Toon posts:

Mesh wifi punt eigen ssid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik heb momenteel naast mijn modem een extra accespoint. Omdat ik veel slimme apparaten door het huis heb die op 2.4ghz werken, heb ik voor zowel het modem als het accespoint een eigen verbinding aangemaakt: een 2.4ghz en een 5ghz verbinding met ieder zijn eigen naam. Totaal dus 4 verbindingen.

Omdat ik binnenkort een nieuw modem (glasvezel) krijg met 2 mesh wifi punten vroeg ik mij af of je deze punten ook kunt verdelen in twee verbindingen met ieder een eigen naam.

Dit vraag ik omdat dit minder werk is dan al mijn slimme apparaten opnieuw aan te melden.
Ik heb geen ervaring met mesh wifipunten

[Voor 5% gewijzigd door Artwido op 11-02-2021 07:50]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

lier

MikroTik nerd

Artwido schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:46:
Omdat ik binnenkort een nieuw modem (glasvezel) krijg met 2 mesh wifi punten vroeg ik mij af of je deze punten ook kunt verdelen in twee verbindingen met ieder een eigen naam.
Welke apparatuur krijg je exact?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Artwido schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:46:
En welke provider?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vrij simpel: nee.

Mesh is in simpelste zin een manier om backhaul (verbinding van AP naar router). Een laagje dieper doet het dat door alle nodes als een enkele virtuele Ethernet switch en virtuele AP te behandelen. Je kunt op die enkele (virtuele) AP geen aparte SSIDs per node instellen.

Wat je wel kunt doen (afhankelijk van implementatei) is globaal over alle mesh nodes twee SSID's instellen die naast elkaar werken.

Soittakaa Paranoid!

• Artwido
Ik krijg nu ik ga overstappen naar Kpn de experiabox V12. Hiermee kun je geen onderscheid maken tussen 2.4ghz en 5ghz heb ik begrepen.
Je kunt wel een accespoint insteken. Dus die ga ik dan gebruiken voor mijn 2.4ghz apparaten.

[Voor 4% gewijzigd door Artwido op 11-02-2021 20:43]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blijft de vraag: waarom zou je een apart netwerk voor 2.4GHz apparaten aanhouden? Ze kunnen toch niet steeren richting 5GHz, dus wat is de toegevoegde waarde van ze niet op een gedeelde SSID te houden?

M.i. gaat die extra AP niets anders doen dan je stroomverbruik verhogen.

Soittakaa Paranoid!

• Artwido
dion_b schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 02:38:
Blijft de vraag: waarom zou je een apart netwerk voor 2.4GHz apparaten aanhouden? Ze kunnen toch niet steeren richting 5GHz, dus wat is de toegevoegde waarde van ze niet op een gedeelde SSID te houden?

M.i. gaat die extra AP niets anders doen dan je stroomverbruik verhogen.
Ik ben dan bang dat de apparaten die alleen via 2.4ghz kunnen dan zeggen dat ze de verbinding niet kunnen vinden.
Ik heb het hele huis vol met slimme lampen en schakelaars.
Het aanmelden van die smart apparaten doe je met je telefoon die op dezelfde verbinding moet staan.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-03 10:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Artwido schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:43:
Ik krijg nu ik ga overstappen naar Kpn de experiabox V12. Hiermee kun je geen onderscheid maken tussen 2.4ghz en 5ghz heb ik begrepen.
Je kunt wel een accespoint insteken. Dus die ga ik dan gebruiken voor mijn 2.4ghz apparaten.
De KPN Superwifi? Kun je er nog onderuit? Doen...

Neem in plaats daarvan de korting van KPN en koop daarvoor een ander mesh-systeem (of iets heel anders gezien je TS).

De KPN Superwifi-punten 1) zijn helemaal dichtgetimmerd waardoor je niets kunt instellen en niet eens kunt achterhalen waarom iets niet werkt en 2) verliezen met regelmaat de verbinding (waardoor je ze eerst 24 uur spanningsloos moet laten en dan het hele installatieproces opnieuw moet doorlopen... erg fijn als het maandagochtend is en je gewoon aan je werk wil).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• SasoMange
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 15:26
Ik heb ipv KPN mesh wifi punten korting genomen. Nu is de vraag welke access point kan ik best bij kopen om signaal op zolder te versterken? Iemand suggesties? Liefst met een poe injector.

Echter wil ik de access point tegen de muur van mijn trappenhuis ter hoogte van de vloer zelf installeren waardoor die richting de zolder en de eerste verdieping straalt. Volgens mij is dat beste plek om een access point te plaatsen.

Suggesties zijn welkom. Dank alvast...

[Voor 7% gewijzigd door SasoMange op 15-03-2021 17:32]

• Artwido
SasoMange schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:53:
Ik heb ipv KPN mesh wifi punten korting genomen. Nu is de vraag welke access point kan ik best bij kopen om signaal op zolder te versterken? Iemand suggesties? Liefst met een poe injector.

Echter wil ik de access point tegen de muur van mijn trappenhuis ter hoogte van de vloer zelf installeren waardoor die richting de zolder en de eerste verdieping straalt. Volgens mij is dat beste plek om een access point te plaatsen.

Suggesties zijn welkom. Dank alvast...
Ik heb de tp-link omada sdn eap620 hd gekocht.
Dit is een wifi-6 accespoint. Je kunt hem zowel aan het plafond als aan de muur bevestigen.
Met de bijbehorende app is het een fluitje van een cent om hem in te stellen.
Ik heb zowel voor de 2.4ghz als de 5ghz band een eigen sidd aangemaakt.
Hij kost momenteel overal 139 euro.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee