Toon posts:

fibaro dimmer 2, dimmer bypass met meerdere lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 14:11
Hallo tweakers,

Ik heb een fibaro dimmer 2 aangesloten op een pulsdrukker voor onze 2 plafond lampen (1 kroonluchter met 6 G9 ledjes en een plafondlamp met 2 normale leds). Nu flikkert de lamp vreselijk sinds ik ook in de kroonluchter ledjes heb.

omdat ik de dimmer 2 draads heb aangesloten heb ik een dimmer bypass gekocht die ik nu over de kroonluchter heen heb gezet. Dit helpt echter niet. Is het nu ook zaak om nog een dimmer bypass over de andere lamp heen te zetten?

Alle reacties

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:46
Wanneer doet hij het? Bij laagste dimstand of constant?

Edit: Zelf had ik het ook bij de combo van 2 verschillende bronnen, maar alleen in de onderste 10% van de dimming, dus gewoon het minimum omhoog gezet en laten calibreren zoals @_trickster_ ook aangeeft

[Voor 65% gewijzigd door cossy nl op 11-02-2021 15:45]

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-03 13:15
Heb je de Dimmer opnieuw gecalibreert nadat je de lichtbronnen hebt vervangen ?

En wat is de totaal opgenomen vermogen van alle lampen bij elkaar ? dan zou je kunnen zien of je uberhaubt een bypass nodig hebt.

En weet je zeker dat al je lichtbronnen (Led's) dimbaar zijn ?
Sommige wilen nog wel eens lastig doen.

Een bypass zet je altijd parralel over de dimmer heen, dus meer dan 1 bypass zou zinloos zijn.

[Voor 32% gewijzigd door _trickster_ op 11-02-2021 15:45]

• Rhaegar1
cossy nl schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:42:
Wanneer doet hij het? Bij laagste dimstand of constant?

Edit: Zelf had ik het ook bij de combo van 2 verschillende bronnen, maar alleen in de onderste 10% van de dimming, dus gewoon het minimum omhoog gezet en laten calibreren zoals @_trickster_ ook aangeeft
Over het hele bereik helaas
_trickster_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:43:
Heb je de Dimmer opnieuw gecalibreert nadat je de lichtbronnen hebt vervangen ?

En wat is de totaal opgenomen vermogen van alle lampen bij elkaar ? dan zou je kunnen zien of je uberhaubt een bypass nodig hebt.

En weet je zeker dat al je lichtbronnen (Led's) dimbaar zijn ?
Sommige wilen nog wel eens lastig doen.

Een bypass zet je altijd parralel over de dimmer heen, dus meer dan 1 bypass zou zinloos zijn.
Volgens de lampjes zouden ze dimbaar moeten zijn maar kan me voorrstellen dat ik de G9 ledjes misschien vervang voor niet iets wat ik online besteld heb maar ergens bij de bouwmarkt vandaan.

Totale vermogen heb ik niet paraat, zou ik nog is kunnen checken

Ik heb geprobeerd te kalibreren maar als ik de handleiding lees lukt dat niet heel lekker. Het lampje flikkert 1 keer rood nadat ik het kalibreer knopje op het juiste moment loslaat dus ik dacht dat er iets fout ging omdat ik de dimmer bypass verkeerd had neergezet.

wat betreft het zetten van paralel, ik dacht dat het de bedoeling was de bypass parallel over de lamp heen te zetten, dat staat hij nu bij de kroonluchter. Bij 1 lamp is dat dan ook zo ongeveer paralel over de dimmer heen maar bij 2 lampen klopt dat dan niet meer. Moet ik de dimmer bypass dan achter het stopcontact er bij prutsen? (de ruimte houd niet over daar).

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-03 13:15
Als hij over het hele bereik knippert verdenk ik de G9 lampjes.
  • Wat gebeurd er als je alleen de kroonluchter aansluit Zonder bypass
  • Wat gebeurd er als je alleen de kroonluchter aansluit met Bypass
Bij bovenstaande acties ook even opnieuw calibreren aangezien de waarde veranderd.

Welke Software/Hardware gebruik je om je Zwave aan te sturen ?
Ik gebruik zelf Domoticz, en vanuit domoticz kan je de dimmero ook nieuw caliberen + eventueel met de hand de waardes aanpassen.
Ook kan je bij het caliberen via de software aangeven of het met of zonder bypass is.

Voor de plaatsing van de bypass zou het niet echt uit mogen maken, want volgensmij is het echt alleen een weerstand je je paralel over je verlichting zet. maar dit durf ik niet 100% zeker te zeggen omdat ik zelf geen bypasses gebruik.

• Rhaegar1
_trickster_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:57:
Als hij over het hele bereik knippert verdenk ik de G9 lampjes.
  • Wat gebeurd er als je alleen de kroonluchter aansluit Zonder bypass
  • Wat gebeurd er als je alleen de kroonluchter aansluit met Bypass
Bij bovenstaande acties ook even opnieuw calibreren aangezien de waarde veranderd.

Welke Software/Hardware gebruik je om je Zwave aan te sturen ?
Ik gebruik zelf Domoticz, en vanuit domoticz kan je de dimmero ook nieuw caliberen + eventueel met de hand de waardes aanpassen.
Ook kan je bij het caliberen via de software aangeven of het met of zonder bypass is.

Voor de plaatsing van de bypass zou het niet echt uit mogen maken, want volgensmij is het echt alleen een weerstand je je paralel over je verlichting zet. maar dit durf ik niet 100% zeker te zeggen omdat ik zelf geen bypasses gebruik.
Dank voor je reactie, ik gebruik Homey. Daar zal als het goed is ook wel een kalibreer functie in maar of die ook specifiek de 2draads aansluiting doet weet ik niet. Ik ga inderdaad nog is wat verder experimenteren. Ik was daar wat terughoudend in omdat ik achter de schakelaar echt moelijk weinig ruimte had en net blij was dat alles past en ik de draden nog in de dimmer kreeg maar aan de lamp kant kan ik wel is een en ander gaan loskoppelen. Stom genoeg dat ik daar nog niet eens echt over nagedacht had.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee