Internet valt weg opeens dubbele IP gezien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:21
Ik heb een stabiel netwerk en dan opeens out of the blue valt voor een boel om en is er geen internet meer voor de clients. Het niet werk ziet er als volgt uit.

Hoofdaansluiting - Ziggo modem(DHCP) met wifi - Asus router (DHCP uit) met wifi

Al mijn IOT dingen heb ik verhuisd naar de wifi van de ziggo en de rest van de spullen hangt aan de asus.

Op het modem van ziggo deel ik reserveringen uit voor een aantal client's zodat die een vast IP krijgen.

Nu zie ik dat een client aan de ziggo een zelfde ip heeft als een client aan de asus. Dat is nog niet alles want een paar clients die aan de ziggo hangen krijgen na een dip waar de wifi weg was maar na een paar minuten weer terug was geen IP meer.

Ik heb zo iets al een keer eerder gezien toen kwam het internet niet terug en heb ik alle reserveringen verwijderd en toen werkte het weer. Vervolgens een voor een weer terug gezet en toen bleef het werken tot na een week of wat er weer een dip was met geen internet.

Geen van de aangesloten clients heeft een vast ip dus ze worden allemaal vanuit de DHCP toegekend.

Xiaomi 13T Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Btje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:35:
...
Nu zie ik dat een client aan de ziggo een zelfde ip heeft als een client aan de asus...
Hoe komt die client achter de asus aan z'n ip-adres? Is het vast? Is het een reservering? Of via de dhcp van de ziggo?
...een paar clients die aan de ziggo hangen krijgen na een dip waar de wifi weg was maar na een paar minuten weer terug was geen IP meer...
Da's merkwaardig. Een dubbel ip-adres betekent al niet dat de wifi moet uitvallen en al helemaal niet dat dhcp onderuit zou moeten gaan. Normaal gesproken gaat bij een ip-conflict minstens één van de clients een nieuw ip-adres opvragen. Althans windows clients doen als ze een ip-adres van dhcp krijgen, een arp en als daar repons op komt vragen ze een nieuw adres aan.
Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:38:
...
Als ik de dhcp op 100 laat beginnen zit daar ook ergens het lokale adres van de connectbox viel mij op maar dat maakt denk ik niets uit.
Betekent dit dat jouw connectbox niet als ip-adres 192.168.178.1 heeft?
Valt dat toevallig binnen de dhcp range?
En waarom heb je dat veranderd?

[ Voor 17% gewijzigd door Brahiewahiewa op 12-02-2021 08:22 . Reden: uit je andere topic geplukt ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Heb je die Asus router als router in gebruik of als access point?

Als je hem als router in gebruik hebt, komen DHCP requests van alle apparatuur aan de Asus niet bij het Ziggo modem aan. Ik zou het niet adviseren, maar mocht je dat willen dan zou ik in ieder geval 2 andere IP ranges gebruiken voor het Ziggo modem en de Asus router.

Beste is om de Asus router als access point in te stellen, maar dan vallen wel een hoop functies weg. Of het Ziggo modem als bridge en de Asus als router, maar in dat geval kan je geen apparaten direct op het Ziggo modem aansluiten en verlies je ook de WiFi functionaliteit van dat modem.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
De asus staat ingesteld al acces point

Ik heb de ziggo op 192.168.1.1 gezet. Dat had ik vroeger in de asus toen die ook een dhcp had. Dat was al niet goed maar toen gebruikte ik de wifi van het ziggo modem niet. Ik heb nu bedacht dat ik de IOT dingen wil scheiden van de rest vandaar de aanpassing.

Dus alleen de ziggo heeft dhcp en de asus is een access point.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Komen de MAC adressen overeen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 20:25
Voer ook het IP + MAC adres van je ASUS router op in je ziggo modem bij de DHCP reserveringen: dan zou het waarschijnlijk niet meer moeten gebeuren. Geen enkele andere client zal dan het adres IP van de Asus geserveerd krijgen.
Reden dat alles plat gaat is ws omdat de Asus router denkt dat er een conflict is en dit probeert te verhelpen.

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 12-02-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 06:45
Btje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:12:
De asus staat ingesteld al acces point

Ik heb de ziggo op 192.168.1.1 gezet. Dat had ik vroeger in de asus toen die ook een dhcp had. Dat was al niet goed maar toen gebruikte ik de wifi van het ziggo modem niet. Ik heb nu bedacht dat ik de IOT dingen wil scheiden van de rest vandaar de aanpassing.

Dus alleen de ziggo heeft dhcp en de asus is een access point.
Met de asus als access point heb je je IOT nog steeds gewoon in hetzelfde netwerk zitten, ik snap niet hoe je denkt dat het nu gescheiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Zelfde netwerk maar niet wifi dus die zouden elkaar niet moeten beïnvloeden.
valkenier schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Met de asus als access point heb je je IOT nog steeds gewoon in hetzelfde netwerk zitten, ik snap niet hoe je denkt dat het nu gescheiden is.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Helaas staat die er al bij.
SniperGuy schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:33:
Voer ook het IP + MAC adres van je ASUS router op in je ziggo modem bij de DHCP reserveringen: dan zou het waarschijnlijk niet meer moeten gebeuren. Geen enkele andere client zal dan het adres IP van de Asus geserveerd krijgen.
Reden dat alles plat gaat is ws omdat de Asus router denkt dat er een conflict is en dit probeert te verhelpen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Inmiddels zijn de lampen die een conflict gaven verdwenen. Ze zijn ook niet meer verbonden met het Ziggo netwerk waar ik ze mee verbonden had. Morgen maar eens de router opnieuw opstarten.
lier schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:33:
Komen de MAC adressen overeen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 06:45
Btje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:58:
Zelfde netwerk maar niet wifi dus die zouden elkaar niet moeten beïnvloeden.
[...]
No offense, maar ik snap geloof ik niet wat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Twee losse wifi netwerken zullen niet op elkaar storen kwa data. En wellicht wil ik ze een keer helemaal wil scheiden maar als ik het zo al niet voor elkaar krijg.

Maar als je het niet erg vind heb ik liever geen discussie over de zin of onzin. Deze config zou zonder problemen moeten werken lijkt me.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De achterliggende gedachte waarom iets gedaan is, zeker als het niet logisch is wat er gedaan is, helpt vaak bij het komen tot een goede oplossing. Daarom is het weldegelijk van belang om te weten waarom jij het netwerk zo hebt ingedeeld, omdat er op dit moment geen enkel voordeel mee te behalen is en eerder tegen je zal werken.

Beide AP's zullen namelijk weldegelijk op elkaar kunnen storen, net als een AP van jouw buren een verstorende factor kan zijn. Echter staat laatst genoemde AP achter enkele meuren. Waarbij jouw eigen AP's in hetzelfde huis staan. Hierbij moet je dan goed opletten dan beide AP's niet dezelfde kanalen gebruiken en het liefst een andere band benutten 2.4Ghz en 5Ghz.

Maar als ik de problematiek zo lees, heb ik het idee dat de reserved IP adressen binnen de DHCP scope vallen en ook door DHCP gewoon uitgedeeld worden, tenminste dat is het eerst wat in mij opkomt als ik het verhaal zo lees.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Beide Ap's hebben een ander kanaal ver uit elkaar. De clients zullen elkaar dus niet storen. Dat is ook een voordeel. Daar haal behaal ik dus winst dat mijn netwerk voor de pc's minder storing zal hebben. Het is ook minder druk op dat netwerk, signaal technisch gezien.

De uitgedeelde IP's vallen idd netjes binnen de scope dat is ook zoals ik verwacht. Ik heb geen clients met een vast ingesteld IP in de client wat zou kunnen bijten.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Net alles even uit gezet. Alles aan en een paar lampen die eerst niet verbonden waren hebben weer wifi. De volgende stap dacht ik ik heef ze het vaste IP adres wat ik wil. Dat is nodig icm homeassistant.

Nu duurt het ff dacht ik want ze verbonden niet. Ook de asus aan deze maar het netwerk komt niet tot leven.
Ook niet wat aan de asus hangt.

Als ik dan de 6 lampen uit de dhcp reservering gooi gaat alles werken. Rare is dat ze dan het IP hebben wat ik aangegeven had in de reserverings tabel.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Als ik het volgende netwerk heb:

Ziggo router dan een switch met tv, ps4, en tweede asus router in AP mode.

Kan ik dan het ziggo modem in bridge mode zetten en de asus router weer in router mode zodat die de DHCP doet?

Of moet die switch dan eigenlijk weer op een uitgang van de asus router hangen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54
Als de modem in bridge mode staat moet de switch achter de Asus router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Daar was ik al bang voor. Of de switch moet een router zijn zonder wifi oid.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1