Wat is jullie mening hier over. Ik heb een i9 10900k gekocht en is nog geseald, nu lees ik verschillende meningen over de V Batch en de X Batch weet iemand wat een goeie batch nummer is of welke batch beter is? Mijn batch nummer is V036F907
Mijn mening is dat jij zeer waarschijnlijk niet probeert om hem all core 24/7 stabiel te krijgen op 5.3Ghz of hoger. Daarvoor heb je een perfect moederbordje nodig en hoge voltages met adequate koeling, eventueel zelfs direct-die waterkoeling.
Dan pas kan je twisten over de V en X batch.
Het maakt dus voor een normaal persoon die een beetje overklokt niet veel uit.
Ik heb een asus maximus xii extreme met een custom hydro x van corsair en 4x8 4000mhz corsair dominator platinumbierschuit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:51:
Mijn mening is dat jij zeer waarschijnlijk niet probeert om hem all core 24/7 stabiel te krijgen op 5.3Ghz of hoger. Daarvoor heb je een perfect moederbordje nodig en hoge voltages met adequate koeling, eventueel zelfs direct-die waterkoeling.
Kwa moederbordje is dit wel voldoende
Alles is nog nieuw in de verpakking daarom vraag ik welke batch het beste is anders stuur ik deze weer terug mijn goal is 24/7 5ghz stable
Oow dat hoor ik graag liefst natuurlijk lage voltage en low temps Mijn main ding is toch gamen
Mijn oude setup is een
Asus rampage V extreme edition 10
I7 5960x 4.5ghz 1.25v en catch 4.2ghz 1.20v al vierjaar
8x4gb 3200mhz corsair lpx
Met de i7 5960x was het wel een dingentje kwa batch nummer en serie nummers.
vandaar dat ik een beetje rond vraag wat een goeie i9 batch is hahah
Dus het werd eens tijd om te upgraden
Bedankt voor je hulp ππΌππΌ
Mijn oude setup is een
Asus rampage V extreme edition 10
I7 5960x 4.5ghz 1.25v en catch 4.2ghz 1.20v al vierjaar
8x4gb 3200mhz corsair lpx
Met de i7 5960x was het wel een dingentje kwa batch nummer en serie nummers.
vandaar dat ik een beetje rond vraag wat een goeie i9 batch is hahah
Dus het werd eens tijd om te upgraden
Bedankt voor je hulp ππΌππΌ
@JF050 Ik heb voor je een supersnelle tutorial geschreven mocht je dat handig vinden. Ik heb zelf een Maximus XII Hero met een 10850K, gebenched op 5.3Ghz. (4.9Ghz all core 24/7)
(het heet ook wel eens een dirty overclock, want er zijn meerdere manieren om je CPU te overklokken tot je er gek van wordt
)
Ik doorloop met deze lap tekst door je BIOS en heb alleen opgeschreven wat ik veranderd heb en heb wat waardes voor jou eraan gekoppeld.
Stress testen e.d .. daar mag je zelf mee verder gaan of open een topic ervoor. Dit helpt je in ieder geval wat op weg.
Veel succes en plezier:
(het heet ook wel eens een dirty overclock, want er zijn meerdere manieren om je CPU te overklokken tot je er gek van wordt

Ik doorloop met deze lap tekst door je BIOS en heb alleen opgeschreven wat ik veranderd heb en heb wat waardes voor jou eraan gekoppeld.
Stress testen e.d .. daar mag je zelf mee verder gaan of open een topic ervoor. Dit helpt je in ieder geval wat op weg.
Veel succes en plezier:
Als je je systeem voor het eerst gaat opstarten en je wilt out of the box naar 5Ghz dan zou ik als eerste het BIOS updaten naar laatste versie.
Als je dat doet en hij is klaar om te herstarten, schrik niet.. je gaat een aantal herstarts meemaken en wat 'dooie' momenten als er verschillende firmwares worden geupdate. Gewoon laten gaan totdat hij naar het O/S wil opstarten of dat je de melding krijgt op het POST scherm om F1 of F3 te drukken (voor behouden intel limieten of limieten te verwijderen).
Je kunt beide indrukken (F1/F3) want overclocken doen we manueel, en je duikt je BIOS in:
1-Druk op F7 voor advanced mode
2-tabblad extreme tweaker:
a)Ai Overclock tuner XMP 1
b)asus multicore enhancement : auto -lets bios optimize
c)AVX Instruction.......Offset: User specify -> hieronder bij Value selecteer 0
d)CPU core ratio : sync all cores
e)all core ratio limit : 50
f)DIGI+ VRM - druk enter
f1) CPU Load-line : kies level 5 - 6 of 7. 5 en 6 liggen dicht bij elkaar, level 7 is aardig wat sterker. Ik zou 6 kiezen.
f2)CPU current capability: 140%
f3)CPU power phase control: optimized
f4)DRAM Current capability: 130%
DRUK OP ESC NAAR VORIG VENSTER
g)Internal CPU Power management - druk op enter
g1) CPU Core/cache current...... : 255.75 (of je drukt een 6-tal hogere nummers 6666666, bij enter gaat het auto naar max waarde)
g2 Long Duration Package...: 4095 (of ook 4444 of 5555 etc..)
g3) Short duraction Package....: 4095
DRUK OP ESC
h)Min. CPU Cache Ratio : 43 (kan altijd hoger met is afhankelijk van je Vcore! dus als laatste mee spelen)
i)Max CPU Cache.. : 43
j)CPU Core/Cache voltage: manual mode
k)CPU Core Voltage Override ( 1.350V moet zeker lukken)
l) DRAM Voltage : 1.35 / 1.38 V (je gebruikt 4 repen, dus zou 1.365 nemen)
m)CPU VCCIO Voltage: 1.25 (MAX IS 1.3 ~ 1.35V voor 24/7!!!!!!) (memory controller voltage rail)
n)CPU System Agent...: 1.25V (MAX IS 1.4V voor 24/7!!!!!) ook wel VCCSA voltage, memory controller e.d. voedingsrail)
!!VCCSA EN VCCIO NOOIT OP AUTO LATEN STAAN BIJ XMP PROFIELEN OF HOGE RAM WAARDES, DEZE VOLTAGES KUNNEN SNEL OMHOOG SCHIETEN DOOR ASUS!!
o) TABBLAD ADVANCED
o1)Cpu Config....
o2)CPU - Power Management...
o3)Boot performance : turbo performance
o4) Intel Speedtsep : disabled
o5) Speedshift : disabled
06) CPU C-states : disabled
Druk 2x ESC Voor MENU ADVANCED
p)Tabblad TOOL:
p1)Flexkey : Safe Boot (volgens mij heb je die erop zitten??)
p2)ASus Armoury Crate : Disabled
F10 SAVE&EXIT
Aa super dat waardeer ik zeker BEDANKT ππΌππΌbierschuit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:05:
@JF050 Ik heb voor je een supersnelle tutorial geschreven mocht je dat handig vinden. Ik heb zelf een Maximus XII Hero met een 10850K, gebenched op 5.3Ghz. (4.9Ghz all core 24/7)
(het heet ook wel eens een dirty overclock, want er zijn meerdere manieren om je CPU te overklokken tot je er gek van wordt)
Veel succes en plezier:
[...]
Batches op zich betekenen niet super veel bij de 10xxx CPU's tot nu toe.
SP rating (ASUS BIOS) is belangrijker maar dit zie je pas na installatie van je CPU. SP63 of lager is over het algemeen 5.1Ghz max of lager, SP64-100 is 5.2Ghz, SP116+ is 5.3Ghz all core. Dat is heel algemeen genomen maar klopt in 70-80% van de gevallen wel aardig.
SP rating (ASUS BIOS) is belangrijker maar dit zie je pas na installatie van je CPU. SP63 of lager is over het algemeen 5.1Ghz max of lager, SP64-100 is 5.2Ghz, SP116+ is 5.3Ghz all core. Dat is heel algemeen genomen maar klopt in 70-80% van de gevallen wel aardig.
~ 5800X3D @ 4600 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Neo @ 3800-15-15-15-35-50-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11500 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~
OkΓ© duidelijk dus hoe hoger de SP rating hoe beter βzeg maarβ het is volgens mij beetje geluk hebben wat voor een cpu je krijgt als ik een 63 of lager krijg is het dus met andere woorden een waardeloze chip die veel stroom nodig heeft en laag kloktImprezzion schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:23:
Batches op zich betekenen niet super veel bij de 10xxx CPU's tot nu toe.
Bord maakt niet veel uit.
Als een cpu goed is, is hij dat ook in een slecht bord.
Ja, je kunt niet het volledige potentieel eruit halen maar de cpu blijft goed.
Sp rating is niet zaligmakend. Ja, het geeft een goede indicatie maar sommige SP in het middengebied zijn ook gewoon top cpu's. Het advies hierin is; alle cpu's testen.
Batches maken deze generatie meer uit dan de vorige.
Voornamelijk vroege batches zijn goed.
Later batches meer mediocre.
Hier een klein beetje data vwb batches en testen.
Dit zijn een paar bevriende Overclockers geweest.
https://docs.google.com/s...EZEl9E/edit#gid=283718095
Ik heb zelf een 10900KF met batch nummer X018E908.
Deze doet 53/49 @ 1,225 (load) met redelijke waterkoeling
en Cinebench R15 6835 MHz op 1.65ish onder ln2.
Sp rating is niet zaligmakend. Ja, het geeft een goede indicatie maar sommige SP in het middengebied zijn ook gewoon top cpu's. Het advies hierin is; alle cpu's testen.
[Voor 10% gewijzigd door 5erveD op 12-02-2021 18:56]
Idd meeste is rond de sp63 Maar wel veel X batches zie ik trouwens ook veel bij youtubers en andere forum overclockers. Laat nou net zijn dat ik een V batch heb naja hopen dat ik een aardig chipje heb Mijn goal is 5ghz allcores stable 24/7 use5erveD schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:53:
Bord maakt niet veel uit.
5GHz all core moet kunnen op multiplier X50.0 en vcore 1.325v. dat laatste kun je misschien nog iets lager krijgen
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Klopt sync all cores. Hoop wel op lagere voltage (lager dan 1.3vHackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:49:
5GHz all core moet kunnen op multiplier X50.0 en vcore 1.325v. dat laatste kun je misschien nog iets lager krijgen

ligt ook aan je koeler natuurlijk 
minder moederbord zal door hoge vrm temp throttle veroorzaken, en iets betere vrm, hoge temps. monster vrm zal mooie temps laten zien. mindere cpu koeler geeft lagere clock, en vaak iets hoger vcore. goed cpu koeler hogere clock, met vaak iets lagere vcore

minder moederbord zal door hoge vrm temp throttle veroorzaken, en iets betere vrm, hoge temps. monster vrm zal mooie temps laten zien. mindere cpu koeler geeft lagere clock, en vaak iets hoger vcore. goed cpu koeler hogere clock, met vaak iets lagere vcore
[Voor 77% gewijzigd door Hackus op 12-02-2021 20:17]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb eenHackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:12:
ligt ook aan je koeler natuurlijk
Asus Maximus xii extreme
Customloop van corsair hydro x (2x 360rad
Corsair dominators platinum 4x8gb 4000mh
Kwa moederbord kwaliteit en koeling zit ik aardig goed neem ik aan.... nu is het nog de vraag of the cpu een beetje meezit
Mijn CPU doet 5.0 op 1.210v, 5.1 op 1.272v, 5.2 op 1.334v en 5.3 op 1.390v. Dit is wel VCC Sense via software gemeten. MSI Z490 Ace bord dus geen SP rating in de BIOS.
Het is een 10900KF batch# X032G247 met een Delid en direct die kit van Rockitcool, "pasta" op de IHS is liquid ultra, gekoeld met een EK Phoenix 280 kit.(Supremacy blok met een Coolstream SE 280 rad, DDC pomp en QDC fittings).
Het is een 10900KF batch# X032G247 met een Delid en direct die kit van Rockitcool, "pasta" op de IHS is liquid ultra, gekoeld met een EK Phoenix 280 kit.(Supremacy blok met een Coolstream SE 280 rad, DDC pomp en QDC fittings).
~ 5800X3D @ 4600 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Neo @ 3800-15-15-15-35-50-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11500 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~
Batch nummer V036F907 geeft een sp rating van 93 denk dat het wel een redelijke chip is ππΌ
Pagina: 1