Verschillende staffel kortingen toevoegen aan bruto lijst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Mijn vraag
Ik ben bezig om een bruto lijst van onze producten te combineren met de netto staffelprijzen die wij van fabrikanten krijgen. Aangezien wij 25000 artikelen voeren en daarvan nog een 1200 netto prijsafspraken hebben, moet ik een gecombineerde Excel tabel maken die ik kan inlezen.

Ik heb geprobeerd met verticaal zoeken en met X.zoeken maar door de meerdere criteria loop ik vast.

Ik heb een simpele weergave van de excel data hier onder toegevoegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFu1S3vYG47SvR9umRFcraAo-C8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUzEBzeDCR6Xrj2jEJP8KKze.png?f=fotoalbum_large

Ik moet in de Tabel brutoprijzen bij de staffel 2 per artikel de voorkomende nettoprijs invoegen. Als er geen staffel is moet niets weergegeven worden. Komt er een staffel van 5 stuks voor in de Tabel nettoprijzen dan moet die in de kolom staffel 5 zichtbaar zijn.

Kan iemand mij op weg helpen?

Beste antwoord (via F_J_K op 12-02-2021 20:56)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:22:
Makkelijkste is om een hulpkolom toe te voegen in de tabel met staffelprijzen, bestaande uit een combinatie van PG en aantal (dus bijv. AAA_2). Je moet dan die hulpwaarde gebruiken om verticaal te zoeken.
Die is wel heel lelijk hè? Beetje jaren 80 oplossing. ;)

Je mag aannemen dat elke combinatie van productnummer en staffel in de staffeltabel uniek is.
Dan haal je de staffelprijs op met sum.ifs(prijzencolumn, code, codecolumn, aantal, staffelcolumn)

Je kunt hem dan nog verfraaien met een check op countifs of if.error om uitzonderingen op te vangen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Makkelijkste is om een hulpkolom toe te voegen in de tabel met staffelprijzen, bestaande uit een combinatie van PG en aantal (dus bijv. AAA_2). Je moet dan die hulpwaarde gebruiken om verticaal te zoeken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:50
Ik zou voor een index match combinatie kiezen.

Grofweg zou die oplossing er zo uit zien:
code:
1
{=INDEX(D12:D21;MATCH(1;(A12:A21=A4)*(B12:B21=B4)*(C12:C21=H3);0))}

Meer lezen kan je hier:
https://exceljet.net/form...ch-with-multiple-criteria

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:22:

Je mag aannemen dat elke combinatie van productnummer en staffel in de staffeltabel uniek is.
Dan haal je de staffelprijs op met sum.ifs(prijzencolumn, code, codecolumn, aantal, staffelcolumn)

Je kunt hem dan nog verfraaien met een check op countifs of if.error om uitzonderingen op te vangen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Lustucru schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Eens hoor. Vandaar ook makkelijkste gezien de huidige denkrichting van TS en niet zozeer beste of meest efficiënte. O-)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Wellicht ben ik niet geheel duidelijk geweest. Ik hoef onder staffel alleen maar de waarde in te voeren Er hoef geen berekening aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wellicht snap je de suggesties niet geheel. Er is geen sprake van een berekening; er wordt alleen een waarde opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Lustucru schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:03:
Wellicht snap je de suggesties niet geheel. Er is geen sprake van een berekening; er wordt alleen een waarde opgehaald.
Maar met een SUMIFS formule suggereer je wel een berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Lustucru schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Beste Lucustru,

Kun je mij op weg helpen met een de formule die dit mogelijk zou moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
SiorcGeal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Beste Lucustru,

Volgens mij heeft hij bijna al het antwoord gegeven. Als je niet bekend bent met de functie, lees je dan eerst even in: SOMMEN.ALS, functie - Office-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
SiorcGeal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Beste Lucustru,

Heb je überhaupt mijn oplossing geprobeerd? Of zit ik op het verkeerde spoor? Want dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Hey loeberce,

Ja, ik ben jouw oplossing aan het proberen. Ik heb de voorbeelden die op de door jouw genoemde site geprobeerd te reproduceren maar zelfs die lukken niet. Ik zie ook niet waar het mis gaat.

Morgen zal ik het nog eens thuis proberen.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:52
als @loeberce z'n optie niet lukt heb je er dan wel een array van gemaakt
zoals op de gelinkte website
Note: this is an array formula, and must be entered with control + shift + enter, except in Excel 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

loeberce schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Maar met een SUMIFS formule suggereer je wel een berekening.
Een manier om tot het doel te komen. De som van '4' is 4. De som van 0*2,5 + 0*5 + 1*4 is 4. Daar gaat het om :)

En waar relevant inderdaad als array-functie maar dat staat in het gelinkte artikel dus is vast gedaan.

@SiorcGeal zorgt dat je eerst begrijpt wat de functies doen, door met vereenvoudigde voorbeelden te testen wat er gebeurt. Daarna pas een toepassing voor jezelf proberen. Als je dat vervolgens de concrete geprobeerde formules geeft icm. waar het fout gaat, kunnen we vast meedenken. :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Dat gaan we ook doen. Van proberen kun je leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
SiorcGeal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:34:
Dat gaan we ook doen. Van proberen kun je leren!
Laat vooral hier zien welke formule je hebt gebruikt en waar het fout gaat, dan kunnen we je wat gerichter proberen te helpen. En zoals hierboven gezegd mijn voorbeeld is een array-formule. De { en } voer je dus niet met deze tekens in, maar je sluit het bewerken van de formule af door ctrl-shift-enter te drukken ipv enter. Dan zet Excel zelf de {} eromheen om aan te geven dat het een array formule is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Problem solved!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQmvr75CPAvh_6-h5IkEccmWDjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R26FKhzrkOvlZVuAICQi5lyD.png?f=fotoalbum_large

Met deze formule: =SOMMEN.ALS(D12:D21;B12:B21;B4:B8;C12:C21;$H$3)

Bedankt voor de hints en tips mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Ik heb helaas nog een vraag: Is het mogelijk om de waarden die nu netjes per kolom genoteerd staan en waar bij zoals rij 6 kolom J en K geen waardes staan de waarde uit kolom L netjes achter de waarde van I komt te staan? Zie het onderstaande voorbeeld. Ik ben in de weer geweest met de functie ALS en dan 16 geneste ALS functies, maar dan worden de lege waardes niet overgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-wmBWsfLlTl7tB_gAaouFyKosw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRrUQ1dmbEtzeEb2pNqznxqF.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
SiorcGeal schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:46:
Ik heb helaas nog een vraag: Is het mogelijk om de waarden die nu netjes per kolom genoteerd staan en waar bij zoals rij 6 kolom J en K geen waardes staan de waarde uit kolom L netjes achter de waarde van I komt te staan?
Ik snap niet wat je bedoelt. Wil je nou dat bij een onbekende staffelprijs, de prijs uit kolom L (dus effectief de staffel van 50) wordt ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
g0tanks schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt. Wil je nou dat bij een onbekende staffelprijs, de prijs uit kolom L (dus effectief de staffel van 50) wordt ingevuld?
Ik moet een prijslijst met 17000 artikelen in lezen in ons ERP systeem. daarvan hebben 1439 artikelen een of meerdere staffel prijzen. Met de SOMMEN.ALS formule heb ik nu alle staffels er netjes per artikel regel achter kunnen zetten. Maar ik kan maar 5 staffels in lezen. Ik heb in totaal 16 verschillende staffels verschillend van 1, 2, 3, 5 tot 1000 stuks. Er komen dus artikelen voor die 3 staffels bezitten: bijvoorbeeld een nettoprijs per 2 stuks, per 5 stuks en per 50 stuks. Nu moet ik nu dus de verschillende staffels netjes vanaf de eerste toegepaste staffel met de volgende op dezelfde regel aan laten sluiten om zo het maximale aantal te importeren staffels niet te overschrijden.

Kortom: de verschillende staffels per artikelregel moeten netjes op diezelfde regel achter elkaar aansluitend ongeacht welke staffel opgesomd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
SiorcGeal schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Ik moet een prijslijst met 17000 artikelen in lezen in ons ERP systeem. daarvan hebben 1439 artikelen een of meerdere staffel prijzen. Met de SOMMEN.ALS formule heb ik nu alle staffels er netjes per artikel regel achter kunnen zetten. Maar ik kan maar 5 staffels in lezen. Ik heb in totaal 16 verschillende staffels verschillend van 1, 2, 3, 5 tot 1000 stuks. Er komen dus artikelen voor die 3 staffels bezitten: bijvoorbeeld een nettoprijs per 2 stuks, per 5 stuks en per 50 stuks. Nu moet ik nu dus de verschillende staffels netjes vanaf de eerste toegepaste staffel met de volgende op dezelfde regel aan laten sluiten om zo het maximale aantal te importeren staffels niet te overschrijden.

Kortom: de verschillende staffels per artikelregel moeten netjes op diezelfde regel achter elkaar aansluitend ongeacht welke staffel opgesomd worden.
En je wil je de staffel kolommen (H, J en L en dus verder) in de tabel automatisch laten vullen met verschillende staffels die voor dat product toegekend zijn? Met in een kolom erachter de nettoprijs voor dat staffel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
loeberce schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:23:
[...]

En je wil je de staffel kolommen (H, J en L en dus verder) in de tabel automatisch laten vullen met verschillende staffels die voor dat product toegekend zijn? Met in een kolom erachter de nettoprijs voor dat staffel?
Dat is wat ik nodig heb. Ik kom er alleen niet uit. Wellicht dat een van jullie guru's mij op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik denk dan aan een formule met INDEX-MATCH die eerst alle staffels per productgroep uitsplitst naar kolommen. Iets zoals dit: https://exceljet.net/form...hes-into-separate-columns

Vervolgens kan je de prijs er bij opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De staffels in volgorde k kun je op twee manieren ophalen:
- met een matrixformule kleinste([bereik]*[voorwaarde],k) of met minimum.als.voorwaarden, waarbij je bij tweede en volgende staffels als extra voorwaarde opgeeft dat de staffel groter is dan de vorige. Het laatste is alleen o365. Welke versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Wij gebruiken 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dan gebruik je dus voor de kolommen H,J,L etc. een minimum.als.voorwaarden() constructie en het ophalen van de bijbehorende staffelprijs ken je inmiddels. :)

Pagina: 1