Sinds vorige week blije eigenaar van een nieuwe woning met vloerverwarming. De vloer in onze woonkamer is helemaal afgeplakt met stuclopers . Inmiddels zijn de stucadoors geweest en moeten we 2 weken wachten tot de schilder kan komen. Er werd aangegeven dat we de stuclopers wel konden laten liggen tot de schilder was geweest. Probleem is nu alleen dat het vrij koud is in de woonkamer en moeilijk warm word. Ik vermoed dat dit komt omdat er stucloper over de vloer heen ligt. Zou dit kunnen? En is dit schadelijk voor de vloerverwarming? Ik las op enkele productpaginas waar werd aanbevolen om de vloerverwarming uit te zetten alvorens de stuclopers te plaatsen
vloerverwarming heeft erg lang nodig om warm te worden wanneer deze uit is geweest.
Heb je de kachel wel aan staan verder?
worden radiatoren boven wel warm? en heb je bijvoorbeeld wel warm water?
Stuucloop houdt misschien wel iets tegen aanwarmte maar als het echt warmte tegen zou houden dan zou het warm moeten zijn als jij jou hand er op doet.
check de pomp van je vloerverwarming eens goed na of deze wel draait bijvoorbeeld en stel je thermostaat op 21 in en kijk of je ketel wel gaat lopen.
overigens kan ik alleen maar aanraden om een 3 KWH kacheltje te kopen van 60 euro bij de gamma voor het drogen van stuuc werk. werkt 100x beter
Heb je de kachel wel aan staan verder?
worden radiatoren boven wel warm? en heb je bijvoorbeeld wel warm water?
Stuucloop houdt misschien wel iets tegen aanwarmte maar als het echt warmte tegen zou houden dan zou het warm moeten zijn als jij jou hand er op doet.
check de pomp van je vloerverwarming eens goed na of deze wel draait bijvoorbeeld en stel je thermostaat op 21 in en kijk of je ketel wel gaat lopen.
overigens kan ik alleen maar aanraden om een 3 KWH kacheltje te kopen van 60 euro bij de gamma voor het drogen van stuuc werk. werkt 100x beter
[Voor 12% gewijzigd door maubaan op 11-02-2021 09:10]
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
het is koud buiten, de vloerverwarming doet er nu langer over om de ruimte op temperatuur te krijgen.
Je isoleert de vloer aan de bovenkant; gevolg duurt nog langer om de boel warm te krijgen.
Die 30 graden aanvoer is normaal, lijkt er op dat het normaal werkt.
is de ruimtetemperatuur belangrijk, als in je moet er zitten?
Je isoleert de vloer aan de bovenkant; gevolg duurt nog langer om de boel warm te krijgen.
Die 30 graden aanvoer is normaal, lijkt er op dat het normaal werkt.
is de ruimtetemperatuur belangrijk, als in je moet er zitten?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik vind 30C aanvoer met deze buitentemperaturen wel erg laag hoor. Bij mij gaat er nu 44C in de vloer, anders komt de ruimte echt niet lekker op temperatuur.
Wat voor afwerking ligt er op je vloer ?
Het is erg koud buiten, ook met ouderwetse radiatoren in een bewoont pand duurt het nu veel langer voor het behaaglijk is.
Dan heb jij:
- vloerverwarming
- die lang uit is geweest (?)
- supervochtige ruimte ivm stucen
Het lijkt me in ieder geval sterk dat zo'n laagje karton de warmte noemenswaardig tegenhoud. Maar op den duur moet de ruimte wel warm worden ja...
Belangrijjk is wel dat het stucwerk goed is gedroogd voordat de schilder komt. Droogtijd hangt af van dikte stuclaag en temperatuur.
Dan heb jij:
- vloerverwarming
- die lang uit is geweest (?)
- supervochtige ruimte ivm stucen
Het lijkt me in ieder geval sterk dat zo'n laagje karton de warmte noemenswaardig tegenhoud. Maar op den duur moet de ruimte wel warm worden ja...
Belangrijjk is wel dat het stucwerk goed is gedroogd voordat de schilder komt. Droogtijd hangt af van dikte stuclaag en temperatuur.
Door wie? Door de stucadoors? Klinkt meer als een stucadoor die (zoals gewoonlijk) weer een excuusje zoekt om z'n rotzooi niet op te ruimen. Het kan trouwens prima, maar als je ook in huis moet wonen/leven dan zit je wel mooi met een ruimte waarvan de vloer bezaait ligt met gips/knauf. Fijn ook als straks de schilders komen; dan lopen die er lekker doorheen en heb je overal waar je het niet wilt (bijv. de WC) gips op de vloer zitten.whoopy_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:06:
[...]
Er werd aangegeven dat we de stuclopers wel konden laten liggen tot de schilder was geweest.
[...]
☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K
Ah, dacht dat 32 graden in mijn refurbished 70-er jaren huis hoog was, dat valt dus mee.Galaxis schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:28:
Ik vind 30C aanvoer met deze buitentemperaturen wel erg laag hoor. Bij mij gaat er nu 44C in de vloer, anders komt de ruimte echt niet lekker op temperatuur.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ff de stofzuiger eroverheen en met een plamuurmes de grote brokken eraf halen. Die 2 weken die het ligt tot de schilder, geen moeilijkheden op je nek halen. Ik heb het ook laten liggen.Harrie_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:04:
Door wie? Door de stucadoors? Klinkt meer als een stucadoor die (zoals gewoonlijk) weer een excuusje zoekt om z'n rotzooi niet op te ruimen. Het kan trouwens prima, maar als je ook in huis moet wonen/leven dan zit je wel mooi met een ruimte waarvan de vloer bezaait ligt met gips/knauf. Fijn ook als straks de schilders komen; dan lopen die er lekker doorheen en heb je overal waar je het niet wilt (bijv. de WC) gips op de vloer zitten.
@TS: eventueel vouw je ze weg naar 1 kant als je er echt last van hebt.
Een nieuw huis heeft echt even de tijd nodig om goed op temperatuur te komen. De kou zit overal in en al die massa moet opgewarmd worden. Daarnaast zit je huis nog vol met bouwvocht. Met een trage vloerverwarming gaat dat gewoon echt dagen lang duren. Je zou in de tussentijd even wat bijzetkacheltjes kunnen plaatsen.
Ik zou overigens de stuclopers wel weghalen en gewoon nieuwe plaatsen over 2 weken. Kleine moeite toch? Wat voor vloer heb je? Als het een gietvloer is moet je ze zeker weghalen, want de lijm gaat in de vloer trekken en dat is niet meer te herstellen.
Ik zou overigens de stuclopers wel weghalen en gewoon nieuwe plaatsen over 2 weken. Kleine moeite toch? Wat voor vloer heb je? Als het een gietvloer is moet je ze zeker weghalen, want de lijm gaat in de vloer trekken en dat is niet meer te herstellen.
Als je geen moeilijkheden op je nek wil halen kun je de stucadoor(s) gewoon alles op te laten ruimen. Als twee weken later de schilder komt kan die prima (waar nodig) weer e.e.a. afplakken. Een goede schilder verft je hele huis zonder maar iets af te plakken... Dat daargelaten; dan heb je er zelf geen enkel werk van en wordt het ook geen bende.Pizza_Boom schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:13:
[...]
Ff de stofzuiger eroverheen en met een plamuurmes de grote brokken eraf halen. Die 2 weken die het ligt tot de schilder, geen moeilijkheden op je nek halen. Ik heb het ook laten liggen.
[...]
Met het stucloop weghalen kun je ook vrij makkelijk je muur weer beschadigen.
Dus lekker de stucadoor laten opruimen.
Je vloerverwarming moet volgens een opstartprotocol opgewarmd worden als hij nieuw is.
Als het al een oudere is zal het wel loslopen, en misschien kan je dan wel tot 40 graden gaan.
Ik zou zeker een werkplaatskachel kopen.
(Met 2 dagen huren ben je al duurder uit)
https://www.gamma.nl/asso...od-25-2x19-6-cm/p/B529389
Door de luchtstroom droogt het makkelijker.
Niet direct richten op het stucwerk, dan heb je kans op scheuren.
Zet een paar ventilatie openingen open zodat het vocht weg kan en hou 24/7 je woonkamer op 20 graden.
Dus lekker de stucadoor laten opruimen.
Je vloerverwarming moet volgens een opstartprotocol opgewarmd worden als hij nieuw is.
Als het al een oudere is zal het wel loslopen, en misschien kan je dan wel tot 40 graden gaan.
Ik zou zeker een werkplaatskachel kopen.
(Met 2 dagen huren ben je al duurder uit)
https://www.gamma.nl/asso...od-25-2x19-6-cm/p/B529389
Door de luchtstroom droogt het makkelijker.
Niet direct richten op het stucwerk, dan heb je kans op scheuren.
Zet een paar ventilatie openingen open zodat het vocht weg kan en hou 24/7 je woonkamer op 20 graden.
Woningen worden vaak gespoten, dan wil je wel afplakken.Harrie_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Als je geen moeilijkheden op je nek wil halen kun je de stucadoor(s) gewoon alles op te laten ruimen. Als twee weken later de schilder komt kan die prima (waar nodig) weer e.e.a. afplakken. Een goede schilder verft je hele huis zonder maar iets af te plakken... Dat daargelaten; dan heb je er zelf geen enkel werk van en wordt het ook geen bende.
Maar draai het eens om, klanten willen vaak voor een duppie op de eerste rang zitten, dus die 2x afplakken/stucloper willen ze niet betalen, want dat is zonde...

Maar als er maar 1 spatje verf of stuc ligt staat de telefoon roodgloeiend.
Dat het koud aanvoelt in je woning is logisch, de stukadoors hebben een hele vracht water in je woning gedrukt.
Dat is wel grappig trouwens. Ik heb een offerte aangevraagd bij 4 schilders en 3 daarvan hebben een voorkeur voor schilderen. Is dat tegenwoordig de norm? Beide schilders gaven ook aan dat het prima is om de lopers te laten liggen en dat zij er dan langslopen om de gaten af te plakken waar nodig.Harrie_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Als je geen moeilijkheden op je nek wil halen kun je de stucadoor(s) gewoon alles op te laten ruimen. Als twee weken later de schilder komt kan die prima (waar nodig) weer e.e.a. afplakken. Een goede schilder verft je hele huis zonder maar iets af te plakken... Dat daargelaten; dan heb je er zelf geen enkel werk van en wordt het ook geen bende.
edit: 3 van de 4 voorkeur voor spuiten.
Een voorkeur voor schilderen i.p.v. spuiten bedoel je?whoopy_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:44:
[...]
Ik heb een offerte aangevraagd bij 4 schilders en 3 daarvan hebben een voorkeur voor schilderen.
[...]
Excuus, ik zeg het helemaal verkeerd. 3 van de 4 hebben een voorkeur voor spuiten.Harrie_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Een voorkeur voor schilderen i.p.v. spuiten bedoel je?
Nogal logisch; dat is veel minder werk maar wel hetzelfde vangen als wanneer ze zouden schilderen.whoopy_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Excuus, ik zeg het helemaal verkeerd. 3 van de 4 hebben een voorkeur voor spuiten.
ook belangrijk: laat de vloerverwarming 24/7 aanstaan.
Met -10 buiten doe ik niet meer aan nachtverlaging.
Nachtverlaging is sowieso discutabel of je daardoor nu wel of niet gas bespaart. De reden dat ik normaal wel 'snachts de verwarming lager heb staan is omdat ik dan zeker weet dat de ketel om 6:00 weer begint met verwarmen waardoor mijn badkamer om 7:00 altijd lekker warm is.
Nachtverlaging is sowieso discutabel of je daardoor nu wel of niet gas bespaart. De reden dat ik normaal wel 'snachts de verwarming lager heb staan is omdat ik dan zeker weet dat de ketel om 6:00 weer begint met verwarmen waardoor mijn badkamer om 7:00 altijd lekker warm is.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, ook vloerverwarming. Ik heb de stucloper laten liggen en ook absoluut niet de verwarming uit gedaan.
Uiteindelijk ben je aan het verbouwen. Dus accepteer dan gewoon even dat het anders is dan anders. Mijn gasrekening tijdens de verbouwing was ook banana's. Maar je bent minder efficient, je hebt even een deur open, je stookt wat meer misschien etc, etc.
Stucloper gaat ook zeker geen schade geven aan je vloerverwarming (hoe zie je dat voor je?..)
Uiteindelijk ben je aan het verbouwen. Dus accepteer dan gewoon even dat het anders is dan anders. Mijn gasrekening tijdens de verbouwing was ook banana's. Maar je bent minder efficient, je hebt even een deur open, je stookt wat meer misschien etc, etc.
Stucloper gaat ook zeker geen schade geven aan je vloerverwarming (hoe zie je dat voor je?..)
Ik zou even uitzoomen.whoopy_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:44:
[...]
Dat is wel grappig trouwens. Ik heb een offerte aangevraagd bij 4 schilders en 3 daarvan hebben een voorkeur voor schilderen. Is dat tegenwoordig de norm? Beide schilders gaven ook aan dat het prima is om de lopers te laten liggen en dat zij er dan langslopen om de gaten af te plakken waar nodig.
Wat we weten:
1) Stukadoor geeft aan dat stukloper prima kan blijven liggen >> Logisch, minder moeite want de stukadoors hoeven de stukloper alleen te plakken.
2) Schilders geven aan dat oude stukloper prima is >> Logisch, minder moeite want ze hoeven de stukloper alleen te verwijderen.
3) Jij geeft aan dat het huis koud blijft. Vermoedelijk omdat het -8 is buiten en je d.m.v. VV verwarmt wat nu lastiger de warmte kwijt kan.
Wat is dan de logische conclusie? In de wind slaan wat zowel stukadoor aangeeft als schilder zegt en de stukadoor de stukloper laten wegtrekken.
Daarbij: Als je woonkamer in die twee weken niet voldoende opwarmt, verkleint dat ook de kans dat je wanden na 14 dagen 100pct schilder klaar zijn.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Heel erg waar, maar in deze niet per se relevant voor TS' vraag denk ik.FabianGTI schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:41:
[...]
Woningen worden vaak gespoten, dan wil je wel afplakken.
Maar draai het eens om, klanten willen vaak voor een duppie op de eerste rang zitten, dus die 2x afplakken/stucloper willen ze niet betalen, want dat is zonde...![]()
Maar als er maar 1 spatje verf of stuc ligt staat de telefoon roodgloeiend.
Dat het koud aanvoelt in je woning is logisch, de stukadoors hebben een hele vracht water in je woning gedrukt.
TS noemt niets over afspraken of evt. 'weghalen van stukloper' als evt. wisselgeld in de offerte, wat het bij 10c-eerste-rang-zitters best kan zijn.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
En veel kwetsbaarder voor beschadigingen.Harrie_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:52:
[...]
Nogal logisch; dat is veel minder werk maar wel hetzelfde vangen als wanneer ze zouden schilderen.
Zeker met kleine kinderen (Ik weet niet of @whoopy_ die heeft of dat daar plannen voor zijn) zou ik gaan voor schrob-bare verf.
Wij hebben in de hal en woonkamer gewone verf, daar zie je nu na een jaar wel een en ander op.
In de keuken schrobbaar, krast amper en ook geen plekken vlekken of andere lelijkheid.
Bij de gastouder (ja ok daar lopen 5 kids rond, maar het is niet dat die op de muur mogen kleuren) die in een minimalistische wit gespoten huis woont zagen alle muren er onder 1 meter hoogte er na een jaar niet meer uit.
Deze laat ze dit jaar al voor de 3e keer overspuiten.
Dan ben ik toch altijd wel blij met mijn door de schilder gesausde wanden.
Mijn schilder legt een doek op de grond waar hij bezig is en saust en schildert alles zonder afplakken.
Geen banen, geen druipers. En als je dan toch iets vind, dan doet hij het zonder mokken gewoon overnieuw.
Echt een vakman

(loopt ook niet voor niets sinds de jaren 70 in onze familie te schilderen)
[Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 11-02-2021 11:22]
Liggen je slangen nu zichtbaar 'open' ?
En wat is je relatieve luchtvochtigheid ? Aangezien je aangeeft dat er net gestuukt is.
En wat is je relatieve luchtvochtigheid ? Aangezien je aangeeft dat er net gestuukt is.
[Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 11-02-2021 11:27]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Bedankt voor je reactie. Hierin zit ik nu een beetje in een tweestrijd. Inmiddels zit het stucwerk er al een week op en lijkt het vrijwel droog (behalve in de naden tussen de betonplaten). De schilder komt over ruim een week dus als ik nu nog de oude stucloper zou laten weghalen dan wordt het vervolgens 2 dagen later weer geplaatst. Over puntje 3 moet ik toch en nuance aanbrengen. Ik heb nu een paar uur de verwarming op 21 graden gezet en inmiddels is het bijna 20 graden hier in de woonkamer. De stukadoor komt sowieso begin volgende week nog langs om te kijken hoe het dragen is gegaaan.Goudvis schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:14:
[...]
Ik zou even uitzoomen.
Wat we weten:
1) Stukadoor geeft aan dat stukloper prima kan blijven liggen >> Logisch, minder moeite want de stukadoors hoeven de stukloper alleen te plakken.
2) Schilders geven aan dat oude stukloper prima is >> Logisch, minder moeite want ze hoeven de stukloper alleen te verwijderen.
3) Jij geeft aan dat het huis koud blijft. Vermoedelijk omdat het -8 is buiten en je d.m.v. VV verwarmt wat nu lastiger de warmte kwijt kan.
Wat is dan de logische conclusie? In de wind slaan wat zowel stukadoor aangeeft als schilder zegt en de stukadoor de stukloper laten wegtrekken.
Daarbij: Als je woonkamer in die twee weken niet voldoende opwarmt, verkleint dat ook de kans dat je wanden na 14 dagen 100pct schilder klaar zijn.
Misschien maak ik mij zorgen om niks. Het is alleen de eerste keer dat ik een huis heb gekocht en vind het allemaal vrij spannend in alle eerlijkheid.
Haal even bij de bouwmarkt een 220v kachel, die heeft het vrij snel warm en zorgt ook voor luchtcirculatie.
Als de vw uit is geweest kan het wel een paar dagen duren hoor de ruimte op temperatuur is. Stucloop houd nagenoeg geen warmte tegen, laminaat houd meer tegen wat er misschien in de toekomst op komt.
Wellicht helpt het wat als je de pompsnelheid van je verdeler omhoog zet. En anders rustig afwachten.
Je kan ook de thermostaatkraan op je verdeler hoger zetten, kan wel naar de 40 graden.
Als de vw uit is geweest kan het wel een paar dagen duren hoor de ruimte op temperatuur is. Stucloop houd nagenoeg geen warmte tegen, laminaat houd meer tegen wat er misschien in de toekomst op komt.
Wellicht helpt het wat als je de pompsnelheid van je verdeler omhoog zet. En anders rustig afwachten.
Je kan ook de thermostaatkraan op je verdeler hoger zetten, kan wel naar de 40 graden.
Ja dat snap ik, ze kunnen alles in 1 keer afwerken en das maximaal vangen voor minimaal werk. Ze vertellen alleen niks over die miniscule druppels die overal opkomen. Dat je maar 1 kleur mag gebruiken anders moeten ze het apparaat weer helemaal schoonmaken. De zeer magere kwaliteit van de verf met als gevolg dat je er ook niet meer overheen kan verven maar eigenlijks daarna alleen nog maar kan spuiten verven.whoopy_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:44:
[...]
Dat is wel grappig trouwens. Ik heb een offerte aangevraagd bij 4 schilders en 3 daarvan hebben een voorkeur voor schilderen. Is dat tegenwoordig de norm? Beide schilders gaven ook aan dat het prima is om de lopers te laten liggen en dat zij er dan langslopen om de gaten af te plakken waar nodig.
Ik geef toch echt de voorkeur aan het 'echte' schilderwerk.
Stukje uit de praktijk:
Ik ben bezig met mn huis en heb al een paar maanden stucloop (op mn zandcementvloer).
Nu een maand of 2 met vloerverwarming aan. Gaat prima, temperatuur is prima zoals verwacht zonder problemen.
Ik ben bezig met mn huis en heb al een paar maanden stucloop (op mn zandcementvloer).
Nu een maand of 2 met vloerverwarming aan. Gaat prima, temperatuur is prima zoals verwacht zonder problemen.
Mijn huis is gestuct in de zomer, met prachtig weer. Het stucwerk had ideale omstandigheden om te drogen. En het duurde alsnog ruim 1 week. Dan vind ik een kleine 2 weken voor jouw huis, in de NIET ideale omstandigheden niet slecht. Dat weet de stucadoor ook. Daarom komt hij pas over 2 dagen.
En is jouw vloerverwarming een hoofd- of bijverwarming. Dat maakt ook een groot verschil.
En is jouw vloerverwarming een hoofd- of bijverwarming. Dat maakt ook een groot verschil.
Het lijkt erop dat je geen/weinig ervaring hebt met vloerverwarming, klopt dat?
Staat je thermostaat op een programma? Zo ja, verwijder dit of schakel de thermostaat naar handmatig. Stook de woonkamer dag en nacht continue naar 20 graden (of 21, wat jij wil).
Vloerverwarming is heel traag en je stucwerk moet nog flink drogen. Nachtverlaging kun je over een paar weken uit gaan proberen, voorlopig even niet doen. Hierdoor droogt het stucwerk beter en kan de vloerverwarming de temperatuur stabiel houden.
Tegelijkertijd moet je met het drogende stucwerk niet vergeten een paar keer per dag te ventileren, zodat de vochtige lucht weg kan.
Kijk daarnaast (indien nodig) uit met elektrische kacheltjes. Die verwarmen kleine plekken, waardoor een deel van het stucwerk veel sneller gaat drogen dan de rest. Vooral niet te lang op dezelfde plek laten staan en ook niet direct op een drogende muur richten. Om stucwerk te drogen wordt niet voor niets meestal een luchtontvochtiger gebruikt in plaats van straalkachels
Staat je thermostaat op een programma? Zo ja, verwijder dit of schakel de thermostaat naar handmatig. Stook de woonkamer dag en nacht continue naar 20 graden (of 21, wat jij wil).
Vloerverwarming is heel traag en je stucwerk moet nog flink drogen. Nachtverlaging kun je over een paar weken uit gaan proberen, voorlopig even niet doen. Hierdoor droogt het stucwerk beter en kan de vloerverwarming de temperatuur stabiel houden.
Tegelijkertijd moet je met het drogende stucwerk niet vergeten een paar keer per dag te ventileren, zodat de vochtige lucht weg kan.
Kijk daarnaast (indien nodig) uit met elektrische kacheltjes. Die verwarmen kleine plekken, waardoor een deel van het stucwerk veel sneller gaat drogen dan de rest. Vooral niet te lang op dezelfde plek laten staan en ook niet direct op een drogende muur richten. Om stucwerk te drogen wordt niet voor niets meestal een luchtontvochtiger gebruikt in plaats van straalkachels
Dat klopt inderdaad. Ik kom uit een starterswoning waarin ik elke nacht handmatig de verwarming uitzette en vervolgens s'ochtends die weer aanslingerde. Nu woon ik wat groter en dus met een vloerverwarming. Mbt de verwarming, de stukadoor gaf aan dat ik het beste gewoon het stucwerk natuurlijk kan laten drogen. Ik heb van die ventilatieroosters die open kunnen. Zal voor nu die ventilatieroosters open laten en de verwarming op 20 graden laten staan.FrenzyFreak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:17:
Het lijkt erop dat je geen/weinig ervaring hebt met vloerverwarming, klopt dat?
Allen super bedankt voor de tips!
Nee hoor, bij het grootste deel van in elk geval de CV-ketels is dat niet discutabel: nachtverlaging --> lagere gemiddelde huis-temperatuur en dus lager energieverlies.bazzzzzz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:56:
ook belangrijk: laat de vloerverwarming 24/7 aanstaan.
Met een lucht/water warmtepomp is het iets anders, want sochtends rond 6.00 is het het koudste buiten en op zich is dat weer slecht voor je COP.
Je CV-ketel maakt ongeveer altijd warmte met hetzelfde rendement en dus maakt het weinig uit of je dat om 6.00 of om 18.00 doet.
Meeste is al gezegd inderdaad. Onze (vrijstaande woning uit 1915, gerenoveerde) vloerverwarming staat normaal gesproken ook op circa 30c aanvoertemperatuur maar daar wordt het deze dagen echt niet warm genoeg mee. Hij staat nu op zo'n 38c tijdelijk. Lekkere warme voetjes en de temp schommelt tussen de 20 - 21 graden.
Zodra het buiten weer wat zachter weer is gaat de vloerverwarming temp weer naar 30 - 32 graden, dat moet dan weer voldoende zijn
Een beetje mee spelen.
Zodra het buiten weer wat zachter weer is gaat de vloerverwarming temp weer naar 30 - 32 graden, dat moet dan weer voldoende zijn

We moeten ook niet vergeten dat de gevoelstemperatuur hier door het vocht in de muren nogal kan schommelen / afwijken van wat de thermostaat aangeeft.
Daarnaast zal de thermostaat zeker "zelflerend" zijn. Dus die zal nu ook moeten leren hoe snel het huis opwarmt, warmte verliest en hoe hard en hoe lang er gestookt moet worden. Daarbij helpt het ook wel om de temperatuur te stabiliseren.
Daarnaast zal de thermostaat zeker "zelflerend" zijn. Dus die zal nu ook moeten leren hoe snel het huis opwarmt, warmte verliest en hoe hard en hoe lang er gestookt moet worden. Daarbij helpt het ook wel om de temperatuur te stabiliseren.
Hier zit gewoon sikken schrobvaste verf op de muur gespoten, prima verf. En kinderhanden poetsen wij er gewoon af.retakenroots schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:40:
[...]
Ja dat snap ik, ze kunnen alles in 1 keer afwerken en das maximaal vangen voor minimaal werk. Ze vertellen alleen niks over die miniscule druppels die overal opkomen. Dat je maar 1 kleur mag gebruiken anders moeten ze het apparaat weer helemaal schoonmaken. De zeer magere kwaliteit van de verf met als gevolg dat je er ook niet meer overheen kan verven maar eigenlijks daarna alleen nog maar kan spuiten verven.
Ik geef toch echt de voorkeur aan het 'echte' schilderwerk.
Vorige nieuwbouw woning, met Brander verf gespoten, 1 laag, zonder eerst een stuclaag, dus alleen schuren en voor strijk. Voor minder dan 2k de hele woning gedaan en muren waren gewoon strak.
Kwaliteit van verf is wat je afspreekt met de schilder

Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik heb er geen verstand van, maar mij is verteld dat de dekvloer 30-32c maag zijn en mijn PVC 28c, dus de leidingen niet heter dan 40c. Mijne in een matig geisoleerd 70' huis zonder vloer/bodemisolatie is met 35c erg warm.Galaxis schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:28:
Concreet - ja hij mag nog warmer. Hij zou met een volle dag toch zeker wel je temperatuur op 20c moeten kunnen krijgen.
Een ontvochtiger die op minstens 40% staat zou goed moeten helpen. Niet al te laag, vraag de stucadoor.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Pagina: 1