Toon posts:

Geen microfoon verbonden, toch input zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-02 16:16
Op het moment dat ik geen microfoon verbonden heb aan de voor- of achterkant van mijn behuizing, zie ik toch dat er input gedetecteerd wordt bij de geluidsinstellingen in Windows 10. Wanneer ik praat, slaat het blauwe balkje uit naar rechts. Dit zou betekenen dat er een microfoon actief is, zonder dat deze middels een jack aansluiting is aangesloten?

Onder 'Invoerapparaten' is maar één apparaat zichtbaar:

Er is geen bluetooth beschikbaar, en ook via die weg geen input device verbonden dus.

Relevante hardware:

Moederbord: ASRock Z370 Pro4
Behuizing: Fractal Design Define S

Is dit verklaarbaar?

Alle reacties

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:32
Tsja, wat heb je verder voor randapparatuur aan de computer hangen? Monitor, webcam van alles kan een microfoon hebben.

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-03 13:48
Zit het frontpanel van de behuizing aangesloten zit op Front Panel Audio Connector? Wellicht kan je die los koppelen en uitsluiten dat het aan het moederboard of driver ligt

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:32
Cobalt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:22:
Zit het frontpanel van de behuizing aangesloten zit op Front Panel Audio Connector? Wellicht kan je die los koppelen en uitsluiten dat het aan het moederboard of driver ligt
Hij pikt ook echt audio op, dus er moet iets aangesloten zijn.

• Cobalt
  • Laatst online: 30-03 13:48
komt die audio via de aansluiting aan de achterkant op het moederbord of via het frontpanel van de Fractal Design Define S.

Misschien dat iets niet goed is aangesloten op de Front Panel Audio Connector op het moederbord dan kan je input krijgen door een signaal van iets anders.

[Voor 39% gewijzigd door Cobalt op 10-02-2021 16:25]

• JBS
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door JBS op 10-02-2021 16:28]

• jantje888
iAdema schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:20:
Tsja, wat heb je verder voor randapparatuur aan de computer hangen? Monitor, webcam van alles kan een microfoon hebben.
Heb nog een webcam via USB aangesloten.
Wanneer ik deze webcam loskoppel, wordt het blauwe balkje (dat standaard zoals hierboven gevuld is) minder ver blauw en springt deze ook veel minder naar rechts als ik wat zeg.

De input wordt dus minder krachtig, maar verdwijnt niet volledig wanneer ik de USB webcam loskoppel.
Cobalt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:23:
komt die audio via de aansluiting aan de achterkant op het moederbord of via het frontpanel van de Fractal Design Define S.

Misschien dat iets niet goed is aangesloten op de Front Panel Audio Connector op het moederbord dan kan je input krijgen door een signaal van iets anders.
Aangezien ik ook als ik zelf niets zeg, in een stille kamer, alsnog input gedetecteerd zie worden (vrij constant, zo blauw zoals hierboven), lijkt het daar inderdaad op.

Heb de audio voor het front-panel even van het moederbord los gekoppeld (connector 25 hieronder) maar de gedetecteerde input blijft.

• Ook wanneer ik de monitor om en om ontkoppel (één via displayport aangesloten, de andere via HDMI) blijft de input gedetecteerd worden.
  • Wanneer ik een microfoon op de microfoon ingang achterop de behuizing aansluit, blijft de continu gedetecteerde input. Dit wordt hierdoor niet meer of minder.

[Voor 59% gewijzigd door jantje888 op 10-02-2021 16:56]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-04 18:07

ricardo246

Life's what you make it!

(jarig!)
1. Is het ruis wat je ziet in de blauwe balk, of echt een reactie op je stem? of een andere audio bron?
2. Geen USB / bluetooth apparaten die zich voordoen als een audio input (USB mengpaneel / Bluetooth headset met mic)?
3. Een speaker / kop telefoon aangesloten op een MIC ingang? Ik weet dat een 3,5 mm head setje ook als input kan werken op het moment dat je hem in de mic of line ingang aansluit. Koptelefoon membraan (of hoe dat ook heet) geeft dan de audio door naar de andere kant.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• jantje888
ricardo246 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:19:
1. Is het ruis wat je ziet in de blauwe balk, of echt een reactie op je stem? of een andere audio bron?
2. Geen USB / bluetooth apparaten die zich voordoen als een audio input (USB mengpaneel / Bluetooth headset met mic)?
3. Een speaker / kop telefoon aangesloten op een MIC ingang? Ik weet dat een 3,5 mm head setje ook als input kan werken op het moment dat je hem in de mic of line ingang aansluit. Koptelefoon membraan (of hoe dat ook heet) geeft dan de audio door naar de andere kant.
1. In een overwegend stille kamer is het gedetecteerde input volume vrij contant, produceer ik zelf geluid, dan zie je 'm uitschieten. Ook als ik praat zie je duidelijke uitschieters.
2. Enige USB apparaat is een webcam. Ook wanneer ik die ontkoppel, blijft de vrijwel constante input gedetecteerd. Bluetooth is niet aanwezig.
3. Speakers zijn aangesloten op de uitgang, niet op de microfoon ingang. Ook met ontkoppelde (jack) speakers blijft de gedetecteerde input gelijk. Ook wanneer ik een microfoon aansluit op de microfoon ingang achterop de kast, blijft de gedetecteerde input gelijk.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

(jarig!)
jantje888 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:27:
[...]
1. In een overwegend stille kamer is het gedetecteerde input volume vrij contant, produceer ik zelf geluid, dan zie je 'm uitschieten. Ook als ik praat zie je duidelijke uitschieters.
2. Enige USB apparaat is een webcam. Ook wanneer ik die ontkoppel, blijft de vrijwel constante input gedetecteerd. Bluetooth is niet aanwezig.
3. Speakers zijn aangesloten op de uitgang, niet op de microfoon ingang. Ook met ontkoppelde (jack) speakers blijft de gedetecteerde input gelijk. Ook wanneer ik een microfoon aansluit op de microfoon ingang achterop de kast, blijft de gedetecteerde input gelijk.
Veranderd er iets in de reactie op je stem als je 2 en 3 ontkoppeld?
En kijk even of je speakers in de software ook als output zijn geselecteerd, tegenwoordig kun je in software de outputs ook als inputs selecteren en andersom, zo flexibel is hard/software tegenwoordig)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 22:09
Gebruik de soundrecorder om daadwerkelijk de input op te nemen. Hoor je dan idd je eigen stem weer terug ? dan zit er ergens een microfoon:
Start opnieuw de geluidsrecorder, en vertel waar je met je hoofd zit: Ik zit nu links van het scherm, ik praat nu achter de pc kast,...
En bepaal waar het geluid het hardst te horen is

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 18:24

AzzKickah

06-CENSORED

Ik zie ook die geluidsdetectie als ik bijv. wat afspeel op YouTube.
Als ik dan ga opnemen met Voice Recorder, neemt ie het geluid van YouTube op.

Als ik echter YouTube mute en dan ga opnemen en wat rondschreeuw in mijn kamer, blijft het op de opname doodstil.

Wel raar dat ie uitslaat als je praat. Heb je nou al geprobeerd of je je stem hoort op een opname?

• jantje888
@OverTheTop Praktische tip! Meteen uitgevoerd.
Opvallend genoeg kom ik nu bij mijn webcam uit, hoewel ik eerder zag dat ik nog steeds een vrij constante input detectie zag wanneer ik de webcam ontkoppeld had (USB stekker uit de computer getrokken). Ondanks dat ik echt zeker weet dat de USB webcam succesvol ontkoppeld wordt, kan ik dat niet rijmen met het feit dat ik nu bij de webcam als 'boosdoener' uitkom en bij ontkoppelen geen input detectie meer zie.
Morgen nog even verder met testen, maar het lijkt er nu (toch) op dat ik het in de hoek van de webcam moet zoeken.

Nu de webcam aangesloten en het bijbehorende 'Opnameapparaat' uitgeschakeld:

De input detectie blijft nu leeg.

@AzzKickah Ja, stem is luid en duidelijk hoorbaar in de opnames, en lijkt dus (toch) uit via de webcam te komen.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

(jarig!)
jantje888 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:56:
@OverTheTop Praktische tip! Meteen uitgevoerd.
Opvallend genoeg kom ik nu bij mijn webcam uit, hoewel ik eerder zag dat ik nog steeds een vrij constante input detectie zag wanneer ik de webcam ontkoppeld had (USB stekker uit de computer getrokken). Ondanks dat ik echt zeker weet dat de USB webcam succesvol ontkoppeld wordt, kan ik dat niet rijmen met het feit dat ik nu bij de webcam als 'boosdoener' uitkom en bij ontkoppelen geen input detectie meer zie.
Morgen nog even verder met testen, maar het lijkt er nu (toch) op dat ik het in de hoek van de webcam moet zoeken.

Nu de webcam aangesloten en het bijbehorende 'Opnameapparaat' uitgeschakeld:

[Afbeelding]

De input detectie blijft nu leeg.

@AzzKickah Ja, stem is luid en duidelijk hoorbaar in de opnames, en lijkt dus (toch) uit via de webcam te komen.
Je kan ook zeggen: ik heb de webcam optie niet goed getest, sorry tweakers ;-) dan ben je wel zo eerlijk.
Een webcam met alleen een USB aansluiting waar jij van zegt dat die unplugged is, gaat niet via de lucht alsnog audio doorgeven.

• jantje888
ricardo246 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:03:
[...]

Je kan ook zeggen: ik heb de webcam optie niet goed getest, sorry tweakers ;-) dan ben je wel zo eerlijk.
Een webcam met alleen een USB aansluiting waar jij van zegt dat die unplugged is, gaat niet via de lucht alsnog audio doorgeven.
Ik begrijp je reactie, en omgekeerd had ik misschien hetzelfde gezegd/gedacht, maar als dat zo was, had ik het gezegd.
Morgen ga ik diverse scenario's nogmaals testen, met name om uit te sluiten dat gewijzigde instellingen rondom 'Samenvoegen van input aansluitingen' mogelijk niet ook/toch hebben bijgedragen aan de oplossing.

[Voor 12% gewijzigd door jantje888 op 10-02-2021 20:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee