Toon posts:

juridisch: geschil met Apple

Pagina: 1
Acties:

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Allereerst hoop ik dat ik dit topic op de juiste plek heb neergezet, zo niet, excuses.

Ik heb dus een geschil met Apple en dit betreft een in-app aankoop. Ik zal hier het verhaal zo compleet mogelijk schetsen en hoor dat graag jullie advies.

Ik heb een dochter die helemaal gek is van een spelletje Toca World. Ikzelf begrijp werkelijk niet wat er zo leuk aan is, maar dat staat hier verder los van. Dit spel laat zich het best vergelijken met een digitaal poppenhuis of eigenlijk een digitale poppenwereld met verschillende poppenhuizen.
Die wereld kan je d.m.v. in app aankopen verder uitbreiden.

Van deze uitbreidingen hebben we er reeds een 4 tal aangeschaft. Kleine uitbreidingen van € 2,- a € 3,-. Op een gegeven moment kwam er de vraag of ze a.u.b. het mega pakket mocht kopen (van eigen zakgeld).
Dit ging om een bedrag van € 59,99, heel veel geld maar dan kreeg je ook de hele wereld. Initieel was ik hier op tegen. € 60,- voor een uitbreiding op een spelletje. Echter ben ik hier van teruggekomen aangezien zij er heel veel plezier aan beleeft en al een hele lange tijd.
Dus in die context dacht ik wat maakt het nou uit of ik 60 euri uitgeef aan een Nintendo Switch spel of Lego Friends of dit.
Kortom ik ben gezwicht.

Ik heb de aankoop gedaan, en het geluk was van korte duur. Het bleek dat de 1e generatie iPad Air van mijn dochter dit spel niet kon draaien. De game was met deze uitbreiding te zwaar, waardoor deze keer op keer crasht als je ook maar iets probeert te doen.
Om uit te sluiten of het aan de oude iPad lag, of dat deze uitbreiding überhaupt instabiel was, wilde ik deze op de iPad van mijn vriendin zetten welke een 6e generatie gewone iPad is.
Voor de mensen die bekend zijn met het aankoop systeem van Apple weten dat dit een beetje bijzonder is.
Indien je namelijk een aankoop op je account hebt gedaan, dan mag je deze kosteloos op een ander apparaat zetten als dit maar onder hetzelfde account gebeurd. Zover is dat niet raar.
Het probleem is echter dat je dit initieel niet ziet. Het lijkt alsof je het nogmaals moet aanschaffen en pas op het einde zegt Apple dan: "Je hebt dit al aangeschaft, wil je het gratis nog een keer downloaden?".

Dit heb ik al vaker gedaan dus ik heb ondertussen vertrouwen in dat systeem. Dit keer pakte het echter anders uit.
Ik zag dat dezelfde uitbreiding hier € 69,99 kostte en heb eerst gekeken hoe dit komt en of het wel om precies hetzelfde product gaat.
Wat bleek? Toca World houd rekening met eerder aangeschafte paketten en berekend dit als korting op het mega pack, erg netjes.
Gerustgesteld dat het om hetzelfde product gaat en het prijsverschil te verklaren was doordat de eerder aangeschafte uitbreidingen niet op de iPad van mijn vriendin zijn gezet, wilde ik deze dus opnieuw downloaden.
Tot mijn grote schrik deed ik echter een nieuwe aankoop!

Goed ik ben dus € 130,- verder en ik heb een spel dat niet functioneert op de iPad van mijn dochter. Voor die € 70,- heb ik alleen maar kunnen constateren dat het inderdaad word beperkt door de verouderde hardware en niet zozeer door het spel zelf.

Ik maakte me echter nog geen zorgen want Apple biedt de mogelijkheid tot restitutie. Deze heb ik dus aangevraagd voor beide (eigenlijk 1) producten.

Twee dagen later kreeg ik een mail, dan mijn restitutie verzoeken waren afgewezen!

Ok, bij het eerste restitutie verzoek, kan je eigenlijk niks aangeven, dus men wist niet de exacte reden van mijn verzoek.
Apple biedt de mogelijkheid het restitutie verzoek opnieuw in te dienen en dit keer mocht ik wel aangeven waarom ik dacht in aanmerking te komen voor restitutie.

Ik was op dit moment nog steeds optimistisch, ik heb immers het recht aan mijn zijde toch? Ik bedoel, je hoeft niet te betalen voor een product dat niet functioneert. En je hoeft al helemaal niet dubbel te betalen.

Maar goed, je voelt hem al aankomen. Twee dagen later volgde er een update: restitutie afgewezen!
Heropenen was ook niet meer mogelijk. De reden die men gaf vraag je? Goede vraag! Die geeft men niet, schijnbaar zijn ze mij totaal geen verantwoording schuldig over waarom men meer recht heeft op die 130 euro dan ikzelf.

Nou goed dan gaan we maar bellen met Apple support. Als ik een medewerker aan de lijn krijg en deze het verhaal kent, dan betalen ze mij uiteraard wel terug want er is schijnbaar iets in het process niet helemaal lekker gegaan.

Het eerste wat ik te horen kreeg is dat het systeem volledig automatisch was en dat er in dit soort gevallen niets meer aan gedaan kan worden.
Dat laatste gaat er bij mij niet in, en ik geloofde ook niet dat dit zou gebeuren.
Na aandringen werd mijn zaak geëscaleerd na een senior. Dit draaide echter op hetzelfde uit. Niemand kon mij vertellen wat de reden was, anders dan verwijzen naar de Terms.

Ik zit met een extreem onbevredigd gevoel. Gevoelsmatig kan het helemaal niet wat Apple hier flikt. Ik bedoel als consument heb ik toch het recht op een goed werkend product?
Daarnaast vind ik het bijzonder dat men door een technische verkeerde keuze het dus mogelijk is twee keer voor 1 product te betalen. Ik bedoel hoe moeilijk is het om een bepaald product een ID te geven en dat ID te koppelen aan een account.
Het is belachelijk dat een ID voor een product veranderd als je koring hebt gekregen.
En als laatste vind ik het heel erg jammer dat men zo arrogant is dat ze vinden dat een consument niet eens recht heeft op een reden?

Is er nog iets dat ik kan proberen om mijn gelijk te halen?
Heb ik hier een punt of zie ik het gewoon helemaal verkeerd?
Al jullie tips/comments zijn welkom!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Heb je al contact met Toca World opgenomen en je verhaal uitgelegd? Apple is eigenlijk alleen een intermediair.

• OVERLORD_1982
@CyberMania Hele goede vraag! Ik had dat inderdaad niet gemeld, maar ik heb inderdaad contact opgenomen met Toca, hier het antwoord:

Hi there 👋

Thanks for contacting us! Unfortunately, we can't issue refunds for items purchased on the App Store as Apple doesn't allow for us to make any refunds on behalf of them. So it's best to contact Apple support directly to claim your refund. Here's the link: http://www.apple.com/support/

Good luck! 🍀

Best,
Toca Boca ✨

tsja, volgens hun moet ik toch echt bij Apple zijn.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wellicht kunnen ze niet refunden vanuit de Apple store, maar uit coulance kunnen ze het bedrag toch prima overmaken naar je. Ik zou gewoon mailen dat het niet gelukt is met Apple en een zielig verhaal ophouden over je dochtertje dat ze het zo'n fantastisch spel vindt maar nu erg teleurgesteld is en of ze echt niks voor je kunnen doen.

Als je met CC hebt betaald kan je daar ook nog een claim proberen.

[Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 14:07]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:50:
Voor de mensen die bekend zijn met het aankoop systeem van Apple weten dat dit een beetje bijzonder is.
Indien je namelijk een aankoop op je account hebt gedaan, dan mag je deze kosteloos op een ander apparaat zetten als dit maar onder hetzelfde account gebeurd. Zover is dat niet raar.
Het probleem is echter dat je dit initieel niet ziet. Het lijkt alsof je het nogmaals moet aanschaffen en pas op het einde zegt Apple dan: "Je hebt dit al aangeschaft, wil je het gratis nog een keer downloaden?".

Dit heb ik al vaker gedaan dus ik heb ondertussen vertrouwen in dat systeem. Dit keer pakte het echter anders uit.
Ik gebruik zelf voor elk device van elk gezinslid een eigen Apple ID, maar blijkbaar doe jij dat niet.
Nu ben ik daardoor wel bekend met dat systeem maar niet op de manier waarop jij dat blijkbaar doet.

Ik denk dat Apple bedoelt (of liever heeft) dat je het 'Delen met gezin' functie had gebruikt. Daar is dat volgens mij meer geschikt voor.

Maar dat is is achteraf gezien.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 17:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Shopping Forum.

No good deed goes unpunished.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:06
Is het niet zo dat er op de iPad van je vriendin een ander account voor de game is aangemaakt waardoor het dus eigenlijk 2 losse in-app aankopen zijn gedaan voor 2 verschillende game accounts?

• OVERLORD_1982
Zowel de iPad van mijn dochter als die van mijn vriendin hangen onder mijn Apple ID. Dat was voormamelijk omdat ik lui ben. Als er iets geregeld moet worden, komt het toch op mij aan, en dit account heeft alle betaalgegevens etc er al aan hangen.

Dit staat verder los van dit incident. Ik mag meerdere iPads hebben en op beide devices mag de software gedraaid worden. De aankoop hangt aan mijn account, als ik bijvoorbeeld een iPad reset dan kan je het er ook gewoon weer opzetten, zonder extra kosten.

Als ik nu de iPad zou resetten zou ik nu dus ook dubbel gefactureerd worden, op de manier waarop deze in-app aankoop werkt. Tenzij ik eerst dus de 4 uitbreidingen zou installeren, maar ja welke waren dat ook alweer :)

@CyberMania ga ik zeker nog proberen onder het motto: nee heb je en ja kun je krijgen.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 11:15

Releases

Ja maar!

Zit er aan je Apple account een Creditcard gekoppeld waar de betalingen mee gedaan worden?
Allicht even je creditcard organisatie bellen?

Laten storneren onder het mom van on-geautoriseerde aankoop.

[Voor 18% gewijzigd door Releases op 10-02-2021 14:36]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:30
Volgens Kassa? Zijn app store aankopen gewoon producten en moeten conform overeenkomst geleverd worden. Een app/aankoop die niet je apparaat levert moet gewoon terug gedraaid worden. Maar helaas doen google en apple daar nog steeds erg moeilijk over.

In ieder geval sterkte.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Releases schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Zit er aan je Apple account een Creditcard gekoppeld waar de betalingen mee gedaan worden?
Allicht even je creditcard organisatie bellen?
Welke reden wil je daar gaan aanvoeren?
Releases schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Laten storneren onder het mom van on-geautoriseerde aankoop.
Dat is natuurlijk onzin. Technisch gezien heeft @OVERLORD_1982 deze zelf geauthriseerd.
Maar met paypal geef ik hem ook niet veel kans.

[Voor 35% gewijzigd door RodeStabilo op 10-02-2021 14:48]

• OVERLORD_1982
@Releases Ja is via PayPall betaald. Gevoelsmatig wil je dat ook graag doen. Het probleem is echter dat je daarmee flink in de problemen kan komen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@OVERLORD_1982 Vervelende kwestie maar wat ik zelf sowieso altijd doe als ik een app opnieuw wil downloaden is naar mijn naam/account gaan.

Dan zie je dus je aankoop historie en vanuit daar download ik dan altijd opnieuw. Op die manier hoef je ook niet 20 apps opnieuw te gaan zoeken. Dus wellicht een tip voor de volgende keer.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• OVERLORD_1982
@Greatsword Dit werkt helaas niet voor in-game aankopen, tenzij ik echt iets compleet over het hoofd zie

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:38
Meestal heb je in app of in game een knop met restore purchases of herstel aankopen.

Het is nu een beetje te laat helaas. Volgens mij is een in-game aankoop ook aan andere regels en voorwaarden gebonden dan een appstore aankoop.

Ik denk dat je het beter via de developers kunt proberen dat je via hun de goedkeuring krijgt om de aankoop terug te draaien. Het kan best dat ze het niet zelf kunnen maar ze kunnen wel de goedkeuring geven. Ook dien je ze erop te wijzen dat de uitbereiding niet op een ipad air 1 werkt. Als ze de specs aanpassen dan heb je in elk geval meer houvast bij Apple.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• OVERLORD_1982
Ik heb wederom contact opgenomen met Toca. Word vervolgd.
Bedankt voor de reacties!

• OVERLORD_1982
@DutchKel Ik heb even nagekeken, er is inderdaad een optie aankopen herstellen! Ik blijf het nog steeds absurd vinden dat je niet word beschermd voor een dubbele aankoop, maar voor het vervolg ga ik hier sowieso heel goed op letten. Had ik daar op gedrukt, was dit deel van de ellende bespaard gebleven!

Bedankt voor de tip!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:10
Ik vraag me af hoever je komt met het "het functioneert niet" argument. De software lijkt immers prima te draaien (wat jezelf hebt bewezen begrijp ik uit je post), echter lijkt de hardware van de oudere ipad niet toereikend. Nu weet ik niet welke systeemeisen de ontwikkelaar van deze game meegeeft, maar ik kan me voorstellen dat je als consument niet zondermeer kan verwachten dat een recente game probleemloos zal draaien op een relatief oud systeem qua hardware (tenzij de ontwikkelaar heeft aangegeven dat dit spel prima zou moeten draaien op een 1st gen ipad Air, dan heb je uiteraard wel een zaak.)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• loki504
Dennism schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:51:
Ik vraag me af hoever je komt met het "het functioneert niet" argument. De software lijkt immers prima te draaien (wat jezelf hebt bewezen begrijp ik uit je post), echter lijkt de hardware van de oudere ipad niet toereikend. Nu weet ik niet welke systeemeisen de ontwikkelaar van deze game meegeeft, maar ik kan me voorstellen dat je als consument niet zondermeer kan verwachten dat een recente game probleemloos zal draaien op een relatief oud systeem qua hardware (tenzij de ontwikkelaar heeft aangegeven dat dit spel prima zou moeten draaien op een 1st gen ipad Air, dan heb je uiteraard wel een zaak.)
Nu weet ik niet hoe het bij Apple zit. Maar bij Google playstore krijg je gewoon te zien of het werkt op je apparaat. En ik mag dan hopen dat alle ingame aankopen/uitbreidingen ook gewoon werken. En werkt het niet dat je gewoon je geld terug krijgt.

• OVERLORD_1982
@Dennism Tsja het is maar net van welke kant je het bekijkt. Persoonlijk vind ik dat zodra je software aanbied voor een bepaald apparaat dat je dan mag verwachten dat het daar ook op functioneerd. Al helemaal bij Apple producten, dat is maar een handje vol en moet je dus goed kunnen bepalen wat compatibel is en niet.

• loki504
Volgens de ontwikkelaar heb je het volgende nodig.

Requires iOS 10.0 or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch.

Staat voor de rest niets over apparaten. Of dat het mega pack andere eisen zou hebben.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:00:
@Dennism Tsja het is maar net van welke kant je het bekijkt. Persoonlijk vind ik dat zodra je software aanbied voor een bepaald apparaat dat je dan mag verwachten dat het daar ook op functioneerd. Al helemaal bij Apple producten, dat is maar een handje vol en moet je dus goed kunnen bepalen wat compatibel is en niet.
Waar betaal je anders die premium voor zou je zeggen? Maar goed, meer is altijd beter natuurlijk.

• Dennism
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:00:
Ik vind dat soort zaken altijd lastig omdat het apparaat waarop je het koopt niet apparaat hoeft te zijn waarop je de software gaan gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld prima iets kopen een gloednieuwe iphone of ipad echter sta ik er dan niet raar van te kijken dat het niet, of minder goed werkt op een ouder model. En volgens mij kan dat omgekeerd trouwens ook prima, ik weet dus niet of je een een-op-een relatie kan leggen dat het apparaat waarmee je de aanschaf doet ook het apparaat is waarop je uiteindelijk de software wil gaan gebruiken en dat op basis daarvan de verkoper automatisch zou moeten concluderen dat je het dan maar niet zou mogen kopen.

Heb je trouwens al wel eens geprobeerd de ipad te resetten? Ik heb crashende apps wel eens opgelost met een volledige reset van een ipad.

• OVERLORD_1982
Dennism schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Ik vind dat soort zaken altijd lastig omdat het apparaat waarop je het koopt niet apparaat hoeft te zijn waarop je de software gaan gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld prima iets kopen een gloednieuwe iphone of ipad echter sta ik er dan niet raar van te kijken dat het niet, of minder goed werkt op een ouder model. En volgens mij kan dat omgekeerd trouwens ook prima, ik weet dus niet of je een een-op-een relatie kan leggen dat het apparaat waarmee je de aanschaf doet ook het apparaat is waarop je uiteindelijk de software wil gaan gebruiken en dat op basis daarvan de verkoper automatisch zou moeten concluderen dat je het dan maar niet zou mogen kopen.

Heb je trouwens al wel eens geprobeerd de ipad te resetten? Ik heb crashende apps wel eens opgelost met een volledige reset van een ipad.
True, zit zeker wat in. Houden we alleen nog over dat ik vind dat het normaal moet zijn dat je gewoon je geld terug moet krijgen als het product niet naar verwachting functioneerd.

Om je vraag te beantwoorden: nee heb niet de hele iPad gereset, wel de game er helemaal af en er weer op.

• Dennism
Ik zou in jouw geval het in ieder geval normaal achtten dat je minimaal 1 van de aankopen ongedaan kan maken. Die 2de aankoop wilde je immers niet doen, je wilde enkel testen op de andere ipad.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 10:03
Lastige kwestie klinkt het omdat je al het nodige hebt geprobeerd en dit dus geen resultaat heeft opgeleverd. Je wilde het product opnieuw downloaden en niet opnieuw kopen. Door een misverstand met je tweede iPad is het misgegaan, omdat het dus eerdere pakketten niet opstonden. Strikt genomen zou je hier juridisch zeker iets mee moeten kunnen.

Je miste bij de aankoop de wil/bedoeling om een rechtshandeling aan te gaan. Uit je aankoopgeschiedenis bij Apple zou dit ook moeten blijken, waarom zou je dit spel twee keer willen hebben als je 1 dochter hebt. Op zich kan je dit toch redelijk uitleggen lijkt me. Een stevige e-mail aan Apple zou zeker de moeite waard zijn. Verder kan je uiteraard bij de payment provider proberen de betaling te betwisten op grond van voorgaande.

Het lastige is dat indien je overal nu op rekest krijgt hoe onterecht dat ook is het een en ander het niet loont om naar de rechter te stappen (althans financieel weegt het niet erg op)

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:59

Paulus0013

pom pom

loki504 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Volgens Kassa? Zijn app store aankopen gewoon producten en moeten conform overeenkomst geleverd worden. Een app/aankoop die niet je apparaat levert moet gewoon terug gedraaid worden. Maar helaas doen google en apple daar nog steeds erg moeilijk over.

In ieder geval sterkte.
Wat denk je er van om het bv op wilsgebrek te gooien? Want daar is hier eigenlijk sprake van. Dan komt er juridisch gezien geen overeenkomst tot stand.

Ik merk trouwens dat dit vaker op problemen stuit. Zelf ook aan de hand gehad met een andere app waarin betaalopties zaten en waarbij je onbedoeld iets kon kopen. Ga maar eens uitleggen dat het je bedoeling niet was en het proberen ongedaan te maken.... Wat dat betreft sluiten dat soort dingen nog erg slecht aan op de wetgeving en mag er wat meer ruimte komen voor tegengas.

• OVERLORD_1982
Toca blijft zich verschuilen achter Apple. Daar kom ik niet verder mee.

Met apple ben ik ook wel klaar.Ik zou nog een brief naar de legal department kunnen sturen, maar ik heb de houding van Apple aardig door. @LucyLG slaat de spijker op zijn kop. Ik sta i.i.g. voor een deel in mijn recht. Probleem is echter, hoeveel tijd, energie en geld wil je er aan spenderen om je gelijk te krijgen.

Apple maakt de wereld zwart/wit en verschuilt zich erachter. Medewerkers "begrepen" het wel, maar kunnen niks doen, onder het kopje "het systeem" laat dit niet toe. Wetende dat de wereld vaker grijs is dan zwart of wit, maakt dat ik de keuze van hun betreur, echter kan ik het vanuit zakelijk standpunt begrijpen.

Ik ben momenteel herstellende van een burn-out en dan word iets als "energie" ineens heel kostbaar.
Ik heb besloten dat ik het accepteer en er verder geen energie meer aan verspil. Het is wat dat betreft "maar" € 130 en mijn gezondheid is meer waard.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken. Ik voel me al erg gesterkt doordat ik nu bevestiging heb dat ik in ieder geval niet gekke Henkie ben.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Hoe heb je trouwens betaald? Als dit via PayPal of creditcard is geweest, heb je daar (meestal) nog aankoopbescherming.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:02
Je hebt echt wel een punt. Ik heb net even op een Android smartphone gekeken, maar je wordt niet gewaarschuwd dat er strengere requirements gelden. Na een snelle google search kan ik ook geen aanvullende requirements vinden.

Zelfs als het aan de iPad zelf ligt, zouden ze je kunnen helpen hoe je het voor elkaar krijgt dat de app niet meer crasht. Het advies om de iPad te herinstalleren is hier een voorbeeld van. Met de informatie die je vanuit de ontwikkelaar krijgt, kun je in ieder geval niet anders concluderen dan dat het spel speelbaar zou moeten zijn.

Ik vind het echt een boevenactie om een kind 60 euro te laten betalen en als er vervolgens geklaagd wordt, dat het spel niet werkt zoals verwacht wordt niks te doen. Z'n kind moet er lang voor sparen. Bovendien kunnen kinderen dit soort situaties iets moeiljker relativeren.

Je kunt inderdaad nog bij PayPal proberen of het lukt om het geld terug te krijgen. Als je aangeeft dat het niet duidelijk was dat het spel niet geschikt is voor een 1st gen iPad Air, maar men dit wel zo doet voorkomen, heb je misschien nog een kans van slagen. Juist bij een apparaat op iOS kun je heel specifiek modellen uitsluiten, omdat er maar een handvol verschillende modellen zijn.

Ik zou in ieder geval even het bedrijf aan de schandpaal hangen. Zulke bedrijven verdienen dat gewoon. Als je daar toch mee bezig bent, ieder bedrijf is heel gevoelig voor negativiteit op hun sociale media. Gewoon dus even een berichtje op Facebook dumpen waarin je vragat hoe ze denken dit op te lossen. Grote kans dat er dan opeens veel mogelijk is.

[Voor 30% gewijzigd door hoi1234 op 14-02-2021 12:07]

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 22:43
OVERLORD_1982 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:04:

Met apple ben ik ook wel klaar.Ik zou nog een brief naar de legal department kunnen sturen, maar ik heb de houding van Apple aardig door. @LucyLG slaat de spijker op zijn kop. Ik sta i.i.g. voor een deel in mijn recht. Probleem is echter, hoeveel tijd, energie en geld wil je er aan spenderen om je gelijk te krijgen.

Apple maakt de wereld zwart/wit en verschuilt zich erachter. Medewerkers "begrepen" het wel, maar kunnen niks doen, onder het kopje "het systeem" laat dit niet toe. Wetende dat de wereld vaker grijs is dan zwart of wit, maakt dat ik de keuze van hun betreur, echter kan ik het vanuit zakelijk standpunt begrijpen.

Ik ben momenteel herstellende van een burn-out en dan word iets als "energie" ineens heel kostbaar.
Ik heb besloten dat ik het accepteer en er verder geen energie meer aan verspil. Het is wat dat betreft "maar" € 130 en mijn gezondheid is meer waard.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken. Ik voel me al erg gesterkt doordat ik nu bevestiging heb dat ik in ieder geval niet gekke Henkie ben.
Helaas de enige juiste keuze — denk aan je jezelf — ik ben voor Euro 167 de boot ingegaan bij Roblox door mijn zoontje die alles wel interessant vond.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 16:19

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

hoi1234 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:00:
Je hebt echt wel een punt. Ik heb net even op een Android smartphone gekeken, maar je wordt niet gewaarschuwd dat er strengere requirements gelden. Na een snelle google search kan ik ook geen aanvullende requirements vinden.

Zelfs als het aan de iPad zelf ligt, zouden ze je kunnen helpen hoe je het voor elkaar krijgt dat de app niet meer crasht. Het advies om de iPad te herinstalleren is hier een voorbeeld van. Met de informatie die je vanuit de ontwikkelaar krijgt, kun je in ieder geval niet anders concluderen dan dat het spel speelbaar zou moeten zijn.

Ik vind het echt een boevenactie om een kind 60 euro te laten betalen en als er vervolgens geklaagd wordt, dat het spel niet werkt zoals verwacht wordt niks te doen. Z'n kind moet er lang voor sparen. Bovendien kunnen kinderen dit soort situaties iets moeiljker relativeren.

Je kunt inderdaad nog bij PayPal proberen of het lukt om het geld terug te krijgen. Als je aangeeft dat het niet duidelijk was dat het spel niet geschikt is voor een 1st gen iPad Air, maar men dit wel zo doet voorkomen, heb je misschien nog een kans van slagen. Juist bij een apparaat op iOS kun je heel specifiek modellen uitsluiten, omdat er maar een handvol verschillende modellen zijn.

Ik zou in ieder geval even het bedrijf aan de schandpaal hangen. Zulke bedrijven verdienen dat gewoon. Als je daar toch mee bezig bent, ieder bedrijf is heel gevoelig voor negativiteit op hun sociale media. Gewoon dus even een berichtje op Facebook dumpen waarin je vragat hoe ze denken dit op te lossen. Grote kans dat er dan opeens veel mogelijk is.
Niet alleen Facebook he. Svp ook Twitter en elke reviewsite waar je iets kwijtkan over dit hufterige gedrag van zowel Apple als Toco... te beginnen met de Apple store? Ik begrijp dat je minstens 2 accs hebt om één ster mee te geven.

Nog ter overweging: Consumentenbond heefteen rubriek/afdeling genaamd Stekeligheden. Die kan je dit verhaal per mail voorleggen. Aardige kans dat zij hun ingangen gebruiken om Apple in beweging te krijgen, op straffe van een bak negatieve PR in de Consumentengids.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• OVERLORD_1982
Heb hem inmiddels ook bij de consumentenbond gepost. Ik ben zelf niet actief op social media, maar dat zou inderdaad wel opluchten :)

Idereen wederom enorm bedankt voor het meedenken/meeleven!

p.s. @Yorinn ik ben daar redelijk terughouden in. In principe kunnen ze mij dan aanklagen en mocht de rechter hun in het gelijk stellen is mijn rekening een flink stuk hoger. Ik denk in mijn gelijk te staan, maar het recht zit soms niet helemaal in elkaar zoals je verwacht :)

[Voor 41% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 14-02-2021 14:59]

Anoniem: 310408

Maar Toca heeft gewoon gelijk. Zij betalen een commission aan Apple om zich niet bezig te houden met dit soort zaken. Daarom koop je van Apple en niet van Toca. Aangezien er geen verkoop overeenkomst is met Toca kunnen zijn niets terug betalen. Neem van mij aan dat als ze je zonder factuur iets betalen hun accountant op tilt gaat. Ik betaal bijna 300k per maand aan Apple zodat ik van dit soort zaken vrij blijf (dat is geen keuze, maar de enige optie bij Apple).

De zaak is pijnlijk maar Toca valt commercieel niet te verwijten. Je hebt gekocht bij Apple en hebt alleen met Apple te maken. Je hebt iets twee keer gekocht en zolang je niet kan aantonen dat de verkoper (Apple!) dingen onjuist hebt voorgesteld is de zaak inderdaad zwart/wit. Ik zie gewoon niet waar Apple fout zit.

Sommige tweakers piepen dat het oneerlijk is om een kind twee keer 60 euro te laten betalen maar dat is natuurlijk bespottelijk. Overlord maakt overduidelijk dat HIJ en niet zijn kind het is die de beslissing heeft gemaakt. En dat het zijn geld was. Alweer, zwart/wit.

De opmerkingen om Apple aan het kruis te nagelen is niet zonder risico. We horen nu slechts een kant van het verhaal (en in mijn opzicht heeft Apple hier niet veel fout gedaan) maar als je echt ver gaat zal je zien dat Apple terug vecht en je dwingt de complete discussie publiek te maken. In de zaken die ik ken liggen de problemen dan wat anders dan initieel gedacht en is de publieke opinie al snel op de hand van de verkoper.

Persoonlijk ben ik nogal hard in dit soort zaken. Als een koper echt boos is, heb ik er geen problemen mee als ie dat publiek maakt. Maar dan wel met alle emails. De paar keren dat de klager dat gedaan heeft was het publiek oordeel overduidelijk en was van mening dat mijn support afdeling alles correct heeft gedaan. En elke keer zie je in de uren/dagen daarna een boost in sales. Goede en eerlijke support is geld waard.

TS moet gewoon even aan Apple vragen of ze een probleem hebben met de publicatie van alle mails. Dan kan hij dat hier plaatsen en kunnen we met zijn alle beoordelen wie er hier in zijn recht stond.

Mag ik overigens opmerken dat het opvallend is dat als dit over Alternate etc zou gaan Tweakers de verkoper meteen onzichtbaar gemaakt zou hebben en dat in dit geval er blijkbaar geen probleem is als Apple met naam en toenaam genoemt word? Apple is hier gewoon een webshop die iets verkoopt. Niets meer en minder. Het zou Tweaker sieren als ze Apple hier gewoon zien als wat het is. Een webwinkel.

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 14-02-2021 20:52]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:32

Sponsor je dochter een nieuwer type ipad, dan is de schadd nog maar €65 ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• OVERLORD_1982
@Anoniem: 310408 ik verwijt Toca niets. Ik weet na het eerste contact dat de overeenkomst met Apple is gesloten. Tweede contact was op advies vragen om coulance.

Feit blijft dat ik twee keer ben afgerekend voor hetzelfde product. Hier heeft Apple letterlijk aangegeven dat dit komt door de manier waarop de leverancier zijn producten aanbiedt.

Hier zit toch een kink, leverancier schuilt achter Apple, Apple schuilt achter geautomatiseerde systemen en de leverancier.

Dat je niet direct de schuld legt bij de leverancier siert je maar je schiet een beetje door door te zeggen dat het juist vaak de consument de boel probeert te tillen.

We gaan hier ook niet zielig doen over geld van kinderen of niet, dat is niet aan de orde. Wat wel aan de orde is dat ik als consument volgens mij het recht heb op een goed werkend product en dat ik mag verwachten dat als 1 product 2x is afgerekend je dat gewoon zonder morren en met excuses terug krijgt.

Het feit dat 1 product meerdere ID’s kan hebben is wat mij betreft een technische verkeerde keuze van danwel Apple dan wel Toca. De data is er gewoon, kan gewoon ingezien worden. Als je je dan verschuilt achter, ja het systeem ziet dat anders ..... dan vind ik dat niet heel sympathiek.

P.s. contact welke relevant was, is via telefoon gegaan. Ik heb geen enkel bezwaar tegen volledige openbaring, maar meer is er gewoon niet.

[Voor 5% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 14-02-2021 22:40]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:20

Aganim

I have a cunning plan..

MaD_co schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Sponsor je dochter een nieuwer type ipad, dan is de schadd nog maar €65 ;)
Of stem met je portemonnee en schaf geen Apple spul meer aan, in plaats van ze te belonen met nog een zak centen? ;)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:22
loki504 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:06:
Volgens de ontwikkelaar heb je het volgende nodig.

Requires iOS 10.0 or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch.

Staat voor de rest niets over apparaten. Of dat het mega pack andere eisen zou hebben.
Compatible zegt niets over performance.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• loki504
Bossie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Compatible zegt niets over performance.
Maar ik mag toch hopen dat het dan draait zonder crashes.

We zetten bij horizon zero down ook niet een gt 710 omdat het 10 fps op 72p aankan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee