Advies gevraagd vervangen radiatorkraan '70 installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb vorig jaar alle binnenwerken van de radiatoren op de begane grond voorzien van thermostatische varianten. Nu zit ik echter op de 1e verdieping met twee radiatoren met ouderwetste kranen waarvan het binnenwerk niet te vervangen is en daarnaast heeft deze ook wel z'n beste tijd gehad. Nu zou ik deze graag in de lente compleet willen vernieuwen.

Nu hoop ik wat advies te winnen om te kijken wat nu verstandig is. Ik zal de eerste er alvast inkoppen: "bel een loodgieter!". Ik wil eerst bekijken wat ik zelf eventueel kan doen.

Zo op het oog lijkt het op een dikwandige stalen pijn van een 1/2" waar schroefdraad op getapt zit en waar de kraan op gedraaid zit. Ik hoop alleen dat ik genoeg speling heb wanneer de radiatorkraan losgekoppeld is van de radiator om de kraan eraf te krijgen anders moet hij er wel afgeslepen worden.

Verder heeft de radiator alleen een in- en een uitgang. Dus er is geen mogelijkheid om een ontluchtingskraantje erop te plaatsen. Is het misschien handiger om dan ook meteen de complete radiator te vernieuwen?

Zou ik bijvoorbeeld een Heimeier Radiator kraan 1/2 direct op de leiding met schroefdraad kunnen monteren of moet ik eerder kijken naar verloop toestanden? Als de kraan eraf geslepen moet worden zal ik waarschijnlijk sowieso richting een knelkoppeling moeten.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.serverbak.nl/apps/files_sharing/publicpreview/ddPNdqFKzjBcfxw?x=1720&y=958&a=true&file=21-02-11%252008-55-42%25200794.jpg&scalingup=0
Afbeeldingslocatie: https://cloud.serverbak.nl/apps/files_sharing/publicpreview/AaDra4BYZdg3Zcb?x=1720&y=958&a=true&file=21-02-11%252008-56-03%25200795.jpg&scalingup=0
Afbeeldingslocatie: https://cloud.serverbak.nl/apps/files_sharing/publicpreview/HWLNk6frat6Yoe6?x=1720&y=958&a=true&file=21-02-11%252008-57-09%25200796.jpg&scalingup=0

Alle reacties

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
- CV installatie (voldoende) leeg laten lopen
- bovenste en onderste wartel van de verwarming losdraaien (let op: deze zitten op de verwarming, dan weet je welke kant op "los" is
- haken zijkant van de radiator losmaken

Dan kun je je radiatorplaat eraf halen, en heb je alle ruimte voor montage van de nieuwe kraan :)

Als je geluk hebt, is de maat van de bovenste wartel hetzefde als die op de nieuwe kraan zit. Zo niet, dan moet je het puntstuk vervangen (zit bij de nieuwe kraan geleverd). Voor het verwijderen heb je een speciaal stukje gereedschap nodig (trappensleutel).

Als de maat van je puntstuk anders is dan van je radiator, kun je een verloopring erin draaien.

Vergeet niet al het schroefdraad te fitten, liefst met hennep, PTFE mag ook. Tegen het schroefdraad in wikkelen en strak aantrekken.

Als het niet lukt, horen we het wel :)

Edit: radiator vernieuwen: wat je wilt, bovenstaande handelingen blijven hetzelfde. Alleen hoef je het puntstuk er niet uit te halen, maar moet je waarschijnlijk de onderste fitting wel weer van je pijp afhalen en vervangen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 11-02-2021 13:27 ]

• Vaenir
Zwartoog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:25:
- CV installatie (voldoende) leeg laten lopen
- bovenste en onderste wartel van de verwarming losdraaien (let op: deze zitten op de verwarming, dan weet je welke kant op "los" is
- haken zijkant van de radiator losmaken

Dan kun je je radiatorplaat eraf halen, en heb je alle ruimte voor montage van de nieuwe kraan :)

Als je geluk hebt, is de maat van de bovenste wartel hetzefde als die op de nieuwe kraan zit. Zo niet, dan moet je het puntstuk vervangen (zit bij de nieuwe kraan geleverd). Voor het verwijderen heb je een speciaal stukje gereedschap nodig (trappensleutel).

Als de maat van je puntstuk anders is dan van je radiator, kun je een verloopring erin draaien.

Vergeet niet al het schroefdraad te fitten, liefst met hennep, PTFE mag ook. Tegen het schroefdraad in wikkelen en strak aantrekken.

Als het niet lukt, horen we het wel :)

Edit: radiator vernieuwen: wat je wilt, bovenstaande handelingen blijven hetzelfde. Alleen hoef je het puntstuk er niet uit te halen, maar moet je waarschijnlijk de onderste fitting wel weer van je pijp afhalen en vervangen :)
Thanks! Ik ga dan alvast wat spulletjes inslaan. Ik ga er pas mee aan de slag zodra het kwik boven nul staat. Het enige waar ik enigszins tegenop zie is het eraf krijgen van de oude kraan van de pijp. Zoals je ziet heb ik vrijwel geen ruimte.

Ik krijg bijna het idee dat die erop is gedraaid en de pijp er daarna is opgelast.

• Zwartoog
Vaenir schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik krijg bijna het idee dat die erop is gedraaid en de pijp er daarna is opgelast.
Misschien heel veel stuclagen over elkaar inmiddels ;)

Anders met een slijptol aan de gang, en dan alleen de kraan(knop) eraf slijpen. Dan kun je de rest er weer af draaien (zorg voor een grote bahco). Dan blijft het schroefdraad op de stalen pijp intakt, en kun je er zo een nieuwe kraan op schroeven.

Knelringen om een stalen pijp is een niet-ideale oplossing. Die werken nooit zo zeker als knelfittingen op koper/aluminiumbuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
Zwartoog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Misschien heel veel stuclagen over elkaar inmiddels ;)

Anders met een slijptol aan de gang, en dan alleen de kraan(knop) eraf slijpen. Dan kun je de rest er weer af draaien (zorg voor een grote bahco). Dan blijft het schroefdraad op de stalen pijp intakt, en kun je er zo een nieuwe kraan op schroeven.

Knelringen om een stalen pijp is een niet-ideale oplossing. Die werken nooit zo zeker als knelfittingen op koper/aluminiumbuizen.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Ik zou eventueel wat gips kunnen wegbijtelen. Stucen is iets waar ik wel ervaring mee heb gelukkig. :+ En anders heb je zojuist bevestigd wat ik al in gedachte had, een stuk eraf slijpen zodat hij wel langs de muur kan draaien.

Ik waardeer je input trouwens. Mijn ervaring op dit forum is dat er vaak flink tegengas wordt gegeven zodra je aan iets wilt beginnen dat niet onder je professionele beroep valt. Maar op die manier leer je nooit iets.. :P

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je de radiator vervangt meet dan de hartafstand tussen de aanvoer en de retour.
Als die hetzelfde is als je nieuwe radiator scheelt het aanpassen van de leidingen.

Als je alleen de radiatorkraan vervangt meet deze dan op dat je dezelfde inbouwmaat hebt.

Knelringen op staal kan, zorgen voor een goede schone buis zonder verf of draad snijden of persen.

Bij nader inzien kan vervangen van de radiator wel lastig zijn als je geen leidingen wil aanpassen, de aansluitingen zitten vrij dicht op de muur zo te zien.

[ Voor 18% gewijzigd door edsandje op 11-02-2021 18:17 . Reden: aanvulling ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:49

RvL

Let wel op met die dikwandige pijpen. Mocht je knelringen gaan gebruiken, gebruik dan de goede ringen speciaal voor dikwandige pijpen. Kunststof ringen, vaak blauw van kleur.

Een dikwandige pijp van 1/2" is namelijk marginaal dunner dan een 22mm dunwandig. Idem met de kleinere maten. Gebruik je een standaard messing knelring blijft dat gegarandeerd lekken.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
RvL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:33:
Let wel op met die dikwandige pijpen. Mocht je knelringen gaan gebruiken, gebruik dan de goede ringen speciaal voor dikwandige pijpen. Kunststof ringen, vaak blauw van kleur.

Een dikwandige pijp van 1/2" is namelijk marginaal dunner dan een 22mm dunwandig. Idem met de kleinere maten. Gebruik je een standaard messing knelring blijft dat gegarandeerd lekken.
Thanks daar was ik totaal niet van op de hoogte. Ik heb in mijn vorige woning wel twee radiatoren vervangen voor “design” varianten. Maar dat was allemaal recent materiaal en dat was bijna als Lego zo simpel dat het was. Deze installatie is een stuk ouder dan dat ik ben dus ik was al bang dat ik voornamelijk dit soort details over het hoofd zou gaan zien.

Even toevoegend aan dit verhaal. De tweede radiator waar ik het over had (waar geen foto’s van tussen staan) heeft genoeg ruimte tussen de muur en de kraan om deze normaal eraf te draaien. Verder is die compleet hetzelfde.

Ik ga dan ook eerst op die radiator de kraan vervangen en evt de radiator zelf om wat ervaring op te doen. Worst case scenario schroef ik de boel weer terug en laat ik het aan een professional over. De radiator in mijn OP moet wss de slijptol aan te pas komen en dat zie ik als een point of no return.. :+ Dus eerst maar eens kijken hoe soepel alles loopt met de makkelijke variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vaenir schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:28:
Verder heeft de radiator alleen een in- en een uitgang. Dus er is geen mogelijkheid om een ontluchtingskraantje erop te plaatsen. Is het misschien handiger om dan ook meteen de complete radiator te vernieuwen?
Heb je op de andere hoek geen plek voor een ontluchter? Welke kant hangt de radiator op? Als de kant van de aansluitingen het hoogste zit is er geen (lokaal) hoogtepunt in deze radiator en is een ontluchter ook niet nodig.

Denk je ook aan een voetventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vaenir schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:01:
[...]
Worst case scenario schroef ik de boel weer terug en laat ik het aan een professional over. De radiator in mijn OP moet wss de slijptol aan te pas komen en dat zie ik als een point of no return.. :+ Dus eerst maar eens kijken hoe soepel alles loopt met de makkelijke variant.
Worst case gaat je gelaste "T-stuk" los en kun je niemand vinden die dat kan / wil fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
@kabeltjekabel Er zit echt alleen een in- en uitlaat op. Links zit helemaal niks en ik heb zelfs nog met een spiegel erachter gekeken of daar misschien iets wonderbaarlijks zat. Ik vond het ook al vrij uniek. Voetventiel heb ik rekening mee gehouden!

Wat betreft het t-stuk dat losgaat, ja je hebt gelijk dat is wss wel de worst case. Een vriend van mij is lasser, maar ik had het nu fijner gevonden als hij loodgieter was geweest. :+ Ik ga er nu alleen maar even vanuit dat dat scenario een winnend lot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
e als een slijptol heb dan slijp je het uitstekenede gedeelte van de kraan af. en dan kan je hem er langs de muur eraf draaien. wat er daarna doet is een schroefbus erop. een stukje buis 15 . een daaop kan je gewoon
een kraan knellen. de kraan blijft dan naar voren staan en je muur blijft heel. de onderzijde hetzelfde verhaal.
je schijft de radtator aleen 10 cm op.

of de buis halverwege afslijpen. en er van die blauwe knelringen opzetten.
( lekkage in de toekomst is wel aanwezig. ze zijn niet perfect)

overigens de kans dat je een gelaste buis molt dat lukt je in geen 100 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:45

krvabo

MATERIALISE!

Ehr. Slijptol?

Die moer aan de linkerkant van je kraan draai je los (bovenkant van je af), die valt naar links van je kraan vandaan. Je kraan zit tegen een puntstuk geduwd, zoals hierboven verteld. Sloop het kapotte plastic er af en je kunt met een steeksleutel het binnenwerk van de kraan er uitdraaien. Schraap even wat van die klonterige verf aan de andere kant van je kraan weg, pak een grote steeksleutel / bahco / vice grips en draai die hele kraan rond? (wederom bovenkant van je weg). Daar is echt niets aan gelast hoor, dat is puur verf.

Zorg dat je je radiator naar links kunt duwen (dus de 'houder' aan de zijkant weg), dat de onderkant eveneens los is, en je kunt zo die kraan vervangen. Knelringen hoef je hier niet te gebruiken. Bij een nieuwe radiator moet je wel even kijken naar hoe ver de aansluiting van de muur komt. De huidige '10'-variant vervangen door een nieuwe '10' variant (1 paneelgedeelte, 0 convectorgedeeltes) gaat volgens mij weinig uitmaken, als je er al een kunt vinden. Met een beetje geluk kun je een type 11 tegen de muur monteren met een muurbeugel (en dus niet meer op van die houdertjes) die vele malen effectiever is.

Op de onderkant zit zo te zien al een verloopje, dus je hebt speling met de lengte van je nieuwe kraan (die mag korter zijn).

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 08:02

Asteroid9

General Failure

Eh, wat is er mis met gewoon afslijpen en draad optappen? Een 3/8" handmatige tapset kun je huren of aanschaffen, dan een schroefbus er op draaien en dan kun je verder gewoon alles met knel verder monteren.

In mijn huis zit alleen maar dikwandig gelast buis, draad tappen heb ik al meerdere malen gedaan, makkelijk zat.

18 Euro voor een dag:

https://www.borent.nl/mat...ijset_handbediend_14-1_34

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Asteroid9 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:00:
Eh, wat is er mis met gewoon afslijpen en draad optappen?
Omdat het niet hoeft? :?

Om te snijden heb je trouwens evengoed ruimte nodig bij de muur, en de snijolie geeft een hoop geklieder.

Bovendien zit je dan met verlengstukken: onderaan kun je niet inkorten, want daar heb je niet genoeg ruimte om opnieuw te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Handmatig snijden kan met een paar druppels olie, dat spettert echt niet.

Ja, je kan proberen de huidige kranen er af te draaien natuurlijk, maar daar is nauwelijks speelruimte.
Met een beetje pech draai je met die oude vastzittende kraan de hele draad of een deel van de buis kapot, en wat doe je dan? Met een lege CV alsnog rennend naar de gereedschapsverhuur?
En als het wel lukt heb je maar net net enkele centimeters om hopelijk een andere kraan er tussen gefriemeld te krijgen.

Persoonlijk zou ik hier altijd voor de veilige optie kiezen:
Dichterbij de verticale leiding afsnijden, daar heb je meer ruimte. Gewoon optappen en een draadbus opzetten.
Zodra je daar een overgang naar knel hebt kun je reguliere 15mm buis buigen, afkorten en wat dan ook om willekeurig andere kranen of wellicht een keer een andere radiator te kunnen plaatsen.

Wel zo toekomstvast, maar ieder zijn keuze....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Asteroid9 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:27:
Handmatig snijden kan met een paar druppels olie, dat spettert echt niet.

Ja, je kan proberen de huidige kranen er af te draaien natuurlijk, maar daar is nauwelijks speelruimte.
Met een beetje pech draai je met die oude vastzittende kraan de hele draad of een deel van de buis kapot, en wat doe je dan? Met een lege CV alsnog rennend naar de gereedschapsverhuur?
En als het wel lukt heb je maar net net enkele centimeters om hopelijk een andere kraan er tussen gefriemeld te krijgen.

Persoonlijk zou ik hier altijd voor de veilige optie kiezen:
Dichterbij de verticale leiding afsnijden, daar heb je meer ruimte. Gewoon optappen en een draadbus opzetten.
Zodra je daar een overgang naar knel hebt kun je reguliere 15mm buis buigen, afkorten en wat dan ook om willekeurig andere kranen of wellicht een keer een andere radiator te kunnen plaatsen.

Wel zo toekomstvast, maar ieder zijn keuze....
hoe wil je daardsnijden in 2 cm ruimte hebt? de muuruithakken ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

miciel schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:54:
[...]

hoe wil je daardsnijden in 2 cm ruimte hebt? de muuruithakken ? :+
Nou, niet? Maar gewoon bij de verticale leiding zoals ik suggereerde?

Bij die verticale leiding is het eerder 5-8 cm en dat is meer dan genoeg om een 3/8 snijkop te plaatsen, zo heb ik het al meermalen zonder problemen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Asteroid9 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Nou, niet? Maar gewoon bij de verticale leiding zoals ik suggereerde?

Bij die verticale leiding is het eerder 5-8 cm en dat is meer dan genoeg om een 3/8 snijkop te plaatsen, zo heb ik het al meermalen zonder problemen gedaan.
zover had ik nog niet gekeken je hebt gelijk dat kan wel.
Pagina: 1