als client en versioning doe ik op de target middels btrfs snapshots.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee