Toon posts:

Intergas ketel niet te lokaliseren gejoel

Pagina: 1
Acties:

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:10
Wij hebben 3 jaar een Intergas CV ketel en sinds kort komt er als de ketel aanslaat een hoog joelend geluid vrij, in bijna alle kamers in huis hoor je het behalve bij de ketel, gaat de ketel uit dan stopt het gejoel. In bepaalde ruimtes klinkt het harder dan anderen, de ketel hang top zolder en zelfs in de huiskamer beneden kun je het horen.
Ik ben met een schroevendraaier de leidingen langs geweest, schroevendraaier er tegenaan zetten en je oor tegen het handvat, helaas niets.
Tijdens het joelen bij de ketel geluisterd en daar hoor je het gewoon niet, maar het moet er wel vandaan komen, we worden er s'nachts wakker van en de monteur komt volgende week.
Iemand misschien een idee wat ik kan uitproberen om het te kunnen lokaliseren?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:36
Hoeveel druk staat er op het systeem en is ontluchten misschien nodig? Gaat het weg als je een bepaalde thermostaatknop helemaal open zet?

[Voor 32% gewijzigd door Deef_K op 11-02-2021 18:27]

• Malle-piet
Het systeem staat op de juiste druk, ik heb geen platen met thermostaatknoppen maar welke knop ik draai open of dicht, het maakt allemaal niet veel. Ik heb alles goed ontlucht en hoor nergens gekraal en als ik de schroevendraaier op de leiding van de platen zet hoor ik het gejoel niet.

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:01

aapelite

Do the kirby!

Wij hebben dit ook met een vrij nieuwe ketel van Remeha (2016). Toen hij net geïnstalleerd was niet. Nieuwe ketels hebben een modulerende pomp ivm energiebesparing. Bij ons werd het huis warm, maar niet comfortabel. In overleg met de monteur konden we het moduleren uitzetten en de pomp op een vaste stand zetten. Sindsdien staat hij in de hardste stand. We horen dan ook het water door de leidingen suizen (ongeacht of een CV open staat, want de leidingen lopen door het hele huis). Bij de CV ketel zelf hoor ik dat ook niet.

Ik kan het moduleren weer aan laten zetten, of de pomp op halve stand laten zetten. Heb het nog niet geprobeerd, maar weet dus dat dat geluid hier zeker komt van hoe hard de pomp aan het pompen is.

Aangezien je ook een vrij jonge ketel hebt zou je dat eens kunnen checken. Onze pomp kan ook op afstand worden aangepast door de monteur ivm slimme thermostaat. Misschien dat dit bij jou ook een optie is.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58
gefluit van de leidingen is vaak een half-geopende doorgang in het circuit. Eventueel een kapotte pomp, alhoewel je dat meestal bij de ketel zelf ook wel kunt horen. Verder zit er nog een fan in het ding, maar het is niet logisch dat je die in andere ruimtes hoort.

• __fred__
aapelite schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:44:
Wij hebben dit ook met een vrij nieuwe ketel van Remeha (2016). Toen hij net geïnstalleerd was niet. Nieuwe ketels hebben een modulerende pomp ivm energiebesparing. Bij ons werd het huis warm, maar niet comfortabel. In overleg met de monteur konden we het moduleren uitzetten en de pomp op een vaste stand zetten. Sindsdien staat hij in de hardste stand. We horen dan ook het water door de leidingen suizen (ongeacht of een CV open staat, want de leidingen lopen door het hele huis). Bij de CV ketel zelf hoor ik dat ook niet.

Ik kan het moduleren weer aan laten zetten, of de pomp op halve stand laten zetten. Heb het nog niet geprobeerd, maar weet dus dat dat geluid hier zeker komt van hoe hard de pomp aan het pompen is.

Aangezien je ook een vrij jonge ketel hebt zou je dat eens kunnen checken. Onze pomp kan ook op afstand worden aangepast door de monteur ivm slimme thermostaat. Misschien dat dit bij jou ook een optie is.
Het is (meestal) zonde om je pomp keihard te laten draaien. Het kost extra stroom, extra slijtage, en verslechtert de warmteafgifte in de ruimtes (tenzij het heel koud is). Als je verschil in aanvoer- en retourtemperatuur nou te laag is, zou ik de snelheid toch weer laten regelen door de ketel.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03

Tens

fits the description

Gebarsten branderbed kan ook een irritante fluittoon geven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Wanneer heeft de ketel voor het laatst onderhoud gehad?

• __fred__
Ik bedenk me ineens iets (heb zelf een intergas HR compact). Mijn installateur (volgens mij een goeie) heeft me eens laten weten dat de boutjes van de brander lostrillen en dat ie dan gaat loeien, Helemaal lostrillen is ketel afschrijven. Daarom was zijn advies om max om het jaar het onderhoud te laten doen. Niet uitstellen of vergeten bij deze ketel dus.
Of dat voor een nieuwere ketel nog steeds geldt, kan ik je niet vertellen.

[Voor 9% gewijzigd door __fred__ op 11-02-2021 20:34]

• Malle-piet
Dit jaar is de ketel aan de beurt voor onderhoud volgens de planning van de installateur, ik neem het mee in het verhaal naar de monteur toe, ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie inbreng. De monteur komt aankomende week de ketel checken.

[Voor 11% gewijzigd door Malle-piet op 12-02-2021 06:10]

• Malle-piet
De monteur is geweest en na lang zoeken heeft hij de snelheid van de pomp iets verlaagd waardoor het gejoel verdween. Omdat het ouder CV systeem is kan er ergens een vernauwing zitten of een klep die anders reageert en als het water er dan te snel langs jaagt er gejoel kan ontstaan, was het relaas en tot op heden is het stil.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee