Vraagje aan de leden. Normaliter gebruik ik altijd de zwarte versie, maar deze is niet meer op voorraad op websites. In plaats hiervan hebben ze volgens mij een blauwe versie ALL CLIMATE uitgebracht waarschijnlijk. Weet iemand of ik deze twee met elkaar kan mengen en wat het verschil is tussen deze twee?
Andere toevoegingen/dopes. Zolang het soort (mineraal, synthetisch of halfsynthetisch), de soortaanduiding (ACEA) en SAE (in dit geval 10W-40) hetzelfde zijn, zullen ze geen schade toebrengen aan je auto. De toevoegingen maken de olie meer of minder geschikt voor bepaalde toepassingen, maar die verschillen zijn marginaal.
De blauwe is mogelijk iets beter, volgens sommige websites zou deze vol-synthetisch zijn waar de zwarte semi-synthetisch is.
In praktisch opzicht, deze twee zijn effectief identiek, en kunnen gewoon gemengd worden zonder enig issue.
In praktisch opzicht, deze twee zijn effectief identiek, en kunnen gewoon gemengd worden zonder enig issue.
Bedankt voor de informatie!
Dus ik kan die blauwe vol synthetische gewoon mengen met de zwarte zonder problemen?
Dus ik kan die blauwe vol synthetische gewoon mengen met de zwarte zonder problemen?
Als de zwarte fles halfsynthetisch is (dus voor een deel ouderwetse minerale olie bevat) en de blauwe volsynthetisch, is dat wellicht de reden dat de zwarte fles niet meer beschikbaar is. Halfsynthetisch is goedkoper, maar veroudert ook sneller. In de Verenigde Staten worden voor de meeste nieuwe auto's nog steeds belachelijk korte verversingsintervallen voor olie gehanteerd, mede omdat daar nog heel veel minerale olie wordt gebruikt. In Europa stappen we inmiddels massaal van de minerale olie af, omdat langere verversingsintervallen mogelijk zijn door hoge kwaliteit (maar dure) volsynthetische olie toe te passen.naruto39 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:07:
Bedankt voor de informatie!
Ik vermoed dat mengen geen enkel probleem is, mits je het verversingsinterval niet gaat oprekken.
Een goede grap mag vrienden kosten.