Vraag

• wvankoppen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
Hoi,

Ik zou graag met mijn Fujifilm X-T30 van dichtbij grote gebouwen fotograferen, of van dichtbij een groot deel van de woonkamer. Welke lens kan ik dan het beste nemen?
Momenteel heb ik de XF 18-55, en ik merk dat onderwerpen van dichtbij fotograferen dan lastig is, vaak krijg ik niet alles er op. Kan ik dan het beste een Fish-eye type aanschaffen of iets anders?

Hoor het graag!

Groet Wouter

Beste antwoord (via wvankoppen op 11-02-2021 07:58)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-06 20:18
Voor 200 euro zijn je opties wel vrij beperkt vrees ik. Voor dat budget of wellicht 50 euro meer kun je tweedehands denk ik wel een Samyang 12mm vinden. De Fuji 10-24 zal lastig worden. Van de 10-24 zijn overigens twee versies. De oude versie die niet weather resistent is en de nieuwe die dat wel is (zie je aan WR in de naam). De oude versie is tweedehands soms wel te vinden voor 500 a 600 euro. Nog steeds ver boven budget, maar wel de helft van een nieuwe.

Voorkeur voor zoom of prime is persoonlijk. Een prime is vaak wat scherper en lichtsterker, omdat alles op 1 brandpunt gericht is en dus minder complex is. Een zoom is flexibeler, dat kan zeker bij gebouwen en interieurs wel van pas komen. Soms kun je niet verder naar voren of achteren en dan kan zoom van pas komen. Met een prime ben je dan gebonden aan 1 brandpunt. Kwestie van eigen voorkeur.

Alle reacties

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hey Wouter! Welke lenzen heb je zelf al gevonden en waar twijfel je precies aan?

Canon EOS R | Olympus OM-1

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Wat is je budget?

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 20:49
Je zou naar zoiets kunnen kijken. Ik heb daar de Sony Mount variant op. Prettige lens.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 21:05
Als je hoge gebouwen zonder vertekening van dichtbij wilt fotograferen heb je een tilt-shift lens nodig. Fish-eye lenzen geven juist veel vertekening. Voor interieurs is een zo wijd mogelijke lens prima. Je zou ook kunnen kijken naar panorama foto's: als de camera dit niet automatisch kan is er software dat je kan gebruiken.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31
@euchromatic vat het perfect samen. Goedkoopste optie is panorama, beetje oefening en goede software en je krijgt precies wat jij wilt.

Hoewel de Samyang 12mm f2 die @Inverted_World aanhaalt een leuke manual lens is, is deze in bepaalde gevallen toch nog niet wijd genoeg. Prima te compenseren door die lens met panorama te combineren overigens. 2 of 4 foto's zullen vaak wel volstaan.

Er is ook nog een 10mm f2.8 van Samyang en een 9mm f2.8 van Laowa, maar die ken ik verder niet. Van fujifilm zelf, wordt volgens mij vaak de 10-24 gebruikt. Nòg wijder kom je uit bij de 8-16, maar dat is wel een heel andere prijsklasse.

• wvankoppen
Inverted_World schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:25:
Je zou naar zoiets kunnen kijken. Ik heb daar de Sony Mount variant op. Prettige lens.
Dank voor je reactie, ik ga eens kijken :) Welke lenzen gebruik je nog meer op je camera?

• Erwin186
Een fisheye lens zou ik persoonlijk links laten liggen. Ik neem aan dat je de gebouwen en interieurs er realistisch op wilt krijgen en een fisheye lens vertekend enorm. Dat zou ik dus zeker niet aanraden.

Qua lenzen van Fuji zelf is de 10-24 de meest voor de hand liggende keuze. Dit is een prima lens met goede reviews en vrij weinig vertekening. Ik gebruik deze lens zelf ook en ben er ontzettend tevreden over. Ik gebruik hem vooral voor landschappen, dus ik kan niet helemaal inschatten of 10mm wijd genoeg is voor jouw fotografie. 10mm is wel echt een heel stuk wijder dan 18mm, dus ik verwacht dat je hier wel een heel eind mee komt.

De 10-24 is wel wat duurder. Mocht je een iets lager budget hebben dan vind ik de Samyang 12mm de beste optie. Dat is ook een prima lens, maar je moet dan wel handmatig focussen, aangezien deze lens geen autofocus heeft. Op 12mm is dat niet zo’n probleem, maar wel iets om rekening mee te houden. De Samyang wordt ook door behoorlijk veel Fuji fotografen gebruikt en ik lees er over het algemeen goede verhalen over.

• wvankoppen
FeareX schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:08:
Hey Wouter! Welke lenzen heb je zelf al gevonden en waar twijfel je precies aan?
Ik had gehoord dat ik voor dichtbij fotograferen een FishEye lens moest hebben, veel verder dan dat was ik nog niet gekomen. Ik begrijp dat ik een lagere mm waarde dan 18 moet hebben (want dat kan mijn hudige lens al). Maar kan ik dan het beste een fixed aantal mm hebben of een variabel, en in welke range? Is variabel altijd beter dan fixed?

Mijn budget is ongeveer 200 euro. :)

• wvankoppen
Iedereen bedankt voor de reacties! Het is me intussen een stuk duidelijker:

Geen FishEye lens. De Fuji 10-24 lijkt precies te bieden wat ik zoek, maar is met 999 euro fors boven mijn budget, dus die verplaats ik naar de WishList ;-)

De Samyang 12mm f2 is betaalbaar, maar heeft geen auto-focus. Ik begrijp van jullie dat dat geen probleem hoeft te zijn.
Ik ga er nog even over nadenken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Erwin186
Voor 200 euro zijn je opties wel vrij beperkt vrees ik. Voor dat budget of wellicht 50 euro meer kun je tweedehands denk ik wel een Samyang 12mm vinden. De Fuji 10-24 zal lastig worden. Van de 10-24 zijn overigens twee versies. De oude versie die niet weather resistent is en de nieuwe die dat wel is (zie je aan WR in de naam). De oude versie is tweedehands soms wel te vinden voor 500 a 600 euro. Nog steeds ver boven budget, maar wel de helft van een nieuwe.

Voorkeur voor zoom of prime is persoonlijk. Een prime is vaak wat scherper en lichtsterker, omdat alles op 1 brandpunt gericht is en dus minder complex is. Een zoom is flexibeler, dat kan zeker bij gebouwen en interieurs wel van pas komen. Soms kun je niet verder naar voren of achteren en dan kan zoom van pas komen. Met een prime ben je dan gebonden aan 1 brandpunt. Kwestie van eigen voorkeur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee