[KPN] Combinatie Superwifi / Draadloze verbindingset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
Mijn vraag:
Dag allen,

Mijn ouders hebben besloten actie te willen ondernemen op het slechte WiFi netwerk in huis. Na jarenlang aanpassen (beneden zitten, accepteren 2de etage zeer slechte verbinding) willen ze dit graag met thuiswerken veranderd zien.

Ze beschikken over een oud-Telfort (overgezet naar KPN) 50/50 glasvezel abonnement. Bekabeld wordt dit geleverd. Ze willen tevens upgraden naar 100/100, maar belangrijker voor nu is het in orde brengen van de WiFi. Speedtests laten uitvoeren op de etages (ieder 3x, via iPhone X). Op de begane grond halen ze 18 - 23 Mbps, 1ste etage 3,5-4,5 Mbps, 2de etage 0,3-2,6 Mbps..

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Glasvezel 50/50
KPN Experiabox v8
iTV ontvangers 2x HMB2260
KPN DVS650 Draadloze Verbindingset
Windows laptops/iPhones/iPads.

De netwerksituatie is als volgt:
Glasvezel komt binnen in de meterkast. Vanaf het glasvezelkastje gaat er één UTP kabel naar de woonkamer, daar staat de Experiabox v8 (in een hoek/op een kast).

Vanaf de Experiabox gaan er 2 UTP kabels. 1 richting de iTV ontvanger in diezelfde ruimte. De ander naar een KPN DVS650 draadloze verbindingset. Dit om boven ook een iTV ontvanger te kunnen aansluiten. Dit laatste werkt in het geval van mijn ouders goed en nagenoeg storingvrij.

Het is een ouder huis, zonder handige kabelverbindingen naar boven of loze leidingen in de meterkast.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn ingeving, ook door de KPN website en lopende acties, is dat de een gebruiksvriendelijke oplossing zit in de aanschaf van 2 of 3 KPN Superwifi punten. Of één extra op wellicht de overloop, of twee voor iedere etage één. Het lijkt een gebruiksvriendelijk systeem (dichtgetimmerd, maar zij weinig technische kennis, ik een beetje).

Ik heb gevonden op het KPN forum dat die DVS adapters gewoon los kunnen werken, naast Superwifi punten. Zijn er mensen met ervaring met een dergelijke setup?

Een andere mogelijk werkende oplossing die ik zie is het aansluiten van ExperiaWifi punten op de DVS650 set. Dan sluit je de DVS650/1200 aan op de ExperiaWifi, welke je vervolgens doorlust naar de iTV ontvanger op de eerste etage. Qua kosten scheelt het gunstig €50,- i.v.m. Superwifi, maar je creëert wel extra afhankelijkheden? Kies ik voor 3 punten, dan is de aanschaf van een extra DVS1200 + 3 ExperiaWifi punten in kosten gelijk aan 3 Superwifi punten.

Wat werkt beter, zie ik een andere betere oplossing over het hoofd?

Beste antwoord (via Martijn-HK op 12-02-2021 08:52)

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:47
Ik zou voor 2x swp gaan, 1 op begane grond en 1 draadloos op 2de verdieping en de dvs voor nu laten zitten als dat met 1 itv toch goed werkt. Als het dan op zolder alsnog tegenvalt kun je er altijd 1 bij halen, maar bij oudere huizen is dat maar zelden nodig.
Het 2de punt direct op zolder plaatsen is niet handig, je wilt dat ding ergens hebben staan waar de verbinding nog wel goed is.

Dvs met itv+experia wifi moet je gewoon niet aan beginnen, punt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 17:34
Het zijn gewoon Mesh setjes. Zolang ze bij elkaar in bereik staan lussen ze zo ook door. Een beneden en een helemaal boven zal wel een iets hogere snelheid opleveren, omdat de antennes sterker zullen zijn, maar niet veel. Je kan als alternatief dan kiezen voor een ethernet backhaul door middel van de DVL set. Daarmee communiceren de mesh punten onderling dus niet via WiFi, maar via de kabel. Als de super WiFi punten van kpn 2 ethernet poorten hebben kan je daarop dan weer de iTV ontvanger aansluiten. Als je dat niet doet, heb je waarschijnlijk 3 punten nodig; 1 op iedere verdieping welke in goed bereik staan van elkaar.

• Martijn-HK
Ah, check. Dank voor je reactie. De Superwifi hebben 1 poort. Mogelijk zou dus 2 voldoende zijn (1 beneden, 1 op zolder), maar 3 een nog betere dekking geven? Ik zal mij nog is even verdiepen in wat de keuzetool van KPN als advies geeft.

De Experiawifi punten zijn andere producten. Die hebben wel 2 ethernetpoorten, geschikt voor doorlussen iTV. Die moeten bekabeld zijn aangesloten. Daar moet dus de combinatie met die DVL worden gemaakt. Alleen moet er dan een extra DVL adapter worden gekocht om dat punt op de 2de etage te krijgen.

Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel. Iets zegt mij dat het Superwifi/meshnetwerk betrouwbaarder zal zijn dan alles aan die DVL set te hangen.

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
ja die DVS zet is al niet meer de nieuwste, en geven op zich al vaak problemen is mijn ervaring, ik adviseer je gewoon voor de superwifi te gaan, met als voordeel dat als je die op plekken zet waar de TV ontvangers ook staan je zelfs helemaal van de DVS af kan stappen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:47
Ik zou voor 2x swp gaan, 1 op begane grond en 1 draadloos op 2de verdieping en de dvs voor nu laten zitten als dat met 1 itv toch goed werkt. Als het dan op zolder alsnog tegenvalt kun je er altijd 1 bij halen, maar bij oudere huizen is dat maar zelden nodig.
Het 2de punt direct op zolder plaatsen is niet handig, je wilt dat ding ergens hebben staan waar de verbinding nog wel goed is.

Dvs met itv+experia wifi moet je gewoon niet aan beginnen, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Dank allen voor jullie reacties en advies. Gisteren gebeld met KPN. Het worden Superwifi punten (2 stuks, €99).
Pagina: 1