Toon posts:

Nieuwe PC Build Asrock B450m Pro 4/Ryzen 3600 Boot Loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MathijsKosters.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:55
Goedenavond Tweakers,

Recent heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet met de volgende componenten:
-AMD Ryzen 5 3600 CPU
-Asrock B450m Pro 4 moederbord
-MSI GTX 1660 Ventus OC videokaart
-G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz werkgeheugen
-Corsair TX550M voeding
-H510 case

De PC wil echter niet starten, zelfs niet naar de BIOS, ik krijg geen beeld.
Ik heb de monitor aangesloten op de eerste DVI ingang van de GTX1660.

Wat ik al geprobeerd heb:
-Andere RAM modules (zitten op A2 en B2)
-Batterijtje uit het moederbord voor 1 min en op aan-/uit knop drukken (CMOS reset)
-Andere voeding

Ik ben ten einde raad, hebben jullie enig idee of heb ik gewoon een defect moederbord te pakken.

Als ik hem aanzet gaan alle fans draaien, inclusief de CPU, Casefans en die van de videokaart. Vervolgens gaat ie na 20 sec tot 30 sec uit en direct weer aan.

Bedankt alvast voor jullie input!

Beste antwoord (via MathijsKosters. op 15-02-2021 20:52)

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 15:38
Geen probleem,

Het volgende setje waarbij ik rekening houd met de prijs van de vorige, en je wensen, kom ik uit op

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Staat ook op de QVL(Qualified Vendor List), en meerdere malen bevestigd dat het werkt op jouw moederbord.

Nog een laatste tip, controleer ook even de bios-versie van jouw moederbord, we zijn een aantal maanden verder en wellicht is er alweer een update beschikbaar.

Alle reacties

• MathijsKosters.
Kleine update, inmiddels heb ik het moederbord vervangen voor een MSI B450 Tomahawk MAX en ik heb de PC draaiende. Echter houd ik het het volgende probleem: Met de 2 DDR4 RAM modules in slot A2 en B2 boot de PC niet (niet eens BIOS) en gaat het DRAM debug lampje op het moederbord branden.

Vervolgens krijg ik hem met een enkele module in A2 wel draaiende, maar op een of andere manier klopt de memory snelheid dan ook niet (2133mhz i.p.v. 3200mhz). Moet ik iets in de BIOS instellingen aanpassen of enig idee waar dit in zit? Zie onderstaande screenshot.

• beunhaasbaas
Je XMP-profiel staat nog uit in de bios, vaak gewoon XMP-profile 1 genoemd. Je hebt wel een gevoelig bordje, de b450 is best kieskeurig dus check ook even of jouw ram lekker werkt icm dit bordje.

• MathijsKosters.
Bedankt voor de reactie! Volgens PCPartPicker zou het geheugen compatible moeten zijn, het gaat om het volgende geheugen: https://tweakers.net/pric...is-f4-3200c16d-16gis.html

Ik ben inmiddels een stap verder, door A-XMP 1 in de MSI BIOS aan te zetten loopt de enkele geheugenmodule nu netjes op 3200Mhz, zodra ik echter de tweede erbij prik boot hij weer niet en krijg ik weer de DRAM fout op het moederbord.

Heb ik gewoon 1 defecte module of?

[Voor 35% gewijzigd door MathijsKosters. op 13-02-2021 19:28]

• beunhaasbaas
Volgens dit lijstje is jouw geheugen niet 100% compatible, nu moet ik zeggen dat ik het lijstje van de fabrikant niet zo snel kon vinden...

https://pangoly.com/en/re...-max/compatibility/ram#cc

En als je de modules eens omwisselt? Om even zeker te weten dat de andere module wel werkt.

• MathijsKosters.
Je advies opgevolgd, de andere module werkt inderdaad niet.. Als ik die (enkel) in A2 stop, krijg ik ook weer de DRAM fout op de moederbord debug LED's en geen display...

Terug naar de leverancier dan maar. Zie inderdaad de RAM niet op het lijstje staan.
Heb je een aanrader als ik hem dan toch moet omruilen? Graag weer 16gb.

Nogmaals dank voor de hulp!

[Voor 7% gewijzigd door MathijsKosters. op 13-02-2021 20:54]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• beunhaasbaas
Geen probleem,

Het volgende setje waarbij ik rekening houd met de prijs van de vorige, en je wensen, kom ik uit op

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Staat ook op de QVL(Qualified Vendor List), en meerdere malen bevestigd dat het werkt op jouw moederbord.

Nog een laatste tip, controleer ook even de bios-versie van jouw moederbord, we zijn een aantal maanden verder en wellicht is er alweer een update beschikbaar.

• MathijsKosters.
Laatste update: Met bovengenoemde RAM geen enkel probleem. Erin geklikt en werkt met XMP op 3200 mhz, top! Nogmaals dank.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee