Toon posts:

Afbeelding bijsnijden met verschillende, maar exacte marges?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 18:35
Beste fotobewerkers,

Om de grafieken van dataloggersoftware als afbeelding in een rapport te verwerken knip ik deze bij zodat de witte randen ronde de grafiek wegvallen en ik de grafieken in zijn maximale afmetingen in de rapportages kan opnemen. De loggersoftware plaatst de grafiek niet midden op de pagina's dus aan alle vier de zijden moet een stuk van verschillende afmetingen worden afgeknipt. De positie van de grafieken op de afbeelding is wel altijd gelijk

Bij een eerdere werkgever, in een oudere windows/office omgeving (XP / 7) had ik een standaardprogramma waarmee ik afbeeldingen kon bijsnijden door in het programma de afmetingen van de 4 te knippen zones exact in pixels aan te geven. Dit rijtje zat zo in mijn hoofd dat ik blind door de foto's kon scrollen en de waarden kon intypen. De grafieken konden zo eenvoudig allemaal in exact dezelfde afmetingen in de rapportages worden opnemen. Ik weet helaas niet meer wat dat programma was en of het standaard bij Windows of Office zat.

Na enkele omzwervingen ben ik bij een gelijksoortig bedrijf terecht gekomen waarbij ik opnieuw deze loggersoftware gebruik. Echter, in windows 10/Office 365 kan ik geen programma met gelijksoortige functionaliteit terugvinden. Ik kan nu alleen handmatig bijsnijden door de randen te verslepen of standaard formaten aan te geven. Dit kost meer tijd en geeft geen mooi, consequent resultaat waardoor de grafieken altijd licht verspringen wanneer je door het document heen scrolt. Hierdoor moet ik in de rapportages ook de markeringen die wij zelf aanbrengen aanpassen aan de licht verspringende grafieken.

Is er in windows 10 een (gratis of standaard) programma wat deze functionaliteit wel heeft of kijk ik er naast?
Dit betreft niet perse het bewerken van foto's, maar hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via bodejodel op 11-02-2021 11:35)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

IrfanView al eens geprobeerd?

Je kunt onder Edit/Create Custom selection allerlei voorgedefinieerde formaten/verhoudingen definiëren voor zaken die je wilt croppen.

Wellicht dat je daar wat mee verder komt?

En heel veel zaken kunnen in IrfanView ook batchgestuurd...

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het gaat dus om het verwijderen van witte pixels aan de randen? In Adobe Photoshop heet die functie "trim". Als je op die term zoekt is het misschien makkelijker om software te vinden die iets soortgelijks doet?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• bodejodel
Bedankt voor je snelle reactie.

Zie het bijgevoegde voorbeeld. De rode lijn is een indicatie van het gebied dat ik wil bijsnijden.

Trimming zal dus niet werken denk ik. Ik moet echt "croppen" met als extra eis dat dit bij elke afbeelding een zelfde formaat oplevert.

Het zijn dus niet alleen witte pixels. In het te verwijderen gebied staan bijvoorbeeld gegevens van het softwarepakket en de bestandslocatie. Deze gegevens zijn niet relevant en die wil ik er dus vanaf knippen.

De zijden van de grafiek waar geen assen staan zijn ook "open".
De benamingen en waarden van de assen staan ook buiten de grafiek, maar deze mogen er natuurlijk niet afgeknipt worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

IrfanView al eens geprobeerd?

Je kunt onder Edit/Create Custom selection allerlei voorgedefinieerde formaten/verhoudingen definiëren voor zaken die je wilt croppen.

Wellicht dat je daar wat mee verder komt?

En heel veel zaken kunnen in IrfanView ook batchgestuurd...

Mooie Plaatjes   

• bodejodel
Geweldig! Dat is een oplossing die nog beter is dan wat ik zocht!
Nu kost het me maar een paar seconden om alle grafieken in een keer aan te passen.

IrfanView gebruikte ik al voor de Batch Conversion functionaliteit om grote hoeveelheden foto's te verkleinen voor archivering, maar hier heb ik de crop functie over het hoofd gezien.

Opgelost!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee