Toon posts:

Extra thermostaat of losse (elektrische) verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:28
Per 1 februari wonen mijn vriendin en ik in een ander huis. Huis is uit 2016, energielabel A, dus goed geïsoleerd. Zoals zovelen werk ik momenteel thuis. Hiervoor gebruik ik een kleine slaapkamer op de eerste verdieping. Deze ruimte is echter moeilijk warm te krijgen omdat er op de begane grond alleen vloerverwarming aanwezig is, en op de eerste verdieping normale radiatoren. Dit alles wordt aangestuurd door een Nest thermostaat die in de woonkamer hangt. Wat ik nu doe 's-ochtends is die thermostaat op 20 zetten (het is dan een graad of 18 binnen), waarna zowel beneden als boven een aangename temperatuur heerst. Echter gedurende de dag hoeft die vloerverwarming nauwelijks meer iets te doen, waardoor ik boven feitelijk geen radiator meer heb. Daarnaast blijkt dat we voor ongeveer 9 euro per dag aan gas verstoken, terwijl er (op mij na) niemand in het huis is.

Dus enerzijds zit ik op "kantoor" in de kou, anderzijds zijn de kosten erg hoog omdat ik een hele benedenverdieping verwarm voor een kamertje van 9m² op de eerste verdieping.

Zie hieronder een schets van mijn kantoortje:

Volgens mij zijn er nu twee opties:

1. Een losse elektrische (infrarood of convectie) verwarming voor op kantoor. Voordeel is dat echt alleen die ruimte verwarmt wordt. Nadeel is mogelijk duurder op lange termijn omdat de radiator in die kamer gebruiken efficiënter zou zijn.
2. Een loodgieter een extra thermostaat maar vooral kleppen in de leiding laten zetten, waardoor beneden en boven afzonderlijk geregeld kunnen worden.

Optie één kost 250 euro, en daarnaast dus wat elektriciteit iedere dag.
Optie twee zal wat meer kosten (~500 euro?), en verbruikt daarna gas.

Zijn er mensen die eenzelfde situatie hebben en hoe hebben jullie dit opgelost, door middel van een losse oplossing voor deze kamer, of door structureel de cv aan te pakken en sturing per verdieping mogelijk te maken?

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Beste antwoord (via kemphaas op 23-02-2021 11:08)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:09
kemphaas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Zo'n kacheletje van een paar tientjes heeft een paar nadelen:

Je hebt het dan over zo'n ventilatorkachel, die sowieso herrie maakt. Daarnaast verstookt zo'n ding 2000W (misschien 1000W), maar dus ook 25/50 cent per uur dus dat is zeker ook niet goedkoop. Daarnaast heeft die meestal geen thermostaat, dus dan blijf je de hele dag dat ding aan- en uitzetten.

Daarnaast is het wellicht "tijdelijk", maar kan me zomaar voorstellen dat 1-2 dagen thuiswerken redelijk permanent gaat zijn.
Die hebben vrijwel altijd een thermostaat maar ik zou een convector nemen.
Je hebt ze ook in radiatorvorm zodat het niet zo lelijk is. Hoe je bij 250 euro komt voor een convectorkachel is mij een raadsel maar je woning uitvoeren met een tweede thermostaat en zonekleppen voor 500 euro gaat denk ik ook niet gebeuren. Daarnaast gaat je ketel pendelen met maar een paar radiatoren erachter wat de gaskosten aardig opdrijft en je bedoelde rendementsslag waarschijnlijk ongedaan maakt. Ergo: ik zou het wel weten.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03 15:12
een evohome systeem of inderdaad 2 kleppen en 2 thermostaten on/of.

over evohome zijn veel mensen tevreden maar je moet wel een zoneklep voor je vloerunit plaatsen.
de evohome hangt dan benden. als ruimteveoler en rest van de kamers voorzien van hrc 92 knop.
ook heb je een ketelmodule nodig om je cv ketel aan te sturen.
https://www.youtube.com/watch?v=l6kZxrVILak klep
https://www.youtube.com/watch?v=yU_X7MNrLpE&t toewijzen van de klep
https://www.youtube.com/watch?v=UNtTXo6jkDE ketlemodule. open therm
(wel even kijken of deze geschikt is voor je ketel)
https://www.youtube.com/results?search_query=hrc+92 de hrc 92.
maar de knoppen zoemmen wel een beetje. bij openen en bijsluiten.

let wel evohome werkt enkel als je hem compleet maakt.
dus alle dingen aanschaffen die ik hier heb besproken.
even voor de replay :
evohome
klep +ontvanger.
ketelmodule
en een aantal hr92 knoppen.
(en vermoedelijk ook nieuwe thermostaatkranen.)

edit:
maar of dit duurder is dan elektrisch geen idee, een ketel stookt 6 kw en je kantoortje
heeft niet niet zoveel nodig. ongeveer de helft geschat. dus hoe je dat effeient moet krijgen geen idee,
je kan eigenlijk wel een andere kamer mee laten stoken. om het pingelen van je ketel tegen te gaan.

[Voor 13% gewijzigd door miciel op 17-02-2021 02:34]

• kemphaas
Thanks, ik ga hier eens naar kijken.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

€250,- voor optie 1? Als je een kacheltje aanschaft van een paar tientjes ben je toch een heel eind? Neem een ventilatorkacheltje en je voelt meteen de warmte. Duurt wel even voor je voor €500,- aan warmte erdoor gestookt hebt (of 9 euro per dag).
Wel leuk overigens om een volledige onafhankelijk instelbare regeling te hebben, maar als het echt over tijdelijk verwarmen bij tijdelijk thuiswerken gaat, is de economische keuze snel gemaakt lijkt me.

N54 powered

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:36
Wellicht snap ik het niet helemaal goed, maar in dit filmpje wordt vrij expliciet gezegd dat deze open therm ketelmodule niet geschikt is als er zonekleppen aanwezig zijn in het systeem. Dat gaat dit toch niet goed werken i.c.m. het advies in de rest van je post?

• kemphaas
JdM schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:20:
€250,- voor optie 1? Als je een kacheltje aanschaft van een paar tientjes ben je toch een heel eind? Neem een ventilatorkacheltje en je voelt meteen de warmte. Duurt wel even voor je voor €500,- aan warmte erdoor gestookt hebt (of 9 euro per dag).
Wel leuk overigens om een volledige onafhankelijk instelbare regeling te hebben, maar als het echt over tijdelijk verwarmen bij tijdelijk thuiswerken gaat, is de economische keuze snel gemaakt lijkt me.

Je hebt het dan over zo'n ventilatorkachel, die sowieso herrie maakt. Daarnaast verstookt zo'n ding 2000W (misschien 1000W), maar dus ook 25/50 cent per uur dus dat is zeker ook niet goedkoop. Daarnaast heeft die meestal geen thermostaat, dus dan blijf je de hele dag dat ding aan- en uitzetten.

Daarnaast is het wellicht "tijdelijk", maar kan me zomaar voorstellen dat 1-2 dagen thuiswerken redelijk permanent gaat zijn.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03 15:12
kings54 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Wellicht snap ik het niet helemaal goed, maar in dit filmpje wordt vrij expliciet gezegd dat deze open therm ketelmodule niet geschikt is als er zonekleppen aanwezig zijn in het systeem. Dat gaat dit toch niet goed werken i.c.m. het advies in de rest van je post?
er zijn mensen die deze setup wel hebben. 8)7 het blijkt er is kans op storing.
dus ja ik zit hier de verkeerde ketelmodule aan te prijzen. (oeps)
ts moet twee keer een aan/uit module hebben. 1 voor de ketel en 1 voor de klep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:09
kemphaas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Die hebben vrijwel altijd een thermostaat maar ik zou een convector nemen.
Je hebt ze ook in radiatorvorm zodat het niet zo lelijk is. Hoe je bij 250 euro komt voor een convectorkachel is mij een raadsel maar je woning uitvoeren met een tweede thermostaat en zonekleppen voor 500 euro gaat denk ik ook niet gebeuren. Daarnaast gaat je ketel pendelen met maar een paar radiatoren erachter wat de gaskosten aardig opdrijft en je bedoelde rendementsslag waarschijnlijk ongedaan maakt. Ergo: ik zou het wel weten.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kemphaas
De prijs van 250 euro kwam vooral als ik voor infrarood zou gaan, dan zat ik bij COolblue aan deze te denken:
https://www.coolblue.nl/p...mon-soleil-720-wi-fi.html

Maar als ik naar convectie kijk dan lijkt me dit een mooi apparaat:
https://www.coolblue.nl/p...herm-verre-1000-wifi.html

Dan denk ik dat ik toch voor een losse oplossing ga, het zal hooguit een paar maanden per jaar zijn, en zeker de permanente oplossing met kleppen etc ziet en nog niet zo heel goedkoop uit, en dan pendelen van de ketel is dan sowieso ook niet handig.

• kemphaas
Ter info, heb deze kachel gekocht: https://www.coolblue.nl/p...herm-verre-1000-wifi.html

En dat werkt perfect. Heeft typisch aan de laagste stand (400W) genoeg, en dan nog schakelt hij af en toe uit.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee