Toon posts:

Checkvraag: Gewenste aansluitingen/etc Receiver anno 2021

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
Allen,

korte vraag. Mijn pa krijgt van mij een nieuw audiosysteem. Dit mag hij uiteraard zelf kiezen, maar ik word wel geacht te zorgen dat alles uiteindelijk netjes samen werkt en alle wensen ingevuld zijn uiteraard (de wensen van mijn moeder pak ik dan even mee). Dat doe ik ook met liefde en plezier.

Long story short: Mijn pa heeft het om een of andere reden al jaren over Teufel. Voor wat ik kan vinden op het web, best prima merk. Hij heeft het telkens specifiek over deze set:

https://teufelaudio.nl/ultima-40-kombo-105808000

We kopen niets blind en gaan na de pandemie gewoon naar de showroom om te luisteren voor uberhaupt een beslissing te nemen en iets te kopen. Dit gaat dan ook niet over audiokwaliteit.

Als ik die versterker/cd speler bekijk dan zie ik aan de achterkant geen HDMI poorten. Mijn veronderstelling was dat tegenwoordig de receiver fungeert als knooppunt voor alle apparatuur en daarom veel HDMI aansluitingen moet hebben.

Bovenstaande sluit ik bv geen tv ontvanger, Blu-Ray speler, Tv en laat staan nog meer aan.

Conclusie, bovenstaande apparaat is niet geschikt voor zulks gebruik?

Daarnaast mis ik de nodige ondersteuning voor protocollen als airplay, kan geen FLAC afspelen, weet ik veel. Vooral mijn moeder is helemaal over naar het apple ecosysteem, inc spotify netflix etc etc.

Conclusie, ook dit is weer waar het apparaat simpelweg niet voor bedoeld is?

Hij wil ook nog graag zijn Marantz platenspeler aansluiten maar dat is dan weer geen probleem op de Teufel.

Hoofdvraag: Als mijn pa zo gebrand is op de Teufel speakers, moet hij naar mijn mening die combineren met iets als een Marantz NR1510 of een vergelijkbare Denon, Yamaha, etc.

Kllopt mijn idee over benodigde aansluitingen en protocollen/technieken? Dank!

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:52

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

KnoxNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:13:
We kopen niets blind en gaan na de pandemie gewoon naar de showroom om te luisteren voor uberhaupt een beslissing te nemen en iets te kopen.
Waarbij dat met Teufel nu juist niet hoeft. Je kan deze set gewoon bestellen, thuis testen en indien het niet bevalt na acht weken retour sturen.
Mijn veronderstelling was dat tegenwoordig de receiver fungeert als knooppunt voor alle apparatuur en daarom veel HDMI aansluitingen moet hebben.
Dat is één van de methodes. Wel de methode die mijn voorkeur heeft als alle apparatuur compatibel is.

HDMI op stereo apparstuur bestaat wel maar is pas iets wat je sinds een jaar op mainstream merken ziet. Denon heeft bijvoorbeeld de DRA-800H en Onkyo de TX-L20. Om er maar twee te noemen die ik zo ken. De speakers van Teufel zijn ook te bestellen zonder de versterker.
Bovenstaande sluit ik bv geen tv ontvanger, Blu-Ray speler, Tv en laat staan nog meer aan.
Klopt, die sluit je op de TV aan. De TV voert het geluid dan weer naar de receiver. Nadeel, de tv moet altijd aan staan en niet elke uitgang kan alle soorten audio tracks vervoeren. Waar het ook de vraag is wel audio de TV ondersteunt. HDMI ARC en S/PDIF Out zijn bijvoorbeeld maximaal stereo LPCM, Dolby Digital (Plus) en DTS 5.1. Waar HDMI eARC ook losless kan, dus bijvoorbeeld DTS HD Master Audio. eARC kan ook meer kanalen maar met een 2.0 setup heb je daar niet echt baat bij.
Zie boven.
Daarnaast mis ik de nodige ondersteuning voor protocollen als airplay, kan geen FLAC afspelen, weet ik veel. Vooral mijn moeder is helemaal over naar het apple ecosysteem, inc spotify netflix etc etc.

Conclusie, ook dit is weer waar het apparaat simpelweg niet voor bedoeld is?
Eerder functies die missen. Ik zou de Teufel zelf niet nemen. Zelfde reden als je noemt, geen netwerk functionaliteit. Kan je natuurlijk wel maken met externe devices/bronnen maar of het er dan gebruiksvriendelijker op wordt...
Hij wil ook nog graag zijn Marantz platenspeler aansluiten maar dat is dan weer geen probleem op de Teufel.
Phono In is een voordeel maar ook simpel op te lossen met een losse Phono Versterker.
Hoofdvraag: Als mijn pa zo gebrand is op de Teufel speakers, moet hij naar mijn mening die combineren met iets als een Marantz NR1510 of een vergelijkbare Denon, Yamaha, etc.
Dat is veelal wel de goedkoopste optie. Surround receivers bieden over het algemeen meer voor minder of hetzelfde geld op het gebied van functies. Maar zoals aangehaald zijn er ook stereo receivers met HDMI.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• KnoxNL
FeaR schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Waarbij dat met Teufel nu juist niet hoeft. Je kan deze set gewoon bestellen, thuis testen en indien het niet bevalt na acht weken retour sturen.
I know, maar gedoe. Zit niet te wachten op het terugsturen van.
Daarnaast, voor de context, pa en ma zijn 72 en 70, ben al lang blij dat ze zo ongelofelijk goed mee kunnen. Daarnaast hoort pa wat minder tegenwoordig (hoewel met fancy hoorapparaten zeker niet slecht) ;)

Zie het daarnaast maar als een uitje met hem naar DE O+
Dat is één van de methodes. Wel de methode die mijn voorkeur heeft als alle apparatuur compatibel is.

HDMI op stereo apparstuur bestaat wel maar is pas iets wat je sinds een jaar op mainstream merken ziet. Denon heeft bijvoorbeeld de DRA-800H en Onkyo de TX-L20. Om er maar twee te noemen die ik zo ken. De speakers van Teufel zijn ook te bestellen zonder de versterker.
Dat bevestigd wat ik al uitgevonden had, dank.
Klopt, die sluit je op de TV aan. De TV voert het geluid dan weer naar de receiver. Nadeel, de tv moet altijd aan staan en niet elke uitgang kan alle soorten audio tracks vervoeren. Waar het ook de vraag is wel audio de TV ondersteunt. HDMI ARC en S/PDIF Out zijn bijvoorbeeld maximaal stereo LPCM, Dolby Digital (Plus) en DTS 5.1. Waar HDMI eARC ook losless kan, dus bijvoorbeeld DTS HD Master Audio. eARC kan ook meer kanalen maar met een 2.0 setup heb je daar niet echt baat bij.
Ook hier zit ik dus weer juist. Tv always on is geen optie en zelfs dan is casten kudt met alle ingebouwde apps van de tv waar je van afhankelijk bent.
Eerder functies die missen. Ik zou de Teufel zelf niet nemen. Zelfde reden als je noemt, geen netwerk functionaliteit. Kan je natuurlijk wel maken met externe devices/bronnen maar of het er dan gebruiksvriendelijker op wordt...
Inmiddels zal duidelijk zijn dat gebruiksvriendelijkheid nr 1 is. Overigens rocked mijn ma een 2020 ipad pro en iphone 11, en mijn pa een Android Huawei en wat windows bakjes O+

[...]
Phono In is een voordeel maar ook simpel op te lossen met een losse Phono Versterker.
Klopt, maar again, simpel :)

[...]
Dat is veelal wel de goedkoopste optie. Surround receivers bieden over het algemeen meer voor minder of hetzelfde geld op het gebied van functies. Maar zoals aangehaald zijn er ook stereo receivers met HDMI.
Ik weet genoeg, dank!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 10:37
Ik denk dat die Denon DRA-800H die Fear al noemde een hele goede optie is, doet Airplay, doet Spotify, heeft de juiste aansluitingen en is makkelijk in gebruik.

Een surround receiver is misschien ietsje goedkoper nog te krijgen met alle toeters en bellen erop, maar voegt ook weer een hoop instellingen toe die het ingewikkelder maken.

Teufel verkoopt ook een paar stereo sets met die Denon DRA-800H in de set.

• KnoxNL
RobbieT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:14:
Ik denk dat die Denon DRA-800H die Fear al noemde een hele goede optie is, doet Airplay, doet Spotify, heeft de juiste aansluitingen en is makkelijk in gebruik.

Een surround receiver is misschien ietsje goedkoper nog te krijgen met alle toeters en bellen erop, maar voegt ook weer een hoop instellingen toe die het ingewikkelder maken.

Teufel verkoopt ook een paar stereo sets met die Denon DRA-800H in de set.
Ik ga naar dat model kijken :) Dank beiden.

Het viel me idd al op dat in het iets hogere segment de eigen merk receivers vervangen waren door Denon :) Dat bevestigd e.e.a. voor mijn gevoel nog meer.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:03
KnoxNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:13:

Als ik die versterker/cd speler bekijk dan zie ik aan de achterkant geen HDMI poorten. Mijn veronderstelling was dat tegenwoordig de receiver fungeert als knooppunt voor alle apparatuur en daarom veel HDMI aansluitingen moet hebben.

Die Teufel kan volgens mij wel, maar, dit hangt af van de in en uitgangen van je tv. Heeft deze een analoge tulp uitgang met voldoende hdmi ingangen dan kan je tv al je apparaten converteren naar analoog. Nadeel: de dac van je receiver zal waarschijnlijk beter zijn dan van de tv.

ook zie ik een optische ingang op de teufel, heeft de tv een optische uitgang? Dan kan het volgens mij ook.

Blijf je houden dat deze receiver niet kan streamen, dat weer op te lossen is door er een externe streamer met (ingebouwde) dac voor te zetten, die weer al je protocollen kan spelen.

Aan de andere kant, die voorgestelde Denon kan ook bijna alles wat de Teufel kan en dan ben je in 1 keer, op de voorversterker van de platenspeler na klaar en maak je het verhaal een stuk simpeler.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
KnoxNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:02:
[...]

I know, maar gedoe. Zit niet te wachten op het terugsturen van.

Zie het daarnaast maar als een uitje met hem naar DE O+
Het staat je natuurlijk vrij om naar Duitsland te rijden. Als je aan de grens woont een kleine moeite natuurlijk. Maar als je wat verder weg woont, betwijfel ik of het niet meer gedoe is dan gewoon laten ophalen. Dat is hoe teufel in Nederland werkt. Je plant een ophaalmoment en teufel komt zelf langs (of laat een bezorgdienst langskomen). Je hoeft iig niet zelf naar een pakketpunt.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 11-02-2021 22:33]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:03
LA-384 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Het staat je natuurlijk vrij om naar Duitsland te rijden. Als je aan de grens woont een kleine moeite natuurlijk. Maar als je wat verder weg woont, betwijfel ik of het niet meer gedoe is dan gewoon laten ophalen. Dat is hoe teufel in Nederland werkt. Je plant een ophaalmoment en teufel komt zelf langs (of laat een bezorgdienst langskomen). Je hoeft iig niet zelf naar een pakketpunt.
Volgens mij is het dragen van een medisch mondkapje verplicht in Duitsland.

• KnoxNL
Misschien bedank ik me nog tav beazoeken versus laten versturen, zeker als de receiver en speakers van 2 partijen komen.

Ik ga nog wel even kritisch in het assortiment bij de diverse merken kijken, bij de Denon zijn de handleidingen op de site van medio 2019, wat hem bijna 2 jaar oud maakt.

Uiteindelijk wil je er zo lang mogelijk mee doen en zo lang mogelijk updates krijgen uiteraard dus ook een zo nieuw mogelijk apparaat.

Is bekend welke merken lang ondersteuning bieden, en wat is eigenlijk een redelijke termijn voor een receiver om ondersteuning te krijgen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:52

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

KnoxNL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:11:
Misschien bedank ik me nog tav beazoeken versus laten versturen, zeker als de receiver en speakers van 2 partijen komen.
Ik ben pro luisteren maar de reden om naar Duitsland te gaan om naar Teufel te luisteren ontgaat mij aan alle kanten. Je zit sowieso nu met Corona en dergelijke maar vooral omdat Teufel de beste oplossing biedt in deze: luisteren naar de speakers in je eigen ruimte en dus met eigen akoestiek. Beter kan je het niet hebben.
KnoxNL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:11:
Uiteindelijk wil je er zo lang mogelijk mee doen en zo lang mogelijk updates krijgen uiteraard dus ook een zo nieuw mogelijk apparaat.
Dat is een lastige. Niet alleen om de updates van de firmware (waarvan ik nooit officiële onderzoeken of documenten heb gezien hoe lang een receiver in support is) maar ook qua aansluitingen. De tijd dat je tientallen jaren met een receiver deed omdat er toch niets meer was dan S/PDIF met maximaal DTS dan wel Dolby 5.1 is niet meer. De HDMI standaard gaat veel sneller tegenwoordig. Na enkele jaren ben je al niet meer up to date op dat vlak. Of dat er is met een 2.0 receiver? Mijns inziens niet. Als je up to date wilt zijn koop je een receiver met HDMI 2.1. Al wil je dat ergens ook weer niet aangezien er problemen zijn (bij diverse (alle?) merken) met de implementatie van HDMI 2.1 in combinatie met een game console. Schijnt nog steeds geen oplossing voor te zijn en schijnt ook hardwarematig te zijn dus dat wordt een terugroepactie en niet op te lossen via firmware.

[Voor 19% gewijzigd door FeaR op 12-02-2021 10:20]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• KnoxNL
FeaR schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Ik ben pro luisteren maar de reden om naar Duitsland te gaan om naar Teufel te luisteren ontgaat mij aan alle kanten. Je zit sowieso nu met Corona en dergelijke maar vooral omdat Teufel de beste oplossing biedt in deze: luisteren naar de speakers in je eigen ruimte en dus met eigen akoestiek. Beter kan je het niet hebben.

[...]

Dat is een lastige. Niet alleen om de updates van de firmware (waarvan ik nooit officiële onderzoeken of documenten heb gezien hoe lang een receiver in support is) maar ook qua aansluitingen. De tijd dat je tientallen jaren met een receiver deed omdat er toch niets meer was dan S/PDIF met maximaal DTS dan wel Dolby 5.1 is niet meer. De HDMI standaard gaat veel sneller tegenwoordig. Na enkele jaren ben je al niet meer up to date op dat vlak. Of dat er is met een 2.0 receiver? Mijns inziens niet. Als je up to date wilt zijn koop je een receiver met HDMI 2.1. Al wil je dat ergens ook weer niet aangezien er problemen zijn (bij diverse (alle?) merken) met de implementatie van HDMI 2.1 in combinatie met een game console. Schijnt nog steeds geen oplossing voor te zijn en schijnt ook hardwarematig te zijn dus dat wordt een terugroepactie en niet op te lossen via firmware.
Inderdaad, moderne interfaces en protocollen maken het lastig, afhankelijk van wat je wilt.

Ik heb zelf bv een Philips FR966 uit de tijd dat ze nog fatsoenlijk spul maakten. Ik denk dat ie zeker 20 jaar oud is nu. Staat hier braaf 2 Jamo S608 zuilen aan te sturen, klinkt heel aardig.

Mijn PC is via HDMI op de tv aangesloten en daar doe ik alles mee. De TV functioneert als DAC en vervolgens met rood/wit tulp naar de recieiver.

Voor MIJN gebruik dikke prima, veel controle en goed geluid.

In dat opzicht zijn mijn ouders mij vooruit inderdaad, haha.

HDMI 2.1 snap ik maar is geen vereiste, ze kopen toch geen tv die dat nodig heeft, nu niet en in de aankomende jaren ook niet. Ze willen ook niet een al te grote tv dus 4K 60Hz is echt wel afdoende.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee