Toon posts:

Betrouwbaar adres/tips voor bestellen brandblussers?

Pagina: 1
Acties:

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Bij een oom en tante van mij is brand geweest gisteren, waardoor ik mij realiseerde dat ik geen brandblussers in huis heb... Die moet ik dan maar eens rap gaan bestellen. Ik heb wat rondgekeken, maar er zijn best wel veel verschillende soorten en heel veel verschillende leveranciers.

Hebben jullie tips waar ik goede brandblussers kan kopen? Waar moet ik op letten als ik ze koop? Ik wil eigenlijk 1 voor in de keuken en daarnaast 1 per verdieping.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Heb je een inboedelverzekering? Grote kans dat je verzekeringsmaatschappij je tips kan geven hoe je hun (en jezelf!) geld bespaart ;)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17
De meeste bouwmarkten hebben ze wel liggen. Als je je netjes de houdbaarheidsdatums volgt / regelmatig kijkt of er nog genoeg druk in zit, dan zijn die gewoon prima.

Voorkomen is natuurlijk wel altijd beter dan genezen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Als je brandblussers neemt, zorg dan ook dat je leert blussen. Is minder eenvoudig dan het lijkt.

Brandblussers moet je ook regelmatig verniewen.

In de keuken zou ik een branddeken nemen, die gooi je het makkelijkst over een brandende pan heen. Als je verkeert blust, blaas je de brandende pan omver en ben je verder van huis (zie eerste punt).

edit: geen blusdeken over de pan dus

[Voor 22% gewijzigd door Zwartoog op 12-02-2021 09:47]

• 99ruud99
Zwartoog schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:35:
Als je brandblussers neemt, zorg dan ook dat je leert blussen. Is minder eenvoudig dan het lijkt.

In de keuken zou ik een branddeken nemen, die gooi je het makkelijkst over een brandende pan heen. Als je verkeert blust, blaas je de brandende pan omver en ben je verder van huis (zie eerste punt).
NEEEE

NEEEE

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/vlam-in-de-pan

Geen blusdekens gebruiken, dat geeft alleen maar vlammen buiten je pan, en dus meer gevaar!

koop liever een poederblusser, maar de mensen van speciaalzaken kunnen je beter voorlichten (afhankelijk van type ruimte en type vuur iets anders gebruiken).

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

99ruud99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:38:
[...]
koop liever een poederblusser, maar de mensen van speciaalzaken kunnen je beter voorlichten (afhankelijk van type ruimte en type vuur iets anders gebruiken).
Koop géén poederblusser, tenzij je graag al je bedrading en elektronica in huis wilt vervangen als je hem een klein beetje opentrekt. Ga voor sproeischuim.

Van mijn vader (BHV-instructeur en oud-brandweerman) heb ik een stel Prymos sprayblussers gekregen om op tactische plaatsen in huis neer te zetten.

• 99ruud99
raar, op de site van de brandweer geven ze aan dat poederblussers handiger zijn dan schuimblussers (want alles met olie / vet mag niet met schuim) in de keuken. Maar als een BHVer zegt dat schuim slimmer is, dan heb ik niets te zeggen. (Disclaimer: ik heb zelf totaal geen ervaring, en wil het graag zo houden).

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:38:
[...]
Geen blusdekens gebruiken, dat geeft alleen maar vlammen buiten je pan, en dus meer gevaar!
Thanks, hier thuis m'n blusstrategie ook eens updaten :X

• Muncher
SandaX schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Koop géén poederblusser, tenzij je graag al je bedrading en elektronica in huis wilt vervangen als je hem een klein beetje opentrekt. Ga voor sproeischuim.

Van mijn vader (BHV-instructeur en oud-brandweerman) heb ik een stel Prymos sprayblussers gekregen om op tactische plaatsen in huis neer te zetten.
Ik had helemaal niet gedacht aan de site van de brandweer! Goede tip. Hier een overzicht van de verschillende blusmiddelen:

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/juiste-blusmiddel

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zorg dat je meterkast vrij is, en dat je snel gas en elektra kunt afsluiten. Dus niet je meterkast vol pakken wat in veel woningen het geval is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ga voor een ABF schuimblusser. Die werkt ook met vet. En veel minder nevenschade dan een poederblusser. :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gizz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:24:
Ga voor een ABF schuimblusser. Die werkt ook met vet. En veel minder nevenschade dan een poederblusser. :)
Idd, en niet 'in de vlam' blussen, maar afdekkend.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Ter aanvulling over die poederblusser; een brandverzekering dekt doorgaans alleen directe schade als gevolg van een brand en het blussen daarvan. Is je computer niet verbrand, maar wel stuk omdat deze vol water gespoten is door de brandweer dan wordt die computer ook gedekt door je brandverzekering.

Echter, als je slim denkt te zijn door de schade te beperken met een poederblusser ben je verder van huis. Dat poeder komt uiteindelijk _overal_ in. Vervolgens zorgt het voor oxidatie, waardoor maanden na je brandje al je apparatuur het alsnog begeeft. Dat is expliciet uitgesloten door je opstalverzekering.

Als je specifiek bang bent voor vloeistoffen of apparatuur die zou ontbranden kan je ook nog denken aan een co2-blusser.

Overigens, let er op dat je nooit rook inademt. Op de BHV-cursus leerden we dat "waar rook is is _geen_ BHV'er". Rook is doorgaans heet, waardoor je longblaasjes dichtschroeien. Daar blijf je de rest van je leven last van houden. Dan liever gewoon snel evacueren en het blussen aan de brandweer overlaten (die daar perslucht voor bij zich dragen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
Poeder blussers zijn een ramp voor electra en algemeen in huis. Beter is inderdaad schuimblussers en voor electra etc co2 blusser erbij.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik heb een paar van deze. AngelEye Brandblusser
Mooi compact, aan de muur.

Het is iets, weegt natuurlijk nooit op tegen een 6kg poederblusser. En is 5 jaar goed o.i.d.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe jezelf een lol en haal een paar Prymaxx schuim brandblussers. Die kun je tenminste aan de binnenkant van een keukendeur hangen, op andere willekeurige plekken in huis etc zonder dat je huis op een kantoorpand gaat lijken. https://consumenten.prymaxx.eu/spray-schuim-brandblusser/

Nee, geen aandelen in die toko. Wel demo's gezien en verhalen gehoord van een BHV'er die wereldwijd training geeft.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Het is handiger om in een noodsituatie makkelijk een blusser te kunnen pakken ipv in je keukenkastjes te graaien naar een spuitbus anti-mieren blusmeuk

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:20
Zwartoog schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:35:

edit: geen blusdeken over de pan dus
Een blus deken gooi je niet. Een blusdeken kan prima werken, mits je de goede in huis hebt (vooraf type checken en niet pas bij brand) en wanneer je er wel eens mee traint. Zomaar de deken pakken en over de pan doen raad ik af en kan zeer gevaarlijk zijn voor je zelf.

Thuis staat een wat oudere poeder of schuim blusser in de meterkast, weet zo ff niet welke. In de trapkast, berging, slaapkamer (en auto) staat een prymus/prymaxx spray blusser. Compact dus kan je zo neer zetten. LET OP, trek na aankoop thuis gelijk even het begin van het plakbandje wat om de dop zit los.

Brandbestrijding is een ding en lastig zonder oefening maar moet je het vooral zien als eventuele hulp om mee buiten te komen. Brand/rook melders in huis zijn eigenlijk nog belangrijker.

En nog een puntje, bekijk de vluchtroutes en zorg dat je huisgenoten dit ook weten. Zorg bijvoorbeeld voor een touwladder om via je slaapkamer raam weg te kunnen.

Op strategische plaatsen in huis een zaklamp voor als de stroom uitvalt bij brand kan ook geen kwaad.

[Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 12-02-2021 13:00]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Muncher
Begreep van een kennis dat er nu iets "nieuws" op de markt is: watermistblussers. Iemand hier ervaring mee?

Voorbeeldje: https://www.brandblussers.../watermist-brandblussers/

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jaren geleden schreef ik als werkstudent de volgende tekst voor een leverancier (die ik hier niet zal spammen*):
Niet ieder blusmiddel is geschikt voor elk type brand. Kiest u het verkeerde blusmiddel, dan vergroot u de kans op gevaar tijdens het blussen. Bovendien kan de nevenschade groter zijn dan nodig. Daarom zijn de verschillende soorten brand onderverdeeld in “brandklassen”. Elke klasse heeft zijn eigen blusmiddel. Op ieder handblusmiddel staat met onderstaande pictogrammen in welke situaties u de blusser kunt gebruiken.

Hoe kiest u het juiste blusmiddel?

Klasse A geeft aan dat het blusmiddel geschikt is voor het blussen van vaste stoffen (hout, papier, textiel etc).

Klasse B geeft aan dat het blusmiddel geschikt is voor het blussen van vloeibare stoffen en stoffen die vloeibaar worden als zij branden (olie, benzine, vetten etc).

Klasse C geeft aan dat het blusmiddel geschikt is voor het blussen van gassen (butaan, propaan en aardgas). Bij gasbranden is het van belang dat u de gastoevoer afsluit om nieuwe ontbranding of een explosie te voorkomen.

Klasse D geeft aan dat het blusmiddel geschikt is voor het blussen van brandbare metalen (magnesium, aluminium etc).

Klasse F geeft aan dat het blusmiddel geschikt is voor het blussen van zeer hete oliën en vetten in een hoeveelheid van meer dan 5 liter (frituur etc).

Klasse E bestaat tegenwoordig niet meer: de klasse gaf aan dat een blusmiddel geschikt was om elektriciteitsbranden mee te blussen. Later groeide de overtuiging dat elektriciteit wel brand kan veroorzaken, maar zelf niet brandt.
Ik sta niet in voor de actualiteit, maar duidelijk is wel: er is niet één meest geschikte blusser. Je zult moeten kijken naar de verwachte inzet. Oh ja: en neem er een met een drukmeter, zodat je het weet als 'ie dood is geslagen :+

*: Het is ook niet de leverancier die je kunt Googelen op deze tekst; dan kom je uit bij een wederverkoper die dezelfde catalogus met toestemming gebruikt, maar dan merkloos.

[Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 12-02-2021 13:12]

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Muncher Leuk reclamepraatje op die site:
Brandblussershop watermist brandblussers blussen met zeer kleine gedemineraliseerd waterdruppels om een miststraal te vormen. Ze hebben een breder brandbestrijdingsvermogen dan poeder, schuim of natte chemische brandblussers
Breder inzetbaar, maar vervolgens alleen brandklasse AF. Niet ABF zoals een goede schuimblusser.

Verder:
Het gepatenteerde mondstuk creëert waterdruppels in tegenstelling tot elke andere brandblussers, produceert een nevel die bijna geen sporen en geen nevenschade achterlaat en leidt ertoe dat de blussers vaak worden aangeduid als 'droge' waternevel.
Ik zie niet voor me hoe je met deze blusser een vet- of oliebrand blust. Want dan wil je een laag aanbrengen op de brandstof, zodat er geen zuurstof bij kan. Kansloze missie met een waternevel. Vandaar ook dat hij geen B (vloeistofbranden) aan kan.

Gewoon een ABF schuimblusser halen van 2 liter. Breed toepasbaar, weinig nevenschade en je ziet wat je doet door het schuim (bijvoorbeeld bij het blussen van olie, je ziet direct waar je afdekt en waar niet).

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 12-02-2021 13:15]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:21
Ik heb bij brandblusserXL toen een aantal blussers gekocht, een 2kg voor in de keuken, en 2x 6kg, 1 voor beneden en 1 boven bij de CV.

Ook een 2kg voor op de boot.

2kg/liter is een mooie maat voor in het keukenkastje. 6kg een mooie voor bv in de garage. Even beugeltje aan de muur schroeven, is vaak meegeleverd, zodat hij niet omvalt.

Let goed op dat je het juiste type bij de juiste omgeving neemt. Die voor op de boot moet bijvoorbeeld tegen vorst kunnen, en die bij de CV moet geschikt zijn voor gasbranden. De keuken geschikt voor vet.

Ik heb toen ik mijn vaarbewijs haalde een ezelsbruggetje bedacht voor de verschillende types:
  • A - A4 Papier (Hout)
  • B - Benzine (Vloeistof)
  • C - Campingaz (Gas)
  • D - D-Taal (Klinkt als Metaal)
  • E - Elektisch
  • F - Fat
Brandklasse A: vaste, niet smeltende stoffen. Voorbeelden hiervan zijn verpakkingsmateriaal, papier, hout en textiel.
Brandklasse B: vloeistoffen en smeltende vaste stoffen. Denk hierbij aan verschillende soorten kunststoffen, oplosmiddelen, olie, benzine, was en vet.
Brandklasse C: gassen. Bijvoorbeeld lpg, butaan, propaan of aardgas.
Brandklasse D: metalen. Voorbeelden hiervan zijn aluminium, natrium en magnesium.
Brandklasse F: vetten. Alle soorten plantaardige en dierlijke vetten, bijvoorbeeld frituurvet.

In de keuken wil je dus iets wat goed gaat bij F, bij de meterkast E (Maar dat doen ze bijna allemaal) en bij de CV iets voor C.

Er zijn blussers te vinden voor A-B-E (staat er vaak los op)-F, die kun je dus bijna overal gebruiken.

[Voor 17% gewijzigd door Navi op 12-02-2021 14:02]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Navi Bij een CV-ketel is het simpelweg dichtdraaien van de gaskraan een beter idee dan de gaskraan open laten staan en proberen te blussen met een C blusser.

• Navi
@Gizz Dat klopt maar de gaskraan zit beneden bij de voordeur, en ik slaap 2 verdiepingen hoger waarbij ik eerst langs de CV moet haha. De blusser staat dan ook IN de slaapkamer, samen met een zaklamp en masker.

Ben nog aan het kijken naar een brandladder, zo 1 die je uit het raam hangt, had er 1 gekocht maar die paste niet op het kozijn, heb dus een iets bredere nodig.

[Voor 28% gewijzigd door Navi op 12-02-2021 14:05]

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-01 12:59
Ik zou heel kritisch zijn en kijken of je een brand wil gaan blussen met een kleine brandblusser. Volgens mij raak je vrij snel bedwelmd door de rook of zie je gewoon niks meer dan dat je de vlammen uitkrijgt. En zelfs als de vlammen uit zijn is de rook nog niet weg. Ik zou mezelf in veiligheid brengen, spullen zijn maar spullen.

Geen bron maar je hoort wel eens dat mensen dood gevonden worden met een lege brandblusser naast zich omdat ze het geprobeerd hebben te blussen.

Je kan beter zorgen voor goeie rookmelders die gekoppeld zijn zodat de hele kermis afgaat. En dan maken dat je weg komt, laat blussen over aan de pro's. Op het moment dat de brandmelder afgaat heb je al een serieus vuurtje denk ik.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen te bedenken maar ik zou niet teveel vertrouwen op een consumenten brandblusser.

Uiteraard my 2 cents

/edit: Op een boot is natuurlijk een ander verhaal, dan kun je niet zoveel kanten op. Net zoals in de luchtvaart nog Halon wordt gebruikt. Kleine en licht maar wel veel bluscapaciteit.

[Voor 9% gewijzigd door cytherea op 12-02-2021 14:17]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Navi Vaak (altijd?) zit er ook een afsluiter bij de Cv-ketel.

Realiseer je dat het blussen van een gasbrand soms de situatie gevaarlijker maakt dan niet blussen. Als jij bij een gaslek met je blusser het vuur dooft is het gaslek immers niet opgelost. In plaats van een controleerbare vlam heb je dan een ruimte die volloopt met gas. In combinatie met zuurstof en hete objecten (er stond namelijk net iets in de fik) is dat geen prettige situatie. Van een totaal andere orde dan bijvoorbeeld een brand met een vaste brandstof.

Gasbrand = toevoer dicht. Of je lekkende gasfles blussen en dan uit je boot gooien. Maar thuis is een gaslek blussen niet de meest handige aanpak.

@cytherea Als je bedwelmd raakt door de rook is er geen sprake van een net beginnende brand. Brandblussers zijn om een net beginnend brandje te stoppen. Niet om in een kamer vol rook je huis te redden.

[Voor 13% gewijzigd door Gizz op 12-02-2021 14:18]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:01
Erwin_83 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:58:
[...]
Brand/rook melders in huis zijn eigenlijk nog belangrijker.
Dit dus, en een reminder in je agenda maken om ze jaarlijks te controleren.

• Navi
Gizz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:17:
@Navi Vaak (altijd?) zit er ook een afsluiter bij de Cv-ketel.

Realiseer je dat het blussen van een gasbrand soms de situatie gevaarlijker maakt dan niet blussen. Als jij bij een gaslek met je blusser het vuur dooft is het gaslek immers niet opgelost. In plaats van een controleerbare vlam heb je dan een ruimte die volloopt met gas. In combinatie met zuurstof en hete objecten (er stond namelijk net iets in de fik) is dat geen prettige situatie. Van een totaal andere orde dan bijvoorbeeld een brand met een vaste brandstof.

Gasbrand = toevoer dicht. Of je lekkende gasfles blussen en dan uit je boot gooien. Maar thuis is een gaslek blussen niet de meest handige aanpak.

@cytherea Als je bedwelmd raakt door de rook is er geen sprake van een net beginnende brand. Brandblussers zijn om een net beginnend brandje te stoppen. Niet om in een kamer vol rook je huis te redden.
Die kraan kun je dan vaak niet bij uiteraard. Maar ik snap het hoor, liever gas niet blussen als het blijft lopen, maar ik zie het meer als hulpmiddel voor onderweg naar buiten :)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:20
canonball schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Dit dus, en een reminder in je agenda maken om ze jaarlijks te controleren.
Hier zijn ze van een domotica systeem, dus bij afgaan van een rookmelder gaan alle lampen aan. Het batterij niveau kan ik in de app zien. De krengen zijn wel gevoelig, airfryer aan en de afzuigkap vergeten of de zaagmachine aan met de stofzuig slang perongeluk los geeft al alarm.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn tip: ga er van uit dat iemand anders in huis dan jijzelf de blusser pakt om een brandje te blussen.

Hang dus geen AB schuimblusser op dezelfde verdieping als de keuken, want je vrouw/kind pakt deze om de vlam in de pan te blussen. En de uitleg dat die echt niet gebruikt mag worden voor een brand in de keuken is snel vergeten in paniek.

Hang om dezelfde reden geen CO2 blusser waar deze gebruikt kan worden in kleine ruimtes.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@-DarkShadow- Samengevat: hang thuis dus gewoon overal een ABF schuimblusser :P

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05
Muncher schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:01:
Begreep van een kennis dat er nu iets "nieuws" op de markt is: watermistblussers. Iemand hier ervaring mee?

Voorbeeldje: https://www.brandblussers.../watermist-brandblussers/
Ik ken het concept alleen van grote centrale systemen op datacenters(!). Dan is het water onder hoge druk door een kleine nozzle geblazen, wat een fijne mist geeft. Meestal een dry-pipe systeem, zodat er geen water boven de vloer staat. Hoe zich dat vertaalt naar handblussers... geen idee.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55
SandaX schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Tijdens mijn laatste BHV training (al wel weer jaren geleden) het mooie verhaal gehoord dat er in een magazijn met ijzeren stellages een keer een klein palletbrandje was ontstaan en dat de medewerkers 3 poederblussers had leeg gespoten op die pallet. Half jaar later konden ze de stellages vervangen vanwege het aantasten van het ijzer. Daarom schuimblusser :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05
In de keuken wil je dus iets wat goed gaat bij F, bij de meterkast E (Maar dat doen ze bijna allemaal) en bij de CV iets voor C.

[/quote]
E word eigenlijk niet meer gezien als aparte klasse. Daar moet eerst de stroom af, daarna is het een 'gewone' brand, met bijbehorende klasse.

[Voor 50% gewijzigd door ijdod op 12-02-2021 21:06]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Muncher
Goed ik ben overtuigd, het moet ABF worden. Wat zijn goede/slechte merken en waar kan ik een goede set kopen?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Kijk voor een schuimblusser en in de keuken (vlam in de pan) gebruik je gewoon het deksel en leg je op het pannetje.
Een branddeken gebruik je voor personen die in de brand staan en die gooi je zeker niet over een pannetje brandend vet. Een poederblusser maakt meer kapot dan je lief is.

• D.deJong
Muncher schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:16:
Goed ik ben overtuigd, het moet ABF worden. Wat zijn goede/slechte merken en waar kan ik een goede set kopen?
Alles voldoet behalve artikelen van Ajax. 😉

[Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 13-02-2021 18:12]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

Kijk ook naar wat filmpjes over hoe je de blusser gebruikt, inclusief het bestrijken van de brandende objecten. Gewoon wat in de richting van de vlammen spuiten werkt namelijk slechter dan als je systematisch de vlammen smoort. :)

• Muncher
D.deJong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:11:
[...]

Alles voldoet behalve artikelen van Ajax. 😉
Ik snap de grap even niet geloof ik.

• D.deJong
Muncher schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Ik snap de grap even niet geloof ik.
Kan je niks aan doen, 010 grapje.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:03
Algemene tip, mocht je onverwacht toch met brand te maken krijgen en de brandweer komt terplaatse, vraag of zij stichting salvage willen inschakelen. Afhankelijk welk type blusser er gebruikt is zorgen zij voor een correcte afwikkeling van brand tot oplevering. Zelfs bij gebruik van poederblussers worden apparaten welke verder onaangetast zijn door brand of directe blus actie toch gereinigd wat de kans op eerder genoemde nevenschade verkleind.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Erwin_83 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Een blus deken gooi je niet. Een blusdeken kan prima werken, mits je de goede in huis hebt (vooraf type checken en niet pas bij brand) en wanneer je er wel eens mee traint. Zomaar de deken pakken en over de pan doen raad ik af en kan zeer gevaarlijk zijn voor je zelf.

Thuis staat een wat oudere poeder of schuim blusser in de meterkast, weet zo ff niet welke. In de trapkast, berging, slaapkamer (en auto) staat een prymus/prymaxx spray blusser. Compact dus kan je zo neer zetten. LET OP, trek na aankoop thuis gelijk even het begin van het plakbandje wat om de dop zit los.

Brandbestrijding is een ding en lastig zonder oefening maar moet je het vooral zien als eventuele hulp om mee buiten te komen. Brand/rook melders in huis zijn eigenlijk nog belangrijker.

En nog een puntje, bekijk de vluchtroutes en zorg dat je huisgenoten dit ook weten. Zorg bijvoorbeeld voor een touwladder om via je slaapkamer raam weg te kunnen.

Op strategische plaatsen in huis een zaklamp voor als de stroom uitvalt bij brand kan ook geen kwaad.
Over vluchtwegen gesproken. Van de week een rib uit mijn lijf betaald voor 5x google nest protect.
Prachtige rookmelder, gekoppeld aan elkaar. Geeft al bij weinig rook een waarschuwing.
Stel er is rook in de bijkeuken, hoor je door t hele huis de bekende piep gekoppeld met de melding 'er is rook in de bijkeuken'. Kan je daar je vluchtstrategie op aanpassen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee