Toon posts:

Welke SSID's bevinden zich in ons thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tots
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 13:28
Beste forumleden,

We hebben een Ziggo Connect Box, een AP en een extender. Alle drie zenden ze op 2.4ghz en 5ghz.
In mijn lijsrt met beschikbare netwerken zie ik onze SSID's en een aantal andere SSID's. Zo zie ik wel 5 keer een SSID met de naam Ziggo:

Hoe kan ik er achter komen welke SSID's door onze apparaten gemaakt worden en welke van de buren zijn.

De reden dat ik dat wil weten is dat ik van alle SSID's de namen, wachtwoorden en gebruikersnamen wil kunnen wijzigen.

Zouden jullie daar eens je licht over willen laten schijnen?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:09

SubSense

Not your keys, not your coins

Kan je de naam van het SSID niet veranderen dan op de Ziggo Connect Box?

[Voor 52% gewijzigd door SubSense op 12-02-2021 09:42]

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

DarkUnreal

Postmaster General

de SSID's van "Ziggo" zijn de 'open' kanalen van de ziggo modem's. Hierop kunnen alle ziggo abbonee's op inloggen. Die kun je voor zover ik weet, niet aanpassen.

Is het niet makkelijker om in de ziggo router, je AP en extender de naam te wijzigen, zodat je weet dat die van jou zijn?

13:37

• Tots
SubSense schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:41:
Kan je de naam van het SSID niet veranderen dan op de Ziggo Connect Box?
Ja dat kan ik.
De vraag is: hoe weet ik welke andere SSID's door mijn devices gemaakt worden?

• lier
  • Laatst online: 09:23

lier

MikroTik nerd

Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:38:
Hoe kan ik er achter komen welke SSID's door onze apparaten gemaakt worden en welke van de buren zijn.
Door in de apparaten te kijken!? 8)7

https://www.ziggo.nl/klan...fi/netwerknaam-wijzigen#/
Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
De vraag is: hoe weet ik welke andere SSID's door mijn devices gemaakt worden?
Als je met een wifi scanner kijkt, dan zullen de MAC adressen (vrijwel) corresponderen. Daarmee is eenvoudig vast te stellen welke SSID bij welke radio (en dus bij welke modem/router/accesspoint) hoort.

[Voor 49% gewijzigd door lier op 12-02-2021 09:45]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• SubSense
  • Laatst online: 10:09

SubSense

Not your keys, not your coins

@Tots ahhh, zo zit dat, ben niet bekend met Ziggo. Excuses.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Al die netwerken die enkel "Ziggo" heten zijn Wifispots:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots

Ik zou voor een eigen SSID gaan, eventueel de Wifispots deactiveren

• Tots
DarkUnreal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
Is het niet makkelijker om in de ziggo router, je AP en extender de naam te wijzigen, zodat je weet dat die van jou zijn?
Dat kan. Hoe weet ik dat ik niet een SSID over het hoofd heb gezien? Bovendien vind ik het ook een interessante vraag: welke SSID's zijn van mijn netwerk?
Andere reden is: sommige SSID's hebben een heel sterk signaal maar ik vermoed dat ze desondanks niet van ons zijn. Sommige van mijn IoT devices p[roberen te verbinden met de SSID met het sterkste signaal. Dan is het handig om te weten of dat onze SSID is.

• Tots
nooberke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:43:
Al die netwerken die enkel "Ziggo" heten zijn Wifispots:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots

Ik zou voor een eigen SSID gaan, eventueel de Wifispots deactiveren
Interessant. Dus ik verleen daarmee anderen toegang tot mijn netwerk?
Ik heb in mijn account gekeken. Als ik daar Wifispots uit zet, lijkt het erop dat ik zelf geen gebruik meer kan maken van Wifispots. Of stop ik dan ook direct met het aanbieden van Wifispots?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:53:
Als ik daar Wifispots uit zet, lijkt het erop dat ik zelf geen gebruik meer kan maken van Wifispots. Of stop ik dan ook direct met het aanbieden van Wifispots?
Beide.

• lier
  • Laatst online: 09:23

lier

MikroTik nerd

Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:53:
Interessant. Dus ik verleen daarmee anderen toegang tot mijn netwerk?
Tot internet via jouw netwerk. Uiteraard krijgen anderen geen toegang tot jouw netwerk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tots
Ik heb Wifispots uitgezet in ons account. Gaat dat direct in? Ik zie de Ziggo SSID's nog steeds namelijk.

[Voor 9% gewijzigd door Tots op 12-02-2021 11:31]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 14:37

ricardo246

Life's what you make it!

Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb Wifispots uitgezet in ons account. Gaat dat direct in? Ik zie de Ziggo SSID's nog steeds namelijk.
Die ziggo SSID's zijn van je buren ;-)

I have no special talent. I am only passionately curious.

• rens-br

rens-br

Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Dat weet ik niet zeker.

Maar het is niet zo dat je na het uitzetten van die optie die SSID niet meer ziet. Alleen je eigen ZiggoSpot verdwijnt uit de lucht. De rest blijft je gewoon zien.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik vind het wel vreemd dat je zoveel keer Ziggo ziet, normaal worden deze gegroepeerd.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:31
hcQd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:46:
Ik vind het wel vreemd dat je zoveel keer Ziggo ziet, normaal worden deze gegroepeerd.
Dat verschilt per app. Sommige network scanners doen dat, andere juist niet zodat je per SSID het MAC/signaalsterkte kan zien.

• rens-br

rens-br

hcQd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:46:
Hangt er denk ik heel erg vanaf waarmee je de lijst bekijkt. Zo te zien gebruik @Tots een of andere netwerkscanner.

• Tots
rens-br schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Hangt er denk ik heel erg vanaf waarmee je de lijst bekijkt. Zo te zien gebruik @Tots een of andere netwerkscanner.
Ik gebruik WirelessNetView.
De Ziggo SSID's die ik nu nog zie, hebben allemaal een zwakker signaal dan mijn eigen SSID's. Kan dus van de buren zijn.

Wat ik verder nog vreemd vind, is dat mijn eigen SSID ook 3x voorkomt. Met vershillende signaalsterktes en zeer verschillende snelheden. Zijn dat verschillende kanalen?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:31
Tots schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Ik gebruik WirelessNetView.
De Ziggo SSID's die ik nu nog zie, hebben allemaal een zwakker signaal dan mijn eigen SSID's. Kan dus van de buren zijn.

Wat ik verder nog vreemd vind, is dat mijn eigen SSID ook 3x voorkomt. Met vershillende signaalsterktes en zeer verschillende snelheden. Zijn dat verschillende kanalen?
Je schreef dat je een Ziggo Connect box had, een AP én een extender. Dat zijn dus 3 netwerken :)

• Tots
maarud schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Je schreef dat je een Ziggo Connect box had, een AP én een extender. Dat zijn dus 3 netwerken :)
Ik zie de 3 devices.
Het device Ziggo Connect Box heeft 3x dezelfde SSID.
De andere 2 hebben een SSID die ik 1x zie.

[Voor 6% gewijzigd door Tots op 12-02-2021 13:27]

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je kan mogelijk aan het MAC-adres (het BSSID, dus) zien bij welk base station een ESSID hoort.

Ik zie bijvoorbeeld bij mijn buren:

AE:22:15:aa:bb:cc Ziggo
AC:22:05:aa:bb:cc ZiggoABC1234

AE:22:15:dd:ee:ff Ziggo
AC:22:05:dd:ee:ff ZiggoDEF5678

waarbij aa, bb, cc, dd, ee, en ff zes verschillende hex-getallen zijn die ik vanwege mijn privacy weggelaten heb maar in beide groepen gelijk zijn. Het tweede BSSID voor het algemene ESSID is duidelijk gebaseerd op dat van het unieke ESSID. Van AC naar AE in hex is +2, oftewel het 'local'-bitje is gezet, en de meeste andere bits zijn identiek voor de 2,4 GHz ESSID's. Zo kan je mogelijk zien - behalve signaalsterkte, natuurlijk - welke SSID's zeer waarschijnlijk van jouw router en extender komen en welke van de buren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee