Toon posts:

Behringer X AIR X18 aansluiten op meerdere koptelefoons

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik ben voor onze vereniging opzoek naar een manier om op een simpele en (kosten)efficiënte onze mixer aan te sluiten op meerdere koptelefoons.

in het kort, kanaal 1-6 zijn microfoons op aangesloten waar zangers achter komen te staan. Bus-sends 1-6 zijn de dan koptelefoons waarop de zangers zichzelf terug moeten kunnen horen. De aux sends zijn uitgerust met een 6.3mm female TS jack (mono dus).

Ik moet dus een kabel kopen / maken die van male 6.3mm TS jack naar female 3.5mm TRS gaat. (liefst 10m lang). Als ik op google zoek wordt ik niet veel wijzer of het wordt een dure aangelegenheid. Budget is eigenlijk echt wel max. €100,-

Optie 1: Werken met verloopjes. Volgens mij kom ik dan op het volgende uit ongeveer:
- 6.3mm male jack TS naar 6.3mm female jack TRS (conversie van mono naar dual-mono)
- 6.3mm male jack TRS naar 3.5mm female TRS
- 3.5mm male-male 10 meter kabel
- 3.5mm female-female koppelstuk

Optie 2: Behringer PM1 kopen. Deze zijn alleen 23€ per stuk. Dan nog 10 meter kabel en een verloop van Jack naar XLR. De kosten worden dan al snel te hoog

Optie 3: Zelf een kabel in elkaar solderen?
Dit heb ik nog nooit gedaan, past dit bijvoorbeeld in elkaar?
male Jack TS connector
10m kabel
3.5 female connector

don't mind me

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
Pindakaas schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:33:
Ik ben voor onze vereniging opzoek naar een manier om op een simpele en (kosten)efficiënte onze mixer aan te sluiten op meerdere koptelefoons.

in het kort, kanaal 1-6 zijn microfoons op aangesloten waar zangers achter komen te staan. Bus-sends 1-6 zijn de dan koptelefoons waarop de zangers zichzelf terug moeten kunnen horen. De aux sends zijn uitgerust met een 6.3mm female TS jack (mono dus).

Ik moet dus een kabel kopen / maken die van male 6.3mm TS jack naar female 3.5mm TRS gaat. (liefst 10m lang). Als ik op google zoek wordt ik niet veel wijzer of het wordt een dure aangelegenheid. Budget is eigenlijk echt wel max. €100,-

Optie 1: Werken met verloopjes. Volgens mij kom ik dan op het volgende uit ongeveer:
- 6.3mm male jack TS naar 6.3mm female jack TRS (conversie van mono naar dual-mono)

Optie 2: Behringer PM1 kopen. Deze zijn alleen 23€ per stuk. Dan nog 10 meter kabel en een verloop van Jack naar XLR. De kosten worden dan al snel te hoog

male Jack TS connector
10m kabel
3.5 female connector
Zijn die sends stereo of gebalanceerd? (volgens de documentatie is het namelijk TRS).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Pindakaas schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:33:

male Jack TS connector
10m kabel
3.5 female connector
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je probeert te doen. Die sends zijn waarschijnlijk line level, dus niet geschikt om rechtstreeks koptelefoons aan te sluiten zonder headphone amp? Dan zit je sowieso aan de PM-1's of soortgelijkt body pack versterkers.

Je zou nog eens wat onderzoek kunnen doen wat Ultranet kan - volgens mij heeft Behringer een heel aardig personal monitoring ecosysteem via ethernet waar je misschien wel alle monitoring via 1 ethernetkabel naar de zangers kan laten lopen, om het daar verder te verdelen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

MerijnB schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Zijn die sends stereo of gebalanceerd? (volgens de documentatie is het namelijk TRS).
@Pindakaas, Die TRS zijn gebalanceerde uitgangen. Per bus heb je één kanaal op je mixer.
Ik zou voor zoiets gaan: https://www.bax-shop.nl/p...r-bodypack-volumeregelaar De PM1's zijn goedkoper. Prima spul.
Maak korte TRS naar XLR-male kabeltjes (bij voorkeur in een patch rack met D-size) en dan kun je iedere willekeurige lenge aan XLR er tussen doen.

[Voor 3% gewijzigd door timovd op 11-02-2021 16:29]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Pindakaas
Bedankt voor jullie reactie's alvast!

Ben nog redelijk nieuw in het audio spul allemaal dus excuses als ik het niet goed snap.

@TMDC We hebben 6 zangers die we tegelijkertijd willen opnemen. Elke zanger krijgt dan een microfoon en koptelefoon. We willen elke zanger zijn eigen mix geven via de Bus-sends, deze zenden alleen geen stereo signaal uit vandaar mijn idee om zelf kabels in elkaar te solderen hiervoor. Wat bedoel je precies met Line-level?

@MerijnB Ik denk dan gebalanceerd, want als ik mijn koptelefoon er in steek hoor ik alleen geluid links.

6x een aparte headphone amp maakt het wel een stuk duurder dan het budget dat we gekregen hebben helaas. Vandaar dat ik in eerste instantie opzoek was naar verloopkabels.

Als ik toch echt een headphone amp nodig heb, werken die PM1's dan wel? volgens mij zijn die niet versterkt toch?

don't mind me

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In het kort: Wat jij wil voor je budget van 100 euro, dat kan niet. :)
Dus het is: Abort mission of verhoog het budget.
Pindakaas schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:32:
@TMDC We hebben 6 zangers die we tegelijkertijd willen opnemen. Elke zanger krijgt dan een microfoon en koptelefoon. We willen elke zanger zijn eigen mix geven via de Bus-sends, deze zenden alleen geen stereo signaal uit vandaar mijn idee om zelf kabels in elkaar te solderen hiervoor. Wat bedoel je precies met Line-level?
Je hebt in de audio wereld een paar verschillende soorten signalen en levels die niet met elkaar uitwisselbaar zijn, tenzij de betreffende in- of output instel- of schakelbaar is van het één naar het ander.
De verschillende signalen waar jij nu mee te maken hebt: balanced mic (de microfoons), balanced line (de 6 aux sends en 2x master), de stereo phones output.
De 6 aux sends zijn gebalanceerde line level outputs. Daar kan je geen koptelefoons op aansluiten*, er moet per output een kleine amp tussen om te versterken van 'line' naar 'phones'.
Zoals je hebt gezien, kan je niet zomaar van het type connector uitgaan. Een TRS connector kan van alles zijn: balanced line ingang, een balanced line uitgang, een phones uitgang,..... Het bijschrift cq de manual verteld je wat voor signaal hij voor bedoeld is.
@MerijnB Ik denk dan gebalanceerd, want als ik mijn koptelefoon er in steek hoor ik alleen geluid links.
* Dat je wel geluid hoort uit je koptelefoon klopt overigens, zou wel uit beide schelpen moeten zijn maar is niet stereo. één van de 2 schelpen staat in tegenfase - dat is wat het gebalanceerd maakt. Ik kijk er altijd scheel van als ik dat op mijn hoofd heb staan. :+ Omdat het line level is werken niet alle koptelefoons/in-ears goed. En je kan je 'm echter doorgaans niet hard genoeg zetten voor de gemiddelde zanger, vermoed ik.
6x een aparte headphone amp maakt het wel een stuk duurder dan het budget dat we gekregen hebben helaas. Vandaar dat ik in eerste instantie opzoek was naar verloopkabels.

Als ik toch echt een headphone amp nodig heb, werken die PM1's dan wel? volgens mij zijn die niet versterkt toch?
De PM1 is daar inderdaad geen oplossing bij, daar zit geen amp in, dus het signaal blijft line level. Met alle problemen van dien.
Ik zou daar in ieder geval het geld niet aan uitgeven.

De Behringer Powerplay P2 (€36,- per stuk) is wél bruikbaar voor dit doel. Die heeft een kleine batterij gevoede amp aan boord.
Daar komen dan nog een 6 tal TS(Niet TRS!) kabels bij kijken.

Een veel goedkopere oplossing is de Powerplay HA8000 voor €118,-.
Ik gebruik in de studio zijn broer, de HA4700, werkt als een trein.
In de HA8000 zitten maarliefst 8(!) gescheiden phones versterkers, met 2 main inputs (kiesbaar) en per phones versterker ook nog eens een 'direct input' aan de achterzijde. Het is die direct input die jij voor de 6 aux bussen gaat gebruiken.

Je kan overigens ook de HA6000 op vrijwel dezelfde manier gebruiken voor €114,-. Minder phones kanalen, maar nog steeds genoeg, 6 stuks. Met als uitbreiding wat tonenregeling per kanaal.

In de manual van Behringer staat zelfs jouw toepassing beschreven als voorbeeld.
Let wel op bij aansluiten: Jouw AUX outputs sluit je hierbij aan met TS jacks (belangrijk: niet met TRS jacks!!).
De hoofdtelefoons gaan (uiteraard) wel met TRS erin.
Dan heb je alleen nog maar een paar TRS phones verlengsnoeren nodig.
Maar hou er dus rekening mee dat deze opstelling MONO is (hetzelfde geluid op beide oorschelpen). Dus een mooi breed stereobeeld van de muziektrack, zit er niet in.

Dus je hebt nodig:
1x HA8000.
6x TS male ->TS male jack van de gewenste lengte.
6x TRS male ->TRS female jack verlengkabel van de gewenste lengte.

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 12-02-2021 10:33]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Pindakaas
@remco_k Dank voor de uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal.

Ik ga eens overleggen of het budget dat verhoogd kan worden inderdaad, lijkt me toch wel de beste oplossing.

Ik zie bij de specificaties van de HA8000 het volgende staan:
Type analoge audio ingang(en) line in ongebalanceerd stereo (TRS (mini) jack), line in gebalanceerd (6.3 mm TRS jack)
Gaat dit wel goed met een TS kabel, dat is dan een ongebalanceerd mono signaal begrijp ik?
Zou ik met een 6.3mm TRS jack dan niet een gebalanceerd mono signaal krijgen? of maakt dat niet zoveel uit?

Edit: ik zie het al. De gebalanceerde input is alleen bedoelt voor de Main input, niet voor de direct inputs per kanaal. Wat ik dan alleen nog niet kan vinden is of deze versterker ook van het mono signaal een stereo (of eigenlijk dual-mono) signaal maakt voor de koptelefoon?

[Voor 19% gewijzigd door Pindakaas op 12-02-2021 11:33]

don't mind me

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Dat is waarom er een TS in de directinput moet. De directinput is (als ik het goed heb) ongebalanceerd stereo op TRS. Je kan daar geen gebalanceerd mono in steken, dan krijg je ook weer een tegengestelde fase op links en rechts.
Steek je een TS in die direct input, dan dan gaat het goed, want dan wordt die behandeld als een ongebalanceerd mono signaal. Je moet dan waarschijnlijk ook even de mono schakelaar indrukken op elk kanaal om dual mono op je schelpen te krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 12-02-2021 12:37]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:27:
Dan zit je sowieso aan de PM-1's of soortgelijkt body pack versterkers.
De PM1's zijn geen versterkers, alleen verzwakkers. Wat er in die bakjes zit is niks anders dan een XLR aansluiting, 3 draadjes, een potmetertje en een 3,5mm jack uitgang.

Ik denk dat je in de war bent met de Behringer P2. Die heeft een batterij er in waardoor signaal versterkt kan worden.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:42:
[...]

De PM1's zijn geen versterkers, alleen verzwakkers. Wat er in die bakjes zit is niks anders dan een XLR aansluiting, 3 draadjes, een potmetertje en een 3,5mm jack uitgang.

Ik denk dat je in de war bent met de Behringer P2. Die heeft een batterij er in waardoor signaal versterkt kan worden.
Ik zie het ja, ik ken dat Behringer spul niet zo goed aandgezien ik niet met IEMs werk.

• Pindakaas
Eigenwijs als ik ben toch even geprobeerd hoe hard het klinkt als ik gewoon gelijk een koptelefoon in de aux-send druk.

Dus: 6.35 TRS naar 3.5 verloopstukje --> koptelefoon

Klinkt eigenlijk verrassend hard! Op het hooste volume deed het gewoon zeer aan mijn oren eigenlijk, heb ik dan wel een koptelefoon versterker nog nodig ertussen? Of geeft 10m kabel nog zoveel verlies dat het volume te zacht wordt?

don't mind me

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Ha, nouja. If it works, it works. Resultaten kunnen per koptelefoon verschillen.
10 meter kabel maakt wel wat verlies, maar ik vermoed niet dat dat relevant is.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Je moet nog wel even opletten dat je geen gebalanceerd mono signaal op de koptelefoon zet. Dus je moet een wat vreemde kabel gaan gebruiken. TS naar TRS waar S aan de RS zit gekoppeld. Dan is het signaal dual mono.
Dat gaat wel opleveren dat het signaal de helft zachter wordt verwacht ik.
En dan is weer de vraag of het nog steeds hard genoeg kan.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Overigens, omdat je op deze manier je aux preamps belast met een belasting waarvoor ze niet zijn bedoeld*, is er de kans aanwezig dat je de uitgang na enige tijd gebruik sloopt door oververhitting van de componenten. Grotere kans daarop als je er 6 op deze manier belast.
En dan is je X Air 18 wel direct afgeschreven.

Dus misschien is dit niet zo'n heel goed idee.

* Laagohmige impedantie i.p.v. hoogohmige impedantie

[Voor 7% gewijzigd door remco_k op 12-02-2021 22:13]

Alles kan stuk.

• Pindakaas
Bedankt voor de helder uitleg!

Om toch een beetje binnen budget te blijven op marktplaats gekeken. Daar kan ik een HA8000 ophalen voor 60E.

Omdat we genoeg lange XLR kabels hebben dacht ik de 10 meter te overbruggen m.b.v. deze XLR kabels. Dit scheelt best geld t.o.v. nieuwe kabels bestellen.
Ben ik er dan als ik onderstaande bestel:
- Male TS jack - Male TS jack (van mixer naar versterker)
- Male TRS jack - XLR Female
- XLR male naar female TRS jack
- Jack naar mini-jack

Kost bij elkaar net geen 60E dus dan ben ik voor 120 klaar?

[Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 15-02-2021 14:03]

don't mind me

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Slim, om naar een gebruikte HA8000 te kijken, daar had ik niet aan gedacht. Luxe probleem. :)

Ja, van alles op dat lijstje 6 stuks en je bent helemaal klaar.
één opmerking voor die verloopjes van 6,3mm naar 3,5mm jack, die kuststof dingen zijn echt ******!@#%$%# dingen, heel vaak contact problemen in de 3,5mm socket (dan moet je de stekker er een paar keer in en uit rammen, of ronddraaien, en dan werkt het weer. Als je voor een schappelijke prijs een volledig metalen uitvoering kan vinden, is het leven nóg een stuk mooier. Die zijn vaak aanzienlijk beter.

Alles kan stuk.

• Pindakaas
Ah top!

Uiteindelijk alles gelukt. Op amazon nog wat goedkopere kabels kunnen vinden dus was uiteindelijk voor €101 euro klaar voor alles. Net niet binnen budget maar dat gaat nog wel goed denk ik.
Wel een stuk beter dan in eerste instantie gedacht. Bedankt voor alle hulp!

don't mind me

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee