Toon posts:

Trage data transfer, suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MPJansen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-01 15:59
Hoi mede tweakers,

Vorige week vroeg ik jullie al om welke NAS het beste bij mij paste en sinds dit weekend mag ik mijzelf gelukkig eigenaar noemen van een QNAP TS-431-P3!

Mijn vraag
Nujah gelukkig... ik loop wel tegen 1 ding aan, vrij trage transfer snelheden van en naar de NAS, vooral sinds 1 a 2 dagen valt het mij op. Ik weet niet of het een direct verband heeft maar in die tijd heb ik ook de RAM uitgebreid naar 8gb en een VPN opgezet (QVPN-Qbelt & OpenVPN). Hoe zou ik hier wat aan kunnen doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik probeer hieronder zo duidelijk mogelijk neer te zetten hoe mijn situatie er uit ziet, maar ik ben een beginner op dit gebied dus laat me vooral weten als jullie meer informatie nodig hebben ;) .
Set-up:
- QNAP TS-431-P3 2G
- 2x WD RED PLUS 4TB in RAID1 opstelling.
- Sinds gisteren originele 2GB RAM unit vervangen voor 8GB RAM van Kingston.
- Sinds gisteren ook een auto-router configuratie gedaan in myQNAPcloudlink app.
- Verbonden op glasvezelnetwerk van T-Mobile via een ZYXEL VMG8825-T50 router (bijgeleverde kabel cat5e) verbonden tussen gigabit poort op router en gigabit poort op de QNAP.
- Ik heb de gedeelde folders "gemapped" op mijn windows 10 laptop.
- Ik heb geen bestand encryptie aan staan op dit moment (wel iets op het lijstje).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik zit op thuisnetwerk, VPN staat bij testen uit.
- Transfer snelheid (rw) is zowel bekabeld als over WIFI niet hoger dan 15MB/s
- SMB staat niet aan volgens het QNAP portal, verder geen verstand van wat dit is maar ik las dat anderen hier tegenaan lopen.
- Schijven lijken gezond, ook geen errors in notificatie balk van QNAP interface.
- Verder lijkt alles goed te werken...

Zoals al gezegd, dit is nog niet mijn expertise, dus roep maar als ik iets moet testen/meer info verstrekken. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen om wat hogere transfersnelheden te behalen, ik zie vast iets over het hoofd O-) .

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 10:22
Stap 1: kun je het eens zonder Wifi proberen door een netwerk stekker in je laptop te steken?

[Voor 3% gewijzigd door hans_lenze op 11-02-2021 15:05. Reden: beter lezen...]

while (! ( succeed = try ()));

• MPJansen
hans_lenze schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:05:
Stap 1: kun je het eens zonder Wifi proberen door een netwerk stekker in je laptop te steken?
Jazeker, helaas maakt dit weinig verschil lijkt het. Stap 2 of diagnose?

https://tweakers.net/i/TrGsojuSyH7UUYMwekVdsaOjRTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h7tQEKHOdfcMizgpH5RUYKAL.png?f=user_large

• hans_lenze
Kun je eens in de Zyxel router kijken op het tabblad "System Info" hoe snel de verbinding naar je NAS is? Dat staat onder de stekker icoontjes, zo:

[Voor 3% gewijzigd door hans_lenze op 11-02-2021 15:17]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Smb aanzetten lijk me het beste.
Geen idee hoe je anders iets naar die Nas toe zou kunnen kopieren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 11:11

nelizmastr

Goed wies kapot

MPJansen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:02:

- SMB staat niet aan volgens het QNAP portal, verder geen verstand van wat dit is maar ik las dat anderen hier
SMB is het standaard file share protocol van Windows. Ben benieuwd wat je dan wel gebruikt ;)

Maar rond de 10MB/s duidt op een bottleneck van 100Mbit ethernet en over 2.4GHz Wi-Fi ga je ook niet veel meer krijgen. Je laptop en NAS beide op volle gigabit snelheid aangesloten?

I reject your reality and substitute my own

• MPJansen
hans_lenze schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:17:
Kun je eens in de Zyxel router kijken op het tabblad "System Info" hoe snel de verbinding naar je NAS is? Dat staat onder de stekker icoontjes, zo:

[Afbeelding]
Dank (iedereen) voor input. Hierbij de foto van de settings, lijkt mij in orde...

• MPJansen
Ben(V) schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:55:
Smb aanzetten lijk me het beste.
Geen idee hoe je anders iets naar die Nas toe zou kunnen kopieren.
Je hebt gelijk, ik las het verkeerd en er staat SMB encryptie 8)7 .

• hans_lenze
Dat is niet in orde als LAN2 gebruikt wordt door je laptop of je NAS. Daar gaat niet meer dan ~12MB/s doorheen.

• MPJansen
hans_lenze schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:20:
Dat is niet in orde als LAN2 gebruikt wordt door je laptop of je NAS. Daar gaat niet meer dan ~12MB/s doorheen.
Goed punt, ik heb net even gekeken en LAN2 is aangesloten op mijn IKEA smart systeem. Tenminste tenzij aansluitingen van naam zijn verandert maar dat lijkt me vreemd O-) . LAN1 en LAN3 zouden respectievelijk laptop en QNAP moeten zijn.

• MPJansen
Ik kan het nog niet verklaren maar nu heb ik opeens wel goede snelheden... Waarschijnlijk kan het aan 100 verschillende dingen liggen maar iemand die een theorie heeft?

• hans_lenze
Dat ziet er prima uit!

Edit:
Grotere bestanden?
Eindelijk niet meer via Wifi?

[Voor 58% gewijzigd door hans_lenze op 11-02-2021 17:40]

• MPJansen
hans_lenze schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:35:
Dat ziet er prima uit!

Edit:
Grotere bestanden?
Eindelijk niet meer via Wifi?
Nee bestandsgrote is hetzelfde en ik was al bekabeld, ik heb een paar grote video bestanden overgezet en toen ik het probleem hier aandroeg was de snelheid niet sneller dan 15MBs, waar het nu opeens 106MBs is. Ik vermoed dat er ergens een achtergrond proces liep :?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee