Toon posts:

Led verlichting garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 23:03
Voor mijn garage ben ik op zoek naar nieuwe verlichting.

Omdat ik gisteren weer een sluiting had bij het uitschakelen van mijn TL verlichting wil ik deze vervangen door led verlichting.

Ik heb nu 4 dubbele bakken hangen met buizen van 1,20M.
Mijn idee was om het complete plafond te vervangen en hier direct led panelen 60x60cm in te doen.
Alleen weet ik niet of zulke panelen voldoende licht geven voor te klussen.

Of ik hang 2 rijen met balken aan het plafond zodat ik overal goed licht heb.

Iemand ervaring tips wat ik het beste kan kopen?

Als ik een beetje rond google dan zie ik dat een tl buis van 1200mm ca 3000lm geeft.
Waarschijnlijk die in mijn garage hangen al lang niet meer omdat ze er al 15 jaar hangen.
Dus weet ook niet zo goed hoe veel lumen ik terug moet hangen.

Alle reacties

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 07:42
wil je sowieso het plafond vervangen? anders zou namelijk de simpelste/goedkopste oplossing zijn het vervangen van de TL balken voor LED TL balken. Enige wat je dan hoeft te doen is de starter te vervangen voor een blindstarter of in geval van automatische starter deze even bypassen.
Heb ik hier zelf in de garage ook gedaan en ben er qua licht alleen maar op vooruit gegaan plus ze zijn direct aan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ook goede ervaringen met LED balken. Veel en snel licht :)

Anoniem: 224360

60x60 panelen klinkt als overkill. Ik heb zelf led strips gezien die me een zee aan licht afgeven. Kun je ook netjes in het plafond inbouwen.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:48
Ik heb 4 van deze in de garage opgehangen:
https://www.lightexpert.n...d-batten-150cm-4000k.html

Het is ongeloofelijk hoeveel licht daar vanaf komt.

Je kan op een website van phillips ergens een licht calculator toolkit gebruiken om uit te vinden hoeveel balken van phillips je wil hebben.
https://www.lighting.phil.../coreline-calculator-tool

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NVM

[Voor 129% gewijzigd door HyperTrophy op 10-02-2021 10:00]

• Crxtreem
Vervangen door led zou ook nog kunnen alleen wil ik van alle troep af die dan nog in de bak zit. Voorschakelapparaat en starter.

Omdat ik nu al 2x heb gehad dat bij uitschakelen van de TL de zekering knalt wil ik deze troep eruit hebben.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:19
Crxtreem schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:04:
Vervangen door led zou ook nog kunnen alleen wil ik van alle troep af die dan nog in de bak zit. Voorschakelapparaat en starter.

Omdat ik nu al 2x heb gehad dat bij uitschakelen van de TL de zekering knalt wil ik deze troep eruit hebben.
Dat kan toch. Starter voor led heb je alleen nodig bij voorschakelapparatuur. Verwijder je die dan kan je de led TL balken rechtstreeks zoals een normale lamp aansluiten

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 09:13
Ik heb pas in m'n garage 3 stuks LED balken van de Toolstation gehangen, kost weinig, makkelijk te monteren en aan te sluiten, en geven ruim voldoende licht.
Heb een ruimte van 3x6.5m, 2 balken van 120cm hangen in de ruimte zelf, en 1 balkje van 60cm heb ik boven m'n werkbank gehangen die in de hoek staat.

https://www.toolstation.n...rmatuur-enkel-ip20/p41038

Oude armaturen wegdoen, dit aansluiten, neemt veel minder ruimte in, ziet er netjes uit en zat licht om bij te klussen :)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:57
ik zou in een schuur/garage toch een armatuur kiezen met een wat betere rating/bescherming tegen vocht en stof dan ip20

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:48
peter-rm schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:34:
ik zou in een schuur/garage toch een armatuur kiezen met een wat betere rating/bescherming tegen vocht en stof dan ip20
Ik zie ip20 in de garage niet als probleem, mijn garage is dan ook verwarmd en geïsoleerd. Misschien voor de TS wel een belangrijke overweging.

• Crxtreem
Ik heb als test voor 1 bak nu Philips Master Ledtube's besteld. https://www.lighting.phil...s/929001922802_EU/product

Eerst eens 1 bak ombouwen en kijken of het wat is, dan kan ik altijd de andere 3 ook doen.
Is denk ik de voordeligste oplossing en kan ik op mijn gemak kijken of ik het van de zomer nog vervang voor andere bakken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee