Toon posts:

Excel - formule voor bepaalde waarde in laatste kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Smiler
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo,

Wij gebruiken op het werk een excel document waarin wordt bijgehouden of een backup goed, fout of met een waarschuwing is voltooid. Nu zoek ik een formule waarmee ik het aantal met de waarde goed (of fout, of waarschuwing) in de laatste kolom kan bepalen. Let hierbij op dat er dagelijks een nieuwe kolom aan het werkblad met data wordt toegevoegd. Een dynamische formule is dus gewenst

Als bonus zou ik dit eventueel ook willen doen voor de een-na-laatste kolom die ik er naast kan zetten ter vergelijking.

Ik heb zelf al gekeken naar de verschuiving (offset) formule echter krijg ik deze niet gecombineerd met de aantal.als formule.

Gebruikte versie van Excel is: laatste 365

[Voor 14% gewijzigd door Smiler op 10-02-2021 12:39]

Corsair 4000D Airflow wit | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS ROG Strix B550-A Gaming | 32GB Corsair Dominator Platinum RGB | Samsung 970 EVO 1TB & 860 EVO 2TB | Logitech G915 TKL | Logitech G703 | Logitech StreamCam | Logitech Pro X Gaming | BenQ EX2780Q Grijs

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:38

g0tanks

Moderator CSA
Heldere probleembeschrijving, ik mis alleen nog wat je zelf al hebt gevonden of geprobeerd. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• hihans
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Kan je hier niet gewoon de aantallen.als functie voor gebruiken.
Zolang je kolom met niruwe data invoegt, dan wijzigt het celbereik van de functie.

De formule zou dan kunnen worden:
="Goed: "&AANTALLEN.ALS(A2:J2;"goed")&" Waarschuwing: "&AANTALLEN.ALS(A2:J2;"waarschuwing")&" Fout: "&AANTALLEN.ALS(A2:J2;"fout")

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
hihans schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:57:
Zolang je kolom met niruwe data invoegt, dan wijzigt het celbereik van de functie.
Volgens mij niet als je een kolom op het einde toevoegt (in jouw voorbeeld kolom K), maar alleen als je dat binnen het bereik doet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Smiler
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken. Maar dat was niet mijn vraag en zou betekenen dat de data van links naar rechts achterstevoren wordt gepresenteerd in het data werkblad. Voor ons zou dat betekenen dat we de dagen van de maand dus aftellen. Dat is niet heel handig als je een hele maand of meerdere maanden wil presenteren naar een klant. De formule waar ik naar zoek is om uit deze data onze servicedesk snel te laten zien hoeveel backups er in de afgelopen 24 uur zijn mislukt of een waarschuwing hebben.

Corsair 4000D Airflow wit | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS ROG Strix B550-A Gaming | 32GB Corsair Dominator Platinum RGB | Samsung 970 EVO 1TB & 860 EVO 2TB | Logitech G915 TKL | Logitech G703 | Logitech StreamCam | Logitech Pro X Gaming | BenQ EX2780Q Grijs

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Verdient geen schoonheidsprijs, maar volgens mij doet dit wat je wilt:
code:
1
=AANTAL.ALS(INDIRECT(ADRES(2;AANTALARG(2:2);4;1)&":"&LINKS(ADRES(2;AANTALARG(2:2);4;1);LENGTE(ADRES(2;AANTALARG(2:2);4;1))-1)&AANTALARG(B:B));"Goed")

Ik maak gebruik van de INDIRECT functie omdat ik het adres samenstel op basis van het aantal kolommen (De eerste AANTALARG) en gevulde rijen (De laatste AANTALARG).

Als je achter de eerste en tweede AANTALARG -1 zet heb je een kolom eerder.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als de gegevens staan in rij 2 t/m maximaal rij 500, beginnend in A2, dan is het aantal 'goede' backups in de laatste kolom van dat bereik:
code:
1
=aantal.als(indirect(adres(2;vergelijken("zzz";2:2))&":"&adres(500;vergelijken("zzz";2:2)));"goed")

en in de op 1 na laatste kolom:
code:
1
=aantal.als(indirect(adres(2;vergelijken("zzz";2:2)-1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";2:2)-1));"goed")

[Voor 150% gewijzigd door dix-neuf op 11-02-2021 12:45]

• Smiler
  • Niet online
Sorry voor de late reactie, het is nogal druk geweest. Bedankt voor alle suggesties.

De oplossing van @dix-neuf werk voor ons maar kan ik de formule ook op een ander blad plaatsen dan het data-blad?

[Voor 5% gewijzigd door Smiler op 24-02-2021 12:13]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Smiler schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:12:
De oplossing van @dix-neuf werk voor ons maar kan ik de formule ook op een ander blad plaatsen dan het data-blad?
Ja, door de verwijzingen aan te passen zodat ze verwijzen naar de datasheet. Heb je dat al geprobeerd?

• Smiler
  • Niet online
Mijn kennis van Excel is niet zo heel erg goed, en ik heb allerlei aanpassingen getest maar zonder resultaat.
Ik heb de formule als volgt aangepast maar krijg nu niet het resultaat terug zoals deze was op het data-blad.
code:
1
=AANTAL.ALS(INDIRECT(ADRES(2;VERGELIJKEN("zzz";'Backup Jobs'!1:1)-2)&":"&ADRES(500;VERGELIJKEN("zzz";'Backup Jobs'!1:1)-2));"P")

• dix-neuf
  • Niet online
Voor het aantal "goed" in de laatste kolom van het blad Backup Jobs! :

code:
1
=aantal.als(indirect("'Backup Jobs'!"&adres(2;vergelijken("zzz";2:2)+1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";2:2)+1));"goed")

• Smiler
  • Niet online
Helaas krijg ik als resultaat #N/B.
Ik heb het data-blad hernoemd zodat er geen spatie meer in de naam zit naar BackupJobs. Helaas krijg ik dan nog steeds hetzelfde resultaat.

Dit is mijn huidige formule:
code:
1
=aantal.als(indirect("BackupJobs!"&adres(2;vergelijken("zzz";1:1)+1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";1:1)+1));"P")

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
dix-neuf schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:21:
Voor het aantal "goed" in de laatste kolom van het blad Backup Jobs! :

code:
1
=aantal.als(indirect("'Backup Jobs'!"&adres(2;vergelijken("zzz";2:2)+1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";2:2)+1));"goed")
Smiler schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:32:
Helaas krijg ik als resultaat #N/B.
Ik heb het data-blad hernoemd zodat er geen spatie meer in de naam zit naar BackupJobs. Helaas krijg ik dan nog steeds hetzelfde resultaat.

Dit is mijn huidige formule:
code:
1
=aantal.als(indirect("BackupJobs!"&adres(2;vergelijken("zzz";1:1)+1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";1:1)+1));"P")
Ik denk dat de sheetnaam ook nog voor het regelnummer (de 1:1) moet komen te staan, dus:
code:
1
=aantal.als(indirect("BackupJobs!"&adres(2;vergelijken("zzz";BackupJobs!1:1)+1)&":"&adres(500;vergelijken("zzz";BackupJobs!1:1)+1));"P")

• Smiler
  • Niet online
Super! Het werkt.

Hartelijk dank @g0tanks en @dix-neuf ! _/-\o_

• dix-neuf
  • Niet online
Hm, vreemd; de laatste formule die ik plaatste werkt wel op mijn computer (Excel 2010) en die van g0tanks niet.
@Smiler,
Als je de aanvangskolom van het bereik wijzigt naar 1 (i.p.v. 2 zoals in mijn formule), dan moet je in de formule de +1 wel laten vervallen, anders wordt het aantal niet berekend in de laatste kolom !

[Voor 4% gewijzigd door dix-neuf op 25-02-2021 09:42]

• Smiler
  • Niet online
Ik maak gebruik van de laatste Office 365 versie van Excel. Hieronder heb ik de formules geplaatst die voor mij werken.

De formule voor de laatste kolom:
code:
1
=AANTAL.ALS(INDIRECT("BackupJobs!"&ADRES(2;VERGELIJKEN("zzz";BackupJobs!1:1))&":"&ADRES(500;VERGELIJKEN("zzz";BackupJobs!1:1)));"P")

En voor de een na laatste kolom:
code:
1
'=AANTAL.ALS(INDIRECT("BackupJobs!"&ADRES(2;VERGELIJKEN("zzz";BackupJobs!1:1)-1)&":"&ADRES(500;VERGELIJKEN("zzz";BackupJobs!1:1)-1));"P")

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee