Toon posts:

argb vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brammybeer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-01 21:16
hallo mede tweakers,

ik heb een paar vraagjes in verband met het argb verhaal.

moet ik een argb hub gebruiken of kan ik dit gewoon op de rainbow headers van men moederbord steken?

ik heb gezien dat de fans van de ml360 en de extra 140mm fan 0,34A verbuiken en dat men header op het moederbord 3A afkan.
de amperage van de pomp en van de 200mm fans van men case vind ik nergens. ik vermoed dat ze hetzelfde zijn. als ik deze optel kom ik op minder van 3A en ik heb 2 rainbow headers op men moederbord

er zit wel een hub bij de ml 360 maar vind dit precies nogal omslachtig. ik dacht gewoon de 3 fas van de radiator en van de pomp op 1 header te steken en de 140mm en de 2 200mm same, op de andere header.

of zie ik dit helemaal fout als argb leek.

dit is men setup
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 220,-€ 220,-
1MoederbordenMSI MAG Z490 Tomahawk€ 194,90€ 194,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 1.075,63€ 1.075,63
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 199,99€ 199,99
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 112,95€ 112,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm€ 14,99€ 14,99
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK4/32€ 184,55€ 184,55
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 215,-€ 215,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.441,91

Beste antwoord (via Brammybeer op 10-02-2021 23:16)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 13:04

Praetextatus

the dutch_paki

Even voor de duidelijkheid, je fans hebben een 4 pins 12V connector en voor de ARGB heb je de 5V 3 pins connector :D Dus elke fan heeft 2 kabels en mix deze niet, vinden je fans niet zo fijn :p

Deze zitten op het moederbord:
2x 4-pin RGB LED connector
2x 3-pin RAINBOW LED connectors -> dit is inderdaad ARGB

1x 4-pin CPU fan connector
1x 4-pin water pump connector
6x 4-pin system fan connectors

Goede moederborden kunnen 5A/3V leveren op 1 ARGB header dus 15 watt.

pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Deze heeft nodig:
12 VDC voor de fans - > Dit is een 4 pins aansluiting per fan. Je hebt een PWM splitter nodig, zie beneden.
12 VCD voor de pomp -> Dit is een 4 pins aansluiting -> 1x 4-pin water pump connector en zit op je MOBO

Wat jij wilt is de hub bypassen en dat kan. Alleen dat moet je nog wel wat bij kopen.

Voor de AIO 3 leds + 1 led in de pomp heb je een specifieke splitter nodig, hiermee kun je dus de leds in je fan (3x) en de leds in de pomp (1x) aansturen.
https://www.coolermaster....ter-cable/#specifications
Daarnaast heb je een andere splitter nodig, maar mischien zit die al bij je AIO: dit om 3 fans -> 4 pin aansluitingen. Dit is een 12V PWM splitter. Deze kun je dan aansluiten op 1 van de 6 fan headers

Je hebt dan nog over:
1x 3-pin RAINBOW LED connectors
5x 4-pin system fan connectors

Met nog een x dezelfde aankoop, kun je de 3 onboard fans + de pricewatch: Cooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm aansluiten.Deze doet 0,34A/5V dus 1,7W en die in de kast zitten zullen ook in de buurt zitten, dus max 2 Watt per fan led.x4 = 8 Watt
De 4x4 pins voor de fan zelf kun je nog pakken via de 4 headers of je koopt 2 2x4pin splitters en dan gebruik je 2 van de 4 headers op je mobo (zoek op PWM splitter)

Sorry het is laat, dus beetje rommeling, maar ja het kan dus :D

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Alle reacties

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik heb van het rgb gebeuren geen ervaring. Maar ik gebruik zelf voor mijn fan aansturing de nzxt rgb&fan controller. Werkt fijn en voordelig. Plus kan alles aansturen en instellen hoe je het wil hebben. Geloof 23 euro dat ik hem kocht. Aansluiting is op sata voor voeding en de usb 2.0 aansluiting op je mobo

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Even voor de duidelijkheid, je fans hebben een 4 pins 12V connector en voor de ARGB heb je de 5V 3 pins connector :D Dus elke fan heeft 2 kabels en mix deze niet, vinden je fans niet zo fijn :p

Deze heeft nodig:
12 VDC voor de fans - > Dit is een 4 pins aansluiting per fan. Je hebt een PWM splitter nodig, zie beneden.
12 VCD voor de pomp -> Dit is een 4 pins aansluiting -> 1x 4-pin water pump connector en zit op je MOBO

Wat jij wilt is de hub bypassen en dat kan. Alleen dat moet je nog wel wat bij kopen.

Voor de AIO 3 leds + 1 led in de pomp heb je een specifieke splitter nodig, hiermee kun je dus de leds in je fan (3x) en de leds in de pomp (1x) aansturen.
Daarnaast heb je een andere splitter nodig, maar mischien zit die al bij je AIO: dit om 3 fans -> 4 pin aansluitingen. Dit is een 12V PWM splitter. Deze kun je dan aansluiten op 1 van de 6 fan headers

Je hebt dan nog over:

Met nog een x dezelfde aankoop, kun je de 3 onboard fans + de pricewatch: Cooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm aansluiten.Deze doet 0,34A/5V dus 1,7W en die in de kast zitten zullen ook in de buurt zitten, dus max 2 Watt per fan led.x4 = 8 Watt
De 4x4 pins voor de fan zelf kun je nog pakken via de 4 headers of je koopt 2 2x4pin splitters en dan gebruik je 2 van de 4 headers op je mobo (zoek op PWM splitter)

• Brammybeer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-01 21:16
Praetextatus schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:41:

Deze heeft nodig:

Je hebt dan nog over:

ok mooie uitleg zo had ik het ook al begrepen. maar zag bijna bij alle builds dat de hub werd gebruikt. heeft die een voordeel dan die hub?

de 5 weg argb splitter zit al bij men aio net zoals de pwm splitter dan is het alleen nog een 3 weg splitter kopen voor de andere fans

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Brammybeer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:17:
[...]

ok mooie uitleg zo had ik het ook al begrepen. maar zag bijna bij alle builds dat de hub werd gebruikt. heeft die een voordeel dan die hub?

de 5 weg argb splitter zit al bij men aio net zoals de pwm splitter dan is het alleen nog een 3 weg splitter kopen voor de andere fans
Nee niet echt. Het kan handig zijn als iemand een ouder mobo heeft waar geen ARGB header op zit. Verder is het een easy way om de manier om de prijs op te drijven. Ik bedoel leuk en aardig, maar je bouwt dat ding IN je kast, dus als je iets wilt aanpassen kun je de kast openmaken om de knopjes in te drukken van de hub OF de software gebruiken.
Kost 1 euro om te maken, maar prijs van het totale package kan met 10% omhoog ;)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee