Ik heb bij brandblusserXL toen een aantal blussers gekocht, een 2kg voor in de keuken, en 2x 6kg, 1 voor beneden en 1 boven bij de CV.
Ook een 2kg voor op de boot.
2kg/liter is een mooie maat voor in het keukenkastje. 6kg een mooie voor bv in de garage. Even beugeltje aan de muur schroeven, is vaak meegeleverd, zodat hij niet omvalt.
Let goed op dat je het juiste type bij de juiste omgeving neemt. Die voor op de boot moet bijvoorbeeld tegen vorst kunnen, en die bij de CV moet geschikt zijn voor gasbranden. De keuken geschikt voor vet.
Ik heb toen ik mijn vaarbewijs haalde een ezelsbruggetje bedacht voor de verschillende types:
- A - A4 Papier (Hout)
- B - Benzine (Vloeistof)
- C - Campingaz (Gas)
- D - D-Taal (Klinkt als Metaal)
- E - Elektisch
- F - Fat
Brandklasse A: vaste, niet smeltende stoffen. Voorbeelden hiervan zijn verpakkingsmateriaal, papier, hout en textiel.
Brandklasse B: vloeistoffen en smeltende vaste stoffen. Denk hierbij aan verschillende soorten kunststoffen, oplosmiddelen, olie, benzine, was en vet.
Brandklasse C: gassen. Bijvoorbeeld lpg, butaan, propaan of aardgas.
Brandklasse D: metalen. Voorbeelden hiervan zijn aluminium, natrium en magnesium.
Brandklasse F: vetten. Alle soorten plantaardige en dierlijke vetten, bijvoorbeeld frituurvet.
In de keuken wil je dus iets wat goed gaat bij F, bij de meterkast E (Maar dat doen ze bijna allemaal) en bij de CV iets voor C.
Er zijn blussers te vinden voor A-B-E (staat er vaak los op)-F, die kun je dus bijna overal gebruiken.
[Voor 17% gewijzigd door Navi op 12-02-2021 14:02]