Toon posts:

Wifi vervangen in woonhuis + diepe tuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• haling
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
Ik heb nu 3 TP-Link access points in gebruik die ik allemaal van de laatste OpenWRT heb voorzien:
  1. Archer C7v2 (woonkamer; DHCP/DNS, gekocht als Ziggo Wifi extender)
  2. Archer C5v1 (kantoor in bijgebouw / tuin)
  3. N750/WDR4300 (bergzolder)
De Wifi van mijn Ziggo router staat uit en de APs zijn gekoppeld via 802.11r en hebben dezelfde SSIDs op zowel 2.4 als 5GHz. Fast Roaming (802.11r) is ingeschakeld en lijkt goed te werken.

De dekking is nog steeds niet optimaal, er zijn in huis nog steeds plaatsen waar je telefoon liever op 4G verdergaat dan op de Wifi. Ook reset ik de APs dagelijks, wat nodig blijkt te zijn om het Wifi-netwerk in de lucht te houden.

De APs zitten allemaal via ethernet aangesloten; de C7 en N750 direct vanuit het Ziggo-modem, en de C5 via de C7.

Ik zoek een?
  1. Stabieler, moderner (wifi)netwerk bestaande uit 2 of 3 access points.
  2. Fast Roaming; wifi moet niet wegvallen als je van de woonkamer naar het kantoor, of achter in de tuin (40m diep) loopt.
  3. Goed bereik. De AP op de zolder (houten vloer) lijkt mij een beetje overkill, maar is nu nodig om in de badkamer op de eerste verdieping goed ontvangst te hebben.
  4. Alle APs zijn nu uit het zicht en aan de muur bevestigd, het mogen dus lelijke APs met externe antenne's zijn. 8)
  5. 3x of 4x 1Gbps-ethernetpoorten zijn nodig om alles aan te kunnen sluiten of door te kunnen lussen.
  6. het zou fijn zijn als ik extra entries aan kan maken in de interne DNS.
Wat is je budget?
Liefst < €100 per AP, tenzij er goede redenen zijn om meer uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil er graag lang mee doen; dus reguliere (security)updates en een lange ondersteuning geniet de voorkeur; geen harde eis alleen ...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wij hebben een standaard huishouden met de gangbare apparaten. Paar laptops, een desktop, netwerkprinter, 2x Chromecast, 3x Chromecast Audio, tablet, twee smartphones, paar smart sockets, etc.

Ik had zelf de Archer AX20 of AX50 in gedachten/bekeken, maar kan niets over fast roaming vinden, en de AX50 lees ik slechte dingen over, zoals dat hij in idle nog steeds een flinke CPU-belasting heeft en (mogelijk) daarom instabiel kan zijn. Sowieso zijn de specs van de leveranciers, en webwinkels erg slecht; bijna nergens zijn de producteigenschappen goed ingevuld.

Deco M4/M5/M9 kan niet aan de muur gehangen worden, en heeft ook te weinig Ethernet-poorten, tenzij ik Wifi als backbone voor de mesh ga gebruiken, maar aangezien ik overal ethernet heb lijkt me dat niet verstandig.

Wat kunnen jullie me aanbevelen? Tnx!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:57
kan je geen AP bij ej achtermuur hangen? Desnoods een hele router, zodat je ook ethernetpoorten krijgt daar.

• haling
99ruud99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:43:
kan je geen AP bij ej achtermuur hangen? Desnoods een hele router, zodat je ook ethernetpoorten krijgt daar.
Dit is de huidige plaatsing:

(Google Maps is een beetje scheef; de tuin loop nog een eindje dieper door dan wat ik uitgeknipt heb)

Dus alles is al op de tuin gericht ;)

Het bereik in het woonhuis is niet goed genoeg, en de C7 dekt het gedeelte tot de C5 ook niet goed genoeg. Naast dat het gewoon geen stabiel netwerk is ...

[Voor 9% gewijzigd door haling op 12-02-2021 11:07]

• haling
Hmmm ... wat nou als ik toch voor de Deco S4/M4/M5 ga, en waar nodig mijn huidige AP puur als switch inzet?

Even over nadenken ...

• haling
Ja, net een 3-pack Deco S4 besteld. Ik meld me weer als de boel aangesloten is.

• haling
Update #1

Installatie was ontzettend simpel! Eerste indrukken erg goed:
  1. Betere dekking!
  2. Android app voor instellingen werkt fijn.
  3. Extra stations toevoegen is ontzettend simpel.
  4. Router-modus geeft mooie extra's zoals QOS en Parental Controls.
Maar ik liep al wel tegen wat problemen aan:
  1. Er is geen interne DNS resolving; machines kunnen elkaar onderling niet via hun naam vinden.
  2. Omdat ze elkaar niet kunnen vinden werken mijn smart sockets in Home Assistant niet meer; die gaan op hostname.
  3. DHCP kan niet uitgeschakeld worden in Router modus, dus ik kan ook niet mijn eigen DHCP server opzetten voor interne DNS.
  4. Mijn Home Assistant zit in het 192.168.0.x-netwerk omdat die via de Ziggo-router port forwarding loopt; die moet eigenlijk in het 192.168.68.x-netwerk komen, maar dan heb ik dubbele port-forwarding via 2 routers.
Hieruit blijkt dus dat de Deco-serie echt voor "normale" gebruikers is; de Tweaker loopt vrij snel tegen de limieten aan.

Ik denk dat ik toch een eigen DNS-server ga draaien die de statische/gereserveerde IP-adressen kan resolven. De DNS-server kun je namelijk wel aanpassen in de Deco-app. Jammer alleen dat er dan geen koppeling tussen DHCP en DNS is maar dat ik handmatig de entries toe moet voegen.

Ook heeft mijn Dabian/HA-server nog wat last met de routering, vermoedelijk omdat hij nu in beide netwerken (0.x / 68.x) zit nu en er meerdere routes mogelijk zijn om overal te komen.

• haling
Update #2

Ik haalde een ontzettend lage snelheid in de badkamer; bleek de S4 op zolder niet via de ethernet-backhaul maar via Wifi te verlopen en de afstand woonkamer-zolder was te groot voor een fatsoenlijke verbinding. De S4 op zolder zat niet fysiek achter de main Deco, maar op een switch voor de main Deco, en dat mag dus echt niet van TP-Link ;)

Ik zou via powerline adapter hem "fysiek" achter de main deco kunnen zetten, maar ik heb niet zo'n vertrouwen in die apparaten, plus die moet dan helemaal vanuit het kantoor/achter in de tuin terug naar de meterkast door naar de zolder, dus best wel veel plaatsen om storing op te lopen.

Om de S4 op zolder in het fysieke Deco-netwerk te krijgen zal ik het als volgt moeten bedraden:

Meterkast (modem) > Zolder (Main S4) > Meterkast (switch / nuc) > Woonkamer > Kantoor.

Daarvoor moet ik een 2e ethernetkabel naar de zolder trekken maar die past waarschijnlijk gewoon naast de huidige kabel. Is ook een vrij korte afstand van zolder naar meterkast met amper bochten.

In de tussentijd heb ik de Deco's ingesteld als access points ipv een eigen netwerk achter de main Deco. Ik kan dan alleen geen gebruik maken van QoS of parental controls, dus uiteindelijk wil ik wel die 2e kabel trekken en het aansluiten zoals TP-Link het bedoeld heeft.

Het gebrek aan interne DNS blijft wel irritant.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee