• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik gebruik P1 monitor om mijn stroom, gas en waterverbruik bij te houden.

Recent ben ik verhuisd. Ik kijk naar de gasverbruikwaarden en ik zie in de statistieken dat bijna elk uur 0,013m³ gasverbuik wordt geregistreerd. Dit gebeurd ook 's nachts en als we aan het werk zijn en de thermostaat op 10 graden staat. Dit getal zal waarschijnlijk de minimale trigger zijn om verbruik te registreren, maar komt bijna elk uur terug.

De CV heeft geen boiler. Hij slaat ook niet aan als er geen warmtevraag is, dit was me wel opgevallen. CV ketel staat op de meest zuinige stand, geen comfort e.d., dus uit is uit.
De CV heeft geen waakvlam, maar een ontsteker.
We koken op inductie, de gasaansluiting in de keuken is afgedopt. Deze lekt in ieder geval niet.

We verliezen dus bijna elk uur 13 liter (?) gas. Of het gevaarlijk is weet ik niet bij deze volumes.

Wat ik in ieder geval wil doen is het volgende:

Vannacht de gaskraan onder de CV dicht. Zien of het nog steeds gebeurd. Zo nee, dan gaskraan open en de CV stekker er uit en weer testen.
Is het probleem dan nog steeds aanwezig, dan de gaskraan helemaal dicht en kijken wat er dan nog geregistreerd wordt.

Ik vraag me alleen af. Is deze hoeveelheid gevaarlijk? Het probleem is al zo lang als ik terug kan in P1 monitor met de uurstatistieken, helaas is dat maar een maand, dus waarschijnlijk is het al veel langer aanwezig voor de koop misschien al.

Iemand die hier meer verstand van heeft die iets zinnigs kan zeggen, behalve direct roepen brandweer bellen of meteen een loodgieter laten komen. Ik wil niet direct in paniek een loodgieter erbij halen. Met 2 nachten testen kan ik in ieder geval al aangeven waar het lek zich ongeveer moet bevinden, dat doe ik liever dan er naar gissen. Zeker omdat het al lange tijd speelt en de CV ketel bevind zich in de bijkeuken, die is goed geventileerd en er is vrijwel geen luchtcontact van daar uit naar de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyTOjrtauWVZA_YiaO5Vf79Puhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQ5wmSUie284eWcQqUT3PVUV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 11-02-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 11:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Fairy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:49:
Ik wil niet direct in paniek een loodgieter erbij halen.
Dan zou ik direct rustig een loodgieter erbij halen :) Het is immers een raar verhaal gezien jouw situatie (met een ontsteking en geen comfort stand aan e.d

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je slimme meter het mis heeft, of je p1 monitoring ergens iets niet goed heeft ingesteld :) Zie je het ook op de slimme meter zelf?

Is het koud in die bijkeuken? Houd hij zichzelf niet gewoon warm?

Er was ook een tijdje gedoe met die slimme meters en met name de gaskoppeling die niet voldeed. Daar kun je ook nog naar kijken of advies over aanvragen bij net beheerder.

[ Voor 19% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-02-2021 13:57 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:45
Bijna 2 jaar geleden een ander huis gekocht. Toen meteen de stekker uit de CV gehaald omdat we toch 3 maanden gingen verbouwen en het water + CV eraf moest.

Na 2 weken bleek de ketel nog steeds warm te zijn. Toen dus schijnbaar ook een ketel die nog steeds gas verbruikte terwijl die 'uit' stond. ketel is hierna nooit meer gaan branden ;) )

Hoe oud is je ketel ?

De connecties van de gasleiding die los gaan / gemaakt worden zijn in de meterkast / keuken en bij de CV. Daar zou j eventueel met lekzoeker ( Dreft in een spuitbus met water ) De connecties kunnen afsoppen

13 liter per uur en genoeg ventilatie, gaat er niet voor zorgen dat je meteen neervalt als je erboven hangt

[ Voor 4% gewijzigd door Swenno op 11-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

_Arthur

blub

Geen paniek! Je ketel zal ingesteld staan dat warm water direct beschikbaar moet zijn. Hiervoor brandt de ketel elk uur kort.

Ik heb een Nefit Topline HRC en heb dit uitgeschakeld (als ik nu warm water wil hebben uit de kraan moet ik langer wachten).

Bij mijn ketel c.q. thermostaat (Moduline 300) scharen ze dit onder de noemer "Warmwaterbedrijf".

[ Voor 50% gewijzigd door _Arthur op 11-02-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 17:24
_Arthur schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:03:
Geen paniek! Je ketel zal ingesteld staan dat warm water direct beschikbaar moet zijn. Hiervoor brandt de ketel elk uur kort.

Ik heb een Nefit Topline HRC en heb dit uitgeschakeld (als ik nu warm water wil hebben uit de kraan moet ik langer wachten).
Volgens de TS staat comfort modes UIT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SniperGuy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:05:
Volgens de TS staat comfort modes UIT
Da's mooi. Maar CV schakeling en SWW (Sanitair Warm Water) zijn 2 verschillende zaken bij CV-ketels.

En, we weten niet eens welk modelletje CV-ketel en thermostaat @Fairy heeft, eigenlijk wel de meest belangrijk info mist 8)

• Fairy
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Da's mooi. Maar CV schakeling en SWW (Sanitair Warm Water) zijn 2 verschillende zaken bij CV-ketels.

En, we weten niet eens welk modelletje CV-ketel en thermostaat @Fairy heeft, eigenlijk wel de meest belangrijk info mist 8)
Vaillant HR-Gaswandketel VHR NL 24-28 C

Het enige in de ketel wat enigszins handwarm is, is de platenwisselaar. Die heeft echter alleen een wateraansluiting en electra, geen gas.

EDIT: Het gekke is, wat ik nu pas opmerk... De platenwisselaar is iets warm, de leidingen ernaartoe niet, maar het branderhuis is ook een heel klein beetje warm. Dat zou betekenen dat die ketel toch stiekem íets doet.....??

We hebben vanochtend na 7:00 voor het laatst gas verbruikt om te douchen. Dus blijkbaar is het dan toch de ketel? Ketel doet in rust 10 watt, das volgens mij niet genoeg om de ketel iets te laten opwarmen.

Begint toch een beetje op vals alarm te lijken. Ik was er van overtuigd dat die ketel koud was tijdens rust, maar zo te zien net niet helemaal....!

Voel me een beetje dom nu. Ik merkte het pas doen ik bij het lekzoeken tegen die platenwisselaar aan kwam. Branderhuis is van voren koud, maar achteraan dus nét niet. Ook de leidingen naar de platenwisselaar zijn koud. Heel gek eigenlijk.

Stekker van de CV is er nu uit, heb de meterstand opgenomen van de digitale meter, die heeft 4 cijfers achter de komma, dus heel nauwkeurig. Over een uur koukleumen nog maar eens kijken :)

[ Voor 72% gewijzigd door Fairy op 11-02-2021 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Handleiding: https://www.vaillant.nl/pdf-neu/hrsolide-vhr-144400.pdf
Paginanr 10, onder 2.3 zie d02 en d04. Kennelijk kan je de "warmhoudfunctie" bij dit toestel niet uitschakelen.

Dus nee, je hebt geen gaslek. Maar dit blijft een forum, heb je toch nog steeds twijfel? Bel een CV-ketel onderhoudsbedrijf!

[ Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 11-02-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:01
En zo zie je maar waar een P1-metertje toe kan leiden. Helemaal niet gek dat je bent gaan zoeken.

• Fairy
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:44:
En zo zie je maar waar een P1-metertje toe kan leiden. Helemaal niet gek dat je bent gaan zoeken.
Inderdaad. Maar dit had net zo goed wél een gaslek kunnen zijn. Nu weet ik tenminste waar het vandaan komt. Ik zit intussen hier in huis te bevriezen, maar tot op heden is er nog geen zuchtje gas ontsnapt, dus ik ga straks de ketel maar weer eens opstoken :)

Bedankt allen voor het meedenken!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:01
Doe je wel voorzichtig ;) ?

• Fairy
  • Niet online
Uiteraard :) De ketel stond dus inderdaad op ECO en dan is 32 graden de ondergrens.

Ik overweeg sowieso de ketel te vervangen binnenkort, maar nu helemaal :)
Ding is ook van 2004 dus mag na 17 jaar wel met pensioen denk ik zo...

Wat betreft warm tapwater. De CV hangt dicht bij de keuken, dus daar is ie vrij snel warm. Qua douchen gaan we altijd allemaal kort achter elkaar, dus dan koelt ie ook niet af Alleen de eerste moet altijd even wachten. Zelf zet ik dan altijd de normale warme kraak even aan, dan verbruik ik geen onnodig koud water.

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 11-02-2021 16:35 ]

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 07:04
Ik zou inderdaad een tijdje de stekker uit de CV ketel trekken en de gaskraan daar dicht draaien (ik weet niet of de CV er tegen kan als je alleen de gaskraan dicht draait). Als je dan geen gasverbruik meer hebt dan lijkt de oorzaak mij duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik ben er al wel uit, het antwoord van @_Arthur met de referentie naar de minimale temperatuur van de wisselaar spreekt boekdelen. Dat is precies wat het ding aan het doen was. Kost maar heel weinig gas, dus dat kan op een lek lijken, maar was het dus niet.

Ik heb de CV helemaal uit gehad en na ruim een uur de stand gecontroleerd en die was nog exact hetzelfde.

Nogmaals allen bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is wel 114 kuub per jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Das gemiddeld al snel € 90

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Das gemiddeld al snel € 90
Ja dit had ik ook zo uitgerekend, maar het is nu natuurlijk wel hartje winter. Zal in de praktijk wel minder zijn.

Ik zit te turen naar een hybride cv, omdat ik flink wat zonnepanelen heb en de stroom nog niet gebruik, maar de techniek is me eigenlijk nog een beetje te vers op het moment. Onze vaste installateur die bij ons vorige huis altijd de CV deed wilde er absoluut niet aan. Die vond dat je het nooit terugverdient, omdat het een stuk duurder is en daarnaast de onderhoudskosten en reparatiekosten veel hoger waren aldus hem. Hij adviseerde gewoon weer een gas cv.

Ik denk zelf dat hij misschien ook wel gewoon niet de kennis in huis heeft hiervoor en hij is al wat ouder en dus nogal biased richting het bekende...

• _Arthur

_Arthur

blub

Fairy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:42:
Zal in de praktijk wel minder zijn.
Nop :-) Dit doet je ketel gewoon elk moment, het hele jaar door.
Ik zit te turen naar een hybride cv
Gewoon gelijk naar een L/W warmtepomp, als je huis daar redelijk voor geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Ik heb ook zo een vaillant en het viel me op tijdens onze vakantie met plugwise maar in de zomer was het maar een keer per dag dus het is wel temp afhankelijk. Als je thuis bent is het niet te bepalen want je hebt altijd wel warm water per dag nodig.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Nop :-) Dit doet je ketel gewoon elk moment, het hele jaar door.

[...]

Gewoon gelijk naar een L/W warmtepomp, als je huis daar redelijk voor geïsoleerd is.
Ik heb mij laten vertellen dat de L/W warmtepomp in de winter geen warm water kan maken om het huis te verwarmen. Daarnaast voor het douchen en voor tapwater heb ik ook heet water nodig, dus een CV ketel is wel een must, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fairy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat de L/W warmtepomp in de winter geen warm water kan maken om het huis te verwarmen. Daarnaast voor het douchen en voor tapwater heb ik ook heet water nodig, dus een CV ketel is wel een must, toch?
Haha wie vertelt dat dan?
Er is hier een hele rits topics die bewijzen dat het zelfs met de huidige vorst goed werkt als de boel goed is afgestemd en ingeregeld.
Je ziet wel verhalen van beginners die nog niet helemaal thuis zijn in de werking, een cvketel is eenvoudiger.
Ik verwarm sinds 2015 met 2 airco's en heb sinds 2018 een wpboiler voor het tapwater.
Ondanks het extra verbruik is mijn energierekening al een paar jaar 0 of lager (geld terug) en ben ik gasloos.
Het vraagt een investering en uitzoekwerk om het goed te doen, maar die rekening maakt me elk jaar blij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Dit werd me verteld door een CV monteur. Die gaf aan dat die warmtepompsystemen nog in de kinderschoenen staan en dat er enorm veel ellende mee is. Denk ook wel dat die man behoorlijk biased was natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 12:50
Fairy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Dit werd me verteld door een CV monteur. Die gaf aan dat die warmtepompsystemen nog in de kinderschoenen staan en dat er enorm veel ellende mee is. Denk ook wel dat die man behoorlijk biased was natuurlijk.
Dat weet ik wel zeker. Bovendien wordt er in Zweden/Noorwegen al tientallen jaren mee verwarmd. Alle klachten die je in het veld hoort zijn voor 95% terug te herleiden naar onkunde van de installateurs.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Om helemaal van het gas af te komen zou in ons geval wel fantastisch zijn. We koken al elektrisch. Het huis is alleen niet supergoed geïsoleerd nog. We komen van een tussenwoning af met 750m³ gasverbruik per jaar.

In onze nieuwe woning, half vrijstaand heb ik in december 290m³ en in januari 337m³ verbruikt. Dit is natuurlijk wel winter want in september hebben we maar 32,5m³ verbruikt. Een goede jaarschatting heb ik nog niet, maar ik denk dat dit wel rond de 1500 a 1600m³ kan liggen.

Daarnaast heb ik een flink overschot aan zonnestroom, want ik heb 13Kw aan panelen liggen, er komen er nog meer bij die nu in opslag staan tot de overkapping klaar is en we gebruiken op dit moment effectief nog flink minder dan 4000kWh per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Fairy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Heule grote berg onzin.

Wil je de "horror"-verhalen lezen van Tweakers met l/w w/w warmtepompen, dan moet je dit topic eens doornemen: [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek (Spoiler: dat zijn er meer heeeeeel erg weinig).

En over zeer veel uitgebreide informatie: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Zeker met zo'n berg overschot van je zonnepanelen is een l/w warmtepomp zeker het overwegen waard. Maar eigenlijk zou isoleren -> isoleren -> isoleren de eerste stap 'moeten' zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 14-02-2021 08:12 ]

Pagina: 1