Toon posts:

Vervanging macbook pro 13” 2012

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 10:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Hoi,

Ik kon dit niet kwijt in het MS gedeelte dacht ik, dus vandaar maar even in het algemene aankoopadviestopic.

Mijn ouwe trouwe Macbook pro 13” uit 2012 (met i5, 256 GB SSD en 8 GB geheugen, met een 1 TB HDD op de plek van de super drive) gebruik ik nog dagelijks met veel plezier. Ik heb er een Dell 2518 scherm aan hangen, en omdat ik via Citrix werk kan ik prima uit de voeten. Apps opstarten voelt nog steeds redelijk snappy, maar her en der beginnen de sporen van een oude laptop zich te vertonen. Veel tabs in Safari vertraagt de boel, de fan blaast vaker en harder (schoonmaken doe ik regelmatig) en de nieuwe MacOS versie wordt niet meer ondersteund.

Ik zit er dus aan te denken om een nieuwe Macbook -die met een M1 SoC- te kopen. Beter scherm, betere accu, sneller, betere ondersteuning, eigenlijk alles beter.

Maar goed; welke dan?
Eerst dacht ik aan de instap-Macbook Air met 256 GB en 8 GB ram. Die kost nu 1099. Prima laptop, zou ik nog prima weer mee vooruit kunnen. Maar; nog steeds 256 GB opslag en 8 GB Ram, net als ik nu heb. Eigenlijk feitelijk minder opslagruimte zodat ik een externe hdd/ssd moet gebruiken. Is dit eigenlijk wel een upgrade?

Volgende stap; een Macbook Air met 512 GB en 16 GB ram. Tja, wel even 1629 euro... hmmm... toch maar gaan voor een 256 GB model? Die zijn 1359...

Maar als ik toch voor 512 GB en 16 GB wil gaan, komt de Macbook Pro ook om de hoek kijken; betere accuduur en betere performance (althans als je wat langere taken uitvoert). Ook een iets beter scherm en een touch bar, leuke gimmick. Dan zit je -nu bij MM- op 1759 euro. Is dus maar een klein verschil eigenlijk.

... en zo wordt ie in mijn hoofd steeds duurder en duurder.

Waar gebruik ik mijn laptop voor? Nou, relatief simpel werk: browsen, prusaslicer/cura, luminar af en toe, foto’s, mijn administratie en ik zou er af en toe ook wel eens een spelletje op willen spelen. Dat laatste mag best in low settings op 30 fps zijn, immersive gaming doe ik op de playstation. Maar een keer een (wat oudere) rts oid vind ik wel leuk.

Help me mensen, ik kom er niet uit. En ik kan natuurlijk ook wachten, want ‘de M2 serie is nog beter, magsafe komt terug, een cardreader komt terug, etc etc’... ja m’n grootje na de M2 komt de M3 enzovoorts...
Na bijna 9 jaar met dezelfde laptop gewerkt te hebben vind ik het wel tijd voor een nieuwe. Zolang het maar een flinke upgrade (op alle fronten) is.

Ga ik dat gevoel krijgen met de base MB Air? Wat is de beste keuze voor mij? Het geld heb ik wel, maar ik kan het natuurlijk maar 1x uitgeven dus ik wil er eigenlijk wel weer een flink aantal jaren tegenaan kunnen waarbij ik besef dat 9 jaar wel uitzonderlijk is.

Alle reacties

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 19:04
Als ik jou was zou ik helemaal geen mac kopen nu. Vorige week heb ik ook de overstap gemaakt van een 2015 macbookpro naar een ASUS. Veel meer waar voor je geld.

Het enige waar ik nog over twijfelde was de M2. Ga ik nog een jaartje wachten en voor een M2...? Nee, ik heb nu een nieuwe laptop nodig. Mocht ik straks alsnog graag een M2 macbook willen verkoop ik mijn ASUS gewoon :)

Hecht je zóveel waarde aan het merk? Dan zou ik zeggen wacht eventjes. Die fans zijn het einde van de wereld niet, ook heb je de nieuwste OS niet percee nodig.

Dat is mijn mening.

01010000 01100101 01110000 01100101

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ik wil wel op MacOS blijven werken ivm het gebruik van iCloud (foto’s) en de goede integratie met de idevices.

Dus een Windows laptop (of Linux) is geen optie voor mij.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 19:00
Generaal Pep schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:41:
Als ik jou was zou ik helemaal geen mac kopen nu. Vorige week heb ik ook de overstap gemaakt van een 2015 macbookpro naar een ASUS. Veel meer waar voor je geld.

Het enige waar ik nog over twijfelde was de M2. Ga ik nog een jaartje wachten en voor een M2...? Nee, ik heb nu een nieuwe laptop nodig. Mocht ik straks alsnog graag een M2 macbook willen verkoop ik mijn ASUS gewoon :)

Hecht je zóveel waarde aan het merk? Dan zou ik zeggen wacht eventjes. Die fans zijn het einde van de wereld niet, ook heb je de nieuwste OS niet percee nodig.

Dat is mijn mening.
Veel meer waar voor je geld? Alleen rent de entry Macbook Air M1 zonder fan rondjes om je Asus. De Macbook Air zonder fan is op dit moment qua performance de beste bang for the buck laptop die verkrijgbaar is. Gekoppeld met de batterijduur van 20uur pak en beet is dit een knaller. Daarnaast vind ik Windows om te janken. Maar dat is persoonlijk.

On topic. Check of al je apps fatsoenlijk draaien op ARM. En/of Rosetta ze fatsoenlijk vertaald. Illustrator is bijv een dealbreaker op de M1 op dit moment.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Hoe check je dat? Illustrator of andere Adobe-producten (behalve reader) gebruik ik niet (meer), veel te duur sinds hun abonnementsmodel. Daarvoor gebruikte ik alleen Lightroom en af en toe Photoshop. Nu Foto's, Luminar en The Gimp.

Verder moeten Cura of Prusaslicer wel gewoon werken. Volgens mij doen ze dat ook, want ik lees nergens dat dat niet het geval is.

Toch heb ik liever wat meer overhead dan het instapmodel. Mijn huidige MBP had 9 jaar geleden ook wat overhead (8 GB ipv 4 GB ram en direct een SSD gemonteerd) en dat heeft me geen windeieren gelegd. En laten we eerlijk zijn, 1.100 euro voor de instapper is misschien hele goede value-for-money, maar weinig geld is het zeker niet. Liever in 1x goed dan later spijt.

/edit:
Eigenlijk heb ik denk ik mijn eigen vraag nu beantwoord... het 'moet' dus de nieuwe MBP M1 met 16 GB en 512 GB worden, met iets anders ga ik toch een soort FOMO gevoel krijgen...

[Voor 11% gewijzigd door Icephase op 13-02-2021 14:07]

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Nog even als update:

Zojuist een Macbook Air 16GB/512Gb besteld. Scheelde 240 euro met een gelijkwaarde Pro-variant, dat vond ik het scherm en de touchbar toch niet waard. Plus dat de Air helemaal zonder fan is, vind ik ook wel innovatief en geeft hem toch net dat 'extraatje'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee