Toon posts:

Vert.Zoeken nesten in Als functie werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LynnH1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Hey

Ik probeer een formule te laten werken in Excel, maar tot hiertoe zonder goed resultaat.

Ik moet een formule opzetten om via 2 zoekwaarden data uit een lijst op te halen.

Heb even zitten knoeien met INDEX, VERGELIJKEN, en X.ZOEKEN, maar dat lukte niet echt, omdat 1 van de zoekwaarden geen exacte match kan vormen en beide zitten in een kolom.

Daarom dacht ik om VERT.ZOEKEN te nesten in een ALS functie. Dus als de ene zoekwaarde niet wordt gevonden, dan mag Excel de gegevens ophalen uit een ander deel van de matrix.

Dit is de formule: =ALS(C5=1;"VERT.ZOEKEN(B5;F5:G13;2;ONWAAR)";"VERT.ZOEKEN(B5;F5:H13;3;ONWAAR)")

Waarschijnlijk heb ik iets fout ingevuld erin, maar ik weet niet goed wat. Ben ook nog niet zo gevorderd, maar ik zou het wel graag werkend willen krijgen. Weet iemand waarom dit niet werkt?

Alvast bedankt
...

Software die ik gebruik: Excel 365
...

...

Beste antwoord (via LynnH1 op 10-02-2021 20:01)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:00

g0tanks

Moderator CSA
LynnH1 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:08:
Dit is de formule: =ALS(C5=1;"VERT.ZOEKEN(B5;F5:G13;2;ONWAAR)";"VERT.ZOEKEN(B5;F5:H13;3;ONWAAR)")

Waarschijnlijk heb ik iets fout ingevuld erin, maar ik weet niet goed wat. Ben ook nog niet zo gevorderd, maar ik zou het wel graag werkend willen krijgen. Weet iemand waarom dit niet werkt?
Welkom op Tweakers. :)

Het is voor ons lastig om op basis van een formule (die schijnbaar niet goed werkt) uit te vogelen hoe de data in elkaar zit en wat je er precies mee wil bereiken. Kan je een screenshot plaatsen van je sheet met daarbij uitleg van wat je waar wil opzoeken en welk resultaat je dan verwacht?

Wat in ieder geval opvalt is dat beide VERT.ZOEKEN tussen "" staan. Dan zeg je dus dat het tekst is en geen formule. Dan gebeurt er dus sowieso niets.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:00

g0tanks

Moderator CSA
LynnH1 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:08:

Het is voor ons lastig om op basis van een formule (die schijnbaar niet goed werkt) uit te vogelen hoe de data in elkaar zit en wat je er precies mee wil bereiken. Kan je een screenshot plaatsen van je sheet met daarbij uitleg van wat je waar wil opzoeken en welk resultaat je dan verwacht?

Wat in ieder geval opvalt is dat beide VERT.ZOEKEN tussen "" staan. Dan zeg je dus dat het tekst is en geen formule. Dan gebeurt er dus sowieso niets.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• LynnH1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
g0tanks schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Bedankt voor uw reactie. Die streepjes kwamen er raar genoeg automatisch toen ik de formule ingaf in het 'functieargumenten'-kader. Dus die had ik weggehaald.

Sommige onderdelen, moesten ook nog vastgezet worden met F4, daar kwam ik na klungelen op.Dat heb je dus als je niet veel slaapt als nieuwe mama. :Z Ik voel me echt stom, sorry. :F

Dus deze werkte uiteindelijk:
=ALS(C5=1;VERT.ZOEKEN(B5;$F$5:$G$13;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(B5;$F$5:$H$13;3;ONWAAR))

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee