Jesse_Eek schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 01:50:
[...]
Bedankt voor het meedenken en uitgebreidde antwoord! Het voltage had ik nog niet opgemerkt. Volgens mij moet dit setje geheugen van G.Skill wel compatibel zijn met het moederbord (daar heb ik het juist op uitgezocht) omdat hij (net als het setje van Crucial) als voorbeeld werd gebruikt in een test voor X99A moederborden (of Intel HW-E processors).
Waar leid je aan af dat ik de 'rechter' 2 pinnetjes moet resetten? Op het moederbord staat JBAT1 boven de linker pinnetjes.
Puur vanuit het boekje. ik was gewend dat de reset stuk bestaat uit 3 pinnen waarbij de linker+middelste of juist de middelste+rechter pin de reset doet danwel in rustte is (keep settings), maar als ik dit boekje zo lees dan is het linkerblokje met 2 pinnen bedoeld voor 'keep settings' ofwel standaard en het rechterblok met 2 pinnen bedoeld om 5-10 seconden te kortsluiten (jumper of schroevendraaier) als je de BIOS wilt resetten en daarna de kortsluiting weer weghalen dus (jumper op het linkerblokje)
Als ik zo rondkijk naar ander geheugen (met 1.2 volt) kom ik bijvoorbeeld deze tegen:
pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD832A
Volgens de site van Crucial is hij in ieder geval wel 100% compatibel met mijn moederbord. Alleen zijn de looks natuurlijk niet zo mooi en ben ik ondertussen een hele smak geld aan het verspillen om dit in orde te krijgen.

Het 1.35v geheugen zal wel compatible zijn ja, maar als het moederbord niet correct 1.35v gaat geven aan die reepjes (ondersteuning later toegevoegd of bug opgelost in nieuwere BIOS?) dan werken ze misschien niet?
Het kan dus ook aan andere onderdelen van je systeem liggen, maar ja dat zou toeval (of lompheid) zijn dat die nu stuk zijn na verwisselen geheugen. Vandaar dat ik toch naar een verklaring zoek bij het geheugen en deze kan ik soort van beredeneren, overtuigend genoeg dat ik het voor mijzelf wel zou proberen hiermee en voordat ik andere dingen vervang (maar als je bijvoorbeeld een andere goede videokaart in huis hebt kan je die eerst vervangen natuurlijk, kost dan niets en heb je die vast uitgesloten).
Lenen van geheugen zou duidelijk fijner zijn qua kosten maar ook omdat je dan bij de eigenaar kan verzekeren dat ze echt werken, maar goed dat moet maar binnen de mogelijkheden liggen... 2e hands kan ook, er staat veel langzamer 1.2v geheugen in de compatibility list en dus misschien goed te verkrijgen op vraag en aanbod, maar ja hoe weet je zeker dat 2ehands geheugen zelf goed is?
32GB 3200 MT/s geheugen is dus niet
nodig voor deze test of om de BIOS aan te kunnen passen/updaten, eenmaal gefixt heb je wel goed 1,35v geheugen liggen dat zou moeten werken volgens MSI
[edit]
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR24N17S8/4 is even de goedkoopste reepje die in de QVL van msi staat met 1.2v, verkrijgbaar bij maar 1 webwinkel maar goed
pricewatch: Crucial CT4G4DFS8266 en
pricewatch: Adata AD4U2400W4G17-S gaan vermoed ik ook wel werken, maar staan niet specifiek op de QVL
[
Voor 8% gewijzigd door
makje op 09-03-2021 14:57
]