• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-03 14:42
Beste Tweakers,

Ik denk niet dat ik hier een antwoord ga vinden, maar wie weet...

Ik ben op zoek naar beelden van "Die Deutsche Wochenschau" (nieuwsjournaal van Nazi-Duitsland 1940-45). Deze journaals bevatten zeer interessante beelden van het front vanuit Duits perspectief. Deze zijn vrij moeilijk te vinden, hier en daar vind je op het internet fragmenten, maar deze zijn echt van dramatische kwaliteit.

Afgelopen jaar uploadde een het US National WWII Museum een fragment op YouTube, gedigitaliseerd naar 1080p;

Dit is ook meteen de enige die ik kan vinden in deze goede kwaliteit. Sommige websites verkopen zogenaamde dvd's van deze nieuwsjournaal, maar dit is 9 van de 10 keer gewoon een kopie van bagger kwaliteit.

Een Russische website, net-film.ru, verkoopt deze journaals ook, gedigitaliseerd naar HD, maar de aankoop kosten lopen snel op (bedragen per 1 minuut film) en voor een hobby documentaire maker zoals ik is het allemaal lastiger om zo aan de beelden te komen.

Waar zou ik in godsnaam deze nieuwsjournaal kunnen vinden in HD? ...

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beter dan dit gaat het niet worden zonder bronmateriaal waar het genoemde museum over beschikt(e).

https://www.ebay-kleinanz...-boxen/1318436714-79-8474

• Westland1940
@FirePuma142 Aha er is hoop! Ik heb de verkoper bericht om te vragen naar wat meer informatie betreft de kwaliteit, ben zeer benieuwd wat hij heeft. (geen simpele HD upscale of iets).

De afgelopen jaren zie je al vaker dat archief organisaties veel WWII-materiaal gratis online beschikbaar stelt voor oa onderzoek. Beeld en Geluid deed dit ook, heel veel interessant beeld materiaal gedigitaliseerd naar 1080p. Helaas blijven deze Duitse journaals zeer schaars.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Westland1940 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
@FirePuma142 Aha er is hoop! Ik heb de verkoper bericht om te vragen naar wat meer informatie betreft de kwaliteit, ben zeer benieuwd wat hij heeft. (geen simpele HD upscale of iets).

De afgelopen jaren zie je al vaker dat archief organisaties veel WWII-materiaal gratis online beschikbaar stelt voor oa onderzoek. Beeld en Geluid deed dit ook, heel veel interessant beeld materiaal gedigitaliseerd naar 1080p. Helaas blijven deze Duitse journaals zeer schaars.
Heb je al contact gezocht met het Bundesarchiv?

Anoniem: 91868

Op een bekende Russische site vind ik ook alleen maar de dvd-rip.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat museum ze gedigitaliseerd heeft, hebben ze ws ook het bronmateriaal idd. Je zou ze eens kunnen bellen of mailen? Wel even rekening houden met tijdsverschil ;)

En ons museum in Overloon al geprobeerd?

Verder zie ik van die ebay link dat ie nog meer films heeft. Daar zit wellicht ook wat interessants tussen.
Is er in duitsland geen oorlogsmuseum dat dit soort dingen heeft?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Westland1940
@FirePuma142 Ik denk dat de Duitse archieven hier heel moeilijk over doen, zeker betreft het Nazi verleden. Volgens mij is dat ook één van de redenen waarom die Duitse journaals wat moeilijker te vinden zijn.

Op de Bundesarchiv site;
"Can I purchase media?"
"For legal reasons, videos of full films or excerpts cannot be purchased from the Federal Archives."

Ik kan het nog wel proberen maar ik denk niet dat ze zomaar deze beelden weggeven, en dan de eventuele kosten daar gelaten.

@The Eagle Ik heb online al gekeken in de US archieven, die hebben een aantal Duitse journaals waarvan de meeste in slechte kwaliteit. Ik denk dat veel nog niet gedigitaliseerd of vrijgegeven is.
(https://catalog.archives.gov/id/43800 één zo'n pagina).

Het Britse Imperial War Museum heeft ook veel Wochenschau beelden alleen deze geven ze ook niet online vrij (voorbeeld https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060004249). Nu snap je dat ze dus ontzettend moeilijk te vinden zijn in goede kwaliteit...

Ik betwijfel of Overloon deze beelden heeft, eerder Beeld en Geluid, die overigens niet alle WWII beelden gratis online hebben gezet. Nederland heeft ook deze Duitse oorlog journaals met Nederlands commentaar laten zien in de bioscopen tijdens de oorlog, ik vond er slechts 1 in het Beeld en Geluid archief. Deze geven ze dus ook niet vrij volgens mij.

• Westland1940
Ondertussen antwoord gehad van de eBay seller en een video example gekregen. Het betreft 480p resolutie, een beetje de maximale kwaliteit wat we hadden op dvd. Niet wat ik zoek en een stuk minder als de door mij gelinkte YouTube video.

Ook heb ik toch de Bundesarchiv gevraagd naar informatie of de Wochenschau op de een of andere beschikbaar zijn. Het Britse Imperial War Museum heeft ze ook in bezit en ik kwam op een pagina uit waar je deze media kon aanvragen, dus dat heb ik ook gedaan, ben benieuwd. Beeld en Geluid ook nog gevraagd of ze deze materie hebben en beschikbaar stellen...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En de Koninklijke Bibliotheek?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Westland1940
Hmm lijkt me niet, zo even snel gezocht. Het gaat daar vooral om boeken, kranten en tijdschriften.

Ik heb ookal in meerdere talen gezocht en kwam uit op een soort Deense Beeld en Geluid online archief website. Die hadden enkele Wochenschau journaals gedigitaliseerd naar 1080p. Alles is mooi mee genomen maar helaas waren het er slechts 3 tot 4, en vrijwel alleen uit 1945.

Jammer dat je ze niet gewoon legaal kan kopen zoals een Bluray dvd, de rechten van deze beelden zijn wat strenger volgens mij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee