Toon posts:

Advies en uitwisselen van ideeën bij samenstellen nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-03 12:28
Hoi allen,

Ik zou een nieuwe PC willen samenstellen. Ik werk nu op een gepimpte Thinkpad E520, maar loop stilaan tegen een aantal beperkingen aan, zoals:
  • beperkte hoeveelheid usb poorten
  • maar 2(3) SSD/HDD bays: één sata, één msata (en één esata)
  • grafisch: maximaal FHD (1920*1080) output via hdmi of vga
  • "geluid" (kleine fan, dus hogere snelheid) en "gekraak" van HDD in externe case
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, ik kan leven met de prijs van de onderdelen die ik geselecteerd heb. Mag iets meer, mag minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 178,43€ 178,43
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 271,33

De WD green zit in externe esata case en er staan nu mijn oude bestanden en lokale backup op.
De WD red zit in een stokoude tower die dienst doet als film, serie en muziekserver en syncthing smartphone backup. (staat nu onder de trap, we zien hem -gelukkig- niet en horen hem niet)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een stil systeem (staat in de woonkamer, draait continu). De PC zou toch ook weer een jaartje of 10 moeten meegaan, zoals mijn laptop nu. Er moet voldoende plek zijn voor alle schijven (systeemSSD, SSD met "recente" bestanden, WD green als lokale backup en "oude" bestanden, WD red als serverschijf. Misschien nog extra backupschijf die niet automatisch mount als "veilige" backupschijf? Ik heb trouwens ook een cloud backup (misschien beetje overkill, maar ik wil mijn 20 jaar aan digitale foto's absoluut nooit kwijt)

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 304,03€ 304,03
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 94,90€ 94,90
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1650 KalmX€ 218,47€ 218,47
1BehuizingenFractal Design Define 7 Grijs€ 144,90€ 144,90
1MonitorenDell UltraSharp UP2715K Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama ProLite XB2779QQS-S1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG Ultrafine 4K Display Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,28€ 49,28
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M4D3600C18€ 160,79€ 160,79
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 72,50€ 72,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 56,90€ 56,90
1Solid state drivesTranscend 220S 1TB€ 118,99€ 118,99
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB€ 95,-€ 95,-
Totaal€ 1.315,76

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeuren, zolang het maar een kwaliteistvol merk is. En ik besef maar al te goed dat kwaliteit duurder kan uitvallen dan "brol".

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een zo stil mogelijk systeem. Ik dacht dus eerder aan zo groot mogelijke ventilatoren bijvoorbeeld, liever één te veel? Grote kist met voldoende airflow en voldoende plek (ik heb -echt waar- dikke vingers, geen gepringel in kleine kastjes voor mij aub). Ook ben ik aan het uitzien naar een nieuw scherm. Ik werk nog steeds op mijn oude Samsung syncmaster p2250 (https://tweakers.net/pric...ncmaster-p2250-zwart.html). Ik ben niet beter gewoon, maar ik ben op zoek naar een beter scherm, bij voorkeur een 5k HiDPI scherm (evt. 4k HiDPI mag ook) zoals er een aantal in mijn wenslijst staan. Hoe meer pixels hoe beter, mààr wel beperkt in schermdiagonaal: desktop schalen op 200% (kom ik uit op 1440p QHD op 27", ideaal dus), mààr de 20MP foto's van mijn camera kan ik op hogere resolutie bezien.
BTW, goed artikel hier: https://medium.com/elemen...es-it-matter-b024eabea20d

Ga je overklokken?
Ik wil vooral een stil systeem, maar een systeem dat kan uitpakken indien nodig (rippen bvb heb ik de indruk dat hoe meer cores hoe beter? Of is mijn cpu keuze er een beetje over. Wat betreft RAM: nu heb ik 16 GB, lijkt me genoeg, maar als ik dan toch bezig ben...

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een lijstje samengesteld op basis van eigen onderzoek en ik had graag gehad dat iemand het eens naziet. Dit is de eerste keer dat ik zoiets onderneem, ik zal dus wel het één en ander over 't hoofd zien: passen alle onderdelen bij elkaar (ik dénk het wel) Is dat moederbord ok, is die cpu er niet los over, of misschien toch beter een apu? Ik heb al veel getwijfeld en veranderd en geprutst, ik kan het beter eens vragen dacht ik bij mezelf. Zaken waar ik het meest aan twijfel zijn het ram geheugen, de voeding en de processorkoeler (past die wel, ik vind zo meteen geen duidelijke info).

Darktable maakt gebruik van "OpenCL", mijn huidige setup ondersteund dit niet, mijn huidige keuze wel denk ik?

Ik werk in KDE op manjaro linux.

Dat is het zo een beetje. Alvast bedankt voor alle moeite en als er vragen of opmerkingen zijn, laat maar komen.

ps.: er is geen haast bij een nieuw systeem, is deels nood aan een nieuw project tijdens de coronalockdown: de café's zijn gesloten :P

Alle reacties

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33
Paar ideeën:
- wellicht kun je een fancontroller inbouwen, dan kun je de snelheid van heel veel fans tweaken. (Heb je wel een kast nodig met twee 5.25 baby's in jouw geval
- asrock.is volgens mij een beetje budget merk voor moederborden.
- ik zou ook intel.overwegen, liefst een i7 met jouw processen
- daar past dan weer een Asus bordje bij (worden op dit forum.op allerlei plekken aangeraden), MSI of gygabite zijn ook prima

mixing a drink and music

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:35
Eens met @Boefmans , op dit moment is Intel wel interessant bij deze use case - je krijgt een ingebouwde GPU, die voor jouw use cases al genoeg kan zijn - en mocht je toch wat tekort komen dan kun je later alsnog een videokaart toevoegen - nu zijn ze slecht leverbaar en/of twee keer zo duur als ze afgelopen herfst waren, en weer zullen zijn als de tekorten in de markt (pandemie, bitcoin gekte) weggewerkt zijn.
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 331,25€ 331,25
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,-€ 145,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 152,95€ 152,95
Totaal€ 706,10

[update]
Zowel de GTX 1650 als de in de Intel geïntegreerde GPU (UHD 630) ondersteunen Open CL, de GTX 1650 presteert wel beter daarin
[/update]
[nog een update]
Zou je die harde schijven niet liever uit het zicht in een NAS stoppen? Bijv. Synology DS220j - dat gebruikt weinig stroom en dan hoor je ze niet, en is krachtig genoeg om Squeezbox en Kodi te serveren (als er geen videos ge-transcode hoeven worden)
En als SSD heeft de Kingston A2000 1TB een goede prijs/kwaliteit verhouding
[/nog een update]

[Voor 13% gewijzigd door martyw op 11-02-2021 16:54. Reden: Open CL opmerking/NAS - SSD]

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-03 12:28
Hey Boefmans en Martyw,

Eerst en vooral dank voor jullie input.

Ivm de processor. Mijn eerste keuze was een Ryzen7 PRO 4750G met ingebouwde gpu. Maar deze is een kleine 100 euro duurder dan de 3700X met vergelijkbare specs (uitgezonderd de gpu) Dan toch maar voor de laatste gegaan omdat de externe (passief gekoelde) GeForce betere resultaten "zou" geven dan de Vega8.

En waarom ik uiteindelijk niet voor intel gekozen heb: TDP toename vs. prestatietoename: de intel geeft een naar schatting 10% (?) prestatietoename, maar produceert 92% meer warmte, dus 92% meer warmteafvoer nodig, dus luidere fan. (veel luider?) Of sla ik hier de bal mis?

PS. Uiteindelijk zou ik zoiets als dit willen, dus TDP is van belang: https://tweakers.net/pric...e-sst-he02/specificaties/, maar ik vind dit vooralsnog nergens...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee