Toon posts:

[MacBook Pro 2017] Problemen bij het herinstalleren van OSX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Karoma
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-02-2022
Mijn vraag
Mijn MacBook pro had ik al een tijdje niet geupdate. Deze stond nog op Mojave of Catalina (weet ik zo niet meer, vrouwlief gebruikt de MacBook vooral). Nu heb ik een update gedraaid naar Big Sur en daar liep alles in de soep.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Pro 2017, two thunderbolt 3 ports

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Mac kon niet meer het installatieprogramma goed afronden, als ik naar de hersteloptie ging accepteerde hij mijn wachtwoord niet. De enige optie die ik nog had heb ik gedaan, via herstel heb ik gekozen voor Wis Mac.

Maar nu komt dus de ellende, ik krijg er geen goede MacOS versie op. Als ik de Mac opstart vraagt hij om een Wifi-netwerk en kom ik in de internetinstallatie, vreemd genoeg heb ik na een reboot zowel die gezien van Sierra als Big Sur. Beide keren is het probleem dat zodra je een schijf moet selecteren er geen schijf wordt gevonden (geen schijf in het lijstje, knop "Ga verder" blijft grijs).

Dus op naar opstartherstel. Bij de MacOS hulpprogramma's kan ik kiezen voor Installeer macOS opnieuw, hier kom ik bij een installatie voor Sierra uit. Als ik hier verder klik krijg ik "De installatiegegevens op de herstelserver zijn beschadigd".

Via het Schijfhulpprogramma heb ik een partitie staan met MacOS Extended (Journaled) met als indeling GUID-partitie-indeling.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. _/-\o_

Beste antwoord (via Karoma op 11-02-2021 22:40)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karoma Oke zet bij secure boot dan No Security even aan en bij External Allow.

Dan Mac even afsluiten en probeer eens als boot commando OPTION+CMD+R

Als het goed is moet je dan direct verbinding maken met het netwerk en je Wifi wachtwoord invullen.

[Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2021 21:39]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:04
Clean install doen vanaf een USB?!

Via een andere Mac de USB voorbereiden met de gewenste OSX en dan booten via de USB.
Disk utility selecteren en de betreffende schijf formatteren.

Voor Catalina zie:
https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-catalina/

Voor Big sur zie:
https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-big-sur/

Suc7

[Voor 92% gewijzigd door Riptide op 11-02-2021 20:21]

• Karoma
Nu is het probleem, geen andere Mac voor handen... Is dat bestand ook ergens anders te vinden?

• Riptide
Karoma schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:24:
Nu is het probleem, geen andere Mac voor handen... Is dat bestand ook ergens anders te vinden?
Uitervaring weet ik dat je dit het beste kan doen via een andere Mac wellicht even een kennis vragen?
Het downloaden gaat namelijk via appel store.

Catalina kan je via deze link downloaden:
https://apps.apple.com/fr...talina/id1466841314?mt=12

Big sur kan je via deze link downloaden:
https://apps.apple.com/nl/app/macos-big-sur/id1526878132

[Voor 30% gewijzigd door Riptide op 11-02-2021 20:30]

• Karoma
Ik ga eens om me heen kijken, en anders maar even afgeven bij de AMac. In elk geval dank voor je hulp!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karoma Start je de Mac op met het commando CMD+R?

Post eens even wat foto's van de opties/stappen die je ziet.

Dit moet ook zonder bootable USB stick kunnen.

[Voor 52% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2021 20:32]

• Riptide
Karoma schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:29:
Ik ga eens om me heen kijken, en anders maar even afgeven bij de AMac. In elk geval dank voor je hulp!
Graag gedaan, denk dat het wel de moeite loont om het eerst zelf te proberen want een usb maken is echt zo gepiept! Alleen heb je wel een andere mac inderdaad nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Riptide op 11-02-2021 20:33]

• Riptide
Dit zou je ook nog kunnen proberen:

1. Command (⌘)-R = Install the latest macOS that was installed on your Mac or
2. Shift-Option-⌘-R = Install the macOS that came with your Mac, or the closest version still available.

[Voor 3% gewijzigd door Riptide op 11-02-2021 20:35]

• Karoma
Ja ik zit inderdaad in Command + R nu.

Als ik niet Command + R doet krijg ik een mapje met een vraagteken wat knippert en een link naar een Apple pagina. (niet op de foto te krijgen)

Als ik wel voor Command + R ga dan krijg ik eerst een wereldbol en de vraag voor het wifinetwerk. Die is paar minuutjes bezig, dan krijg ik het Apple logo met een laadbalk en kom ik daarna in het bekende scherm.

Shift-Option-Command-R geeft precies hetzelfde als Command + R.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Karoma schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:50:
Ja ik zit inderdaad in Command + R nu.
Maar de screenshots zijn niet van CMD+R aangezien ik daar zie dat hij voorstelt om Sierra opnieuw te installeren i.p.v. een nieuwere versie (Big Sur)

Dus nog een keer doen, dan inderdaad naar Schijfhulpprogramma, de SSD selecteren, Klikken op Wis en APFS kiezen.

Daarna moet je dat scherm afsluiten en geeft hij als het goed is Big Sur als installatie optie weer i.p.v. Sierra.

[Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2021 21:01]

• Karoma
Command + R geeft eerst de wereldbol en dan toch echt de screens van hierboven.

Als ik voor wis kies dan heb ik de volgende opties (geen APFS):

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Oke, dan de bovenste.

• Karoma
Ja heb ik gedaan + GUID. Maar dan blijft het probleem zoals in eerdere screenshots.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karoma Heb je ook de opstartbeveiliging uitgezet?

Op de balk zie je terminal en opstartbeveiliging als het goed is.

Dan moet je toestaan om extern te booten en andere OS versies te installeren.

[Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2021 21:14]

• Karoma
In het "hoofdscherm" zie ik onder Hulpprogramma's:
Firmwarewachtwoordprogramma
Hier is geen wachtwoord ingesteld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karoma Oke zet bij secure boot dan No Security even aan en bij External Allow.

Dan Mac even afsluiten en probeer eens als boot commando OPTION+CMD+R

Als het goed is moet je dan direct verbinding maken met het netwerk en je Wifi wachtwoord invullen.

[Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 11-02-2021 21:39]

• Karoma
Ok, this is magic.

Zojuist kom ik weer in Opstart herstel maar nu in de Big Sur omgeving met de optie Big Sur te installeren. Meteen even de schijf gewist nu wel met APFS en Big Sur doet nu een poging om te installeren! Fingers crossed.

In elk geval dank voor de hulp tot zo ver :)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karoma Oke succes, laat maar weten waar de factuur naar toe mag ;)

• Karoma

Avondje goed besteed! Het was nog even spannend, met nog 12 minuten op de installatieklok klapte die er nog uit en deed een herstart met weer het apple logo en weer een andere timer. Maar het is goed gekomen.

Nogmaals dank voor alle hulp!

Wat uiteindelijk dus hielp:
Filefault instellen (ik had niet die opties die jij in beeld had @Greatsword, maar ik kon wel een wachtwoord instellen).
Reboot met OPTION+CMD+R (die had ik nog niet eerder geprobeerd geloof ik, dus misschien was Filefault niet nodig)
En tada, daar was Big Sur. Nog wel even juist formateren en toen was het mogelijk om de installatie uit te voeren.

• Riptide
Fijn dat het gelukt is top!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee