Toon posts:

Advies: zonnepanelen op platdak met 2 offertes

Pagina: 1
Acties:

• Tsja83
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:06
Komende maand wil ik graag zonnepanelen laten aanleggen. Ik heb meerdere offertes aangevraagd en hieronder de twee meest aantrekkelijke (qua EUR/WP)

De ene offerte is op basis van 11 panelen op zuid en de ander 12 panelen oost-west. Beide offertes op basis van Enphase (volgens de installateurs ivm veiligheid en ik maar 1 buis heb naar dak). Eigen gebruik is ongeveer 4300 Kwh per jaar.

Was benieuwd naar jullie mening, vooral met betrekking tot oost-west versus zuid en de prijzen. Doorgaans was het streven voor de installatie qua prijs op 1 euro per WP uit te komen, maar weet niet of dit ook realistisch is bij Enphase installaties (versus string). De ene installateur adviseert zuid ivm maximale opbrengst en snel terugverdienen en de ander oost-west ivm beter eigen gebruik bij afschaffen saldering.

Mijn situatie

Plat dak welke grofweg oost-west is georiënteerd.
Afmetingen staan in het plaatje. Grofweg 6 meter breed en 7 meter lang, exclusief opbouw op balkon.
Aan de bovenkant (noordzijde) staan de afvoer van CV en afzuiginstallatie. Deze leveren dus geen schaduw op mijn dak. Voor de rest ook geen schaduw

Offerte 1
11 JA panelen van 380WP met zuid-orientatie en Enphase micro-omvormer. Totaal 4180 WP. Offerte voor € 4.625 (ex BTW) inclusief installatie en aanpassing meterkast. tekening is toegevoegd. Komt op ongeveer € 1,11 per WP

Offerte 2
12 Q cells G8 355 WP panelen met oost-west orientatie en Enphase micro-omvormer. Totaal 4260 WP en offerte voor € 5.108 (ex BTW) inclusief installatie. Geen tekening beschikbaar. komt op ongeveer € 1,20 per WP.

Dank alvast en eventuele vragen beantwoord ik graag.

[Voor 0% gewijzigd door Tsja83 op 11-02-2021 18:30. Reden: typo]

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Die 700 euro gaat lang duren voordat je die hebt terugverdiend met het verschil tussen micro omvormers en een goede stringomvormer. (offerte 1)

Offerte 2 is niet interessant vanwege maar amper meer Wp, oost/west en voor veel meer geld.

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2021 19:00]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Tsja83
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:57:
Die 700 euro gaat lang duren voordat je die hebt terugverdiend met het verschil tussen micro omvormers en een goede stringomvormer. (offerte 1)

[Afbeelding]
Dat is duidelijk. De installateur gaf wel aan dat ik maar 1 buis vanaf dak naar binnen heb, waardoor voor stringomvormer nog een extra buis naar het dak moet worden gemonteerd. Maar dat zal geen 700 euro zijn gok ik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
In die buis kunnen toch 2 x 4 mm2 DC draden? (nou vooruit ook een aarde draad)
Ik ga er vanuit dat je binnen de omvormer ophangt en die met AC kabel of vd draad in buis naar de meterkast kan brengen binnenshuis?

En voor brand hoef je niet bang te zijn.
De oorzaak ligt vaak bij de vakbekwaamheid van de installateur.
Dus geen dozen schuivers op je dak toestaan die zaken doen met derden.

Kijk eens bij winkelman hengelo of solar-bouwmarkt
Ik weet niet welke regio je woont.

[Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2021 19:09]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Tsja83
Ja, de omvormer komt binnen te hangen op zolder en vandaar uit richting meterkast. De leiding is iets van 1,8 cm breed, dus twee draden naar buiten moet lukken. Dus dan zou string inderdaad een stuk goedkoper zijn als dat kan met 1 buis naar buiten.

Woon in de regio groot Amsterdam

[Voor 40% gewijzigd door Tsja83 op 11-02-2021 19:16]

• AUijtdehaag
  • Niet online
19 mm gaan zelfs 4 x 6 mm2 in (met moeite als het niet te lang stuk is)

Amsterdam, dan zal winkelman te ver zijn (hengelo)
Jammer want SMA is daar een stuk goedkoper dan bij solar-bouwmarkt.

En zie ook.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen Coolblue en Zonneplan"
(anders post ik alles dubbel)

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2021 19:19]

• Tsja83
Dank. Zal ik in ieder geval bij de aanbieder van offerte 1 nog een string offerte aanvragen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee