Bedankt voor je uitgebreide posts, @
Deathchant. En inderdaad, ik kan zelf ook niet bepalen wat goed is voor een leeuw. Maar experts wel, al helemaal experts die onderzoek hebben gedaan naar de verschillen in gedrag tussen dieren in natuurlijke leeromgevingen en dieren in gevangenschap. Ik ga op zoek naar een documentaire die ik daar over heb gezien en zal het laten weten wanneer ik hem heb gevonden.
_JGC_ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:52:
Sowieso verkoop aanpakken. Vorig jaar ging ik naar de Welkoop om een aquarium met wat visjes voor de verjaardag van onze zoon. Ik kwam terug met 2 schattige kleine sluierstaartjes en een 12 liter bakje van 23x23x23 met binnenfilter, 2 waterplantjes, voer, schepnetje en grind, met het advies "1x per 2 dagen een paar korrels" en "als het water vies is verschonen".
Inmiddels een grotere bak en weet dat die beesten liefst 2-3x per dag gevoerd moeten worden.
Verschonen als het vies wordt... 2 maand terug ziek visje, zet hem apart in dat 12 liter bakje, kristalhelder water, steek na 3 dagen een teststrip erin, nitriet en nitraat knalroze, direct verversen...
En zo worden dagelijks kleine bakjes van 23cm verkocht met vissen erin die binnen 2 jaar uitgroeien naar 20-30cm als ze de ruimte zouden krijgen.
Prima voorbeeld dat men snel zou kunnen aanpakken. Zowel het
verkoopverhaal als die
te kleine bakken zijn standpunten.
Die laatste is alleen weinig concreet. Het standpunt is dat te kleine bakken sowieso moeten verdwijnen en het geeft alleen de suggestie te kijken naar Duitsland, waar de bakken minimaal 200 liter moeten zijn.
Steamwitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:16:
[...]
Als je dierentuinen niet vindt kunnen, kom dan (bijvoorbeeld) op zijn minst ook met de doelstelling om er voor te zorgen dat over 10 jaar niemand meer een nieuw huisdier kan nemen (en maak dat nu al bekend zodat mensen ook alvast aan het idee kunnen wennen).
Je mag natuurlijk je eigen mening hebben, maar je argumentatie klopt niet. Waarom koppel je die twee totaal verschillende zaken aan elkaar?
In een dierentuin krijgt een dier niet de ruimte en vrijheid om te zijn wie het had geweest in de natuur. Daarnaast zijn dierentuinen voor educatie en fokprogramma's een wassen neus. Je leert meer van literatuur en documentaires dan van een dier in gevangenschap (80% van de carnivoren in gevangenschap laat totaal ander gedrag zien dan hun vrije verre familieleden). En met een fokprogramma in een dierentuin herstel je geen dierenpopulatie in het wild. Een fokprogramma heeft daarnaast als nadeel dat het regelmatig overschotten aan dieren oplevert die dan weer moeten worden gedood. Ook in Europa en ook in Nederland.
Geheel laten verdwijnen van de dierentuinen is overigens niet het doel van de PvdD. Ook geen bezoekers meer toelaten is niet het doel. Het doel is het welzijn van de dieren vooropstellen en dat betekent dat de huidige functie van een dierentuin op de schop moet.
Om terug te gaan naar de huisdieren wil ik een heel belangrijk kernpunt van de Partij voor de Dieren aanhalen: een leefbare wereld voor alle aardbewoners. M.a.w.: de Partij voor de Dieren is niet bezig voor een select clubje Nederlanders, maar wil er zijn voor alle mensen en dieren op de hele planeet.
Met een verbod op huisdieren in combinatie met een termijn sla je dat kernpunt over. De grenzen dichtgooien voor dieren doet het huidige dierenleed niet verdwijnen. Ik kijk zelf alleen naar honden en weet dus niet hoe het met andere dieren zit, maar de meeste asielhonden komen uit of zitten in het buitenland. Met een verbod als de jouwe doodt je indirect honderden of misschien wel duizenden honden per jaar, alleen maar vanwege "ik vind dat niemand een huisdier mag".
Ik verwacht dat wanneer jij je argumentatie neerpent en niet naar je conclusie kijkt, maar naar de punten die er naartoe leiden, dat die punten al worden behandelt door de Partij voor de Dieren. En als je die punten combineert met de filosofie van de PvdD, dat je dan zult zien dat het oproepen tot een verbod op huisdieren op dit moment simpelweg niet nodig is.
Als jij als ideaal hebt dat je huisdieren wilt verbieden, dan is de Partij voor de Dieren inderdaad niet de partij voor jou. De PvdD vindt het welzijn van mens en dier heel belangrijk en heeft geen standpunten die rücksichtslos het einde van duizenden onschuldige dieren tot gevolg heeft.
Maar goed, ik wil nog steeds dat je straks een rondje voor een PvdD'er roodkleurt, dus als je toch nog verder wilt praten: graag

Ik zou dan alleen wel graag willen weten hoe je tot je conclusie bent gekomen, want je standpunt an sich strookt op dit moment niet met een hele rits waarden van de Partij voor de Dieren en zonder beargumentatie is het lastig om nader tot elkaar te komen.
Misschien dom van mij om tegen je te zeggen, maar dat is ook een best vreemd statement voor mijzelf en andere leden die ik ken
Op dit moment ben ik niet tegen het gebruik van honden voor therapie en begeleiding, máár het is verre van ideaal. We (de mens) weten op dit moment te weinig over het welzijn van die dieren, maar wat je wel overduidelijk ziet met bijvoorbeeld een blindengeleidehond is dat die zich niet gedraagt hoe hij zich zou gedragen wanneer hij zou zijn opgegroeid in een roedel.
Of het goed of slecht gaat met die hond weet ik niet. Ik weet ook niet of hij gelukkig is of niet.
Ik vind dat er meer onderzoek naar moet komen en ik vind ook dat er landelijk/globaal gecoördineerd onderzoek moet komen naar alternatieven. Zo keek m'n vriendin laatst iets waarbij een zogenaamd blinde acteur om zich heen keek door de omgeving te scannen met een apparaatje in zijn hand. Zal wel sci fi zijn geweest, maar ooit heeft een blinde natuurlijk geen blindengeleidehond meer nodig en ik ga er op dit moment vanuit dat het standpunt van de PvdD zal veranderen.
Voor het gemiddelde partijlid is een mens niet superieur aan een dier. Die zal je vertellen dat we het recht niet hebben om een dier op te leiden tot een werkend leven en het ontnemen van de vrije wil. Maar bijvoorbeeld ik heb er geen problemen mee, gezien ik gewoon geen alternatief weet.
Het standpunt is nu "prima, zolang je het dierenwelzijn kan garanderen". En wat ik nu zeg is dus gekleurd door mijn eigen mening en geen houding van de partij, maar ik ga er vanuit dat zodra er alternatieven zijn, dat de PvdD dan zal pleiten voor het de hond de hond laten zijn. Daarom klinkt je statement dat je geen blije honden op een boerenerf wilt zien (ik weet dat ik je woorden in de mond leg hier, sorry), maar dat werkende honden in de supermarkt wel mogen blijven, vreemd
Maar geen zorgen, want voor zover ik weet is het geen thema dat heel erg leeft, dus voorlopig mogen honden blijven helpen
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.