Omgevingsvergunning bijgebouw afgewezen in het vooroverleg

Pagina: 1
Acties:

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vergunningsaanvraag gedaan voor een keerwand en bijgebouw op ons perceel.
Vandaag brief gehad van de gemeente. Uit het vooroverleg blijkt dat men negatief is ten aanzien van het bijgebouw en positief ten aanzien van de keerwand.

Reden van de gemeente: het bouwplan (dus mijn wensen om een bijgebouw neer te zetten) voldoet niet aan de regels van de ter plaatse geldende beheers verordening.

A.d.h.v. een artikel (26.2.1) mag de bebouwing uitsluitend in het bouwvlak en bijbehorende bouwwerken uitsluitend in het bouwvlak en binnen de aanduiding bijgebouwen worden gebouwd.

De betreffende ambtenaar heb ik gebeld en gevraagd waar ik dit kon zien. Hij verwees naar ruimtelijkeplannen.nl waar ik de aanduiding bijgebouwen kon zien.

Waar het op neer komt is dat we een ruim perceel oppervlak hebben (440m2), maar ik niet dichter richting de straatkant mag bouwen die parallel langs onze woning loopt.

Ik heb hem gevraagd of het bijgebouw ook geen overkapping, kapschuur, carport of tuinhuis mocht zijn. De ambtenaar in kwestie geeft aan dat dat inderdaad ook niet mocht. Men maakt zich namelijk druk over het zichtwerk, belemmering van het zicht of onttrekken van het zicht.

Ik heb hem ook gevraagd wat als het gebouw volledig aan het zicht is onttrokken. Ook dan zal er geen instemming plaats vinden.

Bezwaar maken kan ik niet, het enige wat ik kan doen is het proces ingaan van een binnenplanse of buitenplanse afwijking volgens mij. De ambtenaar gaf wel al op voorhand aan dat ze negatief zouden adviseren, want anders had hij straks te maken met 100'den uitzonderingen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik hier naar kijk, wij hadden/hebben over de hele breedte van de achtererfgrens een natuurlijk aflopend talud, hier is ondertussen al een deel van afgegraven maar daar is naar mijn idee weinig mogelijkheid meer om te bouwen. Toch wordt dat aangeduid als gedeelte waar er gebouwd mag worden.

Als ik kijk naar naast de woning, ligt er een lap grond van 8 meter breed bij 14 meter lang waar ik dus op geen enkele wijze een gebouw naar mag zetten. Dat vind ik lastig te verteren.

Zie hieronder wat ons idee was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GSPKpZgDX-S_PLj4RuF-FxZ5Mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OTy4eALS1Tp3eNOTsnmdFzSC.png?f=user_large

Het gaat dus om het bijgebouw op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8KS12dFwM-G3QCc_gXkuZna_LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yCb1MhYzOxl7CiWYqgJcS6I7.jpg?f=user_large

En hier links van de buitenkeuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAujc9XldvAEmHGuWAroNGw6V5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9DYCQLRidUPYIIbhUGiT2ZQ.jpg?f=user_large

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog constructieve tips hoe ik wellicht toch een mouw kan passen aan de situatie?

BvD _/-\o_

offtopic:
ik zou graag niet belanden in discussies over of het nu wel of niet mag en dat ik me daar maar bij neer moet leggen

discogs

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ben bang van niet, een beetje nadeel van een hoekwoning.
Je hebt aan twee kanten last van de regel dat je niks mag bouwen wat dichter bij de weg staan dan de woning zelf.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:45
Bijgebouw en buitenkeuken omdraaien van plek een optie? Dus de buitenkeuken bij de weg, en het bijgebouw achter de woning.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het verhaal klopt precies. Wij hebben ook een hoekperceel en mogen ook alleen bouwen "binnen diezelfde lijntjes". Wat je "naast" dat bouwvlak mag, is heel beperkt. Eigenlijk kun je alles wat de hoogte in gaat wel vergeten, tenzij het groen is.

Dat "bijgebouw" (of het nou een overkapping of een dichte "schuur" wordt, moet achter de woning komen. Bij ons staat het bijgebouw (schuur + kantoor in ons geval) uiterst rechts achter het huis. Daar heb je dan in principe nog wel meer dan genoeg ruimte over voor een flinke overkapping (of alleen een frame voor bijvoorbeeld een schaduwdoek ofzo. Ik snap dat je daar eigenlijk niet op zt te wachten vanwege de oriëntatie (dat is zuid in jullie geval). Dat bijgebouw gaat je dus wel wat zon kosten op die plek. In hoeverre vind je dat erg?

Waar je misschien nog wel wat aan hebt: een pergola is vergunningsvrij en wordt gezien als tuinmeubilair. Max. 2,5 meter hoog even uit mijn hoofd. Daarmee kun je misschien toch je buitenkeuken nog wat "vorm" geven. Die schuift dan wat naar links om helemaal rechts achter het huis wat ruimte te krijgen voor bijgebouwtje.

En een bijgebouw hoeft natuurlijk ook niet een vierkant of rechthoek te zijn. Je kan het ook een beetje in een driehoek vorm maken, zodat je gevoelsmatig wat meer terras overhoudt direct achter je huis. Hebben ze bij ons ook "een beetje" gedaan, zodat het niet zo "lomp" oogt.
Superflip schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:45:
In Belgiē zetten we zo'n constructie gewoon neer zonder vergunning :+)
Verhuizen naar België vind ik dan wel een vrij radicale oplossing. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-02-2021 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50

Superflip

*pwiet*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50

Superflip

*pwiet*

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:39:

[...]

Verhuizen naar België vind ik dan wel een vrij radicale oplossing. :)
Maar even concreet, hoe streng zijn ze hier in Nederland op en wie controleert?
Als jij een hoge omheining / struik neerzet aan de straatzijdes zodat het volledig aan het zicht onttrokken is, wie gaat jou dan tegenhouden en wat is het slechts mogelijke scenario?

Voor die pergola, en buitenkeuken kan jij je er altijd 'uitlullen' dat het geen permanente en dus verwijderbare constructie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Superflip schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Als jij een hoge omheining / struik neerzet aan de straatzijdes zodat het volledig aan het zicht onttrokken is, wie gaat jou dan tegenhouden en wat is het slechts mogelijke scenario?

Voor die pergola, en buitenkeuken kan jij je er altijd 'uitlullen' dat het geen permanente en dus verwijderbare constructie is.
Het slechtst mogelijke scenario is dat je er zeg 30-50k tegenaan gooit, een paar weken van geniet, een van de buren de gemeente belt en je na een fikse boete de boel mag afbreken. Er is hier afgelopen jaar nog een topic geweest van een tweaker die aan de bel wilde trekken omdat de buren de bouwregels overtraden op een vergelijkbare manier.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 11-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27
In België hoeft een constructieberekening voor zover ik weet helemaal niet naar de gemeente, ook voor grotere gebouwen niet. Ik kan uit betrouwbare bron vertellen dat dat ook niet ideaal is. :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daar was ook weinig te verliezen qua aanzicht...

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
loewie1984 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:50:
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog constructieve tips hoe ik wellicht toch een mouw kan passen aan de situatie?

BvD _/-\o_

offtopic:
ik zou graag niet belanden in discussies over of het nu wel of niet mag en dat ik me daar maar bij neer moet leggen
Container ingraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

[...]

Gemeente maakt/koopt met enige regelmaat luchtfoto's. Hier kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Software vergelijkt automatisch. Net als landjepik van gemeente.. Ze moeten ook wel optreden om geen precedentwerking te krijgen.

[...]

Hangt een beetje af van waar je precies woont natuurlijk, maar het is zeker niet ondenkbaar dat er herrie van komt. Er worden in (veel?) gemeenten zelfs periodiek luchtfoto's genomen. Ik zou het risico zeker niet nemen, als het om iets kostbaars gaat. Mocht de gemeente gaan procederen, dan kom je bij de rechter echt niet weg met een "fietsenhok op wieltjes". Als dat ding altijd op dezelfde plek staat, dan wordt het gewoon gezien als een "bijbehorend gebouw". Ik weet van redelijk recent (in mijn vorige woonplaats) nog wel dat iemand een half verzonken fietsenhokje in zijn voortuintje had gemaakt. Die mocht het dus inderdaad mooi afbreken. In het buitengebied heb je er vaak wat minder last van, omdat daar de regels gewoon wat soepeler zijn en de percelen een stuk groter.

Zeker als je huis een beetje beeldbepalend is, kun je er bijna vanuit gaan dat je er wel iets van gaat horen als je zomaar wat neerzet. Ik begin er niet aan in ieder geval.

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Dank voor de constructieve reacties.

De boel omdraaien achter het huis de schuur en links van het huis de buitenkeuken is niet mogelijk:
1. het kost me te veel geld
2. dan moet ik opnieuw talud gaan afgraven (we waren al met enkele werkzaamheden begonnen)
3. de keerwand en fundering voor het bijgebouw liggen er al in

Dan container ingraven, crossed my mind
Het gebouw gewoon bouwen, also crossed my mind. Sterker nog als ik het had mogen bouwen dan was het voor het grootste gedeelte aan het zicht ontrokken geweest, dus ik zou kunnen zeggen dat ík mij niet kan voorstellen waar de gemeente nu een punt van maakt.

Maar ik begrijp de regels, en als dit is wat ze zijn. Heb ik straks een mooi zonneterras van 4x7x0.25 cm dik beton. Lekker stevig maar kan ik helaas niet klussen in mijn beoogde klusschuur.

Mits het bestemmingsplan wordt herzien of er een kans van slagen is met een procedure zie ik vooralsnog weinig andere mogelijkheden.

Want het gaat dus om dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lf0f8ZbI9I5CjE7_YMBLyWBKB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iq0Hl3nzQ7fAzsTFVMw06Sle.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_mtc6KzkfFRJgsURPMK6UUBZwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7jBmyPZr035dkW0SYB2xpPb3.png?f=user_large

Men maakt zich dus druk om iets wat men feitelijk niet ziet. De klimop rondom is alweer een stuk hoger, en het hek met de achterburen is ook vorig jaar klimop aangeplant dus ook van de achterkant is het straks niet te zien.

discogs

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:01
Offtopic, maar in de eerste kaart is nog een straatnaam zichtbaar, terwijl de rest wel is geblurred. In combinatie met de kadastrale kaart is precies te bepalen waar je woont.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:10:
Offtopic, maar in de eerste kaart is nog een straatnaam zichtbaar, terwijl de rest wel is geblurred. In combinatie met de kadastrale kaart is precies te bepalen waar je woont.
Dank voor de oplettendheid, ik heb het even tussen "members only" gezet

discogs

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:13
loewie1984 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Dank voor de oplettendheid, ik heb het even tussen "members only" gezet
Op de laatste afbeelding staat in de weg nog je straatnaam :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maak er een caravan van. (pipo wagen) die mag daar waarschijnlijk wel staan.

twain4me schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:49:
maak er een caravan van. (pipo wagen) die mag daar waarschijnlijk wel staan.
https://www.ad.nl/amersfo...naar-de-rechter~a27500ce/

Zelfs dat is geen zekerheidje. Korte samenvatting in 2 steekwoorden: bouwwerk.... rechter....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-02-2021 23:04 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:03:
[...]

https://www.ad.nl/amersfo...naar-de-rechter~a27500ce/

Zelfs dat is geen zekerheidje. Korte samenvatting in 2 steekwoorden: bouwwerk.... rechter....
nee, zeker geen zekerheid.

als je het dan toch via de regels wil doen zou ik vragen mag ik daar een caravan stallen.
die pipo wagen is in het voorbeeld eigenlijk niet meer mobiel en ook het gebruik maakt het een bouwwerk de wagen zelf waarschijnlijk niet.

opzich best handig een mobiele klus schuur, is het helpen van familie ineens een stuk dragelijker. ipv dat je met prut staat te werken heb je al je spul bij je :+ heeft TS wel een inrit vergunning nodig _O-
Dit is de definitie van een bouwwerk.
elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
[...]

Tegenwoordig is handhaven veel eenvoudiger. Daar heb je satellietfoto's voor en software die de verschillen vaststelt. Ik zou het er niet op gokken.
Niet leuk, uithuilen en opnieuw beginnen.
Pagina: 1